TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Dat doet de optie 'kronkelwegen', en met name 'spannende route' feitelijk al automatisch; vergelijkbaar met de motorkaart. Je hebt vermoedelijk nog niet met de Rider gereden: laat je eens verrassen door de 'spannende route'.
.

Het is meer dat ik te veel met de 'spannende route' heb gereden en niet altijd op slaafs achter mijn navigatie aan wil rijden. Dit mede daar de navigatie altijd een voorkeur heeft voor bepaalde wegen. Met vrij rijden zonder route en de navigatie wat meer uitgezoomd leer ik de omgeving beter kennen en vind je soms verrassend leuke wegen. In mijn Garmin tijd bleken veel van de wegen groen te zijn in de OnRoute kaart maar nooit in de voor mij berekende routes voor te komen.

Hier komt ook gedeeltelijk mijn frustratie vandaan dat leuke stukken weg zonder enige beperking voor motoren "Verboden terrein" zijn volgens de TomTom kaart.
Nu los ik dit soms op met een route in MRA en dan de optie overslaan. Dan plaats ik deze viapunten zo dicht mogelijk bij elkaar.
Bij het laden laat TomTom je dan keren en maakt de meest verschrikkelijke omwegen. Ik zie echter dat het vervolg van de route al in beeld is en rijd dan door.

Het jammerre is dat je deze tracks dus niet met andere kunt delen. En deze kaartfouten melden heeft geen zin daar deze worden afgewezen. (TomTom vind het handig om auto kaarten te gebruiken voor de motor)
Nu dacht ik dat het wisselen van routevorkeuren per viapunt of even niet mappen van de track op de kaart als overslaan aanstaat kan deze ergernis voorkomen.

Maar ontevreden ben ik zeker niet, Ik kan mijn TomTom dan ook niet meer missen vandaar de upgrade naar de 550.
 
Ik ben zelf de 'geestelijk vader' van de OnRoute motorkaart en daarmee feitelijk ook van de 'spannende route' van TomTom. De achterliggende techniek is namelijk nagenoeg dezelfde. Het enige verschil is of de wegen die voorkeur krijgen ook op de kaart gevisualiseerd worden. Althans: dat geldt voor de groene wegen in de motorkaart. De 'scenic segments' in Mydrive lijken een andere (niet-algoritmische) bron te kennen (dat vermoeden heb ik althans omdat de dekking per regio nogal verschilt; dan zou bij algoritmische benadering niet zo zijn).

Voor al dergelijke cartografische trucken geldt dat ze de 'onderkant' van de kaart opzoeken. Het gros van de tijd levert dat prachtige ritten; de kans op kaartfouten is echter groter dan bij 'normale navigatie' over wegen waar 'iedereen' rijdt. Heeft niet zozeer met auto of motorkaarten te maken (ook garmin gebruikt met 'here' autokaarten; de onroute motorkaart is echter notabene op deTeleatlas (=TomTom) kaart gebaseerd.). De markt is blijkbaar te klein om écht een aparte motorkaart te ontwikkelen.

Ergo: we moeten maar leren leven met de beperkingen. Of liever: ervan genieten, ondanks de beperkingen. En volgens mij is dat precies wat je doet ;).
 
De wegen die de TomTom opzoekt zijn verrassend genoeg. Je hebt ook nog s 3 standen wat betreft hoe kronkelend de wegen moeten zijn.

Omkeren? Slaafs volgen?
Nee hoor, gewoon doorrijden...de TomTom berekent gewoon een nieuwe route.
 
Dat appje "Blue Car Tethering" is er alleen voor Android.
Mij is geen iPhone alternatief bekent.

Vaak zetten de telefoons actief Bluetooth Tethering weer uit om dataverbruik en de accu te sparen.
Controleer dus of Bluetooth Tethering nog aan staat.
Het is gelukt ondertussen, moet blijkbaar een persoonlijke hotspot via bluetooth aan hebben staan :p
 
Ergo: we moeten maar leren leven met de beperkingen. Of liever: ervan genieten, ondanks de beperkingen. En volgens mij is dat precies wat je doet ;).

En daar komt één van mijn valkuilen dat ik zelf iets te perfectionistisch ben. Ik programmeer zelf ook wel eens een beetje (heb zelfs een keer een routering programma geschreven. deze was echter voor PCB's) sommige oplossingen voor problemen die ik tegenkom lijken dan niet heel moeilijk te implementeren. Met de soms de bijkomende ergens waarom past TomTom dit toch niet aan.

Ook de eerste 25 jaar op de motor zonder navigatie werkt natuurlijk niet mee daar niet alle oude gewoontes makkelijk af te leren zijn.

Hoewel niet perfect is de TomTom Rider voor mij een haast onmisbaar verlengstuk van mijn motor geworden. In gebruik gebruik vindt ik TomTom handiger de Garmin (Geen kaarten meer wisselen (met bijbehorende reboot) en veel minder vaak routering instellingen aanpassen.)
Het vinden van mooie wegen is ook veel eenvoudiger geworden daar TomTom ook de kleinere wegen opzoekt.
 
Is er al wat bekend wanneer de update voor de 550 komt? Dat bleutooth probleem zou worden opgelost... Ruim een half jaar verder en nog steeds niets!
 
Ik heb al een tijdje de tomtom 450..wanneer je kiest voor "plan een spannende route" dan kun je kiezen uit de bekende 3 standen kronkeligheid, (ik kies vaak de middelste anders kom je vaak op boerenlandweggetjes uit etc of wegen waar je niet in mag)

Heb je de route gepland en wanneer ik dan een keer verkeerd rijd of ik mis ff een afslag en rijd door zodat die een nieuwe route gaat maken zie ik staan, meest kronkeligste route wordt gezocht...

Hij gooit dan volgens mij de mijn geplande route eruit klopt dit ?
En waarom heeft de tomtom niet de keus vermijd stadskernen ofzo...
 
Het klopt dat bij verkeerd rijden de TTR een nieuwe route maakt. Vaak probeerde hij je als er een track is geladen eerst terug te sturen naar de plaats waar je de route bent verlaten. Daarna zoekt hij een nieuwe route naar het dichtsbijzende punt in de track. Als er een route op de TTR zelf is gemaakt maakt hij ook meestal een nieuw stukje dat op de oude route uikomt. Indien er volgens het route protocol een beter alternatief is neemt hij deze naar het volgende via punt. (De oude route wordt dan inderdaad vernietigd)

Ik rijd zelf meestal tracks en open deze zowel in GO als de TTR. Op GO druk ik dan niet op rijd. Dan heb ik altijd de juiste route ook in beeld.

Tja en mijden van bebouwdekom of 30km, laten we naar zeggen dat TomTom niet zo goed is in het oppikken van wensen van gebruikers. ;)
 
Laatst bewerkt:
Is er al wat bekend wanneer de update voor de 550 komt? Dat bleutooth probleem zou worden opgelost... Ruim een half jaar verder en nog steeds niets!
Je kunt voor de file info en flitsers ook gebruikmaken van WiFi. Op de telefoon een WiFi hotspot maken en deze koppelen aan de Rider. (Dan liever geen updates uitvoeren i.v.m dataverbruik)

De kans is groot dat dan ook de verbinding met de Headset beter gaat dat de koppeling met telefoon uit kan staan. (De speaker van de TTR 550 gaat harder dan mijn oude 410 dus zonder koppeling gaat nu ook beter.)

Wil je alle Sire en Google now functies gebruiken ben ik bang dat je nog ff moet w88
 
Maar dat was de vraag niet :)
Willeyj, er is een nieuwe update, paar weken geleden: New software v18.200 available for download -RIDER | TomTom Forum and Community
Die zul je kennen. Maar geen woord over BT updates. Wat mij betreft geldt dat ook voor het steeds terugsturen bij afwijken van de TRACK, naar dat punt waar je afgeweken bent. Hoop heisa, we horen er nauwelijks iets over.

Heb je de route gepland en wanneer ik dan een keer verkeerd rijd of ik mis ff een afslag en rijd door zodat die een nieuwe route gaat maken zie ik staan, meest kronkeligste route wordt gezocht...
Hij gooit dan volgens mij de mijn geplande route eruit klopt dit ?
.....
Wat je hier zegt is interessant: Het is neem ik effe aan een A -> B route (geen TRACK). Route type = Spannende route, Medium Spannend. Wijk je af, dan wordt er een nieuwe route berekend (dat is ok, maar hoeft gelijk te zijn je eerste), maar dat het ype veranderd van Spannend Medium -> Spannend Strong is wel apart. In feite zeg je dus, dat als de Spannende Route opnieuw berekend wordt, je ook zelf via het menu de instelling opnieuw moet zetten.
 
Maar dat was de vraag niet :)
Willeyj, er is een nieuwe update, paar weken geleden: New software v18.200 available for download -RIDER | TomTom Forum and Community
Die zul je kennen. Maar geen woord over BT updates. Wat mij betreft geldt dat ook voor het steeds terugsturen bij afwijken van de TRACK, naar dat punt waar je afgeweken bent. Hoop heisa, we horen er nauwelijks iets over.


Wat je hier zegt is interessant: Het is neem ik effe aan een A -> B route (geen TRACK). Route type = Spannende route, Medium Spannend. Wijk je af, dan wordt er een nieuwe route berekend (dat is ok, maar hoeft gelijk te zijn je eerste), maar dat het ype veranderd van Spannend Medium -> Spannend Strong is wel apart. In feite zeg je dus, dat als de Spannende Route opnieuw berekend wordt, je ook zelf via het menu de instelling opnieuw moet zetten.

Ja, volgens mij wel want ik rijd zonder geluid, en af toe kun je beter op de weg letten dan naar de tomtom kijken dus ik mis weleens een afslag..en dan gaat die herberekenen..zie ik Meest spannende route wordt gezocht...

Wat ik ook raar vind...als de route eenmaal gemaakt is en je gaat naar menu, huidige route, wijzig route type, je niet kunt kiezen tussen de 3 verschillende kronkelmodussen maar alleen "kronkeligeroute"
 
Inderdaad is bij de TT niet alles even consequent. Ik ben benieuwd of de 550 ook (net als de 4XX) nog routes maakt die over pontjes gaat terwijl je hebt aangegeven dat je dat niet wilt.
 
Toevallig vandaag nog verkeerd gereden door een afgesloten weg. TomTom rider 550 liet mij netjes keren voor de pont (Pontveer vermijden stond aan)
Vorig jaar had mijn TTR410 met dezelfde bestemming nog wel eens voorkeur voor deze pont en had toen niet eens zin de weg die nu afgesloten was.

Toch denk ik niet dat dit met de TTR550 of 410 te maken heeft maar eerder met de nieuwere versie van de firmware.

Wel is duidelijk te zien dat TT Go een spannende route heel anders interpreteert. Bij het plannen van een spannende route op de TTR550 geeft ook Go met hetzelfde account aan dat hij een nieuwe bestemming heeft ontvangen. GO maakt dan alleen een route naar het eindpunt. Deze ziet er meestal duidelijk anders uit met GO op kronkelroute dan wat de TTR550 als spannende route doet.

Afgelopen zomervakantie had ik nog de TTR410 een aantal keren dat ik met een spannende route reed. Bij afwijken van de route en later terugkeren naar hetzelfde punt pakte hij zover ik kon zien dezelfde route weer op. (hij stond ook op midden kronkelen en midden hoogte verschil anders vind hij in de Eifel te veel afgesloten wegen)
 
Is het mogelijk bij een Tomtom Rider 410 een halverwege afgebroken route te hervatten? Oftewel halverwege te beginnen, vlak in de buurt van de oorspronkelijke route? Zo ja, waar kan ik de info vinden hoe dat op de Rider gedaan kan worden?
 
Als je het hebt over een GPX-track dan is het antwoord ja.
De Rider stuurt jou naar het dichtstbijzijnde punt op de route.

Ik weet niet hoe dat moet.
Kijk even op de site van www.mrgps.nl
 
De GO Android App heeft geen Spannende Route, alleen Kronkel optie.
Of bedoel je de Auto GO navs?

Ik bedoel Android de GO App. Indien hezelfde MyDrive account gebruikt wordt pakt deze dus automagisch de spannende route op die op de TTR550 is gemaakt.
Alleen maakt hij alleen een normale route naar het eindpunt. Het is dan best leuk om de verschillen te zien tussen een spannende route (TTR550) en de bochtige wegen (Go App) Bij een spannende rondrit hoor je ook direct bestemming bereikt daar het startpunt gelijk is aan het eindpunt.
 
Ik heb al een tijdje de tomtom 450..wanneer je kiest voor "plan een spannende route" dan kun je kiezen uit de bekende 3 standen kronkeligheid, (ik kies vaak de middelste anders kom je vaak op boerenlandweggetjes uit etc of wegen waar je niet in mag)

Heb je de route gepland en wanneer ik dan een keer verkeerd rijd of ik mis ff een afslag en rijd door zodat die een nieuwe route gaat maken zie ik staan, meest kronkeligste route wordt gezocht...

Hij gooit dan volgens mij de mijn geplande route eruit klopt dit ?
En waarom heeft de tomtom niet de keus vermijd stadskernen ofzo...
Het berekenings algoritme voor een spannende route is zowiso anders dan van een gewone kronkelige route.
Ik denk dat de melding "meest kronkeligste route wordt gezocht" van toepassing is op de ingestelde categorie spannende route.
Ik verander ook nooit het routetype van snelst naar kronkelige route.
Kan ik beter een nieuwe spannende route maken.

Spannende routes die herberekend worden veranderen bij mij dikwijls te veel naar mijn zin.
Wellicht beter een spannende route als track te laden.
 
Vraag aan de MyDrive gebruikers:
Wordt een spannende route, gemaakt met MyDrive, als track of ITN route in de Rider geladen ?
Een track heeft dan wel voordelen.
 
Ja, dat is handig :+. Android auto is in Nederland niet beschikbaar dus smartphone koppelen is dan niet mogelijk. Weg 99% van de functies.
Met de alleen de inkomsten van de GO App is de kans dan ook groot dat TomTom het niet gaat overleven.

Hopelijk wordt TomTom marktleider op het gebied van "zelfcorrigerende" kaarten voor de zelfrijdende auto's.
Dan wordt mijn TTR automatisch voorzien van betere kaarten.:] (deze is toch net iets handiger in gebruik dan mijn Phone met al zijn nevenfuncties)
 
Terug
Bovenaan Onderaan