toermotor welke?

hermmamoto

Die hard MF'er
8 okt 2004
966
0
amersfoort
hoi ik zit er over te denken een toermotor te kopen, denk hierbij aan een gsx zephyr of een cb750 of tdm ofzo hoe zit het met de vetrouwbaarheid van de verschillende blokken of scheelt dat niet veel tegnwoordig. ik vind een sevenfifty honda er wel leuk uitzien maar rijd het ook ok of heb je veel last van de rijwind. Ik heb voorheen een gzp600 gehad daarna een offroad maar beide was het niet helemaal. iemand een sugestie?
 
Ik zou zeggen: Maak een lange proefrit op al die modellen die je opnoemt :]
en maak daarna een keuze.
Het is voor anderen heel moeilijk om je hierin te adviseren.
Zoveel mensen zoveel voorkeuren toch? :W
 
kijk dan ook eens voor een xjr 1300
voor meer info, bezoek onderstaande sites...
dennis
 
ok bedankt zover ga inderdaad gewoon eens wat proefritten maken is het handigst. ik laat horen hoe het afloopt
 
Had al iemand proefrijden gezegd? :]

En kijk ook eens in de zogenaamde sporttoerhoek, zzr600/1100, YZF600R/1000R, gsx600f/750f, vfr etc.
 
ja dat leek me ook wel wat aleen lijkt zo'n zzr bijvoorbeeld nogal laag ik ben 1,92 een yamaha had ik ook in gedachten maar weet niet waar ik het ooit heb opgevangen maar hoorde dat een blok van bijvoorbeeld een yzf750 niet heel betrouwbaar is of zit ik er dan helmaal naast. Ben niet van plan elk weekend te sleutelen dus een beetje betrouwbaarheid is welkom. Weet dat bmw dat is maar de modellen in mijn prijsklasse zijn weer net te 40+.
 
ZZR is niet laag hoor, als je maar 192cm. lang bent.
En ik ken Thundercatters van meer dan twee meter, en ook TC-ers die meer dan 100.000 km gereden hebben :] , zonder grote reparaties etc. :Y O-)

Maar ga proefrijden en bedenk dat zeker vanaf +/- 1995 motoren behoorlijk betrouwbaar (kunnen) zijn, mits normaal onderhouden enz.
 
Helemaal mee eens :Y
De diversion is betrouwbaar ( net zoals de TDM trouwens maar wat minder "spannend" 8-) )

XJR12of1300 Das vol in de wind rijden of je moet er thermopane voorzetten _O- wat gelijk de Looks bederft |(

Greeeeeeeeeeetzzzzzzzzzzzzzzz,
 
ja dat leek me ook wel wat aleen lijkt zo'n zzr bijvoorbeeld nogal laag ik ben 1,92 een yamaha had ik ook in gedachten maar weet niet waar ik het ooit heb opgevangen maar hoorde dat een blok van bijvoorbeeld een yzf750 niet heel betrouwbaar is of zit ik er dan helmaal naast. Ben niet van plan elk weekend te sleutelen dus een beetje betrouwbaarheid is welkom. Weet dat bmw dat is maar de modellen in mijn prijsklasse zijn weer net te 40+.

Dan heb je nog niet naar de F800ST gekeken :)


De ZX9R is ook een leuke sporttoer motor O-)
 
Wat me opvalt is dat niemand de Honda CBF1000 noemt. Is ie niet goed genoeg? :X

Lees de twee verschillende vergelijkings-testen uit motormagazine Motoplus eens,
nummer 07, dd 17-30 mei 2006 alsmede nummer 11, dd 12-25 juli 2006

Niet dat ik nou zo'n heel hoge pet op heb van dergelijke testen maar het is wel een klein beetje een graadmeter... 8-)
 
Laatst bewerkt:
Wil je een betrouwbare toermotor en wil je een motor waar je een ton aan spul (inclusief vrouwtje) mee kan vervoeren, en nooit geen problemen geeft, dan koop je een Harley Davidson Electra Glide.

Onderhoud? Wat is da? Gewoon iedere 7000 km de minerale olie en filter vervangen ( dat spul kost geen drol ) en rijden maar. Ik rij al jaren zo'n ding zonder ook maar een probleem te hebben gehad. Nee zelfs geen losgetrilde onderderdelen
Belt aandrijving werkt gewoon feilloos. Dankzij de injectie loopt zo'n motor tegenwoordig ook perfect. Prima audio installatie aanwezig. Ergonomisch hoef je er eigenlijk niets aan te doen. De zithouding is perfect. Luchtvering achter. Perfecte kuip aanwezig. Wel heb ik een grotere 15" ruit aangeschaft voor de langere ( regen )snelweg ritten.

Kortom een zwaar onderschatte toermotor, en ... het blijft een echte Harley.
De motor is daardoor erg waardevast, onverwoestbaar en zeer waarschijnlijk rijden later je kleinkinderen er nog mee rond.

Een nadeel is echter dat het een luchtgekoelde motor is en daar moet je gewoon rekening mee houden bij extreme omstandigheden.... maar een koelsysteem dat er niet is kan ook nooit stuk gaan.


gr. HD4ever :]
 
Wil je een betrouwbare toermotor en wil je een motor waar je een ton aan spul (inclusief vrouwtje) mee kan vervoeren, en nooit geen problemen geeft, dan koop je een Harley Davidson Electra Glide.

Onderhoud? Wat is da? Gewoon iedere 7000 km de minerale olie en filter vervangen ( dat spul kost geen drol ) en rijden maar. Ik rij al jaren zo'n ding zonder ook maar een probleem te hebben gehad. Nee zelfs geen losgetrilde onderderdelen
Belt aandrijving werkt gewoon feilloos. Dankzij de injectie loopt zo'n motor tegenwoordig ook perfect. Prima audio installatie aanwezig. Ergonomisch hoef je er eigenlijk niets aan te doen. De zithouding is perfect. Luchtvering achter. Perfecte kuip aanwezig. Wel heb ik een grotere 15" ruit aangeschaft voor de langere ( regen )snelweg ritten.

Kortom een zwaar onderschatte toermotor, en ... het blijft een echte Harley.
De motor is daardoor erg waardevast, onverwoestbaar en zeer waarschijnlijk rijden later je kleinkinderen er nog mee rond.

Een nadeel is echter dat het een luchtgekoelde motor is en daar moet je gewoon rekening mee houden bij extreme omstandigheden.... maar een koelsysteem dat er niet is kan ook nooit stuk gaan.


gr. HD4ever :]
Deze motor miste ik dus al in het hele subforum toermotoren. Ik rij zelf een Sporter 883R. Een Electra Glide is mijn droommotor. De modellen tussen de Sporter en de Electra Glide vind ik persoonlijk dus niet mooi. Ik heb een paar weken terug een stuk mogen rijden met de nieuwste Glide van de eigenaar van West Coast motors uit Alkmaar. Echt een geweldige fiets en ik was verbaasd over het gemak waarmij dat ding stuurde. Zo'n Glide moet er in de toekomst echt komen. Enige waar ik nog mee zit is dat hij niet in mijn schuur past. '( Daar moet ik dus wat op verzinnen.

Wat voor type heb jij een EVO of zo'n Twin-Cam, gezien je opmerking over de injectie.
 
Deze motor miste ik dus al in het hele subforum toermotoren. Ik rij zelf een Sporter 883R. Een Electra Glide is mijn droommotor. De modellen tussen de Sporter en de Electra Glide vind ik persoonlijk dus niet mooi. Ik heb een paar weken terug een stuk mogen rijden met de nieuwste Glide van de eigenaar van West Coast motors uit Alkmaar. Echt een geweldige fiets en ik was verbaasd over het gemak waarmij dat ding stuurde. Zo'n Glide moet er in de toekomst echt komen. Enige waar ik nog mee zit is dat hij niet in mijn schuur past. '( Daar moet ik dus wat op verzinnen.

Wat voor type heb jij een EVO of zo'n Twin-Cam, gezien je opmerking over de injectie.

Ik rij zelf een 2004 Twin-Cam voorzien van een Stage I kit. Ik rij met dat ding circa 12.000 km per jaar door vrijwel heel Europa.
Of het nu koud, heet of nat is, je hoog in de bergen zit of op zee-niveau. Dat ding start altijd op de eerste slag en loopt altijd perfect. NICE RIDE !!

gr. HD4ever. :]
 
Ik rij zelf een 2004 Twin-Cam voorzien van een Stage I kit. Ik rij met dat ding circa 12.000 km per jaar door vrijwel heel Europa.
Of het nu koud, heet of nat is, je hoog in de bergen zit of op zee-niveau. Dat ding start altijd op de eerste slag en loopt altijd perfect. NICE RIDE !!

gr. HD4ever. :]
Dat doet mijn Sportster dus ook, maar een Electra Glide zou ik toch wel heel gaaf vinden. Hmmm. Misschien volgend seizoen toch maar eens kijken naar de mogelijkheden.
 
Ik rij zelf een 2004 Twin-Cam voorzien van een Stage I kit. Ik rij met dat ding circa 12.000 km per jaar door vrijwel heel Europa.
Of het nu koud, heet of nat is, je hoog in de bergen zit of op zee-niveau. Dat ding start altijd op de eerste slag en loopt altijd perfect. NICE RIDE !!

gr. HD4ever. :]

Eigenlijk wel jammer dat je er dan maar 12000 km per jaar mee rijdt...
Maar: klinkt goed!
En zien er goed uit ook.

Oh, en als ie niet in je schuur past:
een wand vervangen door een garagedeur,
grotere schuur neerzetten, of een andere opslag verzinnen.
 
het is een vfr750 van 1994 geworden, sportief/tour volgens mij wel ongeveer wat ik zoek, ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan