Toermotor tbv woonwerkverkeer

Status
Niet open voor verdere reacties.

MattR83

Rookie
27 jan 2020
19
6
Hoi ben nieuw op dit forum en ook nieuw met motorrijden.

Ik heb in januari mijn rijbewijs gehaald.en ben nu op zoek naar een motor. Ik wil mijn Dieselauto inruilen voor een benzine. met de motor naar het werk zodat de vrouw de auto kan gebruiken.Van bekende wat adviezen gehad en kom dan toch gauw uit op een BMW of Honda.
Wat ik wil s 4x in de week 55 km te rijden voor werk. Er werd mijn een motor met cardan aandrijving aangeraden ivm onderhoud. Qua types lijken mij de BMW 1100RT of nieuwer en de Honda Pan European wel wat. mijn budget is krap zo'n 3500 euro. ik heb wel wat zien staan voor die prijs.
Waarom deze modellen omdat ik een sterke tourmotor zoek met koffers om wat kleding en spullen voor werk in te doen. Daarnaast kan er nog iemand achterop wat zo af en toe mogelijk gaat gebeuren als ik buiten woon werkverkeer om met mooi weer een stukje wil touren. Leeftijd maakt mij niet uit maar ABS en evt Handvatverwarming zou wel mooi zijn. Mijn vraag aan jullie is welke meer bij mij past of dat jullie mogelijk met een heel ander model komen welke ik over het hoofd heb gezien. Ik heb 0,0 verstand van motoren en ben echt een leek.
Wat mogelijk ook wel belangrijk is, De onderhoudskosten qua onderdelen en beurten.
ik verwacht per jaar zo'n 12 tot 15.000 km te gaan rijden.

Hopelijk hebben jullie met deze informatie voldoende beeld met wat ik zoek en hebben jullie wat advies omtrent de modellen en evt aandachtspunten bij aanschaf.
 
Heb je veel kofferruimte nodig? Bedenk je dat filefilteren met grote zijkoffers (zoals standaard op een Pan European) nou niet echt lekker gaat. Zeker niet als je het nog maar net doet. Heb je alleen een lunchpakketje en evt iets als een laptop mee dan kun je met een tank/buddyseat tas een heel eind komen. Met een topkoffer kun je nog wat meer meenemen. Zijkoffers zou ik vermijden als je de ruimte niet nodig hebt.

Verder is het vooral zaak om te kijken naar wat jij lekker vind rijden. En bij veel filefilteren: even kijken of je er ook op lage snelheid goed mee uit de voeten kunt.

Niets mis met een ketting trouwens. Laat je daar niet door beperken in je keuze. Beetje normaal onderhoud (evt met kettingsmeersysteem) doe je gewoon 30-40K met een ketting.

Hulpje om te kijken of een fiets een beetje bij jouw formaat past: cycle-ergo.com
 
Ik rij niet in de files, want als die er staan kan ik binnendoor terug. Topkoffer is genoeg. Gewoon setje kleren met schoenen en broodtrommeltje. Kleren hoeft niet elke dag omdat ik op werk kleedruimte en douches heb.
 
Kijk eens voor een Varadero of Vstrom. Heerlijke toerfietsen die niet meteen richting 300 kilo gaan, ook al zijn ze met rond de 220/230 kilo ook niet superlicht.
 
Als je geen files hebt dan is het gewoon een kwestie van een motor uitzoeken die lekker rijdt. Klaar. ;)
 
Als je geen files hebt dan is het gewoon een kwestie van een motor uitzoeken die lekker rijdt. Klaar. ;)

Ja, eigenlijk wel. Maar je ontneemt nu de meeste mensen de kans om hun eigen motor aan te prijzen als de ideale motor voor TS' gebruiksdoel. Buiten het feit dat je maar af moet wachten of hij ooit nog terug komt.
 
Kijk eens voor een Varadero of Vstrom. Heerlijke toerfietsen die niet meteen richting 300 kilo gaan, ook al zijn ze met rond de 220/230 kilo ook niet superlicht.
Wat is buiten het gewicht nog meer het voordeel? Ben zelf 100kg en 1.87 lang. Dus verwacht wel dat ik de motoren kan houden😊
 
Ga opzoek naar een k75 - als het puur voor je a-naar-b is. Dingen gaan niet stuk; als je handig bent kan je zelf klein onderhoud uitvoeren en als ie een keer omvalt hoef je niet te huilen. Collega van mij heeft onlangs zon ding over de 400.000km getild. Ziet er niet uit maar blijft rijden
 
Laatst bewerkt:
Wat is buiten het gewicht nog meer het voordeel? Ben zelf 100kg en 1.87 lang. Dus verwacht wel dat ik de motoren kan houden😊

Manoeuvreren is wat makkelijker, je zet m makkelijker op de bok, maar de Vstroms en Varadero's zijn gewoon lekker lichtvoetig, stepjes aan de straat rijden op een rotonde of mooie haakse bocht is geen probleem (vooropgesteld dat je banden goed zijn en de weg droog). De grote toerbuffels zijn eigelijk een soort tweewielige cabrio's. Je kunt met diverse varianten ook echt wel sportief rijden, zoals bijvoorbeeld een FJR1300 (Fun Journey Ride) of een Pan European, ze hebben best veel power, maar binnendoor op 80 en 60 km-wegen rij je gewoon heel snel te hard.

Ik heb een ST1300 (PanEuropean) meegehad als leenmotor en even uitgeprobeerd op de snelweg. Bij 120 terug naar de derde, gas helemaal open en voor ik naar de 4 schakelde, reed ik 210. Doe je dat op het verkeerde moment met de verkeerde mensen achter je, is het :Wtegen je rijbewijs. Heb je zelf in de hand natuurlijk, maar met een wat lichtere motor kun je wat meer je gas open trekken voor het gelijk heul hard gaat.
 
Zonder direct te gaan strooien met merken en modellen (wat niks meer is dan eigen persoonlijke voorkeuren), als je een toermotor zoekt en je hebt +/- €3500 ter beschikking, kijk eerst eens goed in het rond. Een site wat je kan helpen is deze occassion site. Op deze site selecteer je jouw voorkeuren aan, je kan een min. en max. prijs opgeven en dan zie je al gauw wat er binnen jouw budget past. Volop keuze! Als je een paar geselecteerd hebt, schrijf op waar die motor staat en ga naar de bewuste dealer toe om de motor te bekijken en eventueel voor een proefrit (let op: de meeste dealers waarderen het als je een proefrit ruim van te voren aanvraagt en sommigen doen het alleen bij serieuze interesse). Kies niet direct voor de eerste de beste motor die goed en lekker rijdt, maar pak een paar van diverse merken/modellen om een betere vergelijk te hebben. Je kan dan altijd nog schiften op basis van wel/geen zij- of topkoffer, leeftijd, kilometerstand, etc.

Nog een tip, vraag altijd naar het onderhoudsboekje!


Filerijden met zij-koffers.... De eerste keer dat ik dat deed scheet ik haast 7 kleuren stront in mijn broek van benauwdheid dat ik met de koffers 1 of 2 auto's zou raken totdat bij mij ineens het kwartje viel dat als ik met mijn volle kuip tussen de auto's door kon rijden dat mijn achterkant zekers zou passen. Dit duurde ook nog wel een wek of 2 dat ik dit doorhad _O- . Na verloop van tijd leer je zelf wel om vooral goed vooruit te kijken naar a) bewegingen van automobilisten en b) de beschikbare ruimte. Nu sjees ik af en toe met een iets hogere snelheid door de file. Al doende leer je!
 
Zonder direct te gaan strooien met merken en modellen (wat niks meer is dan eigen persoonlijke voorkeuren), als je een toermotor zoekt en je hebt +/- €3500 ter beschikking, kijk eerst eens goed in het rond. Een site wat je kan helpen is deze occassion site. Op deze site selecteer je jouw voorkeuren aan, je kan een min. en max. prijs opgeven en dan zie je al gauw wat er binnen jouw budget past. Volop keuze! Als je een paar geselecteerd hebt, schrijf op waar die motor staat en ga naar de bewuste dealer toe om de motor te bekijken en eventueel voor een proefrit (let op: de meeste dealers waarderen het als je een proefrit ruim van te voren aanvraagt en sommigen doen het alleen bij serieuze interesse). Kies niet direct voor de eerste de beste motor die goed en lekker rijdt, maar pak een paar van diverse merken/modellen om een betere vergelijk te hebben. Je kan dan altijd nog schiften op basis van wel/geen zij- of topkoffer, leeftijd, kilometerstand, etc.

Nog een tip, vraag altijd naar het onderhoudsboekje!


Filerijden met zij-koffers.... De eerste keer dat ik dat deed scheet ik haast 7 kleuren stront in mijn broek van benauwdheid dat ik met de koffers 1 of 2 auto's zou raken totdat bij mij ineens het kwartje viel dat als ik met mijn volle kuip tussen de auto's door kon rijden dat mijn achterkant zekers zou passen. Dit duurde ook nog wel een wek of 2 dat ik dit doorhad _O- . Na verloop van tijd leer je zelf wel om vooral goed vooruit te kijken naar a) bewegingen van automobilisten en b) de beschikbare ruimte. Nu sjees ik af en toe met een iets hogere snelheid door de file. Al doende leer je!
die occassion pagina heb ik al meerdere malen bezocht inderdaad
de Honda Deauville vind ik er ook niet lelijk uitzien, wat ik niet wil is een motor die naar een racer gaat.

zijn er nog modellen welke motorisch beter bij weg kan blijven?
 
die occassion pagina heb ik al meerdere malen bezocht inderdaad
de Honda Deauville vind ik er ook niet lelijk uitzien, wat ik niet wil is een motor die naar een racer gaat.

zijn er nog modellen welke motorisch beter bij weg kan blijven?
waar je m.i. bij weg moet blijven: te hoogtoerig, te weinig windbescherming, te kleine actieradius, carburateurmodel, zonder middenbok, te weinig cc`s, te roestgevoelig (geen rvs uitlaat bijvooorbeeld), te weinig/te kleine voor- en achterspatbord. Lang interval voor klepperstellen. En ik zeg bewust niet kettingfietsen, daarvan vind ik niet dat ze perse nadelig zijn om woonwerk mee te rijden.
En dan blijft er nog genoeg over! Zoals bijvoorbeeld VStrom (650 nog eerder dan de 1000), TDM900, oudere K-modellen, Deauville 700, Varadero, etc.
 
die occassion pagina heb ik al meerdere malen bezocht inderdaad
de Honda Deauville vind ik er ook niet lelijk uitzien, wat ik niet wil is een motor die naar een racer gaat.

zijn er nog modellen welke motorisch beter bij weg kan blijven?
De Deauville is zeker geen race motor maar een toermotor. Kijk anders ff op Wikipedia.

Het is zeker een leuke woon-werk-toer motor.
 
waar je m.i. bij weg moet blijven: te hoogtoerig, te weinig windbescherming, te kleine actieradius, carburateurmodel, zonder middenbok, te weinig cc`s, te roestgevoelig (geen rvs uitlaat bijvooorbeeld), te weinig/te kleine voor- en achterspatbord. Lang interval voor klepperstellen. En ik zeg bewust niet kettingfietsen, daarvan vind ik niet dat ze perse nadelig zijn om woonwerk mee te rijden.

Dan valt de ST1100 af he. Daarbij roesten de achtervork en de uitlaat natuurlijk ook nog bij een Pan. Ik wilde een ST1100 maar ik zat er niet lekker op en ik ben helemaal niet zo lang, (ik ben een stijve hark). Op een R1100RT zat ik wel lekker. Ik ben benieuwd wat er straks allemaal stuk blijkt...
Wat is er tegen een lang kleppenstel interval trouwens?
 
Een collega van mij heeft een BMW 1100 RT te koop maar hier zit 208.000 op de teller. Op de 90.000 is de koppeling vervangen geweest.
Vorig jaar heeft hij een grote beurt gehad waar ook de banden zijn vervangen. Echter daarna is hij in de garage beland, en alleen zo af en toe een stukje op gereden zodat hij niet te lang stil staat. schijnt er erg zuinig op geweest te zijn en is verder altijd keurig onderhouden.

Hij vraagt er 1250 voor. Is dit een optie of vanwege de KM stand een afrader?
hij bied ook aan dat ik er een weekje op mag proefrijden en evt langs een garage kan gaan zodat hij nagegekeken kan worden.

is dit een optie, prijstechnisch denk ik van wel maar een nieuwe koppeling kost zo ik begrijp ook gauw zo'n 1200 euro. dus als ik dat er op tel kom ik op 2500
als ik dan een vergelijking maak met deze Zwarte BMW. begin ik te twijfelen.
 
Ik zou dat aanbod van de collega, incl. het weekje proefrijden, onmiddellijk doen. Wat kan er mis gaan? Op die occasionsite zal je niemand vinden die een weekje op proef aanbied.
Daarnaast, een collega, tenzij jullie verhouding bar slecht is, zal er wel twee keer over denken om iemand die hij nog vaak tegenkomt, een barrel te verkopen.
 
Dan valt de ST1100 af he. Daarbij roesten de achtervork en de uitlaat natuurlijk ook nog bij een Pan. Ik wilde een ST1100 maar ik zat er niet lekker op en ik ben helemaal niet zo lang, (ik ben een stijve hark). Op een R1100RT zat ik wel lekker. Ik ben benieuwd wat er straks allemaal stuk blijkt...
Wat is er tegen een lang kleppenstel interval trouwens?
Sorry, dat heb ik idd verkeerd opgeschreven.
Wat ik bedoelde was juist dat een lang interval juist WEL gewenst is. Zodat, als je relatief veel kilometers maakt, niet vaak voor dure klepstelbeurten komt te staan.
 
Een collega van mij heeft een BMW 1100 RT te koop maar hier zit 208.000 op de teller. Op de 90.000 is de koppeling vervangen geweest.
Vorig jaar heeft hij een grote beurt gehad waar ook de banden zijn vervangen. Echter daarna is hij in de garage beland, en alleen zo af en toe een stukje op gereden zodat hij niet te lang stil staat. schijnt er erg zuinig op geweest te zijn en is verder altijd keurig onderhouden.

Hij vraagt er 1250 voor. Is dit een optie of vanwege de KM stand een afrader?
hij bied ook aan dat ik er een weekje op mag proefrijden en evt langs een garage kan gaan zodat hij nagegekeken kan worden.

is dit een optie, prijstechnisch denk ik van wel maar een nieuwe koppeling kost zo ik begrijp ook gauw zo'n 1200 euro. dus als ik dat er op tel kom ik op 2500
als ik dan een vergelijking maak met deze Zwarte BMW. begin ik te twijfelen.

Ik zou het zeker proberen, er van uitgaande dat het een collega is waarmee je op goede voet leeft en je dus niet bewust troep wil verkopen. Dat weekje proberen zou ik sowieso doen. Mocht je tot koop overgaan dan kan je altijd je resterende budget apart houden en proberen wat bij te sparen zodat je misschien over een tijdje iets nieuwers kan aangeschaffen.

Een budget van 3500 voor een sterke toermotor is op zich niet heel hoog. Het is niet onmogelijk, maar dan zit je al snel aan motoren van 20 jaar of ouder, of iets jonger maar met een flinke kilometerstand. Daar hoeft niks mis mee te zijn, maar dat kans dat je een probleemgeval koopt wordt wel steeds groter. Als je dan op een veilige manier een motor van een collega kan testen zou ik dat zeker doen.

Aan de andere kant vind ik 15.000 per jaar niet heel veel, dus je kan je ook afvragen of je daar een zware toermotor als een RT of een Pan voor nodig hebt. Als je ook wat lichtere motoren meeneemt dan is er binnen je budget gelijk al wat meer keus. Ja een cardan is makkelijk, maar daar zou ik me niet blind op staren. Een ketting die goed wordt onderhouden gaat makkelijk 30.000 km mee, maar waarschijnlijk nog wel meer. Met 15.000 per jaar hou je het daar dus zeker wel 2 tot 3 jaar mee uit. Kost ook niet de hoofdprijs als je hem wel moet vervangen, zeker als je het zelf doet ben je tussen de 150 en 200 euro klaar.
 
Ik zou zelf voor een 600-700 cctje gaan in jouw geval (power zat) met een zo groot mogelijke tank. Onderhoudsintervallen groter dan je jaarlijkse kms zijn wat zinloos, gezien een motor toch best jaarlijks een beurt krijgt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan