TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Een track kun je feitelijk niet aanpassen. Kan wel, maar dan zou je echt een heleboel punten moeten verplaatsen, zelf voor een kort traject. De track moet je echter mee zien als export-format: het format waarmee je een definitieve route naar je toestel zet. Zolang je route in MRA een route is kun je er straffeloos mee aanpassen, pas bij export wordt het een track.

het is idd de bedoeling om de route aan te passen in MRA, vraag is hoe. Als ik een route open uit mijn bibliotheek die in feite klaar is, maar bij nader inzien of na controle wil uitbreiden zoals ik aanhaal tussen de bestaande routepunten 10 en 11 hoe ga ik dan het best te werk.
Stel ik wil om en bij de 70km toevoegen met op die 70km 5,6 of 7 routepunten, op welke manier plaats ik daar het best tussen, wetende dat het nieuwe stuk terug aansluit bij routepunt 11
 
Als je op de routelijn gaat staan, zie je een witte punt verschijnen. Deze kan je verslepen naar een positie waar ook langs wil. Je kan de routepunten zelf uiteraard ook verplaatsen op dezelfde manier.

Maak een kopie van de route die je veranderen wil en ga gewoon eens spelen.
 
Misschien een rare vraag en niet alleen tomtom gericht...

Ik maak best wel eens tracks voor groepen vaak zitten hier een twee tot 3 stops in. Nu maak ik vaak 3 tracks met mra en open deze vervolgens met basecamp en haal de route bestanden er uit zodat iedereen zeker de track gaat gebruiken. Vervolgens kan ik de 3 tracks in basecamp samenvoegen tot 1 bestand en stuur dat door naar de betreffende rijders.



Het voordeel is ze hoeven maar 1 bestand in te laden dus de kans dat ze een deel vergeten is nul. Daarna kennen zowel naast tomtom andere toestellen de zelfde gpx track bestanden en de lol kan beginnen.

De vraag luid als volgt heeft iemand hier een betere truc voor of zit ik gewoon tegen een beperking van mra aan te hikken?
 
Beperking van MRA is inderdaad dat er altijd én een route én een track in de gpx zit. Dat is voor velen onnodig verwarrend. Makkelijkst is dat inderdaad op te lossen met Basecamp.
Ik zou echter adviseren om elk bestand in een aparte gpx te zetten. Dat maakt het voor de gebruikers van de diverse software wel zo overzichtelijk en voorkomt verdere onnodige problemen.
 
Vraagje aan de kenners.
Nu mijn vraag, als ik in MyRoute-app een opgeslagen route, die ik zelf gemaakt heb open, kan ik deze dan aanpassen?
Om specifieker te zijn kan ik bijv tussen routepunt 10 en 11 routepunten bij plaatsen (op bijv een mooier stukje weg, of om de route groter te maken) en deze terug laten aansluiten op de bestaande route (routepunt 11 in dit geval) waarbij het oude route punt 11 nu bijv route punt 15 wordt en alle opvolgende routepunten worden aangepast.
.

Zoals hiervoor omschreven op de route gaan staan tussen 10 en 11 en route verslepen naar gewenst routetussenpunt. Routepunt 10 blijft bestaan, nieuwe zelf gekozen routepunt wordt routepunt 11 , oorspronkelijk routepunt 11 wordt routepunt 12 en latere routepunten worden eveneens aangepast. Kind kan de was doen 😉
 
Beperking van MRA is inderdaad dat er altijd én een route én een track in de gpx zit. Dat is voor velen onnodig verwarrend. Makkelijkst is dat inderdaad op te lossen met Basecamp.
Ik zou echter adviseren om elk bestand in een aparte gpx te zetten. Dat maakt het voor de gebruikers van de diverse software wel zo overzichtelijk en voorkomt verdere onnodige problemen.

Ja ik snap wat je bedoel alleen zit ik bij elke rit aan het begin met een laptop iedereen te helpen die maar 1 van de drie delen op zijn navigatie heeft gezet. En sinds ik ze in 1 bestand prop niet meer! Echter is het vervelend dat dit niet met mra kan...
 
Wellicht de namen van bestanden dusdanig maken dat het logischer wordt om alle 3 bestanden te laden? Aan de andere kant mag je van de gebruiker zelf ook wel wat meer activiteit verwachten. Als jij het iedere keer voor ze oplost, is er ook geen prikkel om het zelf te doen (proberen). Hoe moeilijk is het om i.p.v 1 bestand, 3 bestanden naar je navigatie te kopieren.
 
Ja ik snap wat je bedoel alleen zit ik bij elke rit aan het begin met een laptop iedereen te helpen die maar 1 van de drie delen op zijn navigatie heeft gezet.


Laat ze het lekker zelf uit zoeken, met steeds maar helpen en handje vasthouden bereik je uit eindelijk precies niets
 
Laat ze het lekker zelf uit zoeken, met steeds maar helpen en handje vasthouden bereik je uit eindelijk precies niets

Hahahaha ja dat zou het makkelijkste zijn! En denk ik vaak ook.... Maar al die blije mensen aan het einde van een rit en de complimentjes maken veel goed. Maar samen samenvoegen met basecamp is 1 min werk dus dat doe ik dan ook gewoon. Maar had het graag in mra gezien icm het scheiden van track en route. Maarja we wijken af van het topic....

Ik zal het balletje eens opgooien bij mra.
 
We hebben plannen om naar de Dolomieten te gaan. Ik heb van de Hoteleigenaar een kaart gekregen met daarop de aanbevolen routes rondom Arabba. Nu heb ik de routes in mydrive gezet, maar een aantal passen hebben een Wintersluiting. Hoe omzeilen jullie dit?
 
Pas vanaf het voorjaar (vanaf eind Mei) de routes in MyDrive zetten. Je kan in MyDrive niets met de seizoensafsluitingen
 
je kan toch een vertrekdatum opgeven ????? Maar hoe dan ook het is zinloos nu al de bende in mydrive te zetten
 
Stom, maar ik krijg het klepje van de USB aansluiting niet open 😬
Ik wil het niet te lijf met messen of schroevendraaiers, maar met nagels lukt het niet. Pff, iemand een tip?
 
Het is een hard rubber klepje met een kleine inkeping. Met een schroevendraaier moet het met weinig kracht toch zeker wel lukken.
 
Als je het klepje aan de juiste kant open probeert te maken moet het inderdaad eenvoudig gaan.

tomtom-rider-400-usb-800x534-c.jpg
 
Ah, bedankt, met een klein schroevendraaiertje op de juiste plaats (dank voor de foto) is het gelukt. Ik kan weer verder :-)
 
Ik heb wat problemen met het opstarten van mn 410. Traag, met haperingen. Als hij het eenmaal doet, blijft ie het wel doen. Ik heb gisteren een reset uitgevoerd, maar nu staan al m'n oude routes er weer in, vanwege Mydrive denk ik. Hoe krijg ik er die weer handig uit?
 
Verwijder ze in MyDrive zelf en niet in je Rider. De routes komen zeker van MyRoute?
Dat de Rider 410 traag is, herken ik heel goed. Een reset verhelpt het niet. Het software van de Rider zelf die het zo traag maakt.
 
MyDrive heeft inmiddels een update gehad zodat alle "Verborgen" MRA routes weer zichtbaar zijn.
Je kunt nu dus van alle routes "Synchroniseer deze .....op mijn systemen" uitzetten.
 
Verwijder ze in MyDrive zelf en niet in je Rider. De routes komen zeker van MyRoute?
Dat de Rider 410 traag is, herken ik heel goed. Een reset verhelpt het niet. Het software van de Rider zelf die het zo traag maakt.
Ja, de routes komen van MRA. En traag was ie altijd al, maar nu schakelde hij zichzelfs soms 3 of 4 keer uit, tijdens het opstarten. Begon dan vervolgens wel weer vanzelf, maar dat duurde soms wel een halve minuut.
 
MyDrive heeft inmiddels een update gehad zodat alle "Verborgen" MRA routes weer zichtbaar zijn.
Je kunt nu dus van alle routes "Synchroniseer deze .....op mijn systemen" uitzetten.
Wellicht een domme vraag: ik heb al wel eens gezocht, maar ik kan mn routes in MyDrive niet eens vinden. Of is Mydrive wat anders dan Mydrive connect?
 
Wie heeft er antwoord op de volgende “problemen”van mijn tt rider 450.
Gpx en itn. bestanden worden niet meer herkend door mijn tomtom. Vorige jaar zetten ik dit soort bestanden op de externe geheugen kaart en kon ik deze importeren.

Nu de tomtom updates heeft gehad is het weer een drama.
Als ik het geheugenkaartje formatteer via de tomtom dan geeft de pc aan dat de kaart vol staat. En Als ik via de pc de externe geheugenkaart formatteer op Fat32 dan ziet de tomtom het kaartje niet.

Vorige jaar is de tomtom ook al een keer opgestuurd (onder de garantie) maar ze vinden de tomtom prima werken.

Hopelijk heeft iemand nog tips..
Alvast bedankt
 
Probeer eens een andere SD kaart (niet groter dan 32GB)
En ook ik raad MyDrive aan om de routes op de Rider te zetten en beheren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan