Toermotor tbv woonwerkverkeer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Waar zit je dan aan te denken?.
Dat gaf ik eerder al aan, even terug scrollen/klikken ;) . Je zou kunnen denken aan de meermaals genoemde V-Strom (of soortgelijk), of meer straat-georiënteerd: Suzuki GSF 650/1250 Bandit (de SA heeft ABS en kuip), GSX 650 FA (is een Bandit met volle kuip), Honda CBF 600 FA, misschien een CBF 1000 FA, de 700 Deauville kwam eerder al voorbij, Yamaha 600 Diversion of Fazer, etc.. Qua bouwjaren denk ik dan aan de periode 2007-2010. Zie boven: @ex-motorloos is lekker bezig ;):t

Hoe ik daar zo op kom ...

Ik ben al heel lang veelrijder en heb geleerd dat je qua kosten van uitbesteed regulier onderhoud rekening moet houden met 6 à 7 cent per km, inclusief banden, zonder bijzonderheden/schade/reparaties, en gemiddeld 15 tot 35 duizend km per jaar. Maar ... dat is als je de motor nieuw koopt en door de dealer in (technische) nieuwstaat laat houden. Wat voor type motor het is maakt eigenlijk verrassend weinig verschil (m.u.v. hele exclusieve modellen natuurlijk). Ter illustratie, de rijkosten van een paar motoren die ik doorheen recente jaren reed (moto's waar ik in tijd relatief weinig mee reed/rij staan er niet in, want die zouden de kilometerprijs te sterk vertekenen):

rijkosten motos.png


Maar nu: aan dat lijstje gingen nog zo'n 15 andere motoren vooraf, die steevast om en nabij 20 jaar oud waren toen ik ze kocht. Bij aankoop stond er doorgaans 30-35k km op de klok, want daar selecteerde ik o.a. specifiek op. Met die dingen probeerde ik gemiddeld 20000 km/jaar te rijden. Dat betekende hard werken in de avonduren, want ze waren om de haverklap stuk: inlaatrubbers, lagers, vastgeroeste bewegende delen, afbrekend plastic, sowieso veel roest, kabelbreuken, contactsloten, dynamo's, startmotoren, ... (etcetera), en dan heb ik het nog niet eens over achterstallig onderhoud.
Gelukkig kon ik zelf een beetje sleutelen, en zodoende met wat kunst en vliegwerk betaalbaar blijven rijden. Maar het was voor mij iig de reden om - zodra ik dat kon betalen - nieuw(er) te gaan rijden.

Zoals ik eerder schreef: voor de hobby is een beetje sleutelen niet erg, maar als je serieus km's gaat maken én op mobiliteit moet kunnen vertrouwen, dan zou ik persoonlijk geen hele oude motor meer kopen, tenzij je dat heel graag wilt én goed kunt/wilt sleutelen (of stiekem heel erg rijk bent).
 
Laatst bewerkt:
Ja, handvatverwarming maakt me niet heel veel, maar abs is wel een dingetje. Ik hoef geen snelheid of cc maar die modellen vond ik gewoon mooier,
Mogelijk dat ik de diversion wel laat varen en ook de BMW'S.

Jij zegt

Jonger betekent in dat geval meestal moderner, meestal beter rijdend, sturend en remmend, en qua prestaties maakt het meestal bar weinig uit: een 600-650 van omstreeks 2010 of later rijdt gemakkelijk net zo hard als een 10-15 jaar oudere 900 Diversion, is sowieso zuiniger en meestal gemakkelijker te hanteren

Waar zit je dan aan te denken?.
Hoe oud of nieuw een motor is zegt niets over het verbruik, zelfs de cilinder inhoud niet.
Mijn ervaringen tot nu toe
990 superduke '05, 1:13 (180kg)
900 trophy '99, 1:21 (230kg ofzo)
600 gsxr '01, 1:15 (180kg)
600 CBR f '94, 1:17 (200kg)

De laatste 2 zijn beide hoogtoerige motoren uit de sportievere categorie maar de oude verbruikte minder dan de nieuwe. En een veel zwaardere trophy verbruikte nog veel minder dan beide...
Stellen dat een nieuwere 600 altijd zuiniger is dan een oudere 900 is als stelregel onzin. Model specifiek kan het natuurlijk wel kloppen.
 
Een Vstrom is wel veel gekend als zuinig. Ik rijd er in de zomer 1:25 mee en in de winter 1:23
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan