Toertochtje (met schade)

Gixxerdré

Die hard MF'er
30 jul 2003
262
0
Tholen
Vandaag toertochtje gemaakt met wat collega's. Lekker rustig aan, dus met de GTR1000 op pad. Goed weer, beetje nat wegdek, mooie b-wegen.
We rijden Belgie in, komen bij een houten brug, en rijden er rustig eroverheen (30 per uur ofzo)
en voor ik het wist lag ik gestrekt. brug was spiegelglad!
Andere collega ook onderuit beetje schuifschade.
De GTR: linker kuipdelen aan barrels inclusief mijn mooie hoge kuipruit en de linker voetsteun gebroken + een mega deuk in de tank.
Datword dus sparen en zoeken naar 2de hands kuipdelen ;(
Ikzelf heb wat gescheurde spieren in m'n schouder, want daar kwam ik vol op terecht. voorlopig dus niet rijden en niet sporten en da's mooi kl*te :(
Piccies volgen als de motor weer in NL staat.

CU,
Gixxerdré
 
Vandaag toertochtje gemaakt met wat collega's. Lekker rustig aan, dus met de GTR1000 op pad. Goed weer, beetje nat wegdek, mooie b-wegen.
We rijden Belgie in, komen bij een houten brug, en rijden er rustig eroverheen (30 per uur ofzo)
en voor ik het wist lag ik gestrekt. brug was spiegelglad!
Andere collega ook onderuit beetje schuifschade.
De GTR: linker kuipdelen aan barrels inclusief mijn mooie hoge kuipruit en de linker voetsteun gebroken + een mega deuk in de tank.
Datword dus sparen en zoeken naar 2de hands kuipdelen ;(
Ikzelf heb wat gescheurde spieren in m'n schouder, want daar kwam ik vol op terecht. voorlopig dus niet rijden en niet sporten en da's mooi kl*te :(
Piccies volgen als de motor weer in NL staat.

CU,
Gixxerdré
Houten bruggen, brrr... Da's hetzelfde als met ijzel rijden :N Echt bloedje link.
:? Zonde van je bike, beterschap!
 
Weer een les geleerd . . .

Blijft pijnlijk maar de volgende keer blijf je waarschijnlijk wel rechtop.

Maar in ieder geval mij medeleven. :P
 
Weer een les geleerd . . .

Blijft pijnlijk maar de volgende keer blijf je waarschijnlijk wel rechtop.

Maar in ieder geval mij medeleven. :P
Thanx,
Ik baalde al dat ik onderuit ging terwijl ik weet dat die bruggen spiegelglad zijn. Maar ja, dit is het derde ongelukje op 20 jaar motorrijden, dus dat valt gelukkig mee :)
Het was gelukkig wel met mijn woon/werk motor. Als het met m'n gsxr was gebeurd was ik nog zieliger geweest.
De woon/werk GTR hoeft er niet glimmend uit te gaan zien, maar de gsxr wel. :9~
 
Thanx,
Ik baalde al dat ik onderuit ging terwijl ik weet dat die bruggen spiegelglad zijn. Maar ja, dit is het derde ongelukje op 20 jaar motorrijden, dus dat valt gelukkig mee :)
Het was gelukkig wel met mijn woon/werk motor. Als het met m'n gsxr was gebeurd was ik nog zieliger geweest.
De woon/werk GTR hoeft er niet glimmend uit te gaan zien, maar de gsxr wel. :9~

tiss en blijft zonde!, maar nu heb je wel weer iets om te knutselen ;) En je bent er goed vanaf gekomen, er zijn mensen die hun nek breken bij 10km per uur.
 
Stond er een waarschuwingsbord dat de brug glad kon zijn?

Nee die stonden er dus niet. Het was een zogeheten Baileybrug die er al ligt als tijdelijke brug vanaf 1946!!!!! Wegdek bestond uit een diagonaal houten balkendek zonder slijtlaag (puur hout dus). Het enige bord dat er aan onze kant stond was bord F5
Bord-f05.gif
en aan de ander kant een bord F6. De brug eindigde daar in een haakse T-splitsing. De voorrijder had de brug al ruim gepasseerd, maar toch vond een van de automobilisten uit de tegenovergestelde richting het noodzakelijk om nog iets op te trekken om te kijken of hij al over de brug kon. Hierdoor moest een van de rijders remmen om zijn bocht aan te passen, met als gevolg dat een collega op een GSXF ook in de remmen moest, maar wel op het brugdek. Zijn wiel blokkeerde al bij het aanleggen van de voorrem en was na het direct lossen niet meer onder controle te brengen. Gevolg GSXf ging onderuit en blokkeerde vrijwel de gehele brug aan de linkerkant. Kon samen met drie voor mij rijdende collega's nog ter nauwernood langs de rechterkant vluchten.
Vrijwel gelijktijdig zie ik in de spiegels dat Gixxerdré met zijn GTR drie motoren achter mij onderuitgaat en lelijk heen en weer stuitert op het brugdek. Gevolgen: bekend.

De brug lag over Kempisch Kanaal vlak voor de plaats waar dit kanaal uitmond in de Zuid-Willemsvaart. De straat heet Achelsedijk en gaat verder over in de Groenstraat richting Bocholt (B)


Dré, beterschap en ik heb van de organisatie in Weert begrepen dat ze nog kontakt me je zullen zoeken.

In het MAGazine heb ik al een scherm gevonden voor een GTR 1000. Het moeilijkste zal de topkuip zijn en binnenkuip die je nodig hebt. Iemand nog een linkerspiegel voor een GTR 1000? Iedereen even zoeken in schuren en op zolder voor met name deze delen. Kan Gixxerdré in elk geval zijn woonwerkfiets weer opknappen ;)
 
Laatst bewerkt:
De wegbeheerder aansprakelijk stellen omdat die in gebreke is gebleven om de gevaarlijke toestand van het wegdek aan te geven misschien?
Als die brug er al vanaf 1946 ligt heeft hij toch ondertussen wel tijd genoeg gehad om er een bord bij te plaatsen lijkt me? :?
 
advertentie in het kawa merkclub blad;

onderdelen voor de GTR; bel of mail

GTR1000PARTS@CHELLO.NL


wet niet of je er iets aan hebt, kijk maar.


succes

Ad
 
De wegbeheerder aansprakelijk stellen omdat die in gebreke is gebleven om de gevaarlijke toestand van het wegdek aan te geven misschien?
Als die brug er al vanaf 1946 ligt heeft hij toch ondertussen wel tijd genoeg gehad om er een bord bij te plaatsen lijkt me? :?


Beetje overdreven die Amerikaanse praktijken van gelijk aansprakelijk stellen! Je weet dat houten bruggen glad kunnen zijn, en bij normaal passeren is er ook niets aan de hand. Alleen TS moest plotseling remmen, en daardoor is hij onderuit gegaan. Dat wil helemaal niet zeggen dat dit door de brug komt, had ook op gewoon asfalt kunnen gebeuren, remmen kunnen nou eenmaal blokkeren. Misschien uit schrikreactie toch te abrupt geknepen :?

@TS zonde van de schade iig, s6 met oplappen en je spierpijn ;)
 
En toen zag ik dit op marktplaats

Effe mailen dus Gixxerdré!
Bedankt allemaal voor de hulp! :}
Ik ben al druk aan het mailen en bellen voor de kuipdelen e.d.
Ik heb gelukkig nog de originele kuipruit liggen dus dat scheelt weer.
De motor word maandag a.s. opgehaald, daarna maar eens ff kijken wat er precies allemaal aan mankeert
Nogmaals,
Thanx guys,
Ook de organisatie en de collega's die me gelijk hielpen. Perfect gewoon!
:}
 
Wat een aanfluiting zeg :X

In Nederland zijn dr hier en daar ook houte nbruggetjes voor de fietsers en daar ligt gewoon netjes gaas over voor de grip. Aansprakelijk stellen lijkt me echt wel van toepassing. Wegdek wat geen grip meer bied bij het AANLEGGEN van je rem is toch gewoon niet goed te praten?

Succes met de afhandeling en het herstel!
 
Beetje overdreven die Amerikaanse praktijken van gelijk aansprakelijk stellen! Je weet dat houten bruggen glad kunnen zijn, en bij normaal passeren is er ook niets aan de hand. Alleen TS moest plotseling remmen, en daardoor is hij onderuit gegaan. Dat wil helemaal niet zeggen dat dit door de brug komt, had ook op gewoon asfalt kunnen gebeuren, remmen kunnen nou eenmaal blokkeren. Misschien uit schrikreactie toch te abrupt geknepen :?

@TS zonde van de schade iig, s6 met oplappen en je spierpijn ;)
Beetje kolder he?
Ik ken de wetgeving in Belgie niet, maar in NL is de wegbeheerder in dit geval wel degelijk aansprakelijk. Dit is al jaren de praktijk van alledag, en heeft niet met de Amerikaanse methoden te maken. Je mag normaal gesproken aannemen dat wegdek voldoet aan de eisen die je er redelijkerwijs aan kunt stellen. Dat was is dit geval zeker niet het geval. De wegbeheerder is is gebreke gebleven.
 
Beetje kolder he?
Ik ken de wetgeving in Belgie niet, maar in NL is de wegbeheerder in dit geval wel degelijk aansprakelijk. Dit is al jaren de praktijk van alledag, en heeft niet met de Amerikaanse methoden te maken. Je mag normaal gesproken aannemen dat wegdek voldoet aan de eisen die je er redelijkerwijs aan kunt stellen. Dat was is dit geval zeker niet het geval. De wegbeheerder is is gebreke gebleven.


Als er werkelijk zo slecht grip zou zijn, dan hadden alledrie de motoren onderuit moeten gaan. En vooral de eerste die vol in de remmen moest om zijn bocht te corrigeren. En de rest die moesten uitwijken ook. Als ik het zo lees heeft het meer met de conditie van de remmen te maken en/of de schrik en te hard aanremmen en willen uitwijken.



Maar dat is mijn mening ;)
 
Laatst bewerkt:
Als er werkelijk zo slecht grip zou zijn, dan hadden alledrie de motoren onderuit moeten gaan. En vooral de eerste die vol in de remmen moest om zijn bocht te corrigeren. En de rest die moesten uitwijken ook. Als ik het zo lees heeft het meer met de conditie van de remmen te maken en/of de schrik en te hard aanremmen en willen uitwijken.



Maar dat is mijn mening ;)


Hoe het kwam weet ik ook niet precies, idd mischien iets geremd (onbewust), maar wat ik wel weet is dat ik, toen ik opstond, weer bijna onderuit ging omdat het zo glad was.
Anyway, gewoon pech gehad. Ik denk niet dat ik de wegbeheerder aansprakelijk kan stellen. Ik kan het eens aan mijn verzekering vragen, mar ik denk dat het weinig nut heeft. '(
 
Als er werkelijk zo slecht grip zou zijn, dan hadden alledrie de motoren onderuit moeten gaan. En vooral de eerste die vol in de remmen moest om zijn bocht te corrigeren. En de rest die moesten uitwijken ook. Als ik het zo lees heeft het meer met de conditie van de remmen te maken en/of de schrik en te hard aanremmen en willen uitwijken.

Maar dat is mijn mening ;)

Hé, iemand die er niet bij is geweest en toch meent dat ie er alles vanaf weet. Dat is bijzonder.

Laat even duidelijk zijn dat er een pakketje van 17 motoren over deze brug ging. Het brugdek bestond uit diagonaal gelegde vuren/grenen balken dat door de vele langsrijdende voertuigen " fijn gepolijst" was. Het tijdstip waarop dit ongeval gebeurde was ongeveer 10.30 uur na een nacht met bijzonder veel regen. Balken waren dus redelijk verzadigd. Aan het bruggehoofd stonden bovendien tal van hoge populieren met als gevolg dat de regen van die nacht nog aan het uitlekken was en het brugdek dus letterlijk spiegelglad was. Dat de motor die zijn bocht moest verleggen vanwege een auto niet onderuit is gegaan komt omdat dit gebeurde na het brugdek op het normale asfalt.

Het feit dat er uiteindelijk niet meer dan twee motoren onderuit zijn gegaan mag een wonder heten en is denk ik toch met name te danken aan een behoorlijk dosis geluk in combinatie met de relatief hoge rijvaardigheid van de diverse deelnemers (ruim 80% van de deelnemers had dit voorjaar nog een rijvaarigheidscursus gevolgd!)

Zoals in mijn eerder posting staat ging een van de motorrijder onderuit om dat hij slechts zijn remmen aanlegde! Ik heb mijzelf staande gehouden omdat ik heel bewust op het brugdek niet met de voorrem geremd heb en slechts voorzichtig mijn achterrem heb gebruikt en mijn eerste prioriteit was het brugdek te verlaten om de achter mij rijdend collega's de ruimte te geven om hun motor tot stilstand te brengen. De snelheid waarmee e.e.a. gebeurde was vanwege de haakse afrit aan het eind van de brug bijzonder laag, daardoor is het merendeel gelukkig op de wielen gebleven!

Ik denk dat een aansprakelijkheidsteling van de beheerder van de brug zeker niet kansloos is: bord slipgevaar was niet geplaatst. De gladheid lag zeker buiten de normen waaraan een normaal wegdek dient te voldoen. Ik denk dat de 'stroefheid' van het wegdek net zo hoog was als een wegdek dat besmeurd is met natte klei.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat een aansprakelijkheidsteling van de beheerder van de brug zeker niet kansloos is: bord slipgevaar was niet geplaatst. De gladheid lag zeker buiten de normen waaraan een normaal wegdek dient te voldoen. Ik denk dat de 'stroefheid' van het wegdek net zo hoog was als een wegdek dat besmeurd is met natte klei.

Ik heb even de search functie gebruikt en kom wel wat tips tegen, echter:
- het was in Belgie
- ik ben alleen WA verzekerd.

Naar mijn mening kan ik het volgende doen:
- Rechtsbijstand via vakbond
- Getuige verklaringen omtrend ongeval en toestand wegdek
- Schade rapport

Mocht hier iemand ervaring mee hebben (buitenlandse wegbeheerder/gemeente aansprakelijk stellen), en andere tips, mail ze ff of zet ze in het topic.

Alvast bedankt,

André
 
Beetje overdreven die Amerikaanse praktijken van gelijk aansprakelijk stellen!
Amerikaanse praktijken is direct 100.000 euro smartgeld claimen omdat je gevallen bent. Gewoon je schade proberen te verhalen omdat de wegbeheerder in gebreke is gebleven is toch niet meer dan normaal :?

@TS..succes met het oplappen van je motor en jezelf
 
Echt heel lullig zo'n schade gevalletje. En succes met het herstel.

Ik ben wel van mening dat als we allemaal gelijk zo de schade gaan verhalen het nog erger wordt met het ideale verkeersbeeld. Dus rechte wegen veel snelheidsbeprekingen omdat het anders wel eens gevaarlijk kan zijn. Ook kan de wegbeheerder dus gewoon besluiten deze weg verboden voor motoren te maken zon'n bord is immers goedkoper als een toplaag aanbrengen.

En iedereen is zo lyrisch over de Dolomieten incl. mijzelf en daar lagen ook houten bruggetjes in de bocht op een pas. Je weet dat dit glad kan zijn en dus gewoon voorzichtig en het is gewoon lullig dat je onderuit gaat zo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan