TomTom Rider 40 & 400 deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag weer de nieuwste teleurstelling gehad van de rider, ben ik nu samen met een maat in de eifel. Allebij hebben we een rider 400, maken we een spannende route. Kan je die blijkbaar niet met elkaar delen...

Echt Tomtom, niet te geloven, wie verzint bij jullie dit soort beperkingen??
Langzamerhand is het meer Dom dom dan tomtom.

Als je dan beide een spannende route plant heb je toch beide hetzelfde resultaat +:
 
Laatst bewerkt:
Om nog even terug te komen op het bellen via de TT rider (40):
Ik zou graag de volgende verbeter punten willen aandragen:

1) Contactpersonen niet iedere keer opnieuw allemaal laden. (duurt een half uur!)
2) Mogelijkheid om bellen en/of gebeld worden UIT te schakelen.

ad1: volgens de manual verwijderd de TT 10 minuten na uitschakelen alle contacten en belgeschiedenis weer. Dat zal een privacy-reden hebben. Wat aan te raden is. Maar in dit geval betekent het dat hij iedere keer als ik de telefoon zou willen gebruiken een half uur moet wachten omdat hij eerst alle contacten moet importeren. Dat zijn er bij mijn telefoon zo'n 1200-1500, dus dat het een half uur duurt is niet gek, maar laat dat dan eenmalig zijn.

ad2: zo heeft de eigenaar zelf de keuze om discussies over al dan niet gevaarlijk voor te blijven.


(bladzijde uit online manual mtb handsfree bellen, en dus bron over wissen: TomTom Rider - Gebruikershandleiding)

Hier in de manual ook de aanwijzing dat contacten synchroniseren een tijd kan duren;
TomTom Rider - Gebruikershandleiding
 
Laatst bewerkt:
Als je precies op dezelfde punten inzoomt, daar je routepunten neerzet, krijg je bijna hetzelfde resultaat.

Natuurlijk niet wat je wil, maarja beter dat dan niks.
 
Helaas. het resultaat is elke keer verrassend anders


Wellicht snap ik het niet helemaal. Eigenlijk was mijn eerste vraag ... Waarom wil je als je gaat rijden allebei een random spannende route laden?

Om allebei tomtom te kunnen volgen? Ben je bang dat je elkaar kwijtraakt onderweg? Haal je elkaar steeds iN zodat je eigenlijk 2 voorrijders hebt ..?

Als ik ga rijden met een aantal mensen 'bepaald' 1 persoon de route en de rest volgt ongeacht wat hun nav zegt
 
Als je precies op dezelfde punten inzoomt, daar je routepunten neerzet, krijg je bijna hetzelfde resultaat.

Natuurlijk niet wat je wil, maarja beter dat dan niks.
Dat kan zeker ja, maar je weet zelf ook hoe lastig het is om met de kaart te schuiven en telkens in te zoomen zonder ongewild ergens een routepunt te plaatsen en het irritante herberekenen iedere keer plaatsvind. Dit ongedaan maken met een "laatste aktie ongedaan maken" toets (zoals in BaseCamp) kan niet en moet je dus weer handmatig zelf laatste punt verwijderen of gewoon (zoals ik zelf meestal doe) gewoon helemaal opnieuw beginnen.
Het is dus een hele toer om twee identieke spannende routes te genereren op twee toestellen.

(Ik weet wel dat dit voor jou duidelijk is maar laat het hierbij voor iedereen duidelijk zijn.)
 
Wellicht snap ik het niet helemaal. Eigenlijk was mijn eerste vraag ... Waarom wil je als je gaat rijden allebei een random spannende route laden?

Om allebei tomtom te kunnen volgen? Ben je bang dat je elkaar kwijtraakt onderweg? Haal je elkaar steeds iN zodat je eigenlijk 2 voorrijders hebt ..?

Als ik ga rijden met een aantal mensen 'bepaald' 1 persoon de route en de rest volgt ongeacht wat hun nav zegt
Met een grote groep moet je zeker geen spannende route gaan rijden. Bij afwijken en herberekenen weet je nooit wat van de route overblijft. En om dan te gaan stoppen langs de kant van de weg met een groep achter je zullen ze als dat meerdere keren gebeurd ook niet in dank afnemen, los van het feit dat dat gevaarlijke situaties kan opleveren.

Daarentegen, als je met twee of drie man een (spannende) route gaat rijden zal de snelheid wel hoger liggen dan met een groep.
De eerste persoon heeft de route en kan voortijdig anticiperen op veranderende wegsituaties (bijv haarspeldbocht).
Kan me voorstellen dat je als tweede en derde rijder het ook handig vind dat je dat overzicht ziet.
Mocht de spannende route na herberekenen niet meer de gewenste vorm hebben, (niet meer identieke zijn aan elkaar ?) zul je met paar man makkelijker even stoppen.
Om eerlijk te zijn vind ik het niet gewenst dat zoals de spannende route nu werkt, met meerdere personen de zelfde spannende route te gaan rijden.
Is te onbetrouwbaar nu, pas als deze intern in toestel omgezet en afgereden gaat worden als een track en vormvaste routes houd, vind ik het verantwoord en zinvol.

Blijft een persoonlijke smaak maar het is natuurlijk wel zo dat de voorrijder de route bepaald, en ook de snelheid.

Het van elkaar overnemen als voorrijder te rijden is ook een mogelijkheid maar het moet geen race wedstrijd worden natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Sinds 2 weken ook eigenaar van een TomTom Rider 410 Premium Great Rides Edition

Overgestapt van een Gorider Excalibur waar ik opzich tevreden over was maar toch een aantal haken en ogen had waar ik niet prettig mee kon werken.

Nu de rider sinds 2 ritten geprobeerd en volledig tevreden.
Nu bezig met routes maken en erin zetten.
Nog niet geheel duidelijk voor mij, hopelijk komt dat snel.

Ik rij soms als voorrijden bij stichting voor zieke kinderen.
Hierbij is het nodig dat de route erin staat zoals ik hem op de pc ontwerp of opgeslagen heb tijdens het voorrijden. (live route plannen)

Mochten jullie tips hebben hoor ik ze graag

Welkom Erik. Ik heb ook de Tom Tom 410 en ben er wel tevreden over. Routes maak ik in Tyre. Manco hiervan is - dat als ik ze in mijn Tom Tom laad - er soms rare stukjes in komen. Ik zal de myroute app ook eens proberen te gebruiken, zoals hier aangegeven wordt.

Ik heb trouwens ook begrepen dat er een update zou zijn om herberekenen van je route uit te kunnen schakelen. Alleen lukt ik mij dit niet om dit uit te zetten. Mis ik dus één punt van mijn route, dan verwijst de TT mij daar steeds weer naar terug. Iemand enig idee hoe herberekenen uit te zetten zou zijn? Ik heb op Google gezocht, maar kan hier niets van vinden.
 
Daar was ik al bang voor idd. Nu maar hopen dat Tom Tom een keer met deze update komt!
Herberekenen kan inderdaad niet uit en bij het rijden van een ITN route zal de 410 je inderdaad blijven terugsturen naar het vorige viapunt. Dit dien je dan evt handmatig te skippen.
Bij het afrijden van een track was het ook zo dat bij de vorige Firmware de Rider je lang bleef terugsturen naar het vorige punt (waar je de route verliet).
Met de laatste Firmware is dit euvel verholpen en pakt de Rider na het afwijken van de route snel de nieuwe situatie op en probeert je verderop terug naar de route te leiden. Zo kan je gewoon een omleiding volgen, de Rider pakt vanzelf de route weer op als je er terug op zit.

Dit is denk ik waaraan jij dacht..

"Mis ik dus één punt van mijn route, dan verwijst de TT mij daar steeds weer naar terug. "

Ofwel jij rijdt ITN routes (een op het toestel zelf gemaakte (spannende) route is ook een ITN route),
Ofwel jij rijdt geïmporteerde routes (?) of tracks maar hebt de laatste Firmware nog niet geinstalleerd, van een paar weken terug.
Anders kan er niet (meer) gebeuren wat jij beschrijft.
 
Laatst bewerkt:
Welkom Erik. Ik heb ook de Tom Tom 410 en ben er wel tevreden over. Routes maak ik in Tyre. Manco hiervan is - dat als ik ze in mijn Tom Tom laad - er soms rare stukjes in komen. Ik zal de myroute app ook eens proberen te gebruiken, zoals hier aangegeven wordt.

Ik heb trouwens ook begrepen dat er een update zou zijn om herberekenen van je route uit te kunnen schakelen. Alleen lukt ik mij dit niet om dit uit te zetten. Mis ik dus één punt van mijn route, dan verwijst de TT mij daar steeds weer naar terug. Iemand enig idee hoe herberekenen uit te zetten zou zijn? Ik heb op Google gezocht, maar kan hier niets van vinden.


Gewoon je routes in gpx formaat maken ipv itn, heb je nergens last van
 
My routeapp is me niet helemaal duidelijk.

Ik download een track en upload deze. Ik wil hierin wat wijzigingen aanbrengen maar dan moet ik hem eerst omzetten naar een route. Resultaat: Afwijkend beeld in het venster waar ik aanpassingen in kan doen.

Als ik hem dan opsla moet ik op exporteren drukken (GPX route-track-Poi) en deze dan uploaden in mijn GPS?

Ik heb nog geen zin om onmiddellijk te betalen voor myrouteapp daar ik denk dat dit niet nodig is om gewoon routes/tracks te maken?
 
Herberekenen kan inderdaad niet uit en bij het rijden van een ITN route zal de 410 je inderdaad blijven terugsturen naar het vorige viapunt. Dit dien je dan evt handmatig te skippen.
Bij het afrijden van een track was het ook zo dat bij de vorige Firmware de Rider je lang bleef terugsturen naar het vorige punt (waar je de route verliet).
Met de laatste Firmware is dit euvel verholpen en pakt de Rider na het afwijken van de route snel de nieuwe situatie op en probeert je verderop terug naar de route te leiden. Zo kan je gewoon een omleiding volgen, de Rider pakt vanzelf de route weer op als je er terug op zit.

Dit is denk ik waaraan jij dacht..

"Mis ik dus één punt van mijn route, dan verwijst de TT mij daar steeds weer naar terug. "

Ofwel jij rijdt ITN routes (een op het toestel zelf gemaakte (spannende) route is ook een ITN route),
Ofwel jij rijdt geïmporteerde routes (?) of tracks maar hebt de laatste Firmware nog niet geinstalleerd, van een paar weken terug.
Anders kan er niet (meer) gebeuren wat jij beschrijft.

Oeps, had niet in de gaten dat er al weer een update was. Heb zojuist de nieuwe updates er op gezet. Had dit probleem naast ITN-bestanden, ook bij GPX-bestanden. Hopelijk is dat nu - met de nieuwe update - opgelost.

Als ik routes maak, dan sla ik ze overigens altijd in GPX-formaat op. Alleen bij een spannende route plannen "in het veld" maakt de Tom Tom er idd een ITN van. Kan dus beter thuis mijn routes plannen ;) :) .

Bedankt ieder geval voor de tip!
 
My routeapp is me niet helemaal duidelijk.

Ik download een track en upload deze. Ik wil hierin wat wijzigingen aanbrengen maar dan moet ik hem eerst omzetten naar een route. Resultaat: Afwijkend beeld in het venster waar ik aanpassingen in kan doen.

Als ik hem dan opsla moet ik op exporteren drukken (GPX route-track-Poi) en deze dan uploaden in mijn GPS?

Ik heb nog geen zin om onmiddellijk te betalen voor myrouteapp daar ik denk dat dit niet nodig is om gewoon routes/tracks te maken?

Blijf je gebruik maken van ITN bestanden dan is de betaalde versie niet noodzakelijk. Ga gebruiken van GPX bestanden en zeker met de tracks in de GPX. Dan kan je eigenlijk niet om de betaalde versie heen. GPX bestanden en zeker de track zijn gevoelig voor kaart verschillen.

Waarom een Track eerst omzetten naar een Route?
Een track bestaat uit een enorme hoeveelheid punten. Bij het aanpassen van een route ga je punten verplaatsen, verwijderen of toevoegen. Wil je bij een track een deel van de track over een andere weg hebben moet je al gauw enkele tot vele tientallen punten verplaatsen of verwijderen. Dit is gewoon een eigenschap van een track. Hier kan MyRoute helemaal niets aan doen. Dit kom je in andere routeprogramma's ook tegen.
Maak je er een route van, hoef je bij aanpassingen, veel minder punten te verplaatsen, verwijderen of toe te voegen. Hier wordt het dus eenvoudiger van.
Als je een route in je scherm hebt, kan je aan de linkerkant onder "Tracks" de oorspronkelijke track aanvinken. Deze komt er dan als rode lijn onder je route te liggen. Om deze manier wordt het een stuk eenvoudiger om de route, gebaseerd op een actuele kaart, aan te passen naar je oorspronkelijke track

Moet ik een route/track eerst opslaan als GPX of ITN en dan kopieren naar de Rider?
Ja, dat is de gangbare methode. TomTom heeft de toegang tot de Rider beperkt en lastiger gemaakt t.o.v de voorgaande modellen. Hierdoor is het niet meer mogelijk om maar zo vanuit iedere willekeurig programma je bestanden rechtstreeks op de Rider te zetten.
MyRoute heeft een "connector-tooltje" gemaakt om dit wel mogelijk te maken maar deze is alleen in betaalde versies beschikbaar.
Alleen voor dit connector-tooltje zou ik geen betaalde versie nemen. "Opslaan als" en dan kopieren naar de Rider werkt immers ook prima.

De betaalde versie biedt overigens wel andere features die het wel interessant maken.
- Route calculaties op andere kaarten mogelijk. Naast de Gratis Google Maps, zijn dat de Here kaarten (Garmin) en de TomTom kaarten.
- Algemeen gezegd meer opties om route te maken en aan te passen. (in de gratis versie zie je dan GOLD achter de optie staan).
 
Laatst bewerkt:
Blijf je gebruik maken van ITN bestanden dan is de betaalde versie niet noodzakelijk. Ga gebruiken van GPX bestanden en zeker met de tracks in de GPX. Dan kan je eigenlijk niet om de betaalde versie heen. GPX bestanden en zeker de track zijn gevoelig voor kaart verschillen.

Waarom een Track eerst omzetten naar een Route?
Een track bestaat uit een enorme hoeveelheid punten. Bij het aanpassen van een route ga je punten verplaatsen, verwijderen of toevoegen. Wil je bij een track een deel van de track over een andere weg hebben moet je al gauw enkele tot vele tientallen punten verplaatsen of verwijderen. Dit is gewoon een eigenschap van een track. Hier kan MyRoute helemaal niets aan doen. Dit kom je in andere routeprogramma's ook tegen.
Maak je er een route van, hoef je bij aanpassingen, veel minder punten te verplaatsen, verwijderen of toe te voegen. Hier wordt het dus eenvoudiger van.
Als je een route in je scherm hebt, kan je aan de linkerkant onder "Tracks" de oorspronkelijke track aanvinken. Deze komt er dan als rode lijn onder je route te liggen. Om deze manier wordt het een stuk eenvoudiger om de route, gebaseerd op een actuele kaart, aan te passen naar je oorspronkelijke track

Moet ik een route/track eerst opslaan als GPX of ITN en dan kopieren naar de Rider?
Ja, dat is de gangbare methode. TomTom heeft de toegang tot de Rider beperkt en lastiger gemaakt t.o.v de voorgaande modellen. Hierdoor is het niet meer mogelijk om maar zo vanuit iedere willekeurig programma je bestanden rechtstreeks op de Rider te zetten.
MyRoute heeft een "connector-tooltje" gemaakt om dit wel mogelijk te maken maar deze is alleen in betaalde versies beschikbaar.
Alleen voor dit connector-tooltje zou ik geen betaalde versie nemen. "Opslaan als" en dan kopieren naar de Rider werkt immers ook prima.

De betaalde versie biedt overigens wel andere features die het wel interessant maken.
- Route calculaties op andere kaarten mogelijk. Naast de Gratis Google Maps, zijn dat de Here kaarten (Garmin) en de TomTom kaarten.
- Algemeen gezegd meer opties om route te maken en aan te passen. (in de gratis versie zie je dan GOLD achter de optie staan).

Heb het nu gevonden om van een track een route te maken en dan de rode lijnen gelijkt te zetten. Het is me echter niet geheel duidelijk waarom ik een betaalde versie zou moeten nemen voor GPX? Het lijkt erop dat ik sowieso geen aanpassingen kan doen aan tracks en ze steeds moet omzetten naar een route?

Ik vind MyRouteApp wel vrij overzichtelijk maar ik vind het maar onduidelijk wat je nu juist allemaal meer kan met de pro versie.
 
Myroute laat het inderdaad niet toe en zoals geschreven is zo bewerkelijk dat je dit ook helemaal niet zou moeten willen.

Waarom betaalde versie, heb ik geprobeerd uit te leggen maar is uiteraard persoonlijk.
Ik heb wel de betaalde versie omdat ik alleen maar gebruik maak van GPX bestanden en daarvoor zijn de TomTom kaarten een stuk belangrijker. Ik heb gekozen voor een eenmalig bedrag i.p.v een jaarlijks bedrag.

Ik zou zeggen ga maar eens een tijdje met GPX bestanden (tracks) werken in de Rider, welke je zelf gemaakt hebt op de Google kaarten. We spreken elkaar dan waarschijnlijk wel weer omdat je merkt dat de Rider met enige regelmaat een weg in wil om vervolgens weer om te draaien. Of je merkt dat je een weg in moet die je totaal niet verwacht had. Google maps kent bijvoorbeeld bijna geen onderscheid tussen verhard en onverhard. Dit zijn voorbeelden die ik in de praktijk heb mogen meemaken.
 
Iets waar ik wel geregeld last van had in Tyre, en ik weet niet of myrouteapp dit ook heeft is dat een routepunt aan de verkeerde kant van de weg stond.

Op N wegen of autosnelwegen gaf dit dan problemen (terugkeren). Is hier een oplossing voor?
 
Laatst bewerkt:
Iets waar ik wel geregeld last van had in Tyre, en ik weet niet of myrouteapp dit ook heeft is dat een routepunt aan de verkeerde kant van de weg stond.

Op N wegen of autosnelwegen gaf dit dan problemen (terugkeren). Is hier een oplossing voor?

In tyre had je daar de optie voor: zet punt juist oid... Dan ging het programma de punten goed zetten voor je. Ik controleer sowieso altijd mijn route of die niet terugloopt op dezelfde weg (ver inzoomen)
 
Ik kan alleen maar een a-b route maken via de TomTom app.
Geen spannende route

Uitgaand van de smartphone heb je drie zaken:

- de tomtom go app
- de MyDrive app
- de MyDrive website

- In de tomtom GO app kun je bij de routering kiezen voor kronkelwegen; dat levert heel eenvoudig leuke resultaten.
- met de MyDrive app kun je met de 'spannende route' vooralsnog niets
- op de smartphone of tablet kun je echter ook 'gewoon' naar de MyDrive website. Daarbij zal vermoedelijk voorgesteld worden de app te gebruiken, maar dat moet je dan NIET doen. Op de website kun je vervolgens een 'spannende route' plannen en via de cloud naar de tomtom Gp app sturen.
 
Uitgaand van de smartphone heb je drie zaken:

- de tomtom go app
- de MyDrive app
- de MyDrive website

- In de tomtom GO app kun je bij de routering kiezen voor kronkelwegen; dat levert heel eenvoudig leuke resultaten.
- met de MyDrive app kun je met de 'spannende route' vooralsnog niets
- op de smartphone of tablet kun je echter ook 'gewoon' naar de MyDrive website. Daarbij zal vermoedelijk voorgesteld worden de app te gebruiken, maar dat moet je dan NIET doen. Op de website kun je vervolgens een 'spannende route' plannen en via de cloud naar de tomtom Gp app sturen.
Waar hebben jullie de TomTom go app weg dan want die kan ik niet vinden in de play store
 
Iets waar ik wel geregeld last van had in Tyre, en ik weet niet of myrouteapp dit ook heeft is dat een routepunt aan de verkeerde kant van de weg stond.

Op N wegen of autosnelwegen gaf dit dan problemen (terugkeren). Is hier een oplossing voor?

Ja, voldoende ver inzoomen zodat je duidelijk kunt zien waar je het routepunt zet; bij een autosnelweg loop je anders inderdaad het risico dat je het punt op de verkeerde weghelft zet.
Tyre heeft weliswaar de mogelijkheid om de onnauwkeurig geplaatste routepunten te verplaatsen naar de weg, maar welke weghelft jij de juiste vindt kan Tyre niet weten...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan