Tom Tom Rider goede keus of niet ???

Kokkie

MF veteraan
8 mei 2002
2.079
1
Beste Mf ers, ik ben van plan om een Tom Tom rider aan te schaffen, maar heb wel zo m'n twijfels vanwege een aantal vragen :?

Ik heb gelezen dat ie boven de 60 km per uur niet meer/moeilijk verstaanbaar is :?

Dat hij ook geschikt is voor in het koekblik, maar dat er geen speaker bij zit :?
is ie wel los te koop :?

Houdt dat dan in dat je zonder speaker in het koekblik je oortje moet inhouden om de instukties te kunnen horen :?

En dat er ook nog geen houder te koop is om m in het koekblik te kunnen plaatsen :?

Komt er binnenkort misschien een Tom Tom rider 2 uit, zodat het niet verstandig is om m nu te kopen :?

Zo, dat zijn voorlopig mijn vragen, zijn er misschien nog plus en minpunten die ik nog niet genoemd heb, dan hoor ik het graag :Y

Bvd Kokkie
 
De ins en outs van de TT ken ik niet precies, volgens mij gaat de software van TT van A naar B en dat wil je met de motor niet (tenminste ik niet) Ik wil leuke routes met mooie bochtweggetjes. De Garmin 2720 voldoet hieraan, tevens kun je deze ook in de auto gebruiken (en dan wel van A naar B) Het is wel een investering maar dan heb je ook wat *O*
 
Rij nu 2 weken met een Garmin Quest, 1e week in 't koekblik, sinds dit weekend ook op de motor. Is misschien iets minder "gebruiksvriendelijk" omdat er geen touchscreen op zit, maar verder een perfect apparaatje. Klein, veel functies, ook "los" te gebruiken in 't bos, in de stad of waar dan ook. Met de helmset (2 speakertjes in de helm) op de motor, met oordoppen in (schuimpjes) tot ± 100 km/u nog goed te verstaan.
Verder zoals voorgaande posters al schreven, op de motor wil je meer dan alleen van A naar B. Garmin met zijn mapsource software is hier ideaal voor om vooraf routes uit te stippelen, download naar de Quest en rijden maar...

DD
 
ik dacht dat wel mogelijk is om met TT routes te bepalen en zelfs downloaden van internet, zodat je ook mooie tourroutes kan nemen
 
De ins en outs van de TT ken ik niet precies, volgens mij gaat de software van TT van A naar B en dat wil je met de motor niet (tenminste ik niet) Ik wil leuke routes met mooie bochtweggetjes. De Garmin 2720 voldoet hieraan, tevens kun je deze ook in de auto gebruiken (en dan wel van A naar B) Het is wel een investering maar dan heb je ook wat *O*

Maare zijn die ook waterdicht, dus geschikt voor op de motor :? en wat kost zoiets
 
Ik dacht dat de tomtom ook motorvriendelijke routes had, omdat ik deze afbeelding zag op hun site van de tomtom rider.

full
 
Ik krijg binnenkort op de dienstfiets zelfs een TomTom *D

De ambulancedienst heeft een aantal motoren waar ze al langer met allerlei navigatiesystemen hebben gewerkt, hoe duur het systeem ook was....als laatste hebben ze de TomTom Rider erop gezet...en ze willen niks anders meer!!

Bedieningsgemak staat bij hun en ons dan natuurlijk voorop en bedrijfszekerheid, die andere systemen bleken ook domweg veel kwetsbaarder...
 
Ik krijg binnenkort op de dienstfiets zelfs een TomTom *D

De ambulancedienst heeft een aantal motoren waar ze al langer met allerlei navigatiesystemen hebben gewerkt, hoe duur het systeem ook was....als laatste hebben ze de TomTom Rider erop gezet...en ze willen niks anders meer!!

Bedieningsgemak staat bij hun en ons dan natuurlijk voorop en bedrijfszekerheid, die andere systemen bleken ook domweg veel kwetsbaarder...
Voor zakelijk verkeer binnen NL zal het wellicht goed voldoen, je wilt dan immers zo snel mogelijk van A naar B.
de kwetsbaarheid van de 2720 of 2610 reeks vraag ik me af, trouwens, deze zitten beter in elkaar dan de rider ...

Echter draait het "vrijetijds" motorrijden niet om zo snel mogelijk van A naar B, maar met mooie routes kringelend door een mooie omgeving welke duidelijk niet de snelste of de kortste weg tussen 2 plaatsen zijn. Sterker nog, je wilt die plaatsen juist niet in. In het gratis meegeleverde routemaaksoftware Mapsource kan je praktisch oneindig je route verleggen precies langs die punten waar je langs wilt. Wat ik van de Rider begreep en aan voorbeelden gezien heb, is dit erg beperkt (in aan te wijzen routepunten) en wordt je toch nog ipv die mooie dijkweg via een U-turn omgeleid naar de kaarsrechte en drukke provinciaalse weg ...

Dus de huidige Rider heeft geen routemaakprogramma (mapsource is mij heilig :} ) , standaard alleen basis benelux (rest is duur bijkopen en kaarten wisselen of heel europa ineen kopen) en een veel mindere uitwisselbaarheid van de gemaakte routes, die ook nog eens beperkt moeten zijn in routepunten. Zit volgens mij wel een Sirf3 chip in, dus vast wel goede sattelietontvangst op die kaarsrechte weg ;) .

Aan de andere kant, de ontwikkelingen gaan snel en het blijven mini-pc's waar wellicht door de software aan te passen alle gebreken opgelost kunnen worden, alhoewel een vernieuwd model over een jaar of zo beter is voor de omzetten ;) (wat dat betreft is Tomtom commerciëler dan garmin)

Tja, ik zelf heb een garmin quest2, ook niet de ideale motor-gps, maar dankzij een recente softwareupdate wel een stuk verbeterd in rekensnelheid etc. en verder een interne accu voor max. 20 uur (heb echter wel stroomaansluiting op motor), heel europa aan kaartmateriaal erop, fijn klein (formaat flinke gsm en past in borstzakje) en flitspalenmeldingen etc en mapsource erbij. Gebruik deze naast motor- en autorijden ook voor sportief fietsen en wandelen en algemeen toerisme, anders was een 2610 of 2720 een betere maar duurdere oplossing geweest.

oja, bijna alle garmins zijn waterdicht en trillingsbestendig, helemaal als deze voor motorrijden aanbevolen worden.
 
Echter draait het "vrijetijds" motorrijden niet om zo snel mogelijk van A naar B, maar met mooie routes kringelend door een mooie omgeving welke duidelijk niet de snelste of de kortste weg tussen 2 plaatsen zijn. Sterker nog, je wilt die plaatsen juist niet in.

Duh...

Persoonlijk: Als ik voor m'n plezier ga rijden zou ik persoonlijk niet eens zo'n ding of kaart of wat dan ook mee willen nemen, sterker nog ...ik neem dan niet eens een horloge/GSM of dat soort BS mee.
 
Duh...

Persoonlijk: Als ik voor m'n plezier ga rijden zou ik persoonlijk niet eens zo'n ding of kaart of wat dan ook mee willen nemen, sterker nog ...ik neem dan niet eens een horloge/GSM of dat soort BS mee.
ieder uiteraard zijn eigen manier van rijden ....

Ik heb echter het afgelopen weekend heerlijk genoten, zondag helemaal alleen in de eifel, waar ik de weg dus niet echt ken, maar via gedownloade routes en deze in mapsource naar mijn smaak aan te passen, heel fijn gereden heb, iets wat ik zonder gps niet aan zou durven of iedere afslag weer met die kaart zou staan te draaien.
Alleen al het voorbreiden is van zo'n trip is al een beetje vakantie *O*

Zie wel dat ik erg snel verouder en "eagle biker" al het een en ander over de nieuwste verwachte ontwikkelingen van de rider voorspeld heeft, waarvan ik dacht dat dit iets langer zou duren (maar had het wel aangegeven ;)
Had dit iig nog niet gelezen voor ik mijn eigen epos postte :P

Bijkomend probleen door de 2 sterke merken, waarvan een een vaste naam in de markt is en de ander opkomend en ook nog eens nederlands, dat er zich een soort welles-nietes strijd gaat ontwikkelen. Ik hoop zelf hier niet in mee te gaan of me door te laten beïnvloeden, immers hoe sneller er betere, goedkopere gps-sen komen, hoe beter dit is, dan koop ik wel de beste voor het geld wat ik heb, of dit nu een garmin, tomtom of ander merk wordt...
de quest2 kan ik er altijd bij houden voor het niet motorrijden .... :p
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het niet helemaal met je eens Baksteen. ook als je dom weg gaat touren kan je op een GPS goed zien of je een bepaalde kant niet beter kan vermijden voordat je weer in zo'n lelijke voorstad terecht komt en afgelopen zondag reed ik op een dijk...afgesloten voor onderhoud, kwil natuurlijk wel verder op die dijk, dan is't best handig. Ook op vacantie i.p.v die routerol en je wilt ook nog op ening moment dat hotelletje/camping vinden. Overigens heb ik de Garmin 2610 nu 10.000 km in gebruik en geen problemen. Mapsource ook is een prima programma, kortom ik ben een tevreden gebruiker. Ik heb een TT in de auto gehad maar voor de motor deze Garmin gekocht en die gebruikte ik na een tijdje ook alleen nog in de auto en die TT heb ik weggedaan na een tijdje. Reden het plannen van de route en die maffe losse kaartjes als je niet heel Europa in een keer hebt gekocht. Ik vond wel dat 3D systeem en de programmeerbaarheid simpel en goed werken van de TT
 
Ik gebruik TT (met PDA) ook voor motorroutes. Je hebt de mogelijkheid voor 48 waypoints per route en het aantal routes is onbeperkt. Mijn ervaring is dat je met TT prima routes kan rijden. Het uitzetten van de routes is wat minder handig zonder PC programma.
 
Duh...

Persoonlijk: Als ik voor m'n plezier ga rijden zou ik persoonlijk niet eens zo'n ding of kaart of wat dan ook mee willen nemen, sterker nog ...ik neem dan niet eens een horloge/GSM of dat soort BS mee.

Gezien het aantal keren dat ik al een ziekenwagen heb moeten bellen heb ik wel altijd mijn gsm mee :X

Als ik aan het rijden ben hoor ik hem toch niet :P
 
Zelf gebruik ik de rider naar volle tevredenheid. Hoorbaarheid van instructies is, met mijn Nitro helm én oordoppen, prima. Zichtbaarheid van scherm ook prima.

Qua stevigheid... heb hem een keer laten stuiteren toen hij al fietsend uit m'n zak viel (was mijn eigen lompheid) en daar heeftie alleen een paar krasjes in de behuizing aan over gehouden. Ook de betere hoosbui gaf geen enkel probleem.

Zelf ben ik van mening dat een motor niet alleen voor leuke toertjes is, maar ook een manier van transport. Dus ook op een motor rijd je wel van A naar B, dus daar is de rider zeer zeker erg geschikt voor. Daarnaast rijd ik zelf nog wel eens gewoon een eind in de rondte met de rider uit. Zodra ik er klaar mee ben en geen idee meer heb waar ik ben, zet ik hem aan en mag hij me naar huis brengen.

Het gebruiksgemak is goed in orde, binnen 'no time' heb je de basishandelingen onder de knie en rijd je er mee weg.

Ik ben een tevreden gebruiker!
 
Zoals te verwachten was zijn de reacties nogal uiteenlopend.

[me]BeemerBeest is een zeer tevreden Garmin gebruiker. :Y
[/me]


TT wordt voor mij pas interessant als er een programma als MapSource wordt meegeleverd. Onlangs een demo gehad bij een motorzaak gegeven door een tweetal juppen van TT die om dit manco bleven heen draaien en zelfs ge-ergerd reageerden, zeer onprofessioneel.

Ook voor mij geldt dat ik graag routes voorbereid (voorpret!) om vervolgens tijdens het rijden me door Truus te laten leiden en niet meer met routerol dan wel kaart te hoeven prutsen. Maar dat is dan mijn eigen keus, als ik van de route af wil wijken dan doe ik dat, ik ben de baas, niet Truus.

Mijn ervaring is dat (om gericht te toeren) een goede voorbereiding thuis achter de PC een relaxte rit oplevert.
Enfin, ieder zijn meug, als je je van tevoren maar goed bedenkt wat je met een GPS wilt doen en de tijd neemt om een goede afweging te maken. De genoemde specialist met inmiddels twee zaken kan ik van harte aanbevelen, de boyz en girlz weten heel goed waar ze het over hebben en hun forum werkt perfect.
 
Ervaringsdeskundigen die méér doen met een navigatiesysteem dan in een doosje bewaren zijn dat NIET met je eens. Degelijkheid en solide, functionele en eenvoudige bediening zijn juist de kenmerken van de Rider.

Vaak hoor ik dat een niet nader te benoemen winkel (inmiddels 2) in Nederland de TTr afraadt en Garmin's aanraadt. Bij Garmin's dan ook nog eens bij voorkeur de ernstig verouderde Quest (1) met een antenne die maar al te graag signaal kwijtraakt, waar je van alles bij moet kopen om 'm op de motor te kunnen aansluiten, die onderweg amper te bedienen is en ook nog eens bedieningsknopjes rechts heeft (voor de witnits, da's de kant waar je als motor rijdt gas geeft).
Nog niemand heeft door dat die winkel vooral zo handelt omdat de TomTom Rider bijvoorbeeld bij wijze van spreken bij de slager op de hoek te koop is en zonder curses en moeilijke taal in gebruik te nemen is ...... en dat kost de zaak natuurlijk business. Garmin's daarentegen zijn complexer, kennen een hoog hobbygehalte en vragen om trainingen en mooie praat. Dat is allemaal te koop in Notter :-)
Wow Eagle, hier lijkt iets van oud zeer te zitten. Ik heb recent een Quest2 aangeschaft nadat ik diverse reviews (ook die uit Notter) van zowel de TTR als de Quest2 heb gelezen. Beide hebben voor en nadelen. Ik heb de bevestigingssystemen goed bekeken en vind degene die ik bij de Quest heb gekregen net iets steviger dan dievan de TTR, daarbij de al eerder genoemde verschillen op het gebied van de routebepaling en het kaartmateriaal......was de keuze voor de Quest snel gemaakt.

Is de TTR slecht...nee dat denk ik niet, maar ze zullen nog wel hard moeten werken om bepaalde zaken voor de motorrijder te verbeteren.

Wat die knopjes betreft, of je het nou met links of rechts doet, aan knopjes op je navigatiesysteem zitten als je rijdt lijkt me zowiezo niet aan te bevelen.

Dat de gedownloade routes niet ideaal zijn, hé het is gratis ;)

:W
 
ik heb sinds gisteren een tomtom700, niet voor op de motor maar gewoon voor in het koekblikkie, Ik zag een hele tijd terug een site waarvan je routes kon downloaden. dus nu was mijn vraag weet iemand die site, en zijn die routes geschikt voor mijn 700?
 
Persoonlijk: Als ik voor m'n plezier ga rijden zou ik persoonlijk niet eens zo'n ding of kaart of wat dan ook mee willen nemen, sterker nog ...ik neem dan niet eens een horloge/GSM of dat soort BS mee.

:^ met uitzondering van de gsm

Ik heb een navi in m'n koekblik :X en heb 'm welgeteld 3x gebruikt in de eerste week dat ik 'm had. Is alleen goed om snel van A naar B te gaan,. zoals velen reeds hebben aangegeven.
 
:^ met uitzondering van de gsm

Ik heb een navi in m'n koekblik :X en heb 'm welgeteld 3x gebruikt in de eerste week dat ik 'm had. Is alleen goed om snel van A naar B te gaan,. zoals velen reeds hebben aangegeven.
Absoluut niet mee eens, voor iemand met een beperkte wegennetkennis en met goede routeplanningssoftware is het een uitkomst. Zoals al eerder geschreven, het plannen in Mapsource is 'fun' en zo'n systeem bied je de mogelijkheid om in gebieden te rijden die je totaal niet kent zonder de weg kompleet kwijt te raken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan