toermotor gezocht. Budget: 3000 tot 4000 euro

gilo

Rookie
15 aug 2004
10
0
Knokke
ye,

Momenteel rijd ik met een cb seven-fifty uit '72. De banden en ketting zijn versleten en ik wil niet teveel kosten meer doen. De motor zelf draait nog uitstekend, dus als er kandidaten zijn....

Hoe dan ook ik zoek een nieuwe fiets. Ik had graag wel ongeveer dezelfde zithouding gehad als op mijn fiets nu. (Wat moet je trouwens meten om dat ongeveer uit te drukkken?)

Doordat er zoveel modellen op de markt zijn vraag ik hier welke fietsen jullie voorstellen.
Ik had gedacht aan Yamaha diversion, vfr van honda, st van ducati, bandit van suzuki,....

alvast bedankt

Gilo

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/112666/18b02496afba0d4febd8edd3291627d5 (IMG_2241.jpg)​
 
Honda CM 400 Ta/ Goed onderhouden motor / BJ eind '87 / 19500km

Het is een 2 cilinder 400-CC motor met 5 versnellingen en net beneden de 35 Kw. Het is een unieke motor die door de vorige eigenaar vanuit Japan ingevoerd is. Een Honda Custom CM 400 is niet zo bijzonder, maar dit is een CM 400 Ta en deze heeft meer extra's zoals 5 versnellingen / toerenteller / rolbeugel (om het motorblok) / chrome handgreep (rondom zadel) / chrome achter vering / chrome ketting-beschermer / handgreep duo-passagier / schijfrem voor / lichtmetalen velgen / zoemertje voor knipperlichten / rood waarschuwingslichtje midden in het stuur dat bij 80 km./u gaat branden (in Japan nl. verplicht) en een behoorlijk nieuwe achterband (kost ook 200 euro) kortom een prima motor.

De motor heeft nog geen 500 kilometer terug een beurt gehad voor bijna 500 euro !!! Bon aanwezig inclusief km stand waarop het gedaan is. Er zijn toen allerlei dingen vernieuwd, zoals klepdekselpakkingen, bougie, motorolie, oliefilter, plugringen, accu, remvloeistof voor, ketting en tandwielen. Verder is van alles gecontroleerd en soms opnieuw afgesteld. Hierdoor rijdt de motor prima, schakelt goed en is het echt starten en rijden maar.

De motor staat altijd binnen. Heb je vragen, stuur me dan gerust een mail (shoogerbrugge@yahoo.com) !

Zeker een fijne motor om op te beginnen, perfect onderhouden immers nog geen 500 km terug een grote beurt gehad waarbij van alles vervangen is, altijd in garage gestaan en mag nu weg naar nieuwe enthousiasteling.

Kom gerust een keer een proefrit maken en kijken !!

mail me voor meer informatie/ foto's of iets anders. groetjes Sandra

6133284.gif
 
Als je het over een tourmotor hebt voor dat budget, dan moet je toch ook eens denken aan een Kawasaki GTR1000, een BMW K75RT of de K100RT (de LT-versies kunnen ook), de Honda PC800 Pacific Coast etc... etc... Kijk eens rond op Marktplaats.nl
 
Tja, op jaarbasis zijn het zeker niet veel km's. Ik zou al ergens aan de 300.000 km zitten in die tijd (14 jaar). Maar heel veel mensen gebruiken hun motor nou eenmaal alleen om af en toe te rijden, en dan hou je zulke km-standen. Let wel op of je voor die km-aantal buitensporige slijtage ziet aan bijvoorbeeld de schakelpedaal, handvatten en voetsteunen. Is een van de eerste indicatoren of het een eerlijke km-stand is :)
 
ok,

bedankt. Dat zijn inderdaad interessante aanwijzingen.
Nu vraag ik me af of dat veel kilometers zijn? Wanner je bijvoorbeeld lagers, vering enzo moet vervangen.
Want ik zie toch veel moto's die rond de 40 000 verkocht worden...

Groeten
 
ok,

bedankt. Dat zijn inderdaad interessante aanwijzingen.
Nu vraag ik me af of dat veel kilometers zijn? Wanner je bijvoorbeeld lagers, vering enzo moet vervangen.
Want ik zie toch veel moto's die rond de 40 000 verkocht worden...

Groeten

Tourmotoren zijn over het algemeen gebouwd voor veel kilometers. Ik heb al veel toerbuffels gezien die een hoge kilometerstand hadden, die in de richting van de twee ton kwamen.
 
ok,

bedankt. Dat zijn inderdaad interessante aanwijzingen.
Nu vraag ik me af of dat veel kilometers zijn? Wanner je bijvoorbeeld lagers, vering enzo moet vervangen.
Want ik zie toch veel moto's die rond de 40 000 verkocht worden...

Groeten
VFR's zijn doorgaans onverwoestbaar en erg fraai gebouwd (zelfs mooier dan latere modellen), alleen dingen als uitlaten (let op "rot", vooral in de verzamelbox of (ander) laag punt van de uitlaat), remschijven (let op groeven en voel of je tijdens rit geen stomp of pompend gevoel hebt) en achter schokbreker (duw op achterkant van de motor en zie of-ie makkelijk terugveert) hebben zelfs op een VFR niet het eeuwige leven. Let ook op dat VFR's tamelijk kostbaar zijn om te repareren (in het geval dat dat nodig zou zijn), en ook onderhoud is niet goedkoop. Oudere VFR's (geloof tot vroege '90-er modellen maar vraag een expert) hebben nog tuimelaars op de kleppen waardoor onderhoud relatief makkelijk(er) zelf te doen is.
Als het ding in goede staat is, dan kun je voor dit geld een hele fijne motor hebben, zelfs al ZOU je onderdelen moeten / willen vervangen: Er is veel voor te krijgen, ook gebruikt of niet-origineel.
 
Een latere FJ1200. Fantastisch ding, vind ik persoonlijk.

(en je ziet ze nog wel vrolijk rondrijden met 300000km op de teller)
 
Een latere FJ1200. Fantastisch ding, vind ik persoonlijk.

(en je ziet ze nog wel vrolijk rondrijden met 300000km op de teller)

Inderdaad fantastische motor, zo'n FJ1200 (zie foto'tje). Echter jammer dat er geen cardan op zit.

NorbertsFJ.jpg
 
Inderdaad fantastische motor, zo'n FJ1200 (zie foto'tje). Echter jammer dat er geen cardan op zit.

Mja, ik vind geen cardan tegenwoordig niet zo'n probleem. Beetje regelmatig en zeker na een regenrit wat inspuiten (en altijd ná het rijden en niet ervoor) en een moderne ketting gaat zo maar 30000km mee. Bij het jaargemiddelde wat tegenwoordig voor de nederlandse motorrijder geldt komt dat neer op eens in de zes jaar een nieuwe kettingset :)
 
Ye,

Een FJ1200 is inderdaad wel een mooi dingetje.
Een diversion vind ik ook wel goed zitten, maar die vind ik minder qua model (hoewel dat het belangrijkste niet is).
Kvraag me ook af of er wat pit in een Diversion zit. Ik ken niemand die ermee rijdt, dus ik zou het nie weten.

Wederom bedankt voor de info !
Als er iemand een VFR of FJ1200 weet staan, geef een seintje...

Groeten
 
Luchtgekoeld. Olie koelt ook wel wat (zuigers van onderaf) maar niet zoals het SACS syteem van Suzuki.

Geweldige fiets. Voor 3500 koop je een laatste type met ABS en zo 45.000 op de teller als je een beetje zoekt. Ken blokken met meer dan 200.000 erop zonder dat ze open zijn geweest. Verbuiken dan wel wat olie, maar lopen doen die blokken altijd.

Kijk eens op www.FJ1200.nl ik geloof dat we er binnen de club nog 1 te koop staat.
 
Gilo:
Zelf rij ik met een diversion 900S van 1998, en ik kan je verzekeren dat daar wel degelijk pit in zit: 90pk en 90Nm ... lijkt me niet mis. Niet genoeg om weg te scheuren maar wel genoeg om 75% van de andere bikes achter je te laten. Rijdt echt voortreffelijk (het volgewicht van 269Kg in rekening nemend), voordell van cardan, een halve kuip, en bij normaal rijgedrag een verbruik van 5.5a6 liter, wat je toch met de 24 litertank (18+6) een range van 320a380km geeft. Met deze hoef je geen hoge toeren te rijden om pit te hebben: ding pakt al op van 2000rpm en gaat door tot 9000. Bij normaal rijgedrag -in het rijtje met de auto's- schakel ik al op 3500 rpm of zelfs 3000. Dashboard: toerenteller kmteller snelheidsmeter digitaal klokje EN volwaardige grote en nauwkeurige tankinhoudmeter ... nadeel: hij ziet er beetje banaal uit, voordeel: goejkoop betrouwbaar en zeer stevig: die dingen gaan makkelijk 200.000km mee.
Mijn vriendin rijd een div600S, ook prima machine maar met ketting, 70Pk 60Nm, weegt wat minder en stuurt dus scherper ... geen tankverklikker of meter!
Ga wel voor recente modellen de 900 niet ouder dan 1997, de 600 niet ouder dan 2000, vanwege belangrijke updates ....
 
yups

bedankt voor de uitleg. Div is inderdaad wel wat goedkoper precies dan de rest. En rijdt blijkbaar nog lekker ook.

Hoe meer ik zoek hoe meer ik van gedacht moet veranderen. Een FJR en een div zie ik wel nog zitten. Maar die FJR's zijn nog redelijk prijzig dacht ik.

Thnx voor de comment !
 
Hier ben ik nog eens,

Zo'n FJR1200 / 1300 abs lijkt me toch meer en meer iets.
Als ik nu 4 a 5000 euro wil spenderen, wat krijg ik daarvoor in de plaats?
Kilometerstand en bouwjaar.
Ik had aan een kilometerstand van 25000 gedacht en bouwjaar 95 of 96.

Haalbaar?

Groeten
 
Hm, geen fjr, maar de fj bedoel je denk ik?

http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/yamaha/42518.htm?zoek=FJ1200 (www.marktplaats.nl/markt/motoren/yamaha/42518.htm?zoek=FJ1200)
 
yep FJ

Wel mooie fiets. Zo'n kilometer stand is dus wel ok?

Kga eens actief beginnen zoeken zi...

Groeten
 
Ik rijd al weer een paar jaar met veel tevredenheid FJ1200. Een superfiets waar je rustig een paar ton mee kunt rijden (toevallig heeft zich net een nieuw lid aangemeld bij de FJ Owners Club (www.fj1200.nl) die 196.000 kilometer zonder pech heeft afgelegd). Het is bovendien een fijn lopend, maar redelijk simpel luchtgekoeld blok waar weinig aan kapot kan gaan en waarvan het onderhoud ook in veel gevallen zelf is te doen. Bovendien heb je met 1200 cc voldoende vermogen om zeer sportief te kunnen rijden, maar ook genoeg koppel om lekker schakellui te kunnen toeren (je kunt in de vijf prima in een keer doortrekken van 40km/uur tot boven de 250km/uur).

Voor weinig geld heb je er een prima motor aan waar je jaren mee vooruit kunt. Maar kijk eens op www.fj1200.nl voor een boel informatie over deze motor. Wanneer je er lid van wordt kan je ook terugvallen op een heleboel hulp en interessante tips!
 
Terug
Bovenaan Onderaan