Tom Tom active dock laadt niet

boomhauer

MF veteraan
5 dec 2006
4.968
1.131
Ik heb net een active dock van tom tom aangesloten op me motor maar hij wil de gps niet laden.

Ik heb het type laaddock met 4 pinnetjes (tom tom dus ook...) en daar komt +- 12v op. Nu weet ik niet of er op die pinnetjes 12v moet komen en of de tom tom deze omzet naar de vereiste 5v...de laaddock in de auto doet het wel prima trouwens.

Het is een tomtom rider urban trouwens.


Iemand ervaring?

Groeten, paul
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net een active dock van tom tom aangesloten op me motor maar hij wil de gps niet laden.

Ik heb het type laaddock met 4 pinnetjes (tom tom dus ook...) en daar komt +- 12v op. Nu weet ik niet of er op die pinnetjes 12v moet komen en of de tom tom deze omzet naar de vereiste 5v...de laaddock in de auto doet het wel prima trouwens.

Het is een tomtom rider urban trouwens.


Iemand ervaring?

Groeten, paul


Wordt hij niet opgeladen of ontvangt hij geen GPS signalen?
Ik denk dat je wat door elkaar haalt, in je vraagstelling, en bedoelt dat hij niet wordt opgeladen?

De Tomtom zelf zal 12 niet naar 5 volt omvormen.
Hoe heb je de 12 volt aansluiting vanaf je motor gemaakt?
 
Plus/min goed aangesloten?


Als jij bij de active dock van TomTom de spanning verkeerd aansluit ist'ie kaput
Er zit een gesoldeerde zekering in dit ploft bij foutief aansluiten
(don't ask me how i know)

als je zeker geen aansluitfout hebt gemaakt, kan je eventueel eens rechtstreeks contact maken met de batterij (auto is het makkelijkste)
doet'ie het dan wel, heb je een spannigs toevoer probleem naar je dock
doet'ie het dan niet: garantie gevalletje

let ook op met de stekker die in de dock past
deze kan verkeerd om geplaatst worden met niet echt overdreven veel kracht
(vraag me wederom niet hoe ik dit weet)
 
Laatst bewerkt:
Zo kun je hem zelf repareren: TomTom Rider 2 Docking Station Fuse Repair

Je moet gaatjes maken om die stomme pennetjes eruit te kunnen drukken.

Het is een goed idee om de gaatjes naderhand weer op te vullen (met epoxy of misschien met een lijmpistool) zodat er geen water in kan komen. Maar als je de gaatjes netjes maakt, zal er geen gat in het waterdichte deel komen.

Ik heb het zelf nog niet gedaan, overigens, dus ik kan je verder alleen geluk wensen. ;)

Edit:

Ik had nog niet op jouw linkje geklikt, maar dat is zo te zien van dezelfde gebruiker. ;) Sorry, ik had alleen de eerste paar posts gelezen voordat ik reageerde.
 
Laatst bewerkt:
Probeer eerst eens even om het schoon te maken en de stekertje en de aansluiting in je houder in te spuiten met contact spray. Hij deet het bij mij na een tijdje ook niet meer. Maar na het schoonmaken en inspuiten was er geen probleem meer.
 
Probeer eerst eens even om het schoon te maken en de stekertje en de aansluiting in je houder in te spuiten met contact spray. Hij deet het bij mij na een tijdje ook niet meer. Maar na het schoonmaken en inspuiten was er geen probleem meer.
Het is de interne zekering (smd zekering) die de geest heeft gegeven. Winkel wist niet zeker of het garantie was...morgen weet ik het. Anders doe ik het zelf. Kost geen €...

Info voor wie het interesseert:

Dockingstation für TomTom Rider 2 reparieren - Twincam-Forum, das Harley-Forum von Harley-Fans für Harley-Fans
Ik denk dat de interne zekering kapot is :+

Voor TS, hoop voor je dat het een garantie-gevalletje is :Y.
 
Laatst bewerkt:
Garantie geweigerd...dan maar zelf knutselen.

Zekering doorgemeten en die gaf dus niets aan...doorgebrand dus. Morgen zekering zoeken in electronica zaak.

IMG_20140110_175801.jpg


En de tip van de pinnen vast te maken wist ik al, veel last gehad voor ze eruit te krijgen aangezien ik ze al had vast gelijmd
 
Laatst bewerkt:
Bij overbelasting is het een goede oplossing. Bij kortsluiting niet.
Het was beter geweest als de fabrikant gewoon een grote diode in tegenfase erin gezet had.
Dan is automatisch de print beschermd en vliegt de zekering eruit aan de voeding (12V) bij verkeerd om aansluiten.

Sluit je hem (na de kortsluiting) weer goed aan werkt alles weer
 
Bij overbelasting is het een goede oplossing. Bij kortsluiting niet.
Het was beter geweest als de fabrikant gewoon een grote diode in tegenfase erin gezet had.
Dan is automatisch de print beschermd en vliegt de zekering eruit aan de voeding (12V) bij verkeerd om aansluiten.

Sluit je hem (na de kortsluiting) weer goed aan werkt alles weer
Een diode in tegenfase in serie met de + van de voeding blokkeert de stroom bij verkeerd aansluiten maar er vliegt geen zekering uit.
Dezelfde diode in tegenfase tussen + en - zal er zelf uitfikken bij verkeerd aansluiten door de te hoge stroom door de diode.
 
Een diode in tegenfase in serie met de + van de voeding blokkeert de stroom bij verkeerd aansluiten maar er vliegt geen zekering uit.
Dezelfde diode in tegenfase tussen + en - zal er zelf uitfikken bij verkeerd aansluiten door de te hoge stroom door de diode.
In veel autoradio's word dit toegepast.
Ze zetten een diode antiparallel.
Bij verkeerd aansluiten zorgt de diode voor een overbelasting/kortsluiting die voorkomt dat de electronica defect raakt en zorgt er voor dat de zekering springt.
Meestal is deze diode als dat gebeurt kapot maar heeft dan wel zijn werk al gedaan.
Ik heb al veel van deze beveiligingsdiodes mogen vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan