Toerrijders op toermotoren?

Fastcruiser

Explorator
Crew
14 aug 2001
19.789
11.155
Zuid-Limburg
Instagram
Waar zijn op dit forum de toerrijders? Zitten die net als ik voornamelijk op het supersportforum te kijken?

Grote vraag is ook waar de grens ligt. Een VFR is een toermotor, terwijl de CBR600 een supersport is? Volgens mij ligt het niet zo eenvoudig. Dit hangt ook af van de instelling van de berijder. Als ik één van mijn droommotoren zou nemen (Duc ST4s) zou ik dit toch voornamelijk vanwege zijn sportieve :9~ eigenschappen doen, terwijl het toch een toermotor is.

Hetzelfde geldt voor een Super Blackbird. Ik kende een Fireblade-rijder (die er echt heel veel mee kon raggen: kneesliders op, banden op, stepjes op) die enorm afgaf op Super Blackbirds, tot hij in de Vogezen buitenom werd ingehaald door zo\'n toerend vogeltje... :}
 
Of een Aprilia Futura?
Kun je een toermotor noemen maar ook een sportmotor. Vind hem persoonlijk erg geslaagd en dat terwijl ik niks met toermotoren heb. :)
 
Ik toer wat af hoooooor op m\'n R1\'tje, maarja in leer en met kneepads hoort dat dan toch weer een beetje meer bij supersports thuis, toch?
 
...heb ik me ook al eens afgevraagd. Ik voel me ook een beetje tussen wal en schip wat dat betreft, aangezien mijn kale GL ergens inzit tussen een classic (=oud), naked bike (=zonder kuip), toer (=km-vreter) en sport (=blazen is leuk). Qua uiterlijk wordt ie trouwens ook nog wel eens als chopper aangezien. Tenslotte zou ik mezelf toch niet graag als \"Goldwing rijder\" willen betitelen (= vette pens, GL1500/6 met airco en stoelverwarming en antennes met vossestaart)...

Nouja, mij gaat het gewoon om de lol van het motorrijden... :P wat voor fiets je ook hebt (als ie maar groot en bruut is ;) ).

8-)
GL-sjon
 
Als ik er ooit een koop, wordt het hopelijk een Ducati ST2. Valt toch ook min of meer onder die categorie.

En de Aprilia Futura en Yamaha 1300FJR vind ik ook zeer de moeite, maar da\'s toch wat te hoog gegrepen ;( .
 
:j \'kheb 4250km gereden op mijn Vulcan 800 met ruit en steppies op mn valbeugels. Alleen hobbels en boodschappen waren dingen die ik liever niet zag. Maar met eigen gefabriceerde beugels kon er een topkoffer op, zijtasjes en gaan met die banaan.
Overigens, een vriend van mij waar ik mee op vakantie ging, had dus zo\'n 1200 goldwing met radio, veel boodschappenruimte, RUGWIND(!)
Hij stapte iedere keer na 200 km per dag zo relaxed van zn motor dat ie vermoeid was van de relaxedheid... :z
Een Pan European heeft standaard geen dashboard-luxe of ingebouwde koffers--vind ik jammer. Autoradio op Pan bekend??
Groet Peter
 
echte toermotoren zijn van die bmw\'s, honda deauville (of zoiets), dat soort fietsen, dat vind ik toer. en niet omdat ze minder snel zijn, maar omdat je duidelijk rechter op zit, zo\'n buizen stuur heb, vaak speciale zijkoffers en een bok (middenstandaard)

dan zijn er nog twijfelgevallen zoals sport/tour, maar zodra een motor redelijk vooroverzit, clip-ons heeft, dan is het een sport, anders valt de mito in de toermotoren, en zo zit hij echt niet... alles behalve comfortabel...
 
\"we\" zaten al te twijfelen om een onderdeel \"sport\" te maken en supersport weg te halen.

Heel veel fietsen zijn nl sportief, maar geen supersport.

En voor die \"sportieve\" motoren is nu geen plek.

Wat denken jullie?
 
\"we\" zaten al te twijfelen om een onderdeel \"sport\" te maken en supersport weg te halen.

Heel veel fietsen zijn nl sportief, maar geen supersport.

En voor die \"sportieve\" motoren is nu geen plek.

Wat denken jullie?

Goed plan, want als je bijv. ook een Honda CBR1100XX SBB een toermotor gaat noemen... ja ik weet het niet, ik denk niet dat je met ruim 300km/u op de teller rustig kan toeren ;) Gewoon een sportieve fiets.
 
\"we\" zaten al te twijfelen om een onderdeel \"sport\" te maken en supersport weg te halen.

Heel veel fietsen zijn nl sportief, maar geen supersport.

En voor die \"sportieve\" motoren is nu geen plek.

Wat denken jullie?
Mooi zo laten, de meeste leden hier rijden toch op een supersport...
 
Zou het ook laten zoals het is. Mensen met sportieve neigingen zoeken het wel in supersport. Toerders kunnen dan terecht in dit forum.
 
Mooi zo laten, de meeste leden hier rijden toch op een supersport...

Maar moet je een proberen te modden met al die net niet supersports erin. Al die sportfietsjes moeten ook een plek hebben, nu is dat bij toerders terwijl ze meestal toch gebruikt worden om de sportieve eigenschappen.
Het verschil tussen super en minder sport valt dus gewoon weg. Leek ons de ideale oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind een FZR400 toch echt geen supersport hoor... R6.. a la! FZR is gewoon toer :)
Dacht het niet, ik vind mijn fiets toch duidelijk een supersport, het gaat niet alleen om vermogen maar ook om zithouding, windbescherming, grondspeling, laag gewicht, goede handelbaarheid etc. etc.

Lees de tests eens door, dan kom je misschien op andere gedachten. :)
 
Offtopic maar ff een quote over m\'n FZR400:

Just what did this bike have that caused magazine editors to scramble for the keys when it was time to head for the canyons, and serious club racers -- including Kenny Roberts Jr., who cut his racing teeth on one in 1990 -- to hock everything up to and including their firstborn to get their hands on one? In a word, handling. This bike was as close to a half-liter GP bike in its overall proportions and chassis dimensions as anything available. Its chassis numbers set a benchmark which is currently duplicated by every hardcore sporting machine available, including the Ducati 916, the GSX-R 600 and 750, the YZF-R1, and the CBR600F4, to name just a few.
En wie zegt dat een FZR400 een toerfiets is? :z
 
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in dit forum en wilde jullie melden dat je met een tourmotor ook erg sportief kunt rijden. Mijn vorige twee motoren waren Pan-Europeans (steps en vleugel over de grond) en mijn huidige motor een Yamaha FJR1300 (steps, zijstandaard en uitlaat over de grond). *D Mijn vrouw heeft een Honda Deauville (steunen aan de grond) en daar is ook heel goed en scherp mee te sturen. :)
Veel veilige kilometers gewenst op welke motor ook!!!
 
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in dit forum en wilde jullie melden dat je met een tourmotor ook erg sportief kunt rijden. Mijn vorige twee motoren waren Pan-Europeans (steps en vleugel over de grond) en mijn huidige motor een Yamaha FJR1300 (steps, zijstandaard en uitlaat over de grond). *D Mijn vrouw heeft een Honda Deauville (steunen aan de grond) en daar is ook heel goed en scherp mee te sturen. :)
Veel veilige kilometers gewenst op welke motor ook!!!

Hoi Simon,

Welkom op het forum, ik ken je nog van de Freebike circuit dag. Blauwe R1.
Anyway, misschien zie ik je wel op de MF-Freebike Circuit dag.
 
sport en supersport niet scheiden, men heeft immers beiden de zelfde bedoeling, voor de toerders is er een apart gedeelt, en dan bedoel ik de echte toermotoren!

dus supersport > alle sport ...
 
Hoi R1no,

Inderdaad.....ik heb die dag een blauwe R1 voorbij zien vliegen :) en natuurlijk ben ik er op 12 mei weer bij. Als dat niet zo zou zijn is het :( Ik hoop dan ook op weer een gezellige leerzame dag *D . Ik was die dag op de zwarte Honda Deauville van mijn vrouw omdat mijn FJR1300 in gebruik was bij een van de instructeurs. Op 12 mei kan ik weer niet op mijn eigen motor rijden. Mijn vrouw heeft hem mee voor een motortrip naar Schotland. Dus wie weet kom ik weer met de Deauville.....is me goed bevallen :] .
 
Zo mijn inlog werkt nog steeds... dat valt me mee. Nummer 26 op de lijst *D .

Kijk toerrijders die alles aan de grond rijden zijn wel OK. Jammer alleen dat de grondspeling van toerbakken zo gering is. En vleugels van een Pan geven niet zo mee... :r

Bovendien rij je links dan ook de kuip aan de grond. Wat duurder om te vervangen dan stepjes of valvleugels.

Het is gewoon een overweging van een aantal factoren wat je aanschaft. Gezien mijn kilometrage (en veel snelweg...) heb ik toch voor een toerbak gekozen, terwijl een wat sportievere motor toch ook wel aantrekkelijk was...

Ach misschien later... voor erbij.
 
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in dit forum en wilde jullie melden dat je met een tourmotor ook erg sportief kunt rijden. Mijn vorige twee motoren waren Pan-Europeans (steps en vleugel over de grond) en mijn huidige motor een Yamaha FJR1300 (steps, zijstandaard en uitlaat over de grond). *D Mijn vrouw heeft een Honda Deauville (steunen aan de grond) en daar is ook heel goed en scherp mee te sturen. :)
Veel veilige kilometers gewenst op welke motor ook!!!

Helemaal mee eens. \'k heb zelf ook een Deauville en da\'s eerder een sportmotor met toureigenschappen dan vice verca. Ik ben met de Deauv naar Schotland, Wales en Oostenrijk geweest en kon makkelijk meerijden met de overige sportmotoren. Dat ligt uiteraard ook voor een deel aan de piloten.

Het is gewoon niet mogelijk om een duidelijke lijn te trekken tussen de (super)sport motoren en de Tourmotoren, aangezien er een hoop kruisingen rondrijden. Ik ben dan ook voorstander voor een \"sport\" forum.

Groeten!
Ryser
:}
 
Dus als ik het zo lees is een Vmax ook een tourmotor ?
Heeft een middenbok, je zit rechtop, heeft geen kuip, enz enz ?????
 
Inderdaad is de Deauville een Sport/Tour fiets, en ik kan er verschrikkelijk schuin mee gaan heb ik gemerkt bij de VRO1. Persoonlijk mis ik toch wel wat power tussen de benen }) , maar de rij eigenschappen maken weer alles goed. en zeg nou zelf... het is gewoon lekker als je met 160KM per uur met een open vizier kan rijden en met (20C) met een opengeritste jas kan rijden! :} Om nog relaxter te rijden heb ik er een cruise controle op gezet, mis nu nog af en toe een muziekje onderweg, maar ook dat kan geregeld worden. Al met al ben ik zeer tevreden met mijn Deauvje en zou hem niet snel inruilen... of ik moet een Pan European aangeboden krijgen *D
Tot ziens op de Nederlandse snelwegen! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan