Tol betalen vanaf 2016 in Duitsland ist nicht toll ..

Vampiremax

Plasticnotfantastic
24 mrt 2007
3.359
1.117
:( :( :(

BERLIJN -
Onderhandelaars van CDU/CSU en SPD hebben een akkoord bereikt over tolheffing voor buitenlandse automobilisten op Duitse snelwegen. Dit heeft de publieke omroep ZDF dinsdag gemeld.
Vanwege EU-recht moet de tol ook van Duitse inzittenden worden geheven, maar die worden gecompenseerd. De regeling moet ook geld opleveren. De partijen zijn het erover eens dat Duitsland zeker 4 miljard euro moet investeren in wegen en spoor.

Nadere details moeten nog worden uitgewerkt, maar het is de bedoeling dat de wet in de loop van 2014 wordt aangenomen. De tolheffing zou dan al op 1 januari 2015 kunnen beginnen.
Bron: Telegraaf
 
Onderhandelaars van CDU/CSU en SPD hebben een akkoord bereikt over tolheffing voor buitenlandse automobilisten op Duitse snelwegen. Dit heeft de publieke omroep ZDF dinsdag gemeld.

problem?
 
Sneu voor onze oosterburen en overigens ook de zuiderburen want die hebben eenzelfde plan lees ik net. Tol heffen voor iedereen en dan vervolgens de inwoners van eigen land compenseren voor dat verlies. De automobilist is echter simpelweg een gratisgeld-machine en die compensatie zal op den duur verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Ook een mooie situatie voor een eentweetje met de EU. Alleen tol heffen voor buitenlanders mag niet, is niet eerlijk want geen gelijke behandeling. Dan invoeren voor iedereen en auto's uit het binnenland compenseren. Even later zegt de EU hé dat is niet de bedoeling, er mag niet gecompenseerd worden. Op last van de EU wordt de compensatie afgeschaft, de overheid hengelt extra centen binnen en wast zijn handen in onschuld.
 
Laatst bewerkt:

yk941Z9.gif



en door met onze leven :Y
 
Als ze het daar te bont maken, komen we niet meer goedkoop tanken, drank inslaan, betaalbare boodschappen halen, betaalbaar vuurwerk halen, vakantie houden, Eifel doorkruisen, met 250 over de autobahn jagen, eten en drinken langs de snelweg. etc. Eens zien of die tol wel rendabel wordt. })
 
Automobilisten zijn geen motorrijders volgens mij... dus wat is het probleem?


Dat je in alle andere Duits sprekende landen zoals Oostenrijk en Zwitserland net zo goed voor de motor betaalt.

Vignet voor alleen de vakantie gaat nog, maar 1 voor het hele jaar, om af en toe boodschappen te doen en de motor uit te laten is niet leuk.
 
Dat je in alle andere Duits sprekende landen zoals Oostenrijk en Zwitserland net zo goed voor de motor betaalt.

Vignet voor alleen de vakantie gaat nog, maar 1 voor het hele jaar, om af en toe boodschappen te doen en de motor uit te laten is niet leuk.
Kan Zwitserland doen want geen EU land, Oostenrijk wilde dat eerst ook maar is teruggefloten en daar kan je dus wel een kortlopend vignet kopen (10 dagen geldig) Als Duitsland al tol wil gaan heffen zullen ze wel met iets vergelijkbars moeten komen van Brussel.
 
Laatst bewerkt:
Die belgen wilde precies t zelfde, zijn ook al terug gefloten..

Politiek proefballonnetje misschien ?

Toegegeven, dat dachten we van die Maut kastjes ook eerst voor die lkw jah
 
had ik van de efficiente duitsers niet verwacht.. nog een tol/papier/admin-structuur erbij..

maar als ik moet betalen, dan wil ik ook geen "Baustelle" en geen Stau meer zien.
probeer maar eens van Maastricht naar Salzburg te rijden...
(via Nurnberg, minder baustellen, maar nog steeds....)

ik denk dat "wegenbelasting" en/of "brandstofaccijns" nog de meest effectieve tolheffingen zijn. Wellicht niet perfect rechtvaardig (wegenbelasting is niet per km, niet PAYG), maar wel het simplest.
Alle andere constructies met portalen, cameras of vingnetten zjin intrinsiek duurder, en zijn m.i. nutteloze werkverschafing. More Waste. Not Green.
 
Voorlopig is deze kogel officieel sowieso nog niet door de kerk.

ZDF beroept zich op versie 3 van de voorlopige coalitieafspraken, maar die lopen dus nog steeds. Niet duidelijk is of het daadwerkelijk al afgetikt is, of dat het nog steeds eruit gehaald kan worden in de definitieve coalitieafspraken en het regeerakkoord.

Dan is de omschrijving in deze voorlopige versie ook dusdanig dat er helemaal niet zeker is dat die ook ingevoerd kan worden en gaat worden. De regeling moet voldoen aan EU-regelgeving en mag geen extra belasting opleveren voor in Duitsland toegelaten voertuigen. Dan zal er natuurlijk, als er een dergelijk systeem toch in wetgeving zou kunnen worden gegoten uitgerekend worden wat het eventueel zou gaan opleveren voor de Duitse staat en wat het gaat kosten dat hele grapje in te voeren en uit te voeren.

Berekeningen van de ADAC komen uit op ongeveer 300 miljoen euro aan opbrengsten van buitenlanders (gezien Duitse automobilisten gecompenseerd zouden worden door belastingverlaging (staat in de versie 3 van de coalitieafspraken), kun je die inkomsten dus niet meetellen, die verlies je immers aan de andere kant weer) en schat men de kosten voor invoering en handhaving op ook ongeveer 300 miljoen euro. Onder de streep komt er dus geen geld binnen en is het maar de vraag of de regering, als deze berekeningen kloppen, alsnog deze toll gaan invoeren.

Voorlopig is het dus nog even koffiedikkijken en afwachten en er vanuit gaan dat de soep vooralsnog niet zo heet gegeten wordt als dat die opgediend wordt (om maar even wat cliches in de ruimte te gooien)
 
Kan Zwitserland doen want geen EU land, Oostenrijk wilde dat eerst ook maar is teruggefloten en daar kan je dus wel een kortlopend vignet kopen (10 dagen geldig) Als Duitsland al tol wil gaan heffen zullen ze wel met iets vergelijkbars moeten komen van Brussel.


Ja maar ik vertik het om voor elk reisje een vignet te kopen, dan maar niet. Vooral Nederlanders dichter bij de grens, die af en toe even de grens over schieten, zullen er van balen.
 
Ik zie het punt niet zo. In Frankrijk betaal je ook tol op de snelwegen en daar hoor je nooit iemand over klagen.
 
Die heb je alleen nodig als je binnensteden in wilt rijden en kost niet zo heel veel en hoef je niet elk jaar te vernieuwen

En niet eens in alle binnensteden en kosten zijn, als je ze gewoon in DLD bij een garage gaat halen iets van 8 euro of zo en blijven altijd geldig, want gaat op kenteken van de auto en die combinatie tussen auto en kenteken blijft in Nederland bestaan :Y
 
Prima plan :Y wellicht worden de duitse snelwegen daarmee een stuk rustiger *O* Al scheelt het alleen maar 10% autoverkeer met zo'n debiele caravan erachter *D
 
Die heb je alleen nodig als je binnensteden in wilt rijden en kost niet zo heel veel en hoef je niet elk jaar te vernieuwen
Als het gaat om 'waar', dan kun je ook niet over de autobahn, maar binnendoor rijden. Gratiesch :)
 
Eén Europa is kennelijk toch voor al die nationalisten te lastig. Gewoon Europees afspreken dat we overal de motorrijtuigenbelasting afschaffen. Wel accijns op de brandstof, zodat als je veel rijdt ook meer betaald. Daarmee moeten de groenen het doen. Door slim te spelen met accijns kan je als je veel buitenlanders op je weg hebt ze verleiden bij jouw te tanken (Luxemburg).

Verder stoppen met het belasten van bezit. Tol mag alleen als je daarvoor bijzondere kunstwerken aanlegd (lange tunnels, bruggen e.d.). Alleen als ook het onderhoud kostbaar is mag je tol blijven heffen anders moet dat na bijv. max. 20 jaar stoppen. Voor gewoon asfalt per strekkende meter mag je geen tol heffen.

Als we dit soort tolheffing gaan/blijven toestaan, gaat ieder land een vignet invoeren, en heb je een dichtgeplakte voorruit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan