TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Dan zou ik hem juist wel meenemen en effe checken of hij nog ok is mbv de houder van je vriend.
 
Kan ik in de tomtom een track (of kronkel route met bijvoorbeeld 1 punt, rondje van/naar huis) de rij richting makkelijk wisselen? Dus van linksom naar rechtsom. Kijk ik er overheen of zit het er niet in?
 
Een track omdraaien kan niet op de Rider. (Geeft soms ook vreemde effecten met trackpunten op de verkeerde rijbaan en bij eenrichtingsverkeer)

Wel kun je in MyDrive met een knopje de routepunten omdraaien.

Wat ik wel eens doe is de track openen en niet op Rijd drukken. Dan de weergave aanpassen met het knopje boven zoom. Zo kun je de track in omgekeerde route rijden. Maar wel zonder aanwijzingen en een routebalk die niet werkt.
 
Blijkbaar is dat een lastig iets.
In de eerste versie van de Rider 400 was dit wel mogelijk. Gewoon de andere richting oprijden en de Rider deed zijn werk dan ook. Die eerste versie had nog de nodige problemen. Toen de eerste grote problemen opgelost waren. Was de mogelijk om tegen de route in te rijden ook verdwenen.
 
Ik heb een vraag over het uitzetten van tracks op een Tomtom 400.
Aankomend weekend staat er een ritje gepland waar ik me goed op voor wil bereiden. Ik gebruik al jaren m'n Tomtom Rider 400 naar volle tevredenheid.

Mijn vragen gaan over of de Tomtom mijn bedachte track wel goed volgt. Ik heb soms het idee dat er iets mis gaat. Een paar weken terug is me dit overkomen tijdens een rondje Drenthe: ik was aan het rijden met nog 30 kilometers voor de boeg. Opeens zei het de Tomtom dat als ik links of rechts zou gaan, dat ik binnen een paar kilometers bij het eindpunt kan zijn.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de Tomtom opeens over wil springen naar een stuk verderop in de track. Dat zou hier gebeurd kunnen zijn maar zeker weten doe ik het niet.
Schermafbeelding 2021-06-15 om 22.43.45.png
De screenshot komt uit MyRoute.
Bij punt 23/24 wil ie opeens overgaan naar punt 39/40 zonder de lus naar boven af te maken.
Kan dat gebeuren? Zo ja, kan ik het voorkomen?

Voegt het zetten van meer punten MyRoute in deze situatie wat toe? Voor zover ik had begrepen maakt dat niets uit omdat een track toch al een verzameling van puntjes is...

Wat is eigenlijk het advies voor om de hoeveel KM's een punt te zetten? Momenteel zet ik mijn Belgie-track uit waarbij de eerste 180KM's over de snelweg gaan. Punt 1 ligt thuis, punt 2 pas 180KM verderop waar ik de snelweg af ga (bij Luik).

Ik ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen!
 
Extra routepunten zetten gaat niet helpen. Bij het opslaan als track worden hier immers al zeer veel trackpunten van gemaakt die de weg exact volgen.

De meeste verschillen die ik ken komen door verschillen tussen de online kaart en de versie op de Rider zelf.

Ik raad je aan om de trackpunten zelf ook in beeld te brengen en dan dit stuk van je track opnieuw te rijden. Dan worden de verschillen snel duidelijk.
Kijk even op deze pagina hoe dat moet. GPX Track 2 OV2 | Roadrider
En deze pagina om dat nog sneller te kunnen. Load Track | Roadrider
 
Extra punten toevoegen zal waarschijnlijk niet zo veel zin hebben. Het plaatsen van de punten op de juiste plaats wel. MyRoute heeft de neiging om routepunten op een kruispunt te plaatsen. Tenminste als de punten automatisch geplaatst zijn.
Hierdoor kan het gebeuren dat de route in Myroute een klein stukje een zijweg in gaat. Maar dat de Rider je vervolgens de weg af laat rijden en daarmee aan de andere kant van lus uitkomt. Dat is in je voorbeeld niet het geval.

Als je zelf de routepunten te ruim plaatst (niet goed op de weg) kan het voorkomen dat de Rider toch wat anders doet.

Vanuit je screenhot zou ik niet weten waarom het hetgeen gebeurde wat je schrijft.

Zoals Roadrider al schrijft gebruikt TomTom een track als basis voor de route. Deze bevat heel veel punten. Dit moet er voor zorgen dat de route zo nauwkeurig wordt na gemaakt. Alleen letterlijk de track wordt het niet. TomTom maakt er altijd zijn eigen interpretatie van. Hierdoor kunnen om diverse reden toch kleine afwijkingen zijn.
Ook volgens deze methode kan ik mij niet voorstellen dat hetgeen wat jij schrijft, gebeurd is. Ik dat de fout ergens anders in de route heeft gezeten.

Ik heb ook vaak genoeg het idee gehad dat de Rider wat anders deed dan hoe ik de route gemaakt had. Achteraf gecontroleerd met de smartphone en in die vele keren dat ik het zeker wist, bleek ik het toch fout te hebben. Zo hier en daar was er wel een kleine afwijking maar zo grof dat een hele lus genegeerd werd, heb ik nog niet gezien.
 
Veel gemaakte fout bij het gebruik van MRA is de route gebruiken i.p.v. de track.
Tegenwoordig heeft MRA ook de mogelijkheid om alleen de track te exporteren dan kun je niet meer per ongeluk de route gebruiken.

Bij het gebruik van de track worden de routepunten helemaal niet meer gebruikt. Maar een veelvoud aan trackpunten die de route lijn in MRA exact volgt.

Gebruik je echter de route dan worden alleen de routepunten gebruikt maat wel met andere routevookueren. Dit kan dus een heel ander resultaat geven als te zien is in MRA. De import functie van een GPX route in MyDrive gebruikt b.v. altijd snelste route terwijl MRA vaak op kronkelroute staat.
 
Extra routepunten zetten gaat niet helpen. Bij het opslaan als track worden hier immers al zeer veel trackpunten van gemaakt die de weg exact volgen.
Ok bedankt voor de bevestiging van wat ik al dacht
De meeste verschillen die ik ken komen door verschillen tussen de online kaart en de versie op de Rider zelf.

Ik raad je aan om de trackpunten zelf ook in beeld te brengen en dan dit stuk van je track opnieuw te rijden. Dan worden de verschillen snel duidelijk.
Kijk even op deze pagina hoe dat moet. GPX Track 2 OV2 | Roadrider
En deze pagina om dat nog sneller te kunnen. Load Track | Roadrider
Bedankt voor de tip. Ik denk niet dat ik dit ga doen voor de route die ik eerder in Drenthe gereden heb, omdat ik er voorlopig niet aan toe kom om het opnieuw te rijden. De tools zijn wel handig, zo te zien.

Extra punten toevoegen zal waarschijnlijk niet zo veel zin hebben. Het plaatsen van de punten op de juiste plaats wel. MyRoute heeft de neiging om routepunten op een kruispunt te plaatsen. Tenminste als de punten automatisch geplaatst zijn.
Hierdoor kan het gebeuren dat de route in Myroute een klein stukje een zijweg in gaat. Maar dat de Rider je vervolgens de weg af laat rijden en daarmee aan de andere kant van lus uitkomt. Dat is in je voorbeeld niet het geval.
Zal erop letten!
Als je zelf de routepunten te ruim plaatst (niet goed op de weg) kan het voorkomen dat de Rider toch wat anders doet.

Vanuit je screenhot zou ik niet weten waarom het hetgeen gebeurde wat je schrijft.

Zoals Roadrider al schrijft gebruikt TomTom een track als basis voor de route. Deze bevat heel veel punten. Dit moet er voor zorgen dat de route zo nauwkeurig wordt na gemaakt. Alleen letterlijk de track wordt het niet. TomTom maakt er altijd zijn eigen interpretatie van. Hierdoor kunnen om diverse reden toch kleine afwijkingen zijn.
Dit kan ik niet helemaal volgen. Bij up to date kaarten in de Tomtom, zou er toch hetzelfde moeten gebeuren als wanneer ik de track op de Myroute-Tomtom kaart uitzet?
Ook volgens deze methode kan ik mij niet voorstellen dat hetgeen wat jij schrijft, gebeurd is. Ik dat de fout ergens anders in de route heeft gezeten.

Ik heb ook vaak genoeg het idee gehad dat de Rider wat anders deed dan hoe ik de route gemaakt had. Achteraf gecontroleerd met de smartphone en in die vele keren dat ik het zeker wist, bleek ik het toch fout te hebben. Zo hier en daar was er wel een kleine afwijking maar zo grof dat een hele lus genegeerd werd, heb ik nog niet gezien.
Eens, ik denk het ook.

Veel gemaakte fout bij het gebruik van MRA is de route gebruiken i.p.v. de track.
Tegenwoordig heeft MRA ook de mogelijkheid om alleen de track te exporteren dan kun je niet meer per ongeluk de route gebruiken.
Ik had dat al eerder ondervonden, toen zag ik dat de route als twee bestanden op de Tomtom verscheen: eentje met de naam Track en de ander met de naam Route. Het lijkt mij dat als ik Track aanklik dat ik dan wel goed zit.
Bij het gebruik van de track worden de routepunten helemaal niet meer gebruikt. Maar een veelvoud aan trackpunten die de route lijn in MRA exact volgt.
Stel dat ik per ongeluk een routepunt in MRA verkeerd zet en een stuk zijweg meeneem in de uitgezette track, wil de Tomtom daar dan per se langs rijden waardoor je om zou moeten draaien? Of is het apparaat zo slim dat als je doorrijdt, dat hij dan gewoon verder gaat en de zijweg negeert?
Gebruik je echter de route dan worden alleen de routepunten gebruikt maat wel met andere routevookueren. Dit kan dus een heel ander resultaat geven als te zien is in MRA. De import functie van een GPX route in MyDrive gebruikt b.v. altijd snelste route terwijl MRA vaak op kronkelroute staat.
Beloofd, ik zal de route niet gebruiken 8-)
 
De Rider zal kleine uitstapjes in zijstraten vrijwel altijd wegfilteren. Meestal is dit erg handig maar bij de lunch stop kan dit vervelend zijn.
Oplossing route splitsen in meerdere tracks.
Dus;
start naar koffie.
Koffie naar lunch.
Lunch naar bier en BBQ.

Dan bij de stops het volgende deel laden.
 
Dat opknippen wordt een lastig verhaal omdat ik vooraf niet weet waar ik m'n tussenstops maak. Ik stap af als ik iets leuks zie, als ik peut nodig heb of wat dan ook.

Maar ik heb niet ervaren dat het een probleem is wanneer je van de track afgaat om ergens te stoppen. Bij het vervolgen van m'n weg merk ik dat het kastje de track gewoon weer oppakt...
 
Als er geen geplande stops zijn is een enkele track ook het beste.
Maar als je een route uitzet voor de club wil je elkaar toch zien bij de geplande lunch.
 
Zo jammer dat TomTom de veel gevraagde functie "Waypoints kunnen toevoegen aan een track" nooit heeft willen maken.
 
Andere vraag in voorbereiding op mijn tripje: is het mogelijk om met de TomTom MyDrive app op een iPhone de routes over te zetten naar de Rider 440?
ik zie de routes op m’n iPhone maar kan het knopje “synchroniseer deze route als een track op mijn systeem” nergens vinden.
Knopje is er wel in de normale browser maar dus niet in de app.
Of ik kijk compleet verkeerd...

sowieso erger ik me aan het apart per route moeten synchroniseren. Ik zou willen dat altijd automatisch gedaan wordt voor alle routes in MyDrive...
 
Net even getest werk inderdaad niet meer in de iOS MyDrive App.
Zelfs bewerken van de track werkt niet meer.

De Android versie gaat wel goed.

dus voorlopig even de Browser versie van MyDrive gebruiken.
 
Het uitfilteren van uitstapjes gaat soms goed maar soms ook niet. Als je de track als basis gebruikt, zijn deze uitstapjes geen probleem. Je ziet tijdens het rijden dit uitstapje snel genoeg op je scherm. Op een kruispunt gaan je routelijnen ineens twee kanten op. 1 van de twee is het uitstapje en vaak kan op het op het moment zelf wel goed bepalen welke het uitstapje is. Deze negeer je dus gewoon en rij je de route verder af. TomTom negeert het uitstapje vervolgens ook netjes.
 
Klopt tracks filteren de meeste uitstapjes die door verkeerd geplaatste routepunten of kaartfouten komen. Bij de koffie of lunch stop kan dat juist weer lastig zijn.

Bij ITN routes moet je verkeerd geplaatste routepunten die b.v. naast de weg staan echt via het menu overslaan.
 
Vorige week een TomTom Rider Pro V4 op de kop kunnen tikken.
Helemaal compleet, premium pack was inbegrepen.

Ik had hiervoor een Mio PDA met TomTom 7 (jawel) en die heeft t bijna 15 jaar volgehouden. Nadeel was vooral het gebrek aan kaarten en updates.

Ik wou geen volle pond betalen voor een Rider 5XX dus leek me deze Rider Pro wel ok.

Nu een aantal keer mee gereden en ben dik tevreden. Kaart updates komen er nog steeds bij dus dat is wel goed voor mekaar.
 

Bijlagen

  • IMG_20210709_203851.jpg
    IMG_20210709_203851.jpg
    225,9 KB · Weergaven: 12
Vorige week een TomTom Rider Pro V4 op de kop kunnen tikken.
Helemaal compleet, premium pack was inbegrepen.

Ik had hiervoor een Mio PDA met TomTom 7 (jawel) en die heeft t bijna 15 jaar volgehouden. Nadeel was vooral het gebrek aan kaarten en updates.

Ik wou geen volle pond betalen voor een Rider 5XX dus leek me deze Rider Pro wel ok.

Nu een aantal keer mee gereden en ben dik tevreden. Kaart updates komen er nog steeds bij dus dat is wel goed voor mekaar.
Ik heb ongeveer dezelfde maar iets jonger denk ik, de V5 uit 2013.
Doet het inderdaad goed alleen GPX tracks ken niet :N
 
Doet het inderdaad goed alleen GPX tracks ken niet :N
Daarom vroeg ik mij af waarom niet iets meer uitgeven voor een Rider 400/410/450. Ik ken geen prijzen maar dan heb je wel een apparaat van deze tijd met GPX support.
...........

Allemachtig.
Net heel even op marktplaats gekeken. Wat een stevige prijzen vraagt men voor een oude Rider 400. Soms maar een paar tientjes onder de nieuwprijs van een nieuwe 550. Dan wordt het een ander verhaal.
 
TomTom 7!
M'n eerste tomtom draaiend op m'n Mio A701 smartphone.
Let wel, de iPhone bestond nog niet en deze Mio draaide op Windows Mobile en had gewoon Word Excel en email.

TomTom 7 kreeg je er bij.

Oh ja, ik was benieuwd naar de prijzen en keek op marktplaats en m'n eerste hit was meteen TomTom Rider 400 voor maar €195.
Lifetime kaartupdates en gpx toch.

Ik heb zelf een 410 en deze is nagenoeg perfect.
Het enige lastige is de kaartupdates kunnen alleen op een Windows pc en ik heb nog n oud beestje op XP!

Tja t enige wat ik op deze pc doe is beetje muziek mixen met mixmeister en m'n TomTom updaten.
Wou dat t gewoon kon via m'n android tablet.

Als de cradle hetzelfde is, koop ik misschien wel een 550 want die kan updaten over WiFi begrijp ik.
Ik heb geen zin om de cradle opnieuw te laten aansluiten (of zou dat gewoon n kwestie zijn van stekkertje?
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars
Terug
Bovenaan Onderaan