Toermotor relaxter??

Indigo

Rookie
6 aug 2001
8
0
Motoren / Austin Mini
Hoi

Ik rijd nu inmiddels 4 jaar redelijk tevreden op mijn Suzuki GS 500 E, maar ben nu langzaam eens op zoek naar iets anders. Ik gebruik mijn motor het hele jaar door en is mijn voornaamste vervoermiddel. Ik maak dan ook redelijk wat KM's per jaar, voornamenlijk snelweg.

Nu valt me op dat motor rijden vaak een stuk meer inspanning kost dan autorijden. Dat is een van de redenen dat ik hem soms laat staan. Bij lange ritten wordt het al snel vermoeiend, en dan gaat de lol er bij mij een beetje van af. Helaas. Nu is de GS 500 E niet echt een toerbuffel, ondanks dat ik er wel een ruitje op heb zitten.

Nu vraag ik me af, of bovenstaande ritten met een echte toerbuffel (BMW) Relaxter gaan? Of zou het allemaal niet zoveel uitmaken? Wat is jullie mening? Wie heeft hier wat ervaring mee?

GroeteN Bert.
 
Op zeker dat je op een toerbuffel VEEL relaxter zit. Ik heb zins kort een R1, daarvoor had ik een VFR. Daar rij je zo ff een tankje op leeg zonder te stoppen. Kruip op zo'n dikke BMW, of de Pan-European van honda...en je rijdt zo zonder problemen 400 kilometer weg.....je zit op zo'n fiets gewoon helemaal uit de wind, je zit heel relaxed rechtop, je kan gewoon helemaal op je gemak gaan zitten.
Ze gaan door hun koppel ook nog lekker mee, je hoeft nooit te "planken" maar gewoon ff wat gas en je gaat als de tering. Alles gaat gewoon relaxed op die toerbuffels. En als je dat ding gewend bent, dan draai je echt je poot nie meer om voor een ritje duitsland hoor!! (in een dagje 600 tot wel 1000km bv)
 
En als je dat ding gewend bent, dan draai je echt je poot nie meer om voor een ritje duitsland hoor!! (in een dagje 600 tot wel 1000km bv)

Mietje }) Kben twee weken geleden vanuit Lenzerheide ( CH.) in 1 dag ( met 4 keer stoppen om te tanken.) met een R1 naar huis gereden.. ongeveer 875 km.. Wat nou een R1 is geen toermotor ?!?!

Maar nu effe zonder dollen, het vermoeiendste is idd de wind en op de gemiddelde toerbuffel word je goed uit de wind gehouden... Trouwens goede kleding scheelt vaak ook al een boel.
 
Op 2001-08-06 21:21, schreef Unstable:
En als je dat ding gewend bent, dan draai je echt je poot nie meer om voor een ritje duitsland hoor!! (in een dagje 600 tot wel 1000km bv)

Mietje }) Kben twee weken geleden vanuit Lenzerheide ( CH.) in 1 dag ( met 4 keer stoppen om te tanken.) met een R1 naar huis gereden.. ongeveer 875 km.. Wat nou een R1 is geen toermotor ?!?!

Maar nu effe zonder dollen, het vermoeiendste is idd de wind en op de gemiddelde toerbuffel word je goed uit de wind gehouden... Trouwens goede kleding scheelt vaak ook al een boel.

Je hebt zeker gelijk helldesker, toen ik mijn R1 net had opgehaald heb ik de eerste dag 300km moeiteloos gereden, en de tweede dag ff 500.

Maarja, die toerbuffels kennen het allemaal shaken natuurlijk als we een tochje in een uurtje moeten afleggen.. :)
 
Als je veel snelwegkilometers maakt is een toerbuffel zeker geen slechte keuze: lekker uit de wind, goede zithouding en een lekker koppel garanderen een relaxte snelwegrit. Je ziet niet voor niks in de spits naar verhouding veel BMW's...


Huh!? Ikke die positief is over BMW :?
 
het meeste dat ik tot nu toe gedaan heb aan 1 stuk is +- 400 km op mijn suzuki gs500e, zonder ruit en was echt wel vermoeiend.

mijn armpjes een stuk langer en hoofdpijn van het windgeruis, misschien moet ik maar oordopjes gaan kopen
 
Hier dan maar een toerbuffelrijder :)

Ik heb hiervoor per dag 150 km naar mijn werk gereden op een Yamaha Diversion 600, nu 230 km per dag (:+) op een Honda Pan European.

Echt wel dat ik niet meer terug wil op die oude.

na deze 115 km, met veel snelweg (nog sterker, duitse autobahn, met cruisesnelheid van 180-190 km) kom ik gewoon echt fris van de motor!

In vergelijk met de diversion kan je ook schandalig hard door de bocht, en die vfr1000 die met mij opreed met 210 op de autobahn, kon mij in de daarna volgende afrit-bochtenserie (2x 270graden, eerste knijpend, tweede loopt breed uit) niet kwijtraken 8-) (en die reed niet echt langzaam *D

Zoals al gezegd: het gaat alles met grootste gemak. Lange ritten is geen probleem, en met een 28 liter tank kom je een heel stuk (met stevig sturen 400km@24l, rustig 140 toeren met 2 personen 500km@25l)

kortom, smullen :9

De monteur van de motordealer (geen officiele honda) rijd op eigengebouwde customs, maar was onder de indruk van mijn pan *grijns*


 
ps, heb nu 10.000 km gereden in effe 2 maanden, maar bij de volgende servicebeurt komt er wel een hogere ruit op m'n motor.

Die standaard ruiten zijn *altijd* standaard te laag, ook die in de hoogte verstelbare van andere merken.

Dit ligt aan zo'n leuke europeesche regel, die zegt dat de "gemiddelde" motorrijder, al zittend op motor, de weg 12m (onofficieel getal, heb geen bewijs) van de voorkant af, moet kunnen zien over de ruit heen *D uh*

Na ja, een 4cm hoger ruitje van 200 DM help goed, om de wervelingen boven 160 ook van je helm af te houden 8-)

In ieder geval wou ik het even noemen :)

ps, ook mijn motor gaat altijd mee naar mijn werk, afgelopen winter 3 dagen niet met de motor gereden :) )

_________________
Honda ST1100 ABS/TCS, 0-100: 4.09 sec, 100-0: 34,8 m

[ Dit Bericht is bewerkt door: SjonnieB op 2001-08-13 11:09 ]
 
Indigo ; Gooi een racekuip om je GS500e, heb ik ook.. dan zit je ook aardig uit de wind, je raakt minder vermoeid dan zonder, of met alleen een koplampkuipje+ruitje.

Maargoed, op de snelweg raak je idd gauw vermoeid, doordat je constant die wind op je hebt staan.. binnendoor valt het wel mee.

Na een paar uur ben ik ook wel moe, is wel lekker, dan kan je 's nachts lekkerder slapen :)
 
>Op 2001-08-11 18:44, schreef JK:
>Indigo ; Gooi een racekuip om je GS500e, heb ik ook.. dan zit je ook >aardig uit de wind, je raakt minder vermoeid dan zonder, of met alleen >een koplampkuipje+ruitje.

Jep vindt het ook niet misstaan, maar had ik dan eerder moeten doen. Ben nu na 4 jaar wel eens toe aan iets anders :)

>Maargoed, op de snelweg raak je idd gauw vermoeid, doordat je >constant die wind op je hebt staan.. binnendoor valt het wel mee.

Ja ja, ff binnendoor is wel het leukst, maar schiet helaas niet altijd op.

>Na een paar uur ben ik ook wel moe, is wel lekker, dan kan je 's nachts >lekkerder slapen :)

Juist ja, maar als je dat gevoel al had voordat je op de motor wilde stappen... :(

Al wel bedankt allen. Ga binnenkort maar eens ff wat proefritten maken.
 
Kuipje voor een GS500 is wel erg klein. Of je monteert een grote ruit, dan zit je borst en hoofd een beetje uit de wind.

Anderszijds kan je ook opteren voor een andere motor, als je elke dag rijdt (snelweg!) is een zwaardere bak wel zo lekker. Opties: XJ900 (S), FJ1200 etc... zijn ook nog redelijk 2e hands te betalen.
 
Het rijd inderdaad wel een stuk relaxter. Ik rijd op een Fazer maar heb een tijdje geleden een stukje op een Pan (nee, niet zo'n metalen ronde maar een Honda Pan-European) en ik heb een ieder die voor mij reed voor $#@%& uitgemaakt omdat ze zo langzaam reden. Bleek dat ik al 20 km. boven de maximum snelheid zat terwijl ik er voor m'n gevoel 20 km. onder zat. Nix geen rijwind en dus een stuk minder vermoeiend. Maar toch nix voor mij, ik blijf voorlopig liever bij m'n eigen zwarte brommers...
 
los van rijwind, die YZF van mij zit voordurend te smeken om meer toeren.

(Daar wordt ik af-en-toe-nogal-opgejaagd-van.)

 
los van rijwind, die YZF van mij zit voordurend te smeken om meer toeren.

(Daar wordt ik af-en-toe-nogal-opgejaagd-van.)

Daar heeft die pan in ieder geval geen last van...;-))
De Fazer smeekt voor m'n gevoel niet echt hard, maar vindt het wel errug lekker als 'ie mag blazen. Maar van dat laatste heb ik gelukkig (nog) geen last.
 
De fazer is een "terug getuned" blok van de YZF...

Denk dat ie daar wat minder zenuwachtig van geworden is.
Sinds ik een dyno-uitlaat aanpassing heb zijn lage toeren nogal happerig.
 
Da's toch niet helemaal de bedoeling van zo'n dynojet-kit lijkt mij (of hoort dat zo?). Al 's naar laten kijken?

 
komt vooral door de sportuitlaat... behalve dit loopt het wel lekker hoor!

perfecte vermogens-uitdraai heb ik hier voor me.
 
Lijkt me lastig in de bebouwde kom... altijd boven de 6000 toeren blijven. Of valt het nog een beetje mee? Of woon je direct aan de A-zoveel (met een eigen op/afrit en zo... :9~ ).
 
Nee, is een fabeltje... mijn sportmotor (600cc) rijdt gewoon op het erf met zo'n 2000... klinkt ie ook nog rustig

je HOEFT niet veel toeren te maken, maar om flink voorruit te komen is dit een must...
 
Lijkt me lastig in de bebouwde kom... altijd boven de 6000 toeren blijven. Of valt het nog een beetje mee? Of woon je direct aan de A-zoveel (met een eigen op/afrit en zo... :9~ ).
Ik wel! :)

Nou ja, bijna dan..... Ik woon zo'n 4- tot 500 meter van de snelweg af... Maar mijn motor loopt ook bij trage snelheden heerlijk soepel & stil.... Alleen mis je dan wel die trekkracht die je vanaf zo'n 6 - 6500 toeren krijgt....

Alleen over de GSX-R 600 en de R6 heb ik wel eens gehoord dat deze wat moeite hebben met langzaam rijden (reageren dan wat rukkerig op het gas.....) Maar ook dit is natuurlijk subjectief... De een vindt het storend, de ander merkt het amper....
 
Mijn FZR400 moet je eigenlijk wel redelijk op toeren houden, anders reageert hij nogal schokkerig op wat gas geven, zo simpel als je met de les CB500 met 2000 toeren kon rijden, zo lastig is het met dit monstertje. :)

Aan woonerven heb ik dus ook maar een hekel.
 
Wie niet?

Lekker 30 gaan rijden, overal drempels etc.. :( .

Overigens kan ik best snappen dat er op sommige plaatsen woonerven zijn, maar de planning lijkt wel om van heel Nederland een woonerf te maken.
 
Een toermotor is lekker, maar een naked bike is toch ook wel mooi, het hangt allemaal af van de snelheid uiteraard, maar hoewel ik zeer tevreden ben met mijn Honda VFR750F, is hij nu toch te koop, zie www.terra.es/personal2/aveenhuysen/vfr750nl.htm
Ben aan het kijken voor een Ducatie Monster of een Honda VTX1800 ben er nog niet uit.
Motorrijden is heerlijk vooral hier in Spanje, als je maar uitkijkt met het soms gladde asfalt en de slechte en vieze wegen. Verder hebben ze hier meer dan genoeg stille, bochtige en mooie wegen.

Andre.

Bijlage: honda vfr.jpg
 
Dat scheelt wel wat zeg! Een monster of een VTX. Twee totaal verschillende werelden.

Misschien moet je eerst uitvinden wat je rijstijl is of hoe je wilt rijden voordat je een beslissing neemt, wat vor bochten je wilt maken etc.

Zelf zou ik wel voor de Duc gaan denk ik. Ook gezien je huidige motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan