"toetertje" van knipperlicht onderbreken

L.S.

Die hard MF'er
14 feb 2006
536
115
Haaren
Hallo,

Op mijn NTV is een toetertje verbonden met mijn knipperlichten. Soms irritant, vaak wel makkelijk omdat ik dan mijn knipperlicht niet vergeet uit te zetten.
Voor het rechtse knipperlicht werkt dit toetertje niet meer. Ik moet dus gaan kijken of er ergens iets los zit of zo.
Nu ik daar toch mee bezig ga, zou ik meteen wat willen veranderen. Het zou fijn zijn als het toetertje niet werkt als ik de koppeling inknijp. Dat is bij het wachten voor een stoplicht een stuk minder irritant. Ik zou dan alleen de voordelen van het systeem overhouden.
Nu zit er op de koppeling een schakelaar, die zorgt dat ik alleen kan starten als de koppeling is ingeknepen (of als de motor in zijn vrij staat.)
Kan ik deze schakelaar (en eventueel de neutraal-schakelaar) op een of andere manier verbinden met het toetertje zodat het juist niet werkt bij ingeknepen koppeling. (Dus juist andersom als de startknop.) Of heb ik daarvoor persé een ander schakelaartje nodig? De beveiliging van de startknop moet uiteraard wel blijven werken.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Lambert.
 
Dat schakelaartje werkt precies verkeerd-om en je zou bovendien moeten weten, ook van je piepers, of er tegen plus of tegen min wordt geschakeld.

Hoewel, theoretisch zou het toch moeten kunnen maar dan piepen die dingen door het startrelais heen en ik zou liever niet willen riskeren dat het stroompje groot genoeg is om dat in beweging te brengen.

Ik zou die extra-troep niet maken; houd alles liever kort en veilig en al helemaal als je er niet harder door gaat. Die piepers zijn gewoon heel nuttig.
 
Laatst bewerkt:
Toetertje eraf slopen, is toch automatisme, knippers uitzetten. Bij m`n Yammie gaan ze vanzelf uit, maar druk ze toch zelf , wat eerder uit.
Helaas merk ik soms dat het geen automatisme is. Meestal wel, maar voor die enkele keer vind ik dat toetertje toch makkelijk.
Ik was alleen benieuwd of er een manier was om, zonder extra schakelaars, het toetertje bij stoplichten etc. niet mee te laten doen.
En dan inderdaad liefst zonder het startrelais te beïnvloeden.
Zo te horen wordt dat dus toch te link.
In ieder geval @ Willem & Voodoo Child; bedankt voor de reactie.
 
Helaas merk ik soms dat het geen automatisme is. Meestal wel, maar voor die enkele keer vind ik dat toetertje toch makkelijk.
Ik was alleen benieuwd of er een manier was om, zonder extra schakelaars, het toetertje bij stoplichten etc. niet mee te laten doen.
En dan inderdaad liefst zonder het startrelais te beïnvloeden.
Zo te horen wordt dat dus toch te link.
In ieder geval @ Willem & Voodoo Child; bedankt voor de reactie.

Volgens mij is dat best wel veilig te doen. Uit Willem z'n posts lees ik altijd dat hij een groot voorstander van deze zoemers is, vandaar dat hij knutselen er aan niet aanbeveelt.

Heb je een bedradingsschema van je NTV, dan wil ik wel eens kijken of zoiets simpel en toch veilig kan. Mogelijk ook een suggestie, waarom alleen een kant maar werkt.
 
Zo maar een voorbeeldje hoe e.e.a. te realiseren, zonder echt in te grijpen in de bedrading van de motor.

full



Zoemer gaat aan zodra je links of rechts laat knipperen (of beide, i.g.v. alarm), totdat je de koppeling inknijpt, de transistor spert dan. In het bovenstaande schema wordt er vanuit gegaan dat de koppelingsschakelaar naar massa schakelt.
 
Heb je een bedradingsschema van je NTV, dan wil ik wel eens kijken of zoiets simpel en toch veilig kan. Mogelijk ook een suggestie, waarom alleen een kant maar werkt.
Ik heb wel een bedradingsschema, maar daar staat de zoemer/toeter niet op. Die is namelijk niet origineel. Ik krijg het schema zo snel ook niet duidelijk in een afbeelding.
Ik zal binnenkort eens kijken of ik er met jouw tekening uit kan komen.
De koppelingsschakelaar zit in ieder geval op de massa volgens het schema.
Ik laat nog weten of het iets geworden is.
Bedankt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan