Toermotor - beginnende rijder

Yvonne12345

Rookie
30 sep 2020
19
7
Amsterdam
Instagram
Hi allemaal,

Helaas weet ik niet veel van motors maar wil er wel een aanschaffen! Door de enorme keuzemogelijkheid heb ik alleen geen idee welke / waar op te letten / etc.

Op dit moment volg ik rijlessen voor een A rijbewijs en ik wil er daarna een motor aanschaffen. De bedoeling is om er redelijk wat KM's op te rijden (woon - werk) waardoor ik dus dacht aan een toermotor. Ik vind het heel belangrijk dat hij betrouwbaar is (ik dus niet zomaar langs de weg kom te staan), redelijk zuinig in verbruik en geen hoge verwachtte onderhoudskosten. Dat het liefst ook tegen een niet al te hoge prijs alleen weet ik niet vanaf welke prijs mijn wensenlijstje realistisch is.

Het is niet belangrijk hoe die eruit ziet maar uiteraard wel dat die fijn rijdt en stuurt en wel een beetje power heeft (maar ook in kracht hoeft die niet uit blinken) . Bijkomende snufjes zoals verwarming in handvaten en cruise-control lijken mij heel fijn maar niet noodzakelijk.

Vee vragen maar als iemand tips heeft om meer info over:
- Welk budget realistisch is om een motor te kopen waar je niet al te veel gezeik mee kan verwachten
- Leuke eerste motor goed voor woon / werk

Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen!
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je eerst een budget moet vaststellen.
Afhankelijk van dat budget kan je bepalen welke wensen realistisch zijn.
Qua betrouwbaarheid zou ik inzetten op één van de bekende Japanse merken met cardanaandrijving.
Wellicht heb je hier nog wat aan; Motorcycle Ergonomics
 
Ik denk dat je eerst een budget moet vaststellen.
Afhankelijk van dat budget kan je bepalen welke wensen realistisch zijn.
Qua betrouwbaarheid zou ik inzetten op één van de bekende Japanse merken met cardanaandrijving.
Wellicht heb je hier nog wat aan; Motorcycle Ergonomics

Als het even kan dan €2250,-. Als dit niet realistisch dan weet ik dat ik even moet doorsparen om wel iets fatsoenlijks te kopen waar ik op kan vertrouwen....
 
Als het even kan dan €2250,-. Als dit niet realistisch dan weet ik dat ik even moet doorsparen om wel iets fatsoenlijks te kopen waar ik op kan vertrouwen....

Voor dat bedrag, zou ik gaan voor een Honda Deauville.
En ja ik weet dat het de saaiste motor ooit, Dullsville, Tupperware, enzovoort wordt genoemd.

Maar die dingen zijn uiterst betrouwbaar; rijden vriendelijk; erg geschikt voor woon/werk verkeer en erg goedkoop om te rijden.
Ook hoge km standen zijn absoluut geen probleem
Er zit niet zo bar veel vermogen in, maar het is ook geen slak. Zijn er genoeg van te koop, dus goed rondkijken.
Voor jouw budget kom je dan waarschijnlijk uit bij de 650. De 700 is aanzienlijk luxer.
 
Voor dat bedrag, zou ik gaan voor een Honda Deauville.
En ja ik weet dat het de saaiste motor ooit, Dullsville, Tupperware, enzovoort wordt genoemd.

Maar die dingen zijn uiterst betrouwbaar; rijden vriendelijk; erg geschikt voor woon/werk verkeer en erg goedkoop om te rijden.
Ook hoge km standen zijn absoluut geen probleem
Er zit niet zo bar veel vermogen in, maar het is ook geen slak. Zijn er genoeg van te koop, dus goed rondkijken.
Voor jouw budget kom je dan waarschijnlijk uit bij de 650. De 700 is aanzienlijk luxer.
Klinkt super goed. Dankjewel!
 
Hi allemaal,

Helaas weet ik niet veel van motors maar wil er wel een aanschaffen! Door de enorme keuzemogelijkheid heb ik alleen geen idee welke / waar op te letten / etc.

Op dit moment volg ik rijlessen voor een A rijbewijs en ik wil er daarna een motor aanschaffen. De bedoeling is om er redelijk wat KM's op te rijden (woon - werk) waardoor ik dus dacht aan een toermotor. Ik vind het heel belangrijk dat hij betrouwbaar is (ik dus niet zomaar langs de weg kom te staan), redelijk zuinig in verbruik en geen hoge verwachtte onderhoudskosten. Dat het liefst ook tegen een niet al te hoge prijs alleen weet ik niet vanaf welke prijs mijn wensenlijstje realistisch is.

Het is niet belangrijk hoe die eruit ziet maar uiteraard wel dat die fijn rijdt en stuurt en wel een beetje power heeft (maar ook in kracht hoeft die niet uit blinken) . Bijkomende snufjes zoals verwarming in handvatten en cruise-control lijken mij heel fijn maar niet noodzakelijk.

Vee vragen maar als iemand tips heeft om meer info over:
- Welk budget realistisch is om een motor te kopen waar je niet al te veel gezeik mee kan verwachten
- Leuke eerste motor goed voor woon / werk

Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen!

-Men begint vaak met lessen omdat je op een bepaald type motor valt (was in eerste instantie voor mij een Harley, van kindsaf aan al).
-Je weet wat je in je portemonnee hebt om te kunnen besteden.
-Naast de motor zelf komt daar nog wel wat bij kijken qua kleding (mocht je dit nog niet allemaal hebben). Dit kost al snel € 1000 (helm, jas, broek, handschoenen enz.). Dat kan goedkoper dmv. budget helmen, maar ik zeg altijd je hebt maar één hoofd, een arm of been kun je best missen.
-Welke motor vindt JIJ leuk als eerste motor.
-Ga naar diverse motorzaken, en ga rondkijken en vooral zitten (kun je overal goed bij, zit je niet te laag of hoog, zit je met te korte armen of benen).
-Electronische cruisecontrol zul je vaak op dure motoren tegenkomen, maar mechanische heb je ook Kaoko cruisecontrol
-Op sommige motoren zit er standaard handvatverwarming op (BMW RT of Honda Pan/GW), maar deze kunnen ook aftermarket (Oxford, <€ 90).
-Maar wat vindt jij een toermotor/woon-werk motor? Ik vindt zelf een RT/Pan/GS of Tiger een toermotor, maar ken mensen die ook op een sportieve motor woon-werk doen...

Kortom, bedenk waar je op wilt rijden. Weet je het dan nog niet na proefzitten, dan ga je na het behalen van je rbw proefrijden of huren
En je kunt in de hele winter leuke motoren kopen, en vaak wat goedkoper als in het komend voorjaar.
 
Kies een Yamaha Diversion XJ600 N of S zijn goede beginnersmotoren, onderhoud is goed zelf te doen en de aanschafprijs is niet hoog

Of een 900, die heeft Cardan en hvw is niet duur voor €50,- heb je al een goede set, Oxford, Datona etc en een cruise control heb je echt alleen maar nodig op lange snelweg ritten...heb ik gekocht op Ali voor €3,- ;)
 
Welk A rijbewijs krijg je? Mijn dochter is 21 en rijdt morgen af. Ze mag dan eerst een motor met een vermogen tot 35 kW rijden (code 80). Als je ouder bent dan 24 mag je gelijk zwaarder. Kan nogal uit maken bij je keuze. De Deauville 650 heeft bijvoorbeeld 41 kW.
 
Welk A rijbewijs krijg je? Mijn dochter is 21 en rijdt morgen af. Ze mag dan eerst een motor met een vermogen tot 35 kW rijden (code 80). Als je ouder bent dan 24 mag je gelijk zwaarder. Kan nogal uit maken bij je keuze. De Deauville 650 heeft bijvoorbeeld 41 kW.
En is ze geslaagd?
Ik ben 28, ik mag dus gelijk alles.
 
Kies een Yamaha Diversion XJ600 N of S zijn goede beginnersmotoren, onderhoud is goed zelf te doen en de aanschafprijs is niet hoog

Of een 900, die heeft Cardan en hvw is niet duur voor €50,- heb je al een goede set, Oxford, Datona etc en een cruise control heb je echt alleen maar nodig op lange snelweg ritten...heb ik gekocht op Ali voor €3,- ;)

Thanks! Vind inderdaad goede op marktplaats!
 
Ondertussen heb ik motor gekocht! Een Kawasaki er6n.

Helaas nog geen examen kunnen doen door de lockdown....mijn examen stond ingepland op de eerste dag van de lockdown, hoe zuur!
Nieuwe examen staat gelukkig al wel weer ingepland dus heb hopelijk mijn rijbewijs wel binnenkort.

Maarrrr... Nu de volgende vraag...
Ik wil voornamelijk woon-werk verkeer rijden en heb daardoor wel wat spullen mee te nemen. Laptop, papieren, losse dingen. Heb vaak periodes waarbij ik dagelijks op een andere plek werk. Daar laten is dus geen optie. Daarnaast ben ik naar een verzekering aan het kijken waarvoor ik ook een kettingslot moet. Deze moet dus ook mee. Een rugzak lijkt mij dus te gevaarlijk.

Waar let je op bij het kopen van een topkoffer of zijkoffer?

Zijn er andere dingen die ik nog moet aanschaffen?
 
Rugzak IS gevaarlijk!

Maar verder moet je er ook fan van zijn.
Kan niet begrijpen dat sommigen er dagen mee rondrijden. Na 5 min ben ik 't al zat!
Zelfs in de vakantie dichtbij in de supermarkt iets halen, ben ik na een paar km al helemaal klaar met zo'n zak op de rug.
 
Ja precies... Rugzak lijkt me dus niet de beste oplossing voor dagelijks gebruik...
Maar die spullen moeten toch echt mee.... Weet nog niet hoe.
 
Je hebt voor een naked bike gekozen, dus heb je geen bagage mogelijkheden. Een tanktas en een topkoffer zijn dan de voor de hand liggende opties. Het merk SHAD is relatief voordelig, kijk eens op hun site. Veel plezier met je nieuwe motor :]
 
Ja precies... Rugzak lijkt me dus niet de beste oplossing voor dagelijks gebruik...
Maar die spullen moeten toch echt mee.... Weet nog niet hoe.
Topkoffer vind ik ideaal voor woon-werk of ander "dagelijks" gebruik.
Mijn BMW heeft zo'n joekel, een kleinere is natuurlijk ook prima.
Als je laptop in een rugzakje in de topkoffer gaat, dan is het daarmee prima schokbestendig.
Moet je een topkoffer aanschafen, neem dan mee wat je er in wilt stoppen om te zien of dat gaat passen.
Bezwaar van zijkoffers vind ik toch de extra breedte: ook al neemt de totale breedte van de motor misschien niet toe (bij snelweg file rijden zitten ze dus echt niet in de weg), bij stadsverkeer om tussen auto's door te wurmen of in een rijtje parkeren zitten de zijkoffers toch gauw in de weg vind ik.

[EDIT] Persoonlijk bezwaar van een tanktas vond ik dat ik daarmee nauwelijk op en af de motor kom: de procedure was opstappen, tanktas monteren...rijden...tanktas los, afstappen.
 
Topkoffer is :t
Mss niet heel mooi om te zien op de motor, maar super-praktisch! Alles blijft droog en overzichtelijk.
Zonder koffer heb je alleen een plateau boven het kontje.

Mij werd ooit verteld dat ik een Givi moest hebben om alles droog te blijven houden.
En..............ze hebben gelijk gekregen. Ook met stortbuien, nooit 1 druppie binnen.

Zoek een (grote) Givi-koffer op marktplaats. Bijv bij NR1 een set steunen bijkopen.
Let dan wel op het systeem van bevestiging. Monokey/ Monolock/...............
Doe je er een eigen binnentas in, kan je op het werk in 1 beweging alles mee naar binnen nemen.

Nee, ik doe er geen ww mee. Maar in vakantie en toerritten zeer veel plezier van.
Ikzelf heb een Maxxia (48L?) Ga er ook mee naar het strand.
Op strand-overgang helm en ander motorspul in de koffer. Strandspullen eruit en dan een dagje 'zwemmen'.
 
Mijn ervaring tot nu toe met een topkoffer is dat hoe verder hij achter je achterwiel komt maar ook hoe hoger hij staat, des te meer merk je ervan bij het rijden vooral met wat hardere wind.
 
Terug
Bovenaan Onderaan