TomTom 550 of Garmin 396 ?

Deze optie zit nog steeds in de nieuwe riders maar allen als je een ITN route rijd. (Geen knop meer maar in menu. Tip! maak van deze de eerste menu optie)

De voorkeur is tegenwoordig voor het rijden van Tracks en dan vind tom tom snel een alternatief als deze binnen korte afstand beschikbaar is.
Indien er grote afstanden omgereden moeten worden is de Rider inderdaad niet behulpzaam en stuurt je lang terug naar het punt waar je de route bent verlaten.
Door de route opnieuw te laden en niet op rijd te drukken of met het gebruik van een POI track overlay en war zoom werk heb je zo een alternatief gevonden.

Bij het rijden van tracks helpt de Garmin je helemaal niet met een alternatief daar herberekenen dan uit moet staan. Hier is zoomen en zelf een alternatief zoeken dan ook de oplossing.
Ja dat geval had ik ook in Sauerland. Aangezien we daar de route niet wisten (wat het leuk maakt ;-) was het ook lastig om een verder punt te kunnen maken. En inderdaad de hele tijd terug gestuurd naar het punt waar die opbreking was om door te gaan met de route. Het waren routes die vooraf gemaakt waren door het hotel (die wel prachtig waren overigens! o.a. 5 meren in het Sauerland en lange route west-zuid), dus mogelijk heeft het er mee te maken dat ze kant en klaar van internet afkomen. Met de handschoen is een handige optie, maar zat er toch vaak naast of met mn handschoen omdat de icoontjes dan te klein waren voor je handschoen.
Al met al zijn de opties allemaal wel leuk in de beschrijving, maar is de praktijk toch iets anders van de Rider 550.
In het motorhotel had eigenlijk ook niemand een eenduidig antwoord qua zo een route fout/wegopbreking hoe je dat het beste kan oplossen, dus dan heb je het toch idee dat het niet aan jezelf ligt ;-)
 
Ja dat geval had ik ook in Sauerland. Aangezien we daar de route niet wisten (wat het leuk maakt ;-) was het ook lastig om een verder punt te kunnen maken. En inderdaad de hele tijd terug gestuurd naar het punt waar die opbreking was om door te gaan met de route. Het waren routes die vooraf gemaakt waren door het hotel (die wel prachtig waren overigens! o.a. 5 meren in het Sauerland en lange route west-zuid), dus mogelijk heeft het er mee te maken dat ze kant en klaar van internet afkomen. Met de handschoen is een handige optie, maar zat er toch vaak naast of met mn handschoen omdat de icoontjes dan te klein waren voor je handschoen.
Al met al zijn de opties allemaal wel leuk in de beschrijving, maar is de praktijk toch iets anders van de Rider 550.
In het motorhotel had eigenlijk ook niemand een eenduidig antwoord qua zo een route fout/wegopbreking hoe je dat het beste kan oplossen, dus dan heb je het toch idee dat het niet aan jezelf ligt ;-)

Zie mijn vorige post. Wanneer je de route omzet naar een track is dit opgelost. Je kunt dan verderop de route weer vervolgen.
 
Ja dat geval had ik ook in Sauerland. Aangezien we daar de route niet wisten (wat het leuk maakt ;-) was het ook lastig om een verder punt te kunnen maken. En inderdaad de hele tijd terug gestuurd naar het punt waar die opbreking was om door te gaan met de route. Het waren routes die vooraf gemaakt waren door het hotel (die wel prachtig waren overigens! o.a. 5 meren in het Sauerland en lange route west-zuid), dus mogelijk heeft het er mee te maken dat ze kant en klaar van internet afkomen. Met de handschoen is een handige optie, maar zat er toch vaak naast of met mn handschoen omdat de icoontjes dan te klein waren voor je handschoen.
Al met al zijn de opties allemaal wel leuk in de beschrijving, maar is de praktijk toch iets anders van de Rider 550.
In het motorhotel had eigenlijk ook niemand een eenduidig antwoord qua zo een route fout/wegopbreking hoe je dat het beste kan oplossen, dus dan heb je het toch idee dat het niet aan jezelf ligt ;-)

Zie mijn vorige post. Wanneer je de route omzet naar een track is dit opgelost. Je kunt dan verderop de route weer vervolgen.

Klopt bij (ITN) routes moet je echt in het menu de punten welke binnen de wegopbreking liggen verwijderen. Anders blijft TomTom je terug sturen.
(Garmin doet dit trouwens ook bij harde route punten)

In de 18.* firmware versie van TomTom zit echte een Bug waardoor je bij het rijden van "Tracks" als er niet direct een eenvoudige dichtbij gelegen alternatief is je ook telkens wordt teruggestuurd naar het punt waar je de route bent verlaten. (Ik heb nog dit niet getest met de nieuwe 19.101 Firmware)

De simpelste oplossing om bij het rijden van tracks snel een alternatief te vinden is het maken en laden van een POI Track overlay. Ik heb hiervoor een programmaatje GPXTrack2OV2 gemaakt. (zie download link in mijn handtekening)

Alternatief is de track opnieuw laden, Niet op rijd drukken, met een klik op het pijltje de kaart mee laten draaien en dan met de juiste zoom zelf een betere weg terug naar jou track zoeken die dan mooi onveranderd in beeld blijft. Ben je weer op je track druk je weer op rijd.

Met een POI Track overlay hoef je alleen maar uit te zoomen om een alternative weg naar jou track te vinden. Tevens heb je continu bevestiging in beeld staan dat je nog het juiste spoor volgt.
 
Bij een wegopbreking rij ik dan gewoon door tot de TomTom een nieuwe route heeft. Er bestaat ook nog zoiets als gezond verstand en richting gevoel. In Luxemburg werkte dit prima.
 
Bij een wegopbreking rij ik dan gewoon door tot de TomTom een nieuwe route heeft. Er bestaat ook nog zoiets als gezond verstand en richting gevoel. In Luxemburg werkte dit prima.
In Luxemburg is dit over het algemeen een stuk eenvoudiger als in de Eifel.
Persoonlijk kijk ik toch liever even waar ik heen moet. En daar helpen deze methodes. Zonder krijg je geen goed beeld daar TomTom telkens de route lijn aanpast,
 
Klopt bij (ITN) routes moet je echt in het menu de punten welke binnen de wegopbreking liggen verwijderen. Anders blijft TomTom je terug sturen.
(Garmin doet dit trouwens ook bij harde route punten)

In de 18.* firmware versie van TomTom zit echte een Bug waardoor je bij het rijden van "Tracks" als er niet direct een eenvoudige dichtbij gelegen alternatief is je ook telkens wordt teruggestuurd naar het punt waar je de route bent verlaten. (Ik heb nog dit niet getest met de nieuwe 19.101 Firmware)

De simpelste oplossing om bij het rijden van tracks snel een alternatief te vinden is het maken en laden van een POI Track overlay. Ik heb hiervoor een programmaatje GPXTrack2OV2 gemaakt. (zie download link in mijn handtekening)

Alternatief is de track opnieuw laden, Niet op rijd drukken, met een klik op het pijltje de kaart mee laten draaien en dan met de juiste zoom zelf een betere weg terug naar jou track zoeken die dan mooi onveranderd in beeld blijft. Ben je weer op je track druk je weer op rijd.

Met een POI Track overlay hoef je alleen maar uit te zoomen om een alternative weg naar jou track te vinden. Tevens heb je continu bevestiging in beeld staan dat je nog het juiste spoor volgt.
Wanneer ga je nu eens een keer cashen bij TomTom?
 
Ik ben na 8 jaar Garmin gebruik overgestapt op tomtom
Voor mij in een woord geweldig
Lifetime verkeersinformatie en flitsers
Alles draadloos
En wil je snel even een route rijden geef je op je navigatie een paar punten aan en je hebt een geweldige motorroute
 
Wanneer ga je nu eens een keer cashen bij TomTom?

Haha TomTom vind het helemaal niet leuk wat ik doe. Ik geef met mijn programmaatje namelijk ook aan dat er nog tekortkomingen in de Rider zitten. En ondanks dat ik een fan ben van de Rider 550 heb ik het net zo makkelijk over de voordelen als de nadelen.

Op mijn hulp verzoek bij authenticatie richting MyDrive voor mijn volgende project is mij aangegeven dat men hier niet aan mee wil werken.

Nee dus, ik vind het gewoon leuk om een beetje met mijn TomTom te klooien en andere op weg te helpen.
 
Ik denk dat als ze eens echt naar de community luisteren dat ze echt een geweldige PND op de markt kunnen zetten. In de basis is de rider echt goed maar er zitten geen krenten in de pap en ook geen kersen op de taart. Trackoverlay, custom Icons en terug naar de 2 bij 3 grind iconen in plaats van die kleine klote icoontjes die je met je vinger al bijna niet kan aanraken en een paar van dat soort dingen. Een motorrijder kan prima af met inzoomknoppen inplaats van zgn pinchen om te zoomen.

Voorbeeldje: Ik was zondag lekker aan de rijden - stukkie van 300km - verschijnt er in de balk ineens een groen bolletje (half verstopt onder rustplaats- en brandstoficoontjes) en boven aan een vertraging van 10min. Ik gokte dat dat bolletje iets te maken had met omrijden. Dat wil je dus al rijdend instellen. Ik probeer dus een paar keer maak omdat dat bolletje zo klein is gaat het dus 6 of 7 keer mis. Toen het wel goed ging kwamen er 2 alternatieve routes met voorbeeld en hoeveel tijd je zou winnen. Mijn GO zeggen gewoon met grote knoppen "Ik heb een snellere route gevonden" JA/NEE (of zelfs automatisch in te stellen.

Een combinatie van de nieuwe rider en de oude rider (2015?) en je hebt een regelrechte garmin killer maar kennelijk boeit ze dat niet.
 
Ik denk dat als ze eens echt naar de community luisteren dat ze echt een geweldige PND op de markt kunnen zetten. In de basis is de rider echt goed maar er zitten geen krenten in de pap en ook geen kersen op de taart. Trackoverlay, custom Icons en terug naar de 2 bij 3 grind iconen in plaats van die kleine klote icoontjes die je met je vinger al bijna niet kan aanraken en een paar van dat soort dingen. Een motorrijder kan prima af met inzoomknoppen inplaats van zgn pinchen om te zoomen.

Voorbeeldje: Ik was zondag lekker aan de rijden - stukkie van 300km - verschijnt er in de balk ineens een groen bolletje (half verstopt onder rustplaats- en brandstoficoontjes) en boven aan een vertraging van 10min. Ik gokte dat dat bolletje iets te maken had met omrijden. Dat wil je dus al rijdend instellen. Ik probeer dus een paar keer maak omdat dat bolletje zo klein is gaat het dus 6 of 7 keer mis. Toen het wel goed ging kwamen er 2 alternatieve routes met voorbeeld en hoeveel tijd je zou winnen. Mijn GO zeggen gewoon met grote knoppen "Ik heb een snellere route gevonden" JA/NEE (of zelfs automatisch in te stellen.

Een combinatie van de nieuwe rider en de oude rider (2015?) en je hebt een regelrechte garmin killer maar kennelijk boeit ze dat niet.
Als er kennis was bij TomTom zou het ze wel boeien.
Maar Ja, waarschijnlijk is alles wegbezuinigd. Budget hè, met een mooi woord.
Voor veranderingen in de software moeten ze in een "apenland buitenland" zijn.
Lekker goedkoop natuurlijk, maar van bijna nergens komt ene zak terecht.

Communicatiestoornissen, budget redenen wat te laag is ingeschaald, geen deskundige opperhoofden, arrogantie, enz enz.
DomDom davert op eigen initiatief de afgrond in _O- 8)7
 
Om bij het rijden Tracks beter te kunnen zien of is ook echt de track volg en bij omleidingen snel zelf de beste route kan uitzoeken heb ik een programmaatje gemaakt.

Dit programmaatje maakt POI's van Track punten welke je als OV2 bestand kan laden op je Rider. Je krijgt dan over de hele route POI's te zien die aangeven waar jou track loopt. Bij een wegopbreking is even uitzoomen dus voldoende om het beste alternatief te zoeken.

Downloaden kan op GPX Track 2 OV2 | Roadrider

Ik krijg dit bestand niet via mijn chromebook op mijn Tomtom geplaatst. Doe ik dan iets verkeerd?
Ik krijg hem überhaupt niet via de chromebook gelinkt aan elkaar. Het Mydrive enz en de gpx bestanden werkt uiteraard wel, maar dat is allemaal zonder usb kabel.
Wat is het verschil tussen de POI's en de 'normale' route rondom het aangeven van de track?
 
Ik krijg dit bestand niet via mijn chromebook op mijn Tomtom geplaatst. Doe ik dan iets verkeerd?
Ik krijg hem überhaupt niet via de chromebook gelinkt aan elkaar. Het Mydrive enz en de gpx bestanden werkt uiteraard wel, maar dat is allemaal zonder usb kabel.
Wat is het verschil tussen de POI's en de 'normale' route rondom het aangeven van de track?

Sorry GPXTrack2OV2 is niet geschikt voor een Chromebook. Ik heb op dit moment alleen een PC en Mac versie. Voor Android moet ik nog de nodige code aanpassen en voor iPhone/iPad werkt hij wel maar ik heb geen zin om Apple elk jaar 100 dollar te betalen. Chromebook wordt niet ondersteund door de ontwikkel omgeving die ik gebruik.

MyDive Connect werk ook niet op een Chromebook. Wel op PC en Mac.

Met een Route geef je met een beperkt aantal routepunten en routeeigenschappen zoals kronkel route jou route aan.

Een GPX Track geeft met heel veel track punten een opname aan waar iemand heeft gereden. Denk hierbij aan het kruimel spoor van Hans en Grietje.

Moderne route software kan in software van een route een track maken. Dit heeft als voordeel dat als mensen met verschillende navigatie apparaten en routevoorkeuren deze Track laden zij toch grotendeels dezelfde route rijden.

Om toch navigatie instructies te kunnen geven zal een Garmin of TomTom bij het laden van een Track kijken hoe deze op de weg past en hier als het ware een zeer gedetailleerde route van maken.

Bij Garmin zet je dan herberekenen uit. Bij het verlaten van de track wordt er niets aan de track aangepast.

De TomTom gaat bij het verlaten van jou track een nieuwe route op het scherm tonen die jou terugbrengt naar je track. De orginele track is dan niet meer te zien.

Wat GPXTrack2OV2 doet is van een GPX Track een POI bestand maken.
POI's worden normaal gebruikt om b.v. tankstations of campings op de kaart te tonen.
Het OV2 bestand dat met GPXTrack2OV2 is gemaakt zal de trackpunten tonen op de kaart. Hiermee kun je ook op een TomTom de ongewijzigde Trackpunten op het scherm zien.

Bij verkeerdrijden, off-road en omlijdingen krijg je dus meer informatie op je TomTom te zien dan normaal.
 
Sorry GPXTrack2OV2 is niet geschikt voor een Chromebook. Ik heb op dit moment alleen een PC en Mac versie. Voor Android moet ik nog de nodige code aanpassen en voor iPhone/iPad werkt hij wel maar ik heb geen zin om Apple elk jaar 100 dollar te betalen. Chromebook wordt niet ondersteund door de ontwikkel omgeving die ik gebruik.

MyDive Connect werk ook niet op een Chromebook. Wel op PC en Mac.

Met een Route geef je met een beperkt aantal routepunten en routeeigenschappen zoals kronkel route jou route aan.

Een GPX Track geeft met heel veel track punten een opname aan waar iemand heeft gereden. Denk hierbij aan het kruimel spoor van Hans en Grietje.

Moderne route software kan in software van een route een track maken. Dit heeft als voordeel dat als mensen met verschillende navigatie apparaten en routevoorkeuren deze Track laden zij toch grotendeels dezelfde route rijden.

Om toch navigatie instructies te kunnen geven zal een Garmin of TomTom bij het laden van een Track kijken hoe deze op de weg past en hier als het ware een zeer gedetailleerde route van maken.

Bij Garmin zet je dan herberekenen uit. Bij het verlaten van de track wordt er niets aan de track aangepast.

De TomTom gaat bij het verlaten van jou track een nieuwe route op het scherm tonen die jou terugbrengt naar je track. De orginele track is dan niet meer te zien.

Wat GPXTrack2OV2 doet is van een GPX Track een POI bestand maken.
POI's worden normaal gebruikt om b.v. tankstations of campings op de kaart te tonen.
Het OV2 bestand dat met GPXTrack2OV2 is gemaakt zal de trackpunten tonen op de kaart. Hiermee kun je ook op een TomTom de ongewijzigde Trackpunten op het scherm zien.

Bij verkeerdrijden, off-road en omlijdingen krijg je dus meer informatie op je TomTom te zien dan normaal.
Superbedankt voor deze duidelijke uitleg.
Mocht ik een laptop kunnen regelen, hoe zet ik het er dan alsnog op, want het ziet er dus uitgebreider uit dan het standaard Tomtom systeem qua routes.
 
Het meeste is eigenlijk gesproken over de Tom Tom, maar hier uit concludeer ik positieve maar ook negatieve verhalen.
Mijn twijfel blijft dus tussen de Gamin en TomTom.
 
Waar wil je de motornavigatie voor gebruiken?
Is Off-road belangrijk?
Vind je muziek luisteren en/of bellen belangrijk?
Wil je heel veel mogelijkheden of meer eenvoud?
Zet je de routes liever via WiFi of via USB/ SD kaart op de navigatie.
Of maak je routes voornamelijk op de PND zelf.
Rijd je liever op smalle kronkel wegen of doorgaande (N) wegen?
Wat vind je verder belangrijk?
 
Terug
Bovenaan Onderaan