'Toer'motor erbij: V-strom, Varadero of iets anders?

Remco77

Die hard MF'er
10 sep 2006
681
5
Tilburg
Mijn liefhebbende wederhelft heeft eindelijk toegegeven aan mijn verlangens (althans, op motorgebied :X ) : ze wil/durft eindelijk achterop de motor mee *O* Alleen wil ze dat niet op de ZX9R die ik nu rij, dus er moet iets bij, want die ZX ga ik vooralsnog niet de deur uit doen. Dat iets moet het volgende kunnen:
- geschikt zijn voor tripjes in binnen- en buitenland (Ardennen, Eifel, Zwarte Woud) voor maximaal een weekje. Geen lange motorvakanties , maar niet al te grote afstanden in kortere etappes, het meeste binnendoor maar ook over de snelweg uiteraard.
- comfortabel zijn voor 2 personen (ik ben zelf 1.95 lang, totaalgewicht van ons samen is 165 kg) en bagage (topkoffer, misschien 2 zijkoffers)
- een beetje vermogen hebben, met name om in de bergen/heuvels een beetje comfortabel te kunnen rijden. Op de snelweg doen we het rustig aan.
- goede uitrusting (denk aan simpele dingen als 12V aansluiting, ruimte voor topkoffer (vriendin wil persé een rugsteuntje), handvatkappen, goede windbescherming etc.
- ik ga niet off-roaden, maar rij wel regelmatig in de omgeving Charleroi rond.

Nu hebben we samen al wat motoren gehuurd die op zich prima reden, maar dat was voor maximaal een dagje:
- BMW F800 GS: dagje mee gehad in het zwarte woud. Reed prima, maar geschikt voor langere afstanden? Ik weet het niet.
- V-strom 650: gewoon in Nederland mee getoerd. Voelde gelijk goed, maar ik denk dat voor langere afstanden in meer bergachtig terrein het gebrek aan vermogen zich gaat laten voelen.

Ik heb een lijstje opgesteld met motoren die wat mij betreft in aanmerking zouden komen, waarbij nummer 1 ook gelijk mijn favoriet is.

1. V-Strom 1000 (2008 model): wij vonden die 650 lekker rijden, maar dat was alleen in het vlakke Nederland zonder bagage aan boord. Die 1000 heeft niet alleen meer motorvermogen dan de 650, maar ook meer gewicht dus de rijeigenschappen zullen wel anders zijn. Ik vond de zitpositie zeer aangenaam en die V-twin is natuurlijk erg smakelijk. Het is alleen een wat ouder model en heeft niet de voorzieningen die je van een toerfiets verwacht. Maarja, veel van dat spul is achteraf nog te monteren (12V aansluiting, betere ruit etc).
2. Yamaha FJR (uit 2004/2005 ofzo). Lijkt me de ultieme toerfiets, maarja, misschien ook wel erg 'clean'. Ik rijd nu al een 4 cylinder en vind die FJR gewoon niet zo spannend.
3. Varadero (2007/2008). Lijkt me ook erg lekker rijden, ook een lekkere V-twin, maar is wat zwaarder dan de V-strom en is ook al wat ouder. Wel een mooie grote fiets.
4. BMW 1150 GS. Tja. Kwaaltjes bij oudere modellen en ik ben nog geen 50. Maar rationeel gezien natuurlijk een goede keuze.
5. Nieuwe Triumph Tiger 800. Erg fraai, maar heeft zich nog niet bewezen. Vond hem ook wat 'ielig' ogen, maarja, misschien rijdt ie wel fantastisch. Wel een tikkeltje duurder dan de andere modellen (11k vs max 7 k), maarja, dan heppie wel een nieuwe....

Ik wilde het eigenlijk bij dit lijstje houden, de Caponord 'sen TDM's van deze wereld hebben deze shortlijst helaas niet gehaald. Sowieso ga ik uiteraard nog proefrijden, maar als iemand nog andere toevoegingen of opmerkingen over deze lijst heeft? Ik hoor het graag!!!
 
Mijn zwager, hij is van jouw lengte en 100+ kg zwaar rijdt op jouw optie 3. Varadero, XL 1000. Motor is dan zwaarder maar dat is met zijn gewicht prima te handelen.
Met koffers zoals hieronder en ditto topkoffer voor passagier, rijd hij daarmee half Europa af en meerdere keren per jaar door het gebied van Tintigny (vanaf camping aldaar, is een tip voor wie in dat gebied wil touren/fietsen/vakantie houden).
224.JPG


Zijn fietsje heeft inmiddels al heel wat kilometers er op zitten maar ik geloof niet dat hij er ooit afstand van gaat doen.. Het is z'n eerste en enige motorfiets.
 
Laatst bewerkt:
je zou ook de BMW R1150/1200RT kunnen overwegen. Rijd je lekker lange afstanden mee en je kunt aardig wat bagage kwijt.
En als je wat sportiever wilt kun je ook nog voor de K-GT serie gaan.

Hoewel een GS erg lekker rijdt zul je met wat minder weer meer bescherming op een RT hebben wat voor lange afstanden misschien prettiger is, maar een GS stuurt wel heel erg prettig.
 
Vandaag proefritjes gemaakt op een V-Strom 1000 (2007) en een BMW 1150 GS (2003). Allebei reden ze prima en hebben natuurlijk hun specifieke voors en tegens

V-Strom:
+ vermogen
+ comfort
+ windbescherming
+ prijs (6400)
+ met topkoffer

- geen ABS, kettingaandrijving

1150 GS:
+ rijdt erg makkelijk
+ ABS
+ cardan
+ uitrusting (dashboard, 12 V aansluiting)
+ twin-spark model

- trillingen
- ouder model
- minder vermogen
- duurder (8750)

Morgen nog maar even de zaken op een
 
De Varadero is ook een heel fijn ding om te rijden. Heeft een goede windbescherming, heerlijk sterk blok, stuurt prima en is comfortabel zat. Punt is alleen dat het verbruik wat aan de hoge kant ligt. Als je van oranje houdt, kun je ook op zoek gaan naar een Kawasaki, die hebben de V-strom 1000 ook gebouwd. Exact hetzelfde ding, alleen met Kawasaki op de tank en slechts geleverd in oranje. Heet KLV 1000. Of misschien een Aprilia Caponord? Of, iets heel anders, een Aprilia Futura?
 
Laatst bewerkt:
Yep. Heb ook op de Varadero gereden, maar ik ben sinds zaterdag in het bezit van een V-Strom 1000 *O*

Reden: goedkoper dan de Varadero en mijn vriendin vond de Varadero niet mooi :P
 
Veel plezier ermee. Wel even een plaatje posten voor het topic op slot gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan