TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat er in die GPX zit kun je toch zien aan de voorletter in de naamgeving van die route/track.

De Rider maakt er geen track van. Van zowel een route-als een track-import maakt de Rider er juist een route van. Je krijgt dus gewoon route aanwijzingen.
Aangezien een track meer punten heeft zal die in de regel nauwkeuriger zijn. (Nadeel is dat je geen Waypoints in een track kunt meezenden)
 
In een GPX van Tyre of MRA zit een route en een track. Beide worden door de Rider als track behandeld.

In de GPX Route zitten alleen de rode punten van Tyre.
In de GPX Track zitten dermate veel punten zodat de route zoals je deze in Tyre ziet in principe ook 1 op 1 in de Rider zichtbaar zal zijn. Ik zeg bewust in principe omdat dit wel het uitgangspunt is maar door eigen ideeën van TomTom dit niet altijd zo gebeurt

Tyre zet een "T-" of een "R-" voor de naam om aan te duiden dat het Track of een Route is.
MRA zet "Track-" of "Route-" voor de naam voor het onderscheidt.
 
Vandaag zo maar 's een route van Promotor via MyRouteapp / MyDrive in de Rider geladen. De Rider gevraagd naar de track te rijden. Op het moment dat ik de track bereikte.... niets...
Track opnieuw geladen.. en rijden maar. Thuisgekomen zag ik dat de Rider me naar het eindpunt van de track heeft gestuurd. Dat lijkt me raar?

Na opnieuw starten ging er een hoop fout, waaronder 2x hetzelfde stukje rijden. Ben maar even uitgezoomd en op eigen kracht naar een volgend punt op de track gereden. Vanaf daar verder prima gereden, zonder verdere problemen.

Toch wel wat opmerkelijke dingen, waarbij opgemerkt dat ik geen enkel routepunt vooraf nagelopen ben.

Overigens: heerlijk gereden :)
 
Wanneer de het eindpunt dichter bij je huidige positie ligt dan het startpunt, zal de Rider naar het eindpunt gaan. Standaard gaat de rider bij het starten naar het dichtsbijzijnde punt op de route
 
@Hobbix.
Ik weet niet of je de route al handmatig had aangepast in Tyre, voordat je een screenshot nam?

Bij jouw plaatje loopt de blauwe lus dood. Het komt ook geregeld voor dat er bijvoorbeeld 2 kleine lussen in een route zitten.
Ik heb het idee dat dit komt doordat de gedownloade route op bijv een Garmin of TomTom kaart gemaakt is.
Nu gebruikt Tyre volgens mij weer de Google kaart?
De oorzaak zal dan zijn kleine afwijkingen tussen 2 verschillende kaarten. Soms zal Tyre dan een routepunt plaatsen op de verkeerde weghelft, waardoor Tyre er een kleine lus van maakt. (Je gaf zelf al aan dat er veel punten te dicht bij kruispunten of op de verkeerde weghelft stonden. Een zooitje dus maar dit hoeft dus niet perse te liggen aan de oorspronkelijke routemaker).

Bij jouw voorbeeld is geen routepunt te zien in de doodlopende lus, heb je die misschien verwijderd?

In elk geval, soms zijn er onverklaarbare routeringen te zien in Tyre. Het kan gebeuren dat hij overzetten naar de navigatie het onverklaarbare verdwenen is, en dat de route gewoon goed lijkt te lopen.
Als het toch nog verkeerd loopt zal de route aangepast moeten worden in Tyre totdat je het goed vind.

Het verwarrende aan de "routelijnen" is ook dat het niet de werkelijke route hoeft te zijn. Tyre verbind gewoon de opeenvolgende routepunten aan elkaar. Zonder blauwe lijn is het heel moeilijk om te zien hoe de route precies loopt.
Vandaar dat het voor kan komen dat er kleine verschillen zijn tussen de route op je computer en in jouw navigatie, als de kgebruikte kaarten niet hetzelfde zijn.
Soms komt het voor dat een gedownloade routes zonder problemen goed in je navigatie komt, soms zitten er kleinere of grotere onverklaarbare en soms verklaarbare fouten in.

Ik heb het hierboven alleen over gdb en itn, hoe Tyre omgaat met gpx tracks dat durf ik niet te zeggen.

Ik heb de route handmatig aangepast. Maar ben daar niet ervaren in, ben daar pas een week geleden of zo mee begonnen. Maar wat je in dat stuk ziet is geen lus maar een wees van iets anders. Dat stuk verschijnt bij het herberekenen ook eerder dan de rest van de route. Maar wat ik op vrijdag met geen mogelijkheid verwijderen kon was op zaterdag opeens verdwenen. In de rider was het ook niet te zien. Het was volgens mij een route van promotor maar ik zag vandaag dat het oorspronkelijk een itn bestand was. Ik heb het voor het eerste gebruik met tyre omgezet naar een gpx bestand en ben het zonder te controleren gaan rijden. En ik kwam onderweg een aantal keer wat rare dingen tegen. Dat het een itn bestand was geweest was me ontschoten. Ik ging er gisteren van uit dat ik met een origineel gpx bestand aan de slag was gegaan. Ook ging ik er van uit dat de vlaggetjes die je ziet in tyre door de maker waren gezet. Dat kan natuurlijk nog steeds zo zijn maar ik weet dat niet zeker want ik heb er nog te weinig ervaring mee.

Wat ik dit weekend gedaan heb is de oorspronkelijke route omkeren en beide richtingen helemaal nalopen (met tyre in eerste instantie en later ook nog even op de TT). Het was toch geen mooi weer ;-)

Bij dat nalopen in tyre kwam ik dus die rare dingen tegen en ook die routevlaggetjes op de rotondes.

Dat van die verkeerde weghelft was meer om aan te geven dat het veel werk was maar kwam omdat ik de route had omgedraaid. En dat had ik verwacht. Dat er veel punten op rotondes staan vind ik niet handig omdat het logischer is om de weg na de afslag aan te geven. Daar wil je namelijk naar toe, de rotonde is een middel. Ook is daar de kans dat je het punt net verkeerd zet groter.

Bedankt voor je reactie want dit helpt me om door de bomen het bos te zien en andersom.
 
Ik heb overigens ook het idee dat tyre moeite heeft met lange sessies. Af en toe opslaan en opnieuw inladen maakt dat het herberekenen veel vlotter gaat (factor vijftig of zo). Maar goed dat is dus een ervaring van een ruime week.
 
Ik heb de TomTom Rider 40 nu 2 maanden en ik vind het een geweldig navigatiesysteem.

Ik vroeg me af of het mogelijk is als je een spannende route maakt om dan plaatsen te selecteren die in Mijn Plaatsen zijn opgeslagen?
 
Sinds kort ben ook ik een bezitter van een Tomtom Rider 40 en ben daar best blij mee. Toch een vraagje over een foutje in de kronkelroute-optie.

Heb dit forum item een beetje doorgebladerd en kom wel hetzelfde probleem tegen maar dit lijkt gekoppeld te zijn aan zelfgemaakte routes in Tyre.

De "spannende route-planner" op de Tomtom zelf is een hele leuke functie. Even een paar klikken en je hebt ook in je eigen omgeving een route die je nog nooit gereden hebt. Maar ik ondervond een hikje en weet niet hoe daarmee om te gaan.

Tijdens de route werd ik vanaf een doorgaande weg een woonerf opgestuurd om daar een kleine lus te maken en weer terug te gaan naar de doorgaande weg. De lus in het woonerf was niet af te maken omdat er een versperring was.

Na het oppakken van de "hoofdroute" bleef de TT maar mekkeren dat ik eerst terug moest om de lus af te maken, tot kilometers verder. Uiteindelijk heb ik de route maar onderbroken en een nieuwe route laten berekenen.

Is daar wat aan te doen? kun je een optie ingeven dat je verder wilt met de initiële route?

De route is dus op de TT zelf aangegeven, enkele routepunten (ver uit elkaar) en door de TT laten berekenen.

Herkenbaar? oplosbaar?

Bij voorbaat dank,
 
Fancy cockpit, die plaat zelf geknutseld?
Haha, het is inderdaad begonnen met knutselen ;)
Na aanpassen en opmeten een tekening gemaakt en de beugel laten watersnijden.
En uiteindelijk ook laten poedercoaten:
full

(rechtsonder zit een druppellader aangesloten)
 
Net als mr. M al zegt, ik kom dit ook vaker tegen met gedownloade routes, in Tyre. Af en toe blauwe routelijnen die van de route aflopen en doodlopen. Of weer op de route uitkomen.

En inderdaad, normaal gesproken is dit een rare eigenschap van Tyre. Als je de route overzet naar de Rider (ik heb wel een rider5 ) en in het apparaat de route controleert, dan is die rare routelijn uit Tyre er niet.

Ik geloof dat dit komt doordat Tyre en TomTom niet dezelfde kaart gebruiken.

Dat is precies de reden dat ik tyre welgeteld 1 keer heb geprobeerd en daarna wist ik niet hoe snel ik het moest verwijderen.. Geeft mij maar ITN Converter. Werkt altijd - en je kan ook nog eens kiezen uit div. kaarten en div. routeproviders. Je kan dus de tomtom kaart en de tomtom routeprovider instellen. Opstaan als itn of gdb (dat route format van garmin) en nog tig andere varianten. Het is gratis, snel en er zit geen irritante reclame in |(

Enige wat voor de tomtom misschien beter werkt is mydrive. Van tomtom zelf en gratis. MyRouteApp kost ook geld -O- terwijl er zat gratis alternatieven zijn :Y



Tijdens de route werd ik vanaf een doorgaande weg een woonerf opgestuurd om daar een kleine lus te maken en weer terug te gaan naar de doorgaande weg. De lus in het woonerf was niet af te maken omdat er een versperring was.

Hoi,

Dit is heel herkenbaar. De Rider vindt de bocht op het woonerf de moeite waard. Niet te omzeilen helaas. Tomtom zou iets moeten verzinnen dat je zo snel mogelijk weg wilt uit de bebouwde kom.

Dat de rider je iedere keer terugstuurt is wel raar. Dat zou niet moeten. Had je niet toevallig een waypoint daar staan? Wellicht op te lossen door de rider te vertellen het volgende waypoint over te slaan.
 
Laatst bewerkt:
Heb even gezocht maar wordt er niet heel veel wijzer van ...

Is het mogelijk om op de Rider aan te geven dat je een bepaalde route (ITN bestand) in omgekeerde volgorde wilt rijden (zonder met de hand elk tussenpunt op de juiste volgorde te selecteren)?

En dezelfde vraag eigenlijk voor een GPX track...daar heb je in Mijn Route/Huidige Track niet eens de mogelijkheid om de volgorde van het begin en eindpunt om te draaien.
 
Dank Shades,

Als ik het goed begrijp is er dus een optie om tijdens een actieve kronkelrit aan te geven om een waypoint over te slaan.

Ik ga puzzelen.
 
en voor mensen die oude gewoontes niet los kunnen laten.

Maar de Spannende route is ook een soort ITN die punten moet je aandoen
 
exporteren jullie wel eens routes uit MRA via de cloud???


normaal krijg ik dan een route en een track, nu echter alleen de track.

of ben ik de enige met dit fenomeen?

Vandaag in de TT Go app eens verbinding gemaakt met MyDrive.
Inderdaad alleen maar een track.
Nu is het onduidelijk of dit door MRA komt of door TT.

Een een vraag stellen op het forum van MRA
 
Dank Shades,

Als ik het goed begrijp is er dus een optie om tijdens een actieve kronkelrit aan te geven om een waypoint over te slaan.

Ik ga puzzelen.
Ik ben toch benieuwd hoe je te werk gaat.
- Maak je route op het apparaat?
- Hoeveel via-punten neem je?

Je kan nl ook vis de MyDrive website van TomTom de spannende route maken.
Dan kun je kijken of hij afwijkt van je nav.

gr Marten
 
Nope - ik maak een itn-route aan. Die laat ik in het toestel en dan klink ik op de route en dan kan je het route type veranderen naar kronkelroutes - enige wat je niet kan instellen in de mate van kronkelen en de mate van heuvels.

Met mydrive kan je tegenwoordig ook de punten heel makkelijk slepen. Dat was voorheen altijd een groot minpunt. Maar als je nu lekker punten gaat neerzetten met mydrive dan kan je best wel een hope manipuleren. Alleen een route met mydrive wordt volgens mij als track naar het toestel geladen. Ik weet niet precies of je er dan nog wat aan kan doen. Ben nog geen situatie tegen gekomen. Ik gebruik daarom de tomtom eigenlijk als dom "rij maar van punt naar punt" apparaat. Dan kan je onderweg altijd een waypoint overslaan en de 400 kan tegenwoordig geloof ik 250 punten aan? Das echt wel genoeg :-)
 
Laatst bewerkt:
Ik snap het. Dank je.
Ik ben benieuwd of een kronkelroute in MyDrive ook raar doet in woonwijken. Maar ja, in MyDrive heb je alleen GPX routes. Dat wordt dus moeilijk vergelijken.
 
Ik snap het. Dank je.
Ik ben benieuwd of een kronkelroute in MyDrive ook raar doet in woonwijken. Maar ja, in MyDrive heb je alleen GPX routes. Dat wordt dus moeilijk vergelijken.

Wat je wel kan doen is de route in mydrive al controleren of deze een beetje normaal door dorpjes heen gaat en zonodig een extra viapunt toevoegen maar dan gaat de toegevoegde waarde van mydrive een beetje weg. Er zou gewoon een knop moeten komen "bebouwde kom vermijden" of snelste weg uit bebouwde kom. De rider weet tenslotte wat bebouwde kom is. Het hele gebied is namelijk orange/zalm gekleurd.

Ik zou het graag voor je willen uitzoeken maar vanaf morgen rijd ik rond met een BMW Nav 6 - de rider houd ik nog wel even hoor maar rijd er niet meer mee. De Nav 6 zit zo mooi ingebouwd in het dash van de andere bmw dat ik daar eigenlijk niet omheen kon *D.


Denk dat sommigen onlangs een oud exemplaar hebben gekocht:

Binnenkort nieuw te leveren: TomTomRider 42, 450, 450 premium.
(zie ook: http://www.tranam.co.uk/pdfs/TranAm_Catalogue_2017.pdf)

Wat is er anders kan de 410 in hardwarematige zin ?
Er zitten alleen meer goodies bij - al is die secure ram mount wel heeeeel fijn
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik de TomTom Go App die die manier.

Wat de verschillend zijn is mij ook nog niet duidelijk.
Die Rondweg functie zit toch ook in de huidige modellen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan