TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Dit geeft maar weer es aan dat de intepretatie van TomTom mbt een route een fout model is. Ze moeten allelei fratsen uithalen om na een omleiding je terug te brengen op de route en dan gaat het alsnog mis.
De optie om de originele track te tonen naast de geintepreteerde route was veel eenvoudiger geweest.
Nu hebben ze een bug die al meer dan een half jaar bestaat en maar niet opgelost wordt.
En moet je dus twee toestellen op het stuur zetten igv een omleiding ....... *O*
 
die bug bestaat al sinds de 1e 400 serie. je leert er mee omgaan. ff uitzoomen kijken waar je verder kan en hoppa. het is niet moeilijk. Lastig en onnodig is het wel
 
Dan zal ik maar drie goede tips geven om snel weer je track te vinden bij een omleiding.

Ga even stilstaan en laad je track opnieuw maar druk niet op rijd. De Rider geeft dan weer de onaangepaste track weer. Druk op het pijltje boven in en uitzoomen om de kaart te laten draaien in de rijrichting. Zoom nu uit en zoek zelf op de kaart naar een goede route naar jou track voorbij de wegopbreking. Druk weer op rijd als je bij je track bent en twee maal op het pijltje boven zoom om de juiste weergave weer terug te zetten.

Probeer gewoon de omleidingsborden te volgen. (Liefst gecombineerd met de methode hier boven of onder)

Probeer eens mijn POI track overlay methode. GPX Track 2 OV2 | Roadrider
Dan weet je altijd waar je track loopt en zie je direct wanneer je verkeert bent gereden.

Als je telefoon toch al op het stuur zit gebruik dan TomTom GO mobile om de track met minder zoom en zonder op rijd te drukken weer toegeven als tweede scherm. (Ik heb zelf de betaalde versie maar volgens mij kan dit gratis daar je niet op Rijd drukt en dus de 75 gratis kilometers niet gebruikt worden.) (deze telt niet daar het gewoon tip 1 is op een tweede scherm)
 
Ik ga vandaag weer terug naar huis. Ik zal thuis mijn bevindingen ook op het TomTom discusions forum zetten.

Dan zien we wel of TomTom reageert.
 
Dan zal ik maar drie goede tips geven om snel weer je track te vinden bij een omleiding.

Ga even stilstaan en laad je track opnieuw maar druk niet op rijd. De Rider geeft dan weer de onaangepaste track weer. Druk op het pijltje boven in en uitzoomen om de kaart te laten draaien in de rijrichting. Zoom nu uit en zoek zelf op de kaart naar een goede route naar jou track voorbij de wegopbreking. Druk weer op rijd als je bij je track bent en twee maal op het pijltje boven zoom om de juiste weergave weer terug te zetten.

Deze had ik nog niet geprobeerd...
Wel start ik de route opnieuw wanneer ik meer dan 2 keer een aanwijzing heb genegeerd. Heb meer dan eens gehad dat ook de vervolgroute vernacheld werd?!

Jouw methode voorkomt de irritante reeks aanwijzingen die de verkeerde kant op gaan en je start de track opnieuw op. 8-)
 
Ik heb nu twee jaar een 450 en kom van een Garmin, maar vindt het zo irritant dat je herberekenen niet uit kunt zetten bij een omleiding, dat ik er over denk om terug te gaan naar Garmin.
Zal de overlay methode nog eens proberen misschien is dat de oplossing.
Of ze moeten iets aan de kleur van lijn die je volgt doen als je niet op de route zit.
Maar dat TomTom er iets mee moet is wel zeker dit kost klanten.
 
ik vind het juist geweldig werken, alleen het hardnekkig terug laten brengen naar waar je de route verlaten hebt zou wel anders mogen. Maar verder, ventileer dit naar TT wie weet heeft dit zin
 
...
Probeer eens mijn POI track overlay methode. GPX Track 2 OV2 | Roadrider
Dan weet je altijd waar je track loopt en zie je direct wanneer je verkeert bent gereden.
...

Dat is een goede tip. Deze kende ik nog niet. Ik ga dit vanaf nu ook doen, zo'n POI bestandje zichtbaar houden op de TTvoor mijn routes.

Met het gratis programma ITNConverter is het overigens ook erg makkelijk om bijna elke willekeurige route op te slaan als TomTomPOI bestand met de *.ov2 indeling.

Met de MyRouteApp (helaas alleen in de betaalde versie) kun je eenvoudig het aantal punten van een route uitbreiden indien nodig, om zodoende een routebestand met voldoende punten te krijgen als basis voor het *.ov2 bestand dat je wilt maken.

TomTomPOIov2.png
TomTomPOIov2.png
 
Met mijn programma (ook gratis) gebruik ik niet de Route punten maar de Track punten.
Een track heeft veel meer punten dus is er geen reden om deze nog uit te breiden. Ook geeft TomTom met MyDrive zelf de voorkeur voor Tracks.

Ik heb juist een functie ingebouwd om het aantal POI punten te verminderen door een minimum afstand in te stellen. De Rider geeft toch niet alle POI’s weer als er te veel tegelijk op het scherm moeten.

Met de laatste versie kun je nu ook snel meerder GPX bestanden tegelijk omzetten naar OV2.

Download link: GPX Track 2 OV2 | Roadrider

Ik heb zelf inmiddels meer dan 1200Km met deze POI Overlay gereden en het bevalt mij uitstekend. Ik zie nu zeer snel of ik verkeerd ben gereden en bij een omleiding even zoomen en je weet waar de originele track loopt. Ook zie je snel waneer je weer on track bent.

Ik maak mijn Routes en Tracks met MRA Gold en exporteer dan deze als GPX 1.1.
Hierna verwijder ik de Route informatie met KeepTrack (komt zeer binnenkort online)
Dan een OV2 maken met GPXtrack2OV2. Dit doe ik dan tegelijk voor alle routes voor min vakantie.
Hierna nog op de Rider zetten met MyDrive en klaar is Ben.
 
Laatst bewerkt:
Blijft natuurlijk armoe als gebruikers hier naar toe over moeten gaan. Veel handelingen en dat mag TT zich aanrekenen: Originale track niet laten zien en bug om weer op de route te komen na een omleiding.
(Op de App werkt dit niet, want daar geen optie om POI's te tonen.)
 
Daarom heb ik niet echt veel vertrouwen in de toekomst van de Rider.

Alles gaat veels te traag, en dat reken ik ze aan.
Ik blijf nog steeds bij mijn oude navi.
 
Datzelfde geldt voor de Garmin Zumo's. Innovatie 0,0.

Handdoek in de ring vanwege de smartphone? Garmin heeft zelfs geen app meer. Navigon is ook de stekker eruit getrokken door Garmin.
App van TT wordt nauwelijks meer geupdated.
 
Datzelfde geldt voor de Garmin Zumo's. Innovatie 0,0.

Handdoek in de ring vanwege de smartphone? Garmin heeft zelfs geen app meer. Navigon is ook de stekker eruit getrokken door Garmin.
App van TT wordt nauwelijks meer geupdated.


Wat bedoel je nu precies, ik snap het niet helemaal?

De smartphone is het einde van de nazi's?
En welke app word nauwelijks meer geüpdate?
 
Na een beetje te hebben zitten pielen heb ik de juiste "workflow" voor mijzelf gevonden.
  • Rechtsklik het *.gpx route + track bestand van de route die wilt rijden.
  • Kies "Openen met" en kies Tyre.
  • Indien je inderdaad te maken hebt met een bestand met route en trackpunten dan krijg je een dialoogvenster met de vraag wat je wilt importeren.
TomTomPOIov2.png

  • Ik kies nu "Routetracks". Tyre importeert nu de trackpunten. Dit zijn er meestal erg veel; een paar duizend voor de gemiddelde route.
    Maar wat Tyre nu doet is NIET ALLE trackpunten ophalen, maar wat er werkelijk gebeurd is dat er een mooie, goed verdeelde, selectie genomen wordt uit al deze punten.
  • Vervolgens kies ik in Tyre de optie "Opslaan als" en kies het formaat *.ov2
  • Het resultaat is een POI *.ov2 bestand met maximaal 250 punten.
    Dit is voor een dagroute voor mij de perfecte hoeveelheid.
  • Nadat ik voor alle routedelen op deze maniet *.ov2 bestanden heb gemaakt, upload ik deze met MyDrive.
  • Vervolgens niet vergeten op je TT onder "Instellingen / Uiterlijk / Toon POI-lijsten op kaart" de POI lijsten op "Toon" te zetten door ze een icoontje toe te wijzen.
Deze werkwijze is natuurlijk persoonlijk en is natuurlijk niet zaligmakend voor iedereen. Maar misschien heeft iemand er iets aan.
 
Wat bedoel je nu precies, ik snap het niet helemaal?

De smartphone is het einde van de nazi's?
En welke app word nauwelijks meer geüpdate?
Losse devices gaan eruit (zoals de GO5000, 6000, Riders, etc), men gebruikt steeds vaker de Smartphone om te navigeren.
De TomTom Go Mobile app voor Android en OS wordt nauwelijks geupdated.

MAW: TomTom geeft een lagere prioriteit aan deze Personal Navigatie devices (PND's). Omzet en winst zit in de grote contracten met de autowereld en last but not least, de zelfde rijdende auto's icm met hun TeleAtlas kaarten.

Er zal best nog een paar updates komen voor de auto en motor PND's, maar de echte innovatie voor die dingen, daar heb ik zo mijn twijfels over.
 
Losse devices gaan eruit (zoals de GO5000, 6000, Riders, etc), men gebruikt steeds vaker de Smartphone om te navigeren.
De TomTom Go Mobile app voor Android en OS wordt nauwelijks geupdated.

MAW: TomTom geeft een lagere prioriteit aan deze Personal Navigatie devices (PND's). Omzet en winst zit in de grote contracten met de autowereld en last but not least, de zelfde rijdende auto's icm met hun TeleAtlas kaarten.

Er zal best nog een paar updates komen voor de auto en motor PND's, maar de echte innovatie voor die dingen, daar heb ik zo mijn twijfels over.


Owww, nou bedankt zeg voor het slechte nieuws :?:$8)7:+
 
Losse devices gaan eruit (zoals de GO5000, 6000, Riders, etc), men gebruikt steeds vaker de Smartphone om te navigeren.
De TomTom Go Mobile app voor Android en OS wordt nauwelijks geupdated.

MAW: TomTom geeft een lagere prioriteit aan deze Personal Navigatie devices (PND's). Omzet en winst zit in de grote contracten met de autowereld en last but not least, de zelfde rijdende auto's icm met hun TeleAtlas kaarten.

Er zal best nog een paar updates komen voor de auto en motor PND's, maar de echte innovatie voor die dingen, daar heb ik zo mijn twijfels over.


Dus ik hoef idd niet van een Rider5 naar de Rider550 te gaan?
Dom?
 
Na een beetje te hebben zitten pielen heb ik de juiste "workflow" voor mijzelf gevonden.
  • Rechtsklik het *.gpx route + track bestand van de route die wilt rijden.
  • Kies "Openen met" en kies Tyre.
  • Indien je inderdaad te maken hebt met een bestand met route en trackpunten dan krijg je een dialoogvenster met de vraag wat je wilt importeren.
Bekijk bijlage 1389825
  • Ik kies nu "Routetracks". Tyre importeert nu de trackpunten. Dit zijn er meestal erg veel; een paar duizend voor de gemiddelde route.
    Maar wat Tyre nu doet is NIET ALLE trackpunten ophalen, maar wat er werkelijk gebeurd is dat er een mooie, goed verdeelde, selectie genomen wordt uit al deze punten.
  • Vervolgens kies ik in Tyre de optie "Opslaan als" en kies het formaat *.ov2
  • Het resultaat is een POI *.ov2 bestand met maximaal 250 punten.
    Dit is voor een dagroute voor mij de perfecte hoeveelheid.
  • Nadat ik voor alle routedelen op deze maniet *.ov2 bestanden heb gemaakt, upload ik deze met MyDrive.
  • Vervolgens niet vergeten op je TT onder "Instellingen / Uiterlijk / Toon POI-lijsten op kaart" de POI lijsten op "Toon" te zetten door ze een icoontje toe te wijzen.
Deze werkwijze is natuurlijk persoonlijk en is natuurlijk niet zaligmakend voor iedereen. Maar misschien heeft iemand er iets aan.

Lijkt mij toch meer werk als met GPXtrack2OV2.
Programma opstarten.
GPX. Bestanden selecteren met Open.
Minimale afstand instellen met Slider.
OV2 bestanden maken met Generate.

Klaar nu allen nog de Track en OV2 bestanden met MyDrive op de Rider zetten en een Icon toewijzen.

Ik gebruik zelf ongeveer 2000 POI’s voor eer Rit van 200 Km.

Ik zie dat je het al getest had dus een beetje mosterd na de maaltijd.
 
Lijkt mij toch meer werk als met GPXtrack2OV2.
Programma opstarten.
GPX. Bestanden selecteren met Open.
Minimale afstand instellen met Slider.
OV2 bestanden maken met Generate.

Klaar nu allen nog de Track en OV2 bestanden met MyDrive op de Rider zetten en een Icon toewijzen.

Ik gebruik zelf ongeveer 2000 POI’s voor eer Rider van 200 Km.
Ik ben soms een beetje koppig. Maar je hebt helemaal gelijk. Ik denk dat ik jouw tooltje vanaf nu ga gebruiken. Is echt super handig.
 
Als je het net als ik vervelend vind om na het importeren van een GPX bestand in MyDrive telkens de route weg te moeten gooien.
Ik heb nu ook een programma dat de route informatie uit een GPX bestand haald.

Download link voor KeepTrack Keep Track | Roadrider
 
Terug
Bovenaan Onderaan