TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Ik heb geen Rider, maar toch meerdere keren gezien bij een vriend dat bv GPX routes geexporteerd (MyDrive, MRA) worden als als TRACK (pijl met onderbroken lijn) en Route (Pijl met ononderbroken lijn) in de Rider staan in de lijst Mijn Routes. En dat mijn vriend dat altijd riep: Kies voor de track.
Mijn Go App laat alleen de TRACK zien.
Wil daarin een GPX route dan moet ik in in MyDrive de route niet synchroniseren, maar verzenden naar device.

Dit was het inderdaad, nu weet ik het weer, de pijl.
 
Zal hem nog eens verwijderen en opnieuw er opzetten of downloaden en op een sd kaartje plaatsen misschien en dan in mijn TT steken .
Maar als ik de route helemaal volg ga je nergens over snelwegen , zelfs waar ik parralel langs een N-weg zou moeten rijden volgens de kaart/route op mydrive pakte mijn TT de de N-weg .
Ik heb nu het GPX bestand gedownload en is via tyre geopend en dan doet hij het zelfde alles over de snelwegen of de N wegen , dus deze wijkt ook af van de route , dus zou deze op de achter grond voor het conflict zorgen , gebruik het programma eigenlijk nooit

Dat zou inderdaad kunnen dat Tyre de GPX als een route behandeld en niet als track, en dan krijg je bij een langere route vaak grote afwijkingen en lusjes.
Ik herken het.

Tyre gebruikt trouwens ook een andere kaart dan TomTom.
Er kunnen verschillen inzitten van bijvoorbeeld 10 meter. Eigenlijk loopt de route dan 10 meter naast de weg. Maar zo'n programma is redelijk slim en plaatst de routepunten op de weg.
Dit kan wel vervelend worden bij bij afslagen, als 1 punt toevallig 10 meter maast de weg op een afslag staat, ziet het programma dit wel als oké en laat jouw afslaan, en 10 meter verder weer keren.
Ook bij een parallelweg langs jouw weg waar de route oorspronkelijk overeen is gepland kan het spannend worden, als er net een aantal punten op die parallelweg staan.
Het ligt maar net aan de situatie ter plekke wat de software gaat beslissen.waarschijnlijk zul je dan wel op de één of andere manier de parallelweg worden opgestuurd.
Het ligt dan net aan de situatie ter plekke hoe je naar de parallelweg gestuurd word. Dat kan dus ook met hele rare lussen zijn.

Wat ik dus wil zeggen is dat Tyre de meeste punten 20 meter naast de weg gewoon weergeeft als zijnde op de weg, alleen net bij afslagen en parallelwegen en afgesloten wegen volgt de software gewoon de geleerde regels op, rij er naar toe.

Bij een route is de rode lijn op het beeldscherm ook gewoon een verbindingslijn tussen de routepunten. Dit wil niet zeggen dat jouw TomTom exact ditzelfde traject volgt. TomTom volgt alleen de routepunten en kan daartussen weleens een andere weg nemen.

Tenminste... vroeger voor de GPX-tracks was dit zo.
Een track heeft véél meer routepunten/kruimelspoor, dus elk merk navigatie (of routeplanner) zal véél minder snel zijn eigen pad kunnen kiezen, ook al wijken de kaarten onderling af.

Dus bij die grote afwijkingen van jou is het bijna onmogelijk dat je een GPX-track ingeladen hebt.
Het zal een GPX- route zijn geweest.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb Tyre eigenlijk nog nooit gebruikt , kreeg deze een jaar geleden toen ik mijn 450 had gekocht , toen kreeg ik via TomTom een sleutel tot levenslang professioneel uitvoering of zo iets , dus geïnstalleerd en bekeken maar nooit gebruikt .
Zo juist verwijderd van de pc .
Maar de route die ik heb gereden heb ik dus van TomTom Road Trips gedownload en via my drive er op gezet en nu ga ik kijken als ik dus via my drive een gpx bestand download maak hij er automatisch tyre.gpx van , zou dit het euvel kunnen zijn dan .

Nu een andere vraag , via de motoplus site kan je dus verschillende routes downloaden met er achter het volgende
GPX-track.gpx
GPX.gpx
TomTom.itn
Zoals ik begrijp is itn voor de oudere modellen , maar wat is dan beter voor de 450 met track er in of zonder de track , soms is het alleen gpx of itn dus zonder track
 
Dit was het inderdaad, nu weet ik het weer, de pijl.

Je kunt ook zien of een route of een track wordt gebruikt door terug te gaan naar het menu en daar naar de optie "Huidige route" te gaan.

Bij een track heet deze menu optie "Huidige Track" ;)

Kijk ook eens naar de beschikbare opties in dit "Huidige route/track submenu" deze zijn zeker bij een route erg handig.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag gister een rondje gereden met een route die ik heb over genomen TT Road Trips en op mijn TT Rider 450 gezet (route Wommelgem to Kinderdijk ) , hier haal ik vaker routes vanaf en werkt goed , maar nu waren we gister aan het rijden en mijn TT wilde me gister allemaal naar en over de snelwegen sturen , terwijl deze routes allemaal binnendoor gaan en over de dijkjes maar geen snelwegen .
De route een paar keer op nieuw op gestart en gekeken hoe of wat maar ik kon niets vinden hoe of wat en als je de kaart vergoot zie je duidelijk (alleen begin Belgie stukje) dat je geen snelwegen rijd ook veranderde hij hier en daar de route om via de andere kant ergens binnen te komen , nog een voorbeeld hij stuurde mij Vlissingen in terwijl we daar niet horen te komen om vanuit daar de snelweg op te gaan en Middelburg slaat hij over dat oorspronkelijk de route was .
Ik heb op mijn TT geen instellingen veranderd , alleen sinds kort nieuwste kaart update .
Normaal als je een route download en er op zet en je klikt deze route aan om te rijden dan wijkt deze toch niet af , heb de route verwijderd en nog maals er op nieuw op gezet om nog eens te gaan rijden .
Weet misschien iemand waar om mijn TT zoveel afweek van de route die ik er op heb gezet of misschien doe ik bij deze route toch zelf iets verkeerd dat ik over het oog zie .

De handigste manier om een "Road Trip" te openen in MyDrive met de optie "Personaliseer in MyDrive".
Kies vervolgens Kopieer naar "Mijn Routes.

Open de Route in "Mijn Routes" en zet het schuifje "Synchroniseer deze route als track op mijn systeem" de route (die nu dus een Track geworden is) wordt nu zichtbaar op de TomTom Rider. (dit is zoals TomTom het bedoeld heeft)

Ik heb Tyre eigenlijk nog nooit gebruikt , kreeg deze een jaar geleden toen ik mijn 450 had gekocht , toen kreeg ik via TomTom een sleutel tot levenslang professioneel uitvoering of zo iets , dus geïnstalleerd en bekeken maar nooit gebruikt .
Zo juist verwijderd van de pc .
Maar de route die ik heb gereden heb ik dus van TomTom Road Trips gedownload en via my drive er op gezet en nu ga ik kijken als ik dus via my drive een gpx bestand download maak hij er automatisch tyre.gpx van , zou dit het euvel kunnen zijn dan .

Nu een andere vraag , via de motoplus site kan je dus verschillende routes downloaden met er achter het volgende
GPX-track.gpx
GPX.gpx
TomTom.itn
Zoals ik begrijp is itn voor de oudere modellen , maar wat is dan beter voor de 450 met track er in of zonder de track , soms is het alleen gpx of itn dus zonder track

De discussie of een Track handiger is als een Route gaan we nooit uitkomen. Beide hebben hun voordelen, nadelen, voorstanders en tegenstanders.

Met een Track maak je mijns inziens minder snel fouten. Maar bij verkeerd rijden zal TomTom de kortste weg terug naar een punt op het track zoeken. De originele track wordt dan aangepast en er is niet zichtbaar wat er aangepast is,. (persoonlijk vind ik dit een puntje dat TomTom op moet lossen)

Een route gaat van Punt naar Punt. De route daartussen is afhankelijk van de route instellingen. De route kan dus anders zijn als je andere routevoorkeuren hebt ingesteld.

Mijn persoonlijke voorkeur is een Track voor het rijden van een mooie route.
Als ik specifieke plaatsen aan wil doen geef ik de voorkeur aan een route. Ook onderweg wil ik nog wel eens bij een tussenstop op een route toch liever de andere kant op. dan maak ik een spannende route op het toestel zelf. Ik zet hiervoor ook vaak mooie stukken weg in MyDrive Mijn plaatsen". Dit maakt het maken van een spannende route op het toestel een stuk eenvoudiger.

Ik importeer dus het liefst een GPX-track.gpx in MyDrive waarna ik deze synchroniseer met het toestel. Als de GPX ook een Track heeft zal de route twee maal in MyDrive staan. Ik verwijder dan de route versie en gebruik de track. (eigenlijk lieg ik hier daar ik routes graag aanpas naar b.v. een geschikter beginpunt. Hiervoor heeft MRA Gold mijn voorkeur)
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand of er ergens een overzicht (tabel) is van alle 4X/4XX en 5XX Rider modellen met de specificaties ?
En vermelding jaar/maand van release.

Ik raak het overzicht een beetje kwijt. Heb gezocht maar kan zo snel niets vinden.
 
De informatie die ik kon vinden;

TomTom Rider 40 April 2015 eerste Nav4 Rider 8 GB Flash

Lifetime Maps van West-Europa Lifetime TomTom Traffic 3 maanden Flitsers



TomTom Rider 400 April 2015 eerste Nav4 Rider 16 GB Flash

Lifetime Maps van Europa Lifetime TomTom Traffic Lifetime Flitsers

Beide;

Kronkelroute & Heuvelachtige routes Rondrit plannen Staande weergave

Audio-instructies via Bluetooth Handsfree bellen Bestanden delen via Bluetooth

Routeplanning op je pc Tyre Pro MyDrive POI's van de community



Tom Tom Rider 410 Great rides edition februari 2016

Zelfde Hardware als 400 met;

100 geweldige routes, vooraf geïnstalleerd Lifetime Wereldkaarten



TomTom Rider 42 April 2017 8 GB Flash

Lifetime Maps van West-Europa Lifetime TomTom Traffic 3 maanden Flitsers



TomTom Rider 420 April 2017 16 GB Flash

Lifetime Maps van Europa Lifetime TomTom Traffic Lifetime Flitsers



TomTom Rider 450 April 2017 16 GB Flash

Lifetime Wereldkaarten Lifetime TomTom Traffic Lifetime Flitsers

Offline routes (150) Biker Points of Interest



Nieuw in 42,420 en 450

Hardware aangepast voor schermgevoeligheid en de oren zij donkerder.

Slimme schermgevoeligheid voor zomer- of winterhandschoenen

Waarschuwingen voor verkeersonveilige situaties en opstoppingen



TomTom Rider 500 April 2018 16 GB Flash

Lifetime Maps van Europa Lifetime TomTom Traffic Lifetime Flitsers



TomTom Rider 550 April 2018 16 GB Flash

Lifetime Wereldkaarten Lifetime TomTom Traffic Lifetime Flitsers

POI's speciaal voor motorrijders



Nieuw in 500 en 550

Hardware aangepast quadcore processor, WiFi, nieuwere versie van Android en de oren zij weer iets donkerder.

Dubbele verwerkingssnelheid en vijf keer sneller opstarten

Updates via Wi-Fi

Ondersteuning voor SIRI en Google Now

Smartphoneberichten worden voorgelezen

Slim scherm nieuwe gevoeligheidsniveaus

Geen ondersteuning meer voor Bestanden delen via Bluetooth

Geen Tire Pro licentie meer maar MyDrive is inmiddels sterk verbeterd


Hoewel het mij beter lijkt als TomTom iets minder vaak een nieuwe Rider uitbrengt heb ik wel een vermoeden wanneer de nieuwe komt. Waarschijnlijk met een functie om je vrienden live te volgen daar de concurrent dit nu ook heeft. Kunnen ze meteen het routes delen vanaf het toestel verbeteren.
 
Laatst bewerkt:
Veel belangrijker: wordt er een nieuwe gereleased tijdens de motorbeurs en wat gebeurt er überhaupt met tomtom?

Ik hoop eigenlijk dat ze de gui een beetje aanpassen of aanpasbaar maken - vind het 3x niets.. Alle opties achter elkaar? Waarom niet gewoon een aantal op een pagina a la de Rider 2013 enzo. Past makkelijk en beter overzicht. Persoonlijk mijn grootste ergenis. Tevens mis ik eigen poi zichtbaar maken op de kaart en kunnen voorzien van een eigen icoontje..

@GS_BEN : mooie opsomming

MyDrive is inderdaad wel lekker volwassen aan het worden.
 
Laatst bewerkt:
Als TomTom inderdaad zichzelf wil verkopen is de omzet groei zeer belangrijk voor de prijs.
Nieuwe modellen uitbrengen is een bekent trucje om de omzet tijdelijk te verhogen.
Ik verwacht dat men begin volgend jaar niet voldoende nieuwe functies heeft die een nieuwe versie waardig zijn.

Het lijkt er op dat er op dit moment durfinvesteerders geïnteresseerd zijn in TomTom.
De bijdrage van consumenten producten is volgens mijn nog te hoog om weg te snijden.

Ook zie ik de laatste tijd regelmatig personeelsadvertenties van de afdeling consumenten producten van TomTom.

Ik maak mij dus nog geen zorgen.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag , misschien is het al eens hier uit gelegd of besproken , stel ik wil zelf een route maken vanaf thuis te vertrekken en dan door de polders bij ons en zo langs de dijken te gaan rijden , kan ik dit ook met MyDrive uitstippelen of toch met een ander programma , heb het geprobeerd met MyDrive maar kwam er niet echt uit
 
Ja hoor, dat kan. Startpunt aangeven, eindpunt aangeven en dan de route 'trekken' (witte bolletje) naar die wegen die je wilt aandoen.
Of op de kaart klikken -> drie puntjes -> "voeg tussenstop toe".
 
Even een vraag , misschien is het al eens hier uit gelegd of besproken , stel ik wil zelf een route maken vanaf thuis te vertrekken en dan door de polders bij ons en zo langs de dijken te gaan rijden , kan ik dit ook met MyDrive uitstippelen of toch met een ander programma , heb het geprobeerd met MyDrive maar kwam er niet echt uit


Ja kan - MyDrive is echt super simpel maar kan in het begin een beetje lastig zijn

Klein voorbeeldje
TomTom MyDrive

Je zegt plan route en dan kies je nog een punt - en met round trip heb je een prachtige route - beetje rommelen met thrill instellingen. Opslaan naar en syncen
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het nog eens proberen , had het al eens geprobeerd met begin en eind punt , maar op 1 of andere manier trekt hij de rit terug naar de snelste / kortste weg , maar de aanhouder wint
 
Hoi, ik ben nieuw op dit forum, maar met maar 1 vraag (daarom aangemeld, misschien weet iemand hier het antwoord)
Ik ben kort geleden (een half jaar of zo) overgegaan van Garmin (2610/2720, ja, die zijn antiek) naar een TomTom rider.

De 'skin' daarvan bevalt mij voor geen meter, maar soi, het is niet anders...

Ik zie echter geen enkele mogelijkheid voor een hoogte aanduiding,
en wanneer je ergens in de Alpen rijdt, is het toch wel heel leuk om te weten, hoe hoog je eigenlijk zit (en wat je dan voor omstandigheden op de weg kunt verwachten) (daarnaast ben ik hartpatient, en is het voor mij zowieso wel handig te weten hoeveel zuurstof beschikbaar is)

Op mijn vraag aan tomtom kreeg ik na lang wachten een dooddoener,
misschien heeft iemand hier een idee om dit te kunnen tackelen?

En misschien ook een idee, of het uiterlijk ergens te veranderen is??

Dank!
 
TomTom doet niet aan hoogtes, en daar valt helaas niets aan te tackelen. Als de hoogteaanduiding belangrijk is had je beter voor Garmin gekozen...

Er zijn wel wat dingen te wijzigen aan het uiterlijk, kijk eens onder menu Instellingen > Uiterlijk
 
Hoi, ik ben nieuw op dit forum, maar met maar 1 vraag (daarom aangemeld, misschien weet iemand hier het antwoord)
Ik ben kort geleden (een half jaar of zo) overgegaan van Garmin (2610/2720, ja, die zijn antiek) naar een TomTom rider.

De 'skin' daarvan bevalt mij voor geen meter, maar soi, het is niet anders...

Ik zie echter geen enkele mogelijkheid voor een hoogte aanduiding,
en wanneer je ergens in de Alpen rijdt, is het toch wel heel leuk om te weten, hoe hoog je eigenlijk zit (en wat je dan voor omstandigheden op de weg kunt verwachten) (daarnaast ben ik hartpatient, en is het voor mij zowieso wel handig te weten hoeveel zuurstof beschikbaar is)

Op mijn vraag aan tomtom kreeg ik na lang wachten een dooddoener,
misschien heeft iemand hier een idee om dit te kunnen tackelen?

En misschien ook een idee, of het uiterlijk ergens te veranderen is??

Dank!
Misschien was het beter geweest om je eerst is te verdiepen in de specificatie's van het toestel en ervaringen te lezen hier op het forum van andere gebruikers. Of anders op internet speuren. Dat had je zeker geholpen in het maken van de voor jou belangrijke opties en keuze ;)
 
Het is wat het is inderdaad: geen hoogte info.
Hoogte is makkelijk te bepalen adh van bordjes langs de weg en bv een app op je telefoon.
Ik snap dat je hartpatient bent, maar ik denk ook dat je daar reeds van te voren rekening houdt kwa planning.
 
Goedenavond,

Als ik de tomtom (450) aansluit op de pc en een route maak in tomtommydrive...bv,

24e99gj.jpg


En ik kies sla op in mijn routes...kom je op de volgende pagina kun je de naam veranderen en fototje toevoegen, met een beschrijving, en dan kies je "synchroniseer deze route als een track op mijn systemen"

Dan moet je weer op delen klikken, downloaden en dat bestandje weer handmatig in de tomtom map zetten....
Waarom slaat die hem niet gewoon meteen op via de usbkabel ?

Of doe ik het verkeerd :P
 
zorg dat de TT is aangemeld bij mydrive. Dan gaat het via de cloud en hoef je niet meer zelf te downloaden etc.
 
Misschien was het beter geweest om je eerst is te verdiepen in de specificatie's van het toestel en ervaringen te lezen hier op het forum van andere gebruikers. Of anders op internet speuren. Dat had je zeker geholpen in het maken van de voor jou belangrijke opties en keuze ;)
Nou nou.. van die specificaties van TomTom wordt je weinig wijzer en de marketing kreten op de doos zijn ook niet verhelderend.

Beter had STOsprint een goede verkoper om advies gevraagd.
Wat betreft de skin; daar is meer ergenis over. Ook door mijzelf.
Staan ook op het Engelstalige TomTom forum genoeg klachten over, en wensen voor verbetering van, skin, bediening en andere zaken zoals Bluetooth problemen en wens POI categorieën met gebruik van eigen icoontjes. Wensen zijn ook in diverse lijstjes netjes opgesomd door gebruikers maar TomTom doet er niets mee.
 
Laatst bewerkt:
Veel van de klachten op het Engelstalige TomTom forum vind ik persoonlijk vaak belachelijke proposities aannemen. Vaak is men niet bereid om de werkwijze van TomTom te volgen en zich in het apparaat te verdiepen.

Natuurlijk hadden we allemaal liever een GarTom gehad die alles wat wij persoonlijk het beste vinden aan Garmin en TomTom combineert.

Ja, er blijft voldoende ruimte voor verbetering. Ook ik heb de nodige wensen geuit hier in het forum. Het feit dan TomTom nauwelijks met zijn achterban communiceert help hier ook niet.

Maar persoonlijk moet ik zeggen dat ik blij ben dat ik mijn Garmin heb weggedaan en een Rider heb gekocht. Ik heb leren omgaan met de beperkingen die ik ervaar en moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met de MRA Gold en Rider combinatie voor het plannen en rijden van mijn routes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan