TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Op het TomTom community forum heb ik toch een paar meldingen van het vocht probleem met een 550 gezien. (Dus veel minder als de 4x0 modellen)
Ik heb zelf geen probleem maar mijn Rider zit veilig achter het windscherm.

Tip! mocht je een Rider 550 kopen die ook duidelijk sneller is en eenvoudig update via WiFi neem dan ook de verkende garantie af.
Gisteren voor het eerst gereden met de nieuwe TT, zo uit de doos op de motor en geen spatje regen gezien, maar toch een vlek met een diameter van zo'n 3cm.
 
Je kunt het zelf op proberen te lossen door de rider met open USB en SD rubbertjes in te pakken in keukenpapier.
Dan een aantal dagen in droge rijst leggen.

Maar dit lijkt mij gewoon een gevalletje garantie.
 
Ik heb een vraag over een op genomen route in een TT 450.
Kun je die dan ook op de een of andere manier in MyDrive zien?

B.V.D.
 
Nee opgenomen routes kun je alleen exporteren op de Rider zelf.
Wel eerst zelf een naam geven.

Met MyDrive kun je alleen Tracks beheren die met MyDrive zelf op de Rider zijn gezet.
 
Serieus? Dat wist ik niet. Ik dacht dat je de opgenomen tracks zou kunnen bewaren en opslaan naar je PC. En die file zou je dan weer kunnen uploaden naar MyDrive of bv MRA.
 
Tracks opnemen is nog een oude functie van voor MyDrive. Tot op heden is er nog geen integratie met MyDrive gemaakt ze zijn dus niet te downloaden vanaf het toestel met MyDrive.
Je kunt de Tracks natuurlijk wel op de oude manier op de PC zetten. Hierna kun je ze uiteraard overal gebruiken. (maar ik gebruik SD-Kaarten en USB kabels eigenlijk nooit meer met mijn Rider.)

Dit is de tekst uit de handleiding.
Recording a track
Exporting tracks

Zelf gebruik ik MRA op mijn telefoon om tracks op te nemen daar deze de tracks wel opslaat in de Cloud. Maar het lijkt mij ook veel handiger dat als Tracks opnemen aanstaat de tracks ook automatisch in MyDrive komen te staan. En bij verwijderen in MyDrive ze ook van de Rider worden gehaald.

@Mr. M even offtopic: Al getest met de QC3 lader?
 
...
En bij verwijderen in MyDrive ze ook van de Rider worden gehaald
....
Dat werkt bij mij wel goed. Als ik een track in MyDrive verwijder, dan verdwijnt deze ook op mijn TT400. In MyDrive is bij alle routes dan ook de optie 'Synchroniseer deze route als een track op mijn systemen' aangevinkt.
 
Je kunt de Tracks natuurlijk wel op de oude manier op de PC zetten. Hierna kun je ze uiteraard overal gebruiken. (maar ik gebruik SD-Kaarten en USB kabels eigenlijk nooit meer met mijn Rider.)
Dat bedoel ik maar.
 
Dat werkt bij mij wel goed. Als ik een track in MyDrive verwijder, dan verdwijnt deze ook op mijn TT400. In MyDrive is bij alle routes dan ook de optie 'Synchroniseer deze route als een track op mijn systemen' aangevinkt.

Klopt zo werkt het bij mij ook. Maar ik had het hier over opgenomen tracks die tot nu toe dus helemaal niet zichtbaar zijn in MyDrive.
Dus een nieuwe "Synchroniseer opgenomen tracks naar Mydrive" functie op de Rider zelf.
 
Ik had gisteren wel even een paniek-gevalletje - Ik was mijn Rider410 aan het voorzien van de nieuwe kaart en wordt halverwege spontaan de usb-kabel uit mijn laptop gerukt want mijn zoon had plaats nodig op de eettafel - nou, dat vind de tomtom niet zo leuk. Ik vond het trouwens ook niet zo leuk want de rider had er echt geen zin meer in. Uiteindelijk zag, na een kwartier peentjes zweten, mydrive connect de rider weer en kon ik alsnog het process opnieuw starten.
Pfff. Wifi heeft dan toch wel z'n voordelen.

Even dan een praktisch vraagje.
Hoe krijg ik de Rider410 zover dat ie hotels onderweg laat zien? Is daar een vinkje voor - op de oude rider (5) kon je gewoon zeggen welke poi's je standaard op je scherm wilde hebben *tijdens het rijden* of is dit iets wat alleen de 550 kan (of kan die het eigenlijk ook niet). Ik mis dat toch wel heel erg - het tijdens het rijden kunnen zien waar je kan slapen en/of eten
 
Dat was iets wat alleen de oudere riders (5) en de gewone auto tomtom's konden.
Ik vind het ook vreemd dat dit niet meer kan, campings, tankstations, what ever ik vond het erg handig.
Maar het werkt dus sinds de nieuwe ridders niet meer.
 
Even dan een praktisch vraagje.
Hoe krijg ik de Rider410 zover dat ie hotels onderweg laat zien? Is daar een vinkje voor - op de oude rider (5) kon je gewoon zeggen welke poi's je standaard op je scherm wilde hebben *tijdens het rijden* of is dit iets wat alleen de 550 kan (of kan die het eigenlijk ook niet). Ik mis dat toch wel heel erg - het tijdens het rijden kunnen zien waar je kan slapen en/of eten

Je kunt interne POI tijdelijk op de kaart weergeven bij het zoeken met deze Knop.
showresultsonmaporlistbutton.png


Zie:TomTom Rider - Gebruikershandleiding

Hierin zit dus geen verschil tussen de Rider 4x0 en de 5x0
Deze methode heeft TomTom bewust zo gemaakt voor de Rider 400 om het scherm niet te veel te vervuilen met POI's.

Om POI's continue in beeld te hebben kun je POI-lijsten van de community op de kaart tonen door een OV2 bestand te gebruiken en hier één van de 5 iconen aan te koppelen.
TomTom Rider - Gebruikershandleiding
TomTom Rider - Gebruikershandleiding

De Rider 450 en 550 hebben overigens wel extra POI's die interessant zijn voor motorrijders. Hier zitten ook motorhotels tussen die net als community op het scherm getoond worden maar dan met een eigen icon. (Bikerbetten Hotels, MoHo Hotels en Tourenfahrer Hotels, maar ook Tourenfahrer Endurotracks, Meeting points, Musea, Passen en circuits) maar dus geen gewone Hotels.
TomTom_Rider_550_17.jpg
 
Laatst bewerkt:
tja - vernieuwing is niet altijd verbetering.
Ik wil gewoon een lijstje met hotels als ibis, ibis budget, champanile, b&b hotels etc. gewoon. Snap niet dat dat zo moeilijk moet. Ik kijk wel of ik ergens ov2 van die hotels kan vinden (maar zal wel weer niet). De rider is echt wel een fijn toestel maar dit blijft gewoon ruk. Het zat er in en was heel prettig. De rider550 heeft ook een snelle soc dus omwille van de snelheid hoeft je het niet te laten. Echt jammer. Maar ik ga hierom echt geen nieuwe tomtom kopen. Brengen ze deze functionaltieit weer terug dan wel. Ben ik de eerste - helemaal als je custom icoontjes mag maken
 
Tracks opnemen is nog een oude functie van voor MyDrive. Tot op heden is er nog geen integratie met MyDrive gemaakt ze zijn dus niet te downloaden vanaf het toestel met MyDrive.
Je kunt de Tracks natuurlijk wel op de oude manier op de PC zetten. Hierna kun je ze uiteraard overal gebruiken. (maar ik gebruik SD-Kaarten en USB kabels eigenlijk nooit meer met mijn Rider.)

Dit is de tekst uit de handleiding.
Recording a track
Exporting tracks

Zelf gebruik ik MRA op mijn telefoon om tracks op te nemen daar deze de tracks wel opslaat in de Cloud. Maar het lijkt mij ook veel handiger dat als Tracks opnemen aanstaat de tracks ook automatisch in MyDrive komen te staan. En bij verwijderen in MyDrive ze ook van de Rider worden gehaald.

@Mr. M even offtopic: Al getest met de QC3 lader?
Had ik niet aan gedacht om via MRA een track op te nemen maar dat is inderdaad ook een mogelijkheid.
Bedankt voor de reactie.
 
Actueel, geen idee. Ik heb ze gedownload en omgezet naar ov2 met het tooltje. Toen geupload naar mijn MRA acount. Werkt in ieder geval wel
Zal misschien betere en handiger manier zijn maar dit kan je misschien verder helpen.
Je mag me ook je email adres sturen dan stuur ik je het ov2 bestand
email adres is mijn nickname gevolgd door @gmail.com
 
Zaterdag is het weer zover dan ga ik een dagje toeren in de Ardennen.... Maar nu wil ik de route importeren (via de cloud) gaat goed naar mijn Tomtom 400. Echter als ik de route wilt rijden dan kan ik kiezen voor Track of Route, bij route komen er een paar rare cirkels in de route, met track gaat het goed, maar welke is het beste? En wat als je verkeerd rijdt, wat gebeurd er dan bij Track en wat gebeurt er bij Route?

Welke is beter? En ik neem aan dat je bij beide gewoon route aanwijzingen krijgt?
 
Actueel, geen idee. Ik heb ze gedownload en omgezet naar ov2 met het tooltje. Toen geupload naar mijn MRA acount. Werkt in ieder geval wel
Zal misschien betere en handiger manier zijn maar dit kan je misschien verder helpen.
Je mag me ook je email adres sturen dan stuur ik je het ov2 bestand
email adres is mijn nickname gevolgd door @gmail.com

You've got mail ;)
 
Dat weet ik niet, even afwachten op een reactie van een ervaringsdeskundige. Er was namelijk iets met een bug op dat vlak, en ik weet niet of dat al opgelost is.
 
Als een GPX bestand via MyDrive op de Rider gezet wordt zal deze altijd als track naar de Rider worden verstuurd. Indien zowel een route als een track in het GPX bestand staan worden beide dus als track naar de Rider verstuurd.
Vandaar dat het het beter is om de track met track in de naam te gebruiken.

Bij het starten van de track zal de Rider vragen of je naar het beginpunt wil of naar het dichtstbijzijnde punt.

Bij het verlaten van een track zal de Rider je vaak lang proberen terug te sturen naar het punt waar je de track verlaten bent dit terwijl het eigenlijk de bedoeling is om je terug te sturen naar het dichtstbijzijnde punt van de track. Dit is dus ook de bug die voor gebruik in Nederland met alternatieve op korte afstand redelijk goed is opgelost. In gebieden met grotere afstanden zoals de Eifel werkt de oplossing minder goed.
Er is geen optie om aan te geven dat eer blokkade is op jou track. Ook op wegafsluitingen die via verkeersinfo binnenkomen wordt niets gedaan.
Bij het verlaten van je track wordt direct een alternatieve route berekend naar je track. Het is hierbij niet zichtbaar wat je track is of het alternatief. Met mijn onderstaande programma is het mogelijk om de originele trackpunten als een overlay in beeld te krijgen.

Bij het rijden van ITN routes die je dus b.v. met de USB kabel op het toestel moet zetten of direct op de Rider zelf moet plannen is het verplicht om alle Waypoints (stops) aan te doen. Ook hier wordt je dus continu terug gestuurd naar dir Waypoint.
Via het menu huidige route kun je dan aangeven dat er stops overgeslagen dienen te worden.

Voor mensen die graag ITN routes rijden ben ik bezig om het proces om een route op de Rider te zetten te vereenvoudigen. Zodra dit klaar is zal ik dit hier posten.

Op de Rider heeft een route een pijltje met een vaste steel voor de route naam staan.
Bij een track heeft dit pijltje een steel welke is getekend met puntjes.
 
Laatst bewerkt:
Als een GPX bestand via MyDrive op de Rider gezet wordt zal deze altijd als track naar de Rider worden verstuurd. Indien zowel een route als een track in het GPX bestand staan worden beide dus als track naar de Rider verstuurd.
Vandaar dat het het beter is om de track met track in de naam te gebruiken.

Bij het starten van de track zal de Rider vragen of je naar het beginpunt wil of naar het dichtstbijzijnde punt.

Bij het verlaten van een track zal de Rider je vaak lang proberen terug te sturen naar het punt waar je de track verlaten bent dit terwijl het eigenlijk de bedoeling is om je terug te sturen naar het dichtstbijzijnde punt van de track. Dit is dus ook de bug die voor gebruik in Nederland met alternatieve op korte afstand redelijk goed is opgelost. In gebieden met grotere afstanden zoals de Eifel werkt de oplossing minder goed.
Er is geen optie om aan te geven dat eer blokkade is op jou track. Ook op wegafsluitingen die via verkeersinfo binnenkomen wordt niets gedaan.
Bij het verlaten van je track wordt direct een alternatieve route berekend naar je track. Het is hierbij niet zichtbaar wat je track is of het alternatief. Met mijn onderstaande programma is het mogelijk om de originele trackpunten als een overlay in beeld te krijgen.

Bij het rijden van ITN routes die je dus b.v. met de USB kabel op het toestel moet zetten of direct op de Rider zelf moet plannen is het verplicht om alle Waypoints (stops) aan te doen. Ook hier wordt je dus continu terug gestuurd naar dir Waypoint.
Via het menu huidige route kun je dan aangeven dat er stops overgeslagen dienen te worden.

Voor mensen die graag ITN routes rijden ben ik bezig om het proces om een route op de Rider te zetten te vereenvoudigen. Zodra dit klaar is zal ik dit hier posten.

Op de Rider heeft een route een pijltje met een vaste steel voor de route naam staan.
Bij een track heeft dit pijltje een steel welke is getekend met puntjes.

Dank je wel voor je uitleg, ik ga gewoon de track rijden en zie het wel, zal ik mijn bevindingen laten weten?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan