tom tom echte snelheid?

Anil

MF veteraan
5 aug 2004
3.639
1
Drachten
Wat ik mij afvraag is:
Mijn tom tom geeft een snelheid aan. Is dit een flitssnelheid, of gaat daar nog een correctie vanaf? Word ik geflitst wanneer ik al 121 rijd op tom tom snelheid?
 
Zover mij bekend:

Tom tom is de exacte snelheid.
Ervanuitgaande dat de meetaparatuur klopt:
Flitsen begint bij 6 km te snel.
Daar gaat dan nog weer de wettelijke correctie af.
 
Zover mij bekend:

Tom tom is de exacte snelheid.
Ervanuitgaande dat de meetaparatuur klopt:
Flitsen begint bij 6 km te snel.
Daar gaat dan nog weer de wettelijke correctie af.

Dus ik mag nog 125 (tom tom snelheid) rijden?
(ja ik weet het, ik ben niet zo scherp, zo vroeg in de ochtend)
 
Yep, maar als de meetaparaten iets afwijken, heb je alsnog kans op een prent.
Omdat die afwijking mogelijk is wordt de correctie eraf gehaald ;)
 
Dus ik mag nog 125 (tom tom snelheid) rijden?
(ja ik weet het, ik ben niet zo scherp, zo vroeg in de ochtend)


cijfers worden dacht ik ook rood op je tomtom als je op flitssnelheid rijd..
idd bij 126 als ik het goed heb..

(ervaring met tomtom 910)
 
Wat ik mij afvraag is:
Mijn tom tom geeft een snelheid aan. Is dit een flitssnelheid, of gaat daar nog een correctie vanaf? Word ik geflitst wanneer ik al 121 rijd op tom tom snelheid?
Ik rij dan veel km's in een lease auto, en heb daar een MIO hangen aan de ruit (van 2 jaar oud)
Ben laatst aangehouden (dacht dat ik 120 mocht) ma mocht ma 100 blijkbaar (ook volgens de vriendin, die me uiteraard nie waarschuwde) waar ik 150 op de navigatie reed.
Op de camera beelden van de politie wagen reed ik dus ook 150, en toen ginge er nog 4 km vanaf.

Hoe het precies zit met andere navi's weet k nie, maar weet wel intusse dat ze vrij precies zijn. (vooral als je 160 op de teller hebt staan)
 
Zover mij bekend:

Tom tom is de exacte snelheid.
Ervanuitgaande dat de meetaparatuur klopt:
Flitsen begint bij 6 km te snel.
Daar gaat dan nog weer de wettelijke correctie af.

Snelheidsovertredingen vanaf 4 km/u te snel worden geverbaliseerd...(door flitspalen dan iig B|)


Correcties....

0 t/m 100 -3
101 t/m 130 -4
131 t/m 165 -5
166 t/m 200 -6
201 t/m 230 -7

Vanaf 7 km/u te snel zou je dus een bon kunnen krijgen.
Je rijdt 87 waar je 80 mag.
87 geconstateerde snelheid -3 correctie = 84 is 4 km/u te snel = 14 euro boete.....

Op de gemiddelde snelheidsmeter van een doorsnee motorfiets heb je dan al snel een 95km/u op de teller staan.

Hoe nauwkeurig TomTom is heb ik dan weer geen idee van.
 
Laatst bewerkt:
Die navigatie systemen werken gewoon via GPS.
Als zo'n systeem 2 keer de positie heeft bepaald, waarbij die niet 2 keer hetzelfde is geweest kan er natuurlijk ook gekeken worden wat de afgelegde afstand is en de benodigde tijd.
Volgens mij is het dus redelijk precies :)
 
Ik rij dan veel km's in een lease auto, en heb daar een MIO hangen aan de ruit (van 2 jaar oud)
Ben laatst aangehouden (dacht dat ik 120 mocht) ma mocht ma 100 blijkbaar (ook volgens de vriendin, die me uiteraard nie waarschuwde) waar ik 150 op de navigatie reed.
Op de camera beelden van de politie wagen reed ik dus ook 150, en toen ginge er nog 4 km vanaf.

Hoe het precies zit met andere navi's weet k nie, maar weet wel intusse dat ze vrij precies zijn. (vooral als je 160 op de teller hebt staan)

daar hadden er dus 5 vanaf gemoeten :)
 
Bedankt voor de info, allen.
Ik weet nu dat ik niet tussen al die auto's hoef te zitten op de snelweg zonder allerlij prenten te krijgen
 
Laatst bewerkt:
Snelheidsovertredingen vanaf 4 km/u te snel worden geverbaliseerd...(door flitspalen dan iig B|)


Correcties....

0 t/m 100 -3
101 t/m 130 -4
131 t/m 165 -5
166 t/m 200 -6
201 t/m 230 -7

Vanaf 7 km/u te snel zou je dus een bon kunnen krijgen.
Je rijdt 87 waar je 80 mag.
87 geconstateerde snelheid -3 correctie = 84 is 4 km/u te snel = 14 euro boete.....

Op de gemiddelde snelheidsmeter van een doorsnee motorfiets heb je dan al snel een 95km/u op de teller staan.

Hoe nauwkeurig TomTom is heb ik dan weer geen idee van.


:^

tot 2 x toe valentijskaart gehad met dat bedrag -O-


ach is altijd beter dan een 3cijferig bedrag beginend met n 2, dus me vrouw alle 2 keren gezegd kom maar die betaal ik *O* *O* *O*
 
~[bla bla ]

Hoe nauwkeurig TomTom is heb ik dan weer geen idee van.

.....maar daar ging het nou net om in dit topic bakkie. Dat maakt jouw reactie... off-topic :+

Om weer on-topic te komen: de snelheid in TomTom daar klopt geen reedt[1] van. Mijn Garmin echter die heeft wel gelijk, maar die ijlt wél wat na, met name op hoge snelheden. Toen ik de top van mijn motor wilde testen heb ik die top op de teller alleen even snel geraakt, dat doe je natuurlijk in een tel of wat en dat houd de Garmin niet bij. De Garmin gaf toen een veel lagere snelheid aan, schrok me een hoedje!. Toen ik wat langer op die snelheid bleef klopte het beter.
Nee die navigatiesystem die hebben het bij constante snelheid behoorlijk goed. Ik heb het wel eens nagerekend. Ik reed met iemand mee in de auto dus verveelde me de pleuris. Toen heb ik met stopwatch hectometerpaatjes geteld en zo de snelheid nagerekend. Klopt behoorlijk met de tomgarminmio.


[1] geintje hoor, tomtom-bashing *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik weet alleen dat mijn tomtom veel exacter is dan de snelheidsmeter van mijn auto. De snelheidsmeter van mijn motor is dan zowat exact dezelfde als diegene die je soms op die borden langs de weg ziet staan.
Maare, zonder de moraalridder of de muggezifter te willen spelen, zit je nu echt zo te focussen om echt tot op de laatste km/u te hard te kunnen rijden?
 
Wat ik me heb laten vertellen is dat ie wel minimaal een stuk of 5 satalieten moet aanspreken voor je een redelijk nauwkeurige snelheid aangeeft...
 
Heb ergens een keer gelezen, dat iemand z'n tomtom heeft getest in een (geijkte) politie auto... klopte precies! Zal nog ff zoeken of ik dat nog weer kan vinden... :Y
 
Snelheidsovertredingen vanaf 4 km/u te snel worden geverbaliseerd...(door flitspalen dan iig B|)


Correcties....

0 t/m 100 -3
101 t/m 130 -4
131 t/m 165 -5
166 t/m 200 -6
201 t/m 230 -7

Vanaf 7 km/u te snel zou je dus een bon kunnen krijgen.
Je rijdt 87 waar je 80 mag.
87 geconstateerde snelheid -3 correctie = 84 is 4 km/u te snel = 14 euro boete.....

Op de gemiddelde snelheidsmeter van een doorsnee motorfiets heb je dan al snel een 95km/u op de teller staan.

Hoe nauwkeurig TomTom is heb ik dan weer geen idee van.

weet je wat nou raar is..

op de a13 in de 80 zone...rijd ik exact 80 op de digitale tellert van een sv1000, en 9/10 keer haal ik autos in.
 
Ik heb zo'n sigmacomp. zeer nauwkeurig ingesteld via de hectometerpaaltjes. die geeft ook een onregelmatige afwijking t.o.v. de gewone teller, en 's avonds kan je de max. gereden topsnelheid ff bekijken })
 
De Opel Corsa van een vriend van mij gaat volgens Garmin 440 km/u 8-)
Ik heb al hogere snelheden gezien.
De truc is vrij simpel..... Stop de navigatie in een katoenen zak, en maak deze aan een touw van ca. 3 meter vast. Slinger dit touw boven je hoofd snel rond, en je komt makkelijk aan die snelheden. Denk er wel even aan dat er geen obstakels in de buurt zijn, anders wordt het een duur grapje...... :+
 
Ik heb al hogere snelheden gezien.
De truc is vrij simpel..... Stop de navigatie in een katoenen zak, en maak deze aan een touw van ca. 3 meter vast. Slinger dit touw boven je hoofd snel rond, en je komt makkelijk aan die snelheden. Denk er wel even aan dat er geen obstakels in de buurt zijn, anders wordt het een duur grapje...... :+

Nu is het even stil, want iedereen staat te slingeren _O-
 
als je er vanuit gaat dat GPS een nauwkeurigheid van enkele meters heeft, en je met een snelheid van 100 km p/u al 33,3 meter per seconde aflegt - weet je dat binnen die seconde dus al meerdere meetpunten vallen.. het sommetje om die informatie met enige nauwkeurigheid te vertalen tot snelheid is basisschool rekenwerk.. ga er maar vanuit dat die snelheid klopt dus..

hoogteverschillen kunnen natuurlijk voor minieme afwijkingen zorgen maar aangezien het stijgingspercentage in Nederland zelden voor langere tijd boven de 10% uitkomen, is dat niet iets om je echt druk over te maken..
 
gps navigatie is het meest nauwkeurige voor een snelheidsmeting. Veel nauwkeuriger dan de teller iig.
Een boete gaat vanaf 4 km te hard na correctie.
de correctie is 6 km/u. je kan dus makkelijk 125 gaan rijden, koekblikkers die op hun teller rijden gaan vaak iets van 115. een auto teller heeft meestal een afwijking van zo'n 5 - 10 km (naar beneden).
 
Terug
Bovenaan Onderaan