TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Nou,

Er was eens ..........
....
En ze leefde nog lang en gelukkig met hun TomTom Rider.

(Ik poste iets in het verkeerde forum. Ik moest het andere tabblad hebben. Sorry zal proberen het niet meer te doen)
 
Laatst bewerkt:
.... Wat mij betreft geldt dat ook voor het steeds terugsturen bij afwijken van de TRACK, naar dat punt waar je afgeweken bent. Hoop heisa, we horen er nauwelijks iets over.
.....
Ben schrijft elders (550 draadje):
Bij het rijden van de route wordt bij afwijken (door een afgesloten straat) een nieuwe route naar de originele track gemaakt. Helaas laat TomTom je nu op het punt dat je uitkomt bij de originele track je eerst nog een stuk terug rijden :(. Hierna mag je weer keren om je track te vervolgen. (afgelopen weekend drie maal meegemaakt.) Vroeger pakte TomTom de track direct op zodra weer op het track komt. Nu komt er dus eerst een instructie om terug te rijden.
Bovenstaande bug verkeerd opgelost?
 
Ik heb een TomTom 400. Hebben meer mensen het probleem dat het Traffic niet meer werkt?

Ik heb wel verbinding met de services MyDrive en Bluetooth, maar traffic geeft aan Service niet beschikbaar. Als ik er dan op druk geeft hij aan dat de netwerkstatus verbonden is. Verkeersinfo, flitserupdates en mydrive zijn allen geactiveerd hij geeft aan dat ik een lifetime abonnement hebt.
 
Vandaag een dagje naar de Intermot in Keulen... Op de heenweg 8 of 9 keer uitgevallen... Schermpjes gezien variërend van snelle instellingen tot voorbeeld instellingen maken (of zoiets... kon het met de lage zon niet goed zien...) Uivallen gaat soms in 1 keer op zwart en soms bevriest het beeld een paar minuten om dan langzaam weg te zakken. Tussendoor af en toe een wit scherm, soms met strepen. Maar iedere weer helemaal opstarten. En een paar keer ook weer de bestemming opnieuw moeten intypen. Terug uit Keulen niet aan te krijgen dus op goed geluk de snelweg opgezocht. En dus aan de verkeerde kant Keulen uitgekomen! En opeens: jawel weer tot leven en nu de hele weg naar huis niks aan de hand.

Iemand een idee waar dit aan ligt? Is niet de eerste keer dat het apparaat op de meest onhandige momenten uitvalt.
 
Ik heb een TomTom 400. Hebben meer mensen het probleem dat het Traffic niet meer werkt?

Ik heb wel verbinding met de services MyDrive en Bluetooth, maar traffic geeft aan Service niet beschikbaar. Als ik er dan op druk geeft hij aan dat de netwerkstatus verbonden is. Verkeersinfo, flitserupdates en mydrive zijn allen geactiveerd hij geeft aan dat ik een lifetime abonnement hebt.

Ik heb pas zo n huppeldepup500 TomTom navigatie voor in de auto.(Ik kan zelfs GPX tracks rijden, er zit een routefunctie op).
Volgens mij werkt het allemaal hetzelfde.
Ik heb ook wel eens dezelfde klachten. Beetje wazig allemaal. De ene keer werkt het wel, dan weer niet.
 
Vandaag een dagje naar de Intermot in Keulen... Op de heenweg 8 of 9 keer uitgevallen... Schermpjes gezien variërend van snelle instellingen tot voorbeeld instellingen maken (of zoiets... kon het met de lage zon niet goed zien...) Uivallen gaat soms in 1 keer op zwart en soms bevriest het beeld een paar minuten om dan langzaam weg te zakken. Tussendoor af en toe een wit scherm, soms met strepen. Maar iedere weer helemaal opstarten. En een paar keer ook weer de bestemming opnieuw moeten intypen. Terug uit Keulen niet aan te krijgen dus op goed geluk de snelweg opgezocht. En dus aan de verkeerde kant Keulen uitgekomen! En opeens: jawel weer tot leven en nu de hele weg naar huis niks aan de hand.

Iemand een idee waar dit aan ligt? Is niet de eerste keer dat het apparaat op de meest onhandige momenten uitvalt.

Is niet goed.
Ik zou een echte reset doen. (Ik denk dat de software er niet helemaal goed op staat, hoe noemen ze dat? Corrupt?)

Wat ik zelf heb gedaan met de navigatie van mij zus, is aan de computer hangen via MyDrive.
Ding was uit 2015 en was 3 uur lang bezig met updaten.
Nog een paar keer zelf nog handmatig weer aan de update gezet omdat het haperde en er was een paar keer een melding dat het druk was op de site van TomTom. (Server)
 
Ik heb pas zo n huppeldepup500 TomTom navigatie voor in de auto.(Ik kan zelfs GPX tracks rijden, er zit een routefunctie op).
Volgens mij werkt het allemaal hetzelfde.
Ik heb ook wel eens dezelfde klachten. Beetje wazig allemaal. De ene keer werkt het wel, dan weer niet.

Ik gebruik vrijwel dagelijks de GO App op mijn telefoon om door de files te navigeren. Altijd vrijwel direct beschikking tot verkeersinfo (met helaas meestal een veel te rood scherm tot gevolg). Op de motor rijd ik voornamelijk in rustige gebieden en op rustige tijdstippen en vind ik verkeersinfo minder belangrijk.

Wel merk ik dat mijn TTR550 is minder snel met het verbinden met de verkeersinfo dan de GO App op mijn telefoon via BT (en MyDrive App) via WiFi gaat dit weer vrijwel net zo snel als de Go App. Mijn vorige TTR410 was duidelijk nog trager in het verbinden met de verkeersinfo via BT tethering (en de Blue car Tethering App)

De kwaliteit van de internet verbinding heeft dus grote invloed. (Ik merk ook dat mijn GO App in Duitsland trager verbinding maakt daar de Vodafone verbinding daar om te huilen is. Iets van 0,00004G)
 
Ik heb een TomTom 400. Hebben meer mensen het probleem dat het Traffic niet meer werkt?

Ik heb wel verbinding met de services MyDrive en Bluetooth, maar traffic geeft aan Service niet beschikbaar. Als ik er dan op druk geeft hij aan dat de netwerkstatus verbonden is. Verkeersinfo, flitserupdates en mydrive zijn allen geactiveerd hij geeft aan dat ik een lifetime abonnement hebt.
Het gebeurt wel eens meer (vooral met mijn Go 940 had ik er regelmatig last van) dat de services niet doorkomen van de server, terwijl toch aangegeven wordt dat de verbinding er is.
Is blijkbaar iets bij TomTom.
Hoor de laatste tijd hier niet veel klachten meer over.
 
Vandaag een dagje naar de Intermot in Keulen... Op de heenweg 8 of 9 keer uitgevallen... Schermpjes gezien variërend van snelle instellingen tot voorbeeld instellingen maken (of zoiets... kon het met de lage zon niet goed zien...) Uivallen gaat soms in 1 keer op zwart en soms bevriest het beeld een paar minuten om dan langzaam weg te zakken. Tussendoor af en toe een wit scherm, soms met strepen. Maar iedere weer helemaal opstarten. En een paar keer ook weer de bestemming opnieuw moeten intypen. Terug uit Keulen niet aan te krijgen dus op goed geluk de snelweg opgezocht. En dus aan de verkeerde kant Keulen uitgekomen! En opeens: jawel weer tot leven en nu de hele weg naar huis niks aan de hand.

Iemand een idee waar dit aan ligt? Is niet de eerste keer dat het apparaat op de meest onhandige momenten uitvalt.
Geen vocht in je toestel of gevallen/iets rammelends als je er mee schut ?

Toestel al een keer gereset ?
Je kunt ook nog een volledige herinstallatie doen van de Rider.
Dan wordt de Rider software volledig opnieuw geïnstalleerd.
Even zoeken voor info bij TomTom of kijk even op MrGPS.nl website voor de procedure.
 
Iemand een idee waar dit aan ligt? Is niet de eerste keer dat het apparaat op de meest onhandige momenten uitvalt.

In eerste instantie de denk ik aan de bewegingssensor. Eenvoudig op te lossen; zie toelichting op Tijdens rijden nu en dan zwart beeld of kantelend scherm? — MrGPS

Heb je echter echt te maken met een geheel wit scherm, dat ook een tijdlang in beeld blijft dan is sprake van een fysiek defect en raad ik je aan contact op te nemen met je leverancier cq tomtom; verwacht dat het toestel vervangen wordt.

Maar, als gezegd: ik acht de eerste verklaring vrij waarschijnlijk.
 
Mijn TTR550 is al 3 keer tijdens het volgen van een route spontaan uitgeschakeld. Dus zonder tussenkomst van het scherm wat je krijgt als de voedingsspanning wegvalt waar je nog kunt annuleren binnen 15sec. Het toestel zegt zomaar uit het niets "Uitschakelen". Hij start daarna vanzelf direct opnieuw op, de route wordt dan opnieuw berekend, maar voordat ie daar mee klaar is, hoor ik "Bestemming gewist" en is de route weg. Er zit dan niets anders op dan stoppen en de route opnieuw laden. Dit is erg vervelend als je in een groep rijdt. Weer geen goede reclame voor TomTom.
 
Ik kom net het volgende tegen op Tweakers.net:

"in 2011 deed Microsoft een ronde langs fabrikanten van Android-apparaten, waaronder HTC, Samsung en Huawei, om patenten op dat besturingssysteem te gelde te maken. Dat leverde het bedrijf miljarden dollars op.

Sindsdien is er veel veranderd bij de softwaregigant. Het bedrijf is inmiddels betalend lid van The Linux Foundation, trad onlangs toe tot het LOT Network dat ontwikkelaars beschermt tegen patenttrollen en maakte diverse eigen producten open source, zoals .Net Server Core, Entity Framework en Visual Studio Code."

Dit was de achterliggende reden dat TomTom deed omschakelen van Linux op de oudere generaties navigaties, naar Android op de nieuwe genaratie NavCore.
Omdat TT voorheen met Linux gebruik maakte van FAT32 schonden ze in feite een patent mee en moesten ze voor gaan betalen.

Nu is Microsoft zelf toegetreden tot een grote Linux opensource community en stelt zelf 60.000 patenten (!) vrij beschikbaar.
Het ziet er naar uit dat Microsoft zelf ook aansluiting met de Linux markt zoekt.
Denk dat dit wel eens tot nieuwe technologische ontwikkelingen zou kunnen leiden.
 
Even een vraag gister een rondje gereden met een route die ik heb over genomen TT Road Trips en op mijn TT Rider 450 gezet (route Wommelgem to Kinderdijk ) , hier haal ik vaker routes vanaf en werkt goed , maar nu waren we gister aan het rijden en mijn TT wilde me gister allemaal naar en over de snelwegen sturen , terwijl deze routes allemaal binnendoor gaan en over de dijkjes maar geen snelwegen .
De route een paar keer op nieuw op gestart en gekeken hoe of wat maar ik kon niets vinden hoe of wat en als je de kaart vergoot zie je duidelijk (alleen begin Belgie stukje) dat je geen snelwegen rijd ook veranderde hij hier en daar de route om via de andere kant ergens binnen te komen , nog een voorbeeld hij stuurde mij Vlissingen in terwijl we daar niet horen te komen om vanuit daar de snelweg op te gaan en Middelburg slaat hij over dat oorspronkelijk de route was .
Ik heb op mijn TT geen instellingen veranderd , alleen sinds kort nieuwste kaart update .
Normaal als je een route download en er op zet en je klikt deze route aan om te rijden dan wijkt deze toch niet af , heb de route verwijderd en nog maals er op nieuw op gezet om nog eens te gaan rijden .
Weet misschien iemand waar om mijn TT zoveel afweek van de route die ik er op heb gezet of misschien doe ik bij deze route toch zelf iets verkeerd dat ik over het oog zie .
 
TT road trips zijn toch GPX bestanden?
Ik verwacht eigenlijk dat je deze route per ongeluk omgezet hebt van een GPXtrack naar een GPXroute.

Met een GPXroute kan het redelijk goed gaan, zonder dat je echt wat merkt. Maar het kan ook de andere kant opgaan, dat er grote verschillen en rare lussen optreden.
Moest je tijdens de trip ook nog een paar keer keren, want dat komt dan ook wel eens voor?

In de Rider kun je aan een tekentje zien wat het precies voor route is, een GPXtrack of een GPXroute.
 
Laatst bewerkt:
Goede ervaring met tomtom service medio juli 2018.
Ik heb ongeveer iets meer dan 2 jaar geleden een 410 aangeschaft en paar maanden geleden bleek dat ik een vocht vlek in het scherm zag. Na paar uur rijden dan verdween gedeeltelijk het vocht wel. Gebeld met servicecentra Amsterdam en na lang wachten 30 minuten gelukkig iemand gesproken. Hij moest overleggen met zijn meerdere over de garantie. Ik kon de 410 opsturen voor controle en eventuele reparatie en ik mocht deze gratis opsturen volgens email procedure. Na een paar dagen, een email ontvangst bevestiging gekregen en de tomtom zou op dezelfde dag gerepareerd zijn. Zij hebben een nieuwe 450 gestuurd met aantal maanden servicegarantie.
Ik wilde dit even delen met jullie.
Enige nadeel is dat servicecentra slecht bereikbaar is en enorme lange wachttijden heeft. Maar toch heb ik ondanks de verlopen garantie een vervangend goed werkend toestel gekregen.
Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn feedback.
 
TT road trips zijn toch GPX bestanden?
Ik verwacht eigenlijk dat je deze route per ongeluk omgezet hebt van een GPXtrack naar een GPXroute.

Met een GPXroute kan het redelijk goed gaan, zonder dat je echt wat merkt. Maar het kan ook de andere kant opgaan, dat er grote verschillen en rare lussen optreden.
Moest je tijdens de trip ook nog een paar keer keren, want dat komt dan ook wel eens voor?

In de Rider kun je aan een tekentje zien wat het precies voor route is, een GPXtrack of een GPXroute.


Nu komt mijn vraag hoe en waar kan ik zien in de rider wat voor route het precies is , GPXtrack of GPXroute .
Ik haal ga via Road trips naar een route en dan klik ik deze aan en ga dan naar TT MyDrive en van uit hier synchroniseer ik deze op mijn TT rider 450 , zo doe ik vaker en dit zijn GPX bestanden en is eigenlijk altijd goed gegaan.
En het klopt dat hij mij dus ergens heen stuurde en dan weer zij keer om .
 
Ik heb zelf zins pas een TomTom voor in de auto die ook GPX routes kan laden. En een Rider5 voor op de motor.
Ik heb er dus nog niet zo veel ervaring mee, maar ik heb via dit forum begrepen dat MyDrive 2 GPXroutes overzet naar de Rider.
De één als route en de andere als track.
Als het goed is kun je dit ook zien, 2 dezelfde GPXjes maar met een verschillend symbool ervoor.
 
In de Rider kun je aan een tekentje zien wat het precies voor route is, een GPXtrack of een GPXroute.
Nee, dat kun je niet zien. De Rider behandelt routes en tracks in GPX-bestanden precies hetzelfde, en worden beide met hetzelfde symbool aaangegeven. Het verschil is dat een route veel minder punten bevat dan een track (soms zelfs maar twee: begin- en eindpunt), waardoor routes niet echt tot hun recht komen...
Het andere symbool in de Rider wordt gebruikt voor ITN-routes. Het verschil is dat bij GPX-dingen de vorm van de route belangrijk is, niet de punten. Bij ITN zijn juist de punten belangrijk, die zal hij allemaal (willen) bezoeken. De vorm (de route tussen de punten) is dan juist niet belangrijk en wordt bepaald door de routeringsinstellingen van de Rider.
 
Wat is die TomTom Rider toch n fantastisch apparaat!
Gisteren een paar punten op de kaart gezet en op kronkelende route een geweldige dag gehad.

Vandaag een route geladen die er in de cloud al in stond (land van Maas en Waal van GPS tracks.nl)

Hij berekent meteen n route naar beginpunt, maar die ook kronkelend (staat automatisch daarop)
Omdat ik mijn provincie wel ken, even routetype wijzigen naar snelste...

Op 25 km van t beginpunt werd de omgeving zo mooi dat ik de snelweg afgegaan ben en routetype weer op kronkelend.
Meteen de meest mooie wegen.

Vlakbij het beginpunt aangekomen was ik benieuwd of hij na t finish vlaggetje van de aanrijroute automatisch zou overgaan...en ja hoor

Super handig en zo weet je meteen dat de echte route is begonnen.

Vriendelijke stem die me de weg wijst en gewaarschuwd worden voor eventuele flitsers
Dit is echt genieten hoor :)
 
IMG_20181014_114357.jpg
 
Nee, dat kun je niet zien. De Rider behandelt routes en tracks in GPX-bestanden precies hetzelfde, en worden beide met hetzelfde symbool aaangegeven. Het verschil is dat een route veel minder punten bevat dan een track (soms zelfs maar twee: begin- en eindpunt), waardoor routes niet echt tot hun recht komen...
Het andere symbool in de Rider wordt gebruikt voor ITN-routes. Het verschil is dat bij GPX-dingen de vorm van de route belangrijk is, niet de punten. Bij ITN zijn juist de punten belangrijk, die zal hij allemaal (willen) bezoeken. De vorm (de route tussen de punten) is dan juist niet belangrijk en wordt bepaald door de routeringsinstellingen van de Rider.
Ik heb geen Rider, maar toch meerdere keren gezien bij een vriend dat bv GPX routes geexporteerd (MyDrive, MRA) worden als als TRACK (pijl met onderbroken lijn) en Route (Pijl met ononderbroken lijn) in de Rider staan in de lijst Mijn Routes. En dat mijn vriend dat altijd riep: Kies voor de track.
Mijn Go App laat alleen de TRACK zien.
Wil daarin een GPX route dan moet ik in in MyDrive de route niet synchroniseren, maar verzenden naar device.
 
Zal hem nog eens verwijderen en opnieuw er opzetten of downloaden en op een sd kaartje plaatsen misschien en dan in mijn TT steken .
Maar als ik de route helemaal volg ga je nergens over snelwegen , zelfs waar ik parralel langs een N-weg zou moeten rijden volgens de kaart/route op mydrive pakte mijn TT de de N-weg .
Ik heb nu het GPX bestand gedownload en is via tyre geopend en dan doet hij het zelfde alles over de snelwegen of de N wegen , dus deze wijkt ook af van de route , dus zou deze op de achter grond voor het conflict zorgen , gebruik het programma eigenlijk nooit
 
Tyre is veel te veel gedoe en je hebt geen TT kaart.

Waarom volg je niet het advies van TT Roadtrips. Namelijk de knop Open in MyDrive (wel de TT kaart) en ga je hem daar bewerken. Dan zie je meteen hoe en wat. En kun je bc setting als kronkeligheid aanpassen. Daarna Synchroniseren met je Rider en checken. Gewoon via de cloud (internet).
 
Terug
Bovenaan Onderaan