TomTom Rider 40 & 400 deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Robmw:

Hier spelen 2 dingen.
1.
Een track (GPX) gemaakt op een niet TomTom kaart, zal hoogst waarschijnlijk rare afwijkingen vertonen. Denk aan straatje in en dan een u-bocht. Of een lus linksom terwijl jij deze rechtsom gemaakt hebt. Dit kan komen omdat de punten op de Google kaart niet exact op de weg staan in de TomTom kaart. Dit gaat dan op kruispunten mis. De volledige routeberekening van een GPX bron gaat totaal anders dan van een ITN bron.

2.
De import van ITN, GPX Route en GPX Track kan 3 verschillende routes opleveren.
Een ITN gaat rustig een weg in waar je volgens de kaart niet in mag. Dat doet ITN alleen wanneer een routepunt op de die weg staat. De import vanuit GPX doet dit niet, ook staan er dus duizend punten op de weg. Volgens de kaart mag je er niet in en gaat de Rider een andere weg zoeken. Het rare is dat je met een GPX Route een andere afwijking kan krijgen dan met een GPX Track.


Het heeft totaal geen zin om de GPX bestanden door 3 verschillende programma's te halen. De belangrijkste oorzaak bij GPX is het kaartmateriaal. Daarom blijf ik zeggen (nog steeds). Wil je met GPX werken, gebruik dan TomTom's eigen kaartmateriaal. Dat betekent MyDrive (gratis maar minder handig) of MyRoute (betaald maar wel goed).
 
Laatst bewerkt:
Kan dus ook zijn dat de weg vlg TT gewoon niet mag. Tyre maakt de route in Google maps en dat is vaak net ff anders.

Geef mij die track eens en dan zal ik m in myroute app zetten met de TT kaart met als onderligger de originele track.
Ik heb myrouteapp (G) ook, maar deze leest de itn route niet in. Moet ik eerst de fouten er uit halen, maar dat doe ik dus niet want ik wil een bepaalde route rijden waarvan ik overtuigd ben dat dit kan, alleen ontbreekt er dan bijv. net een km stukje weg in de TT kaart.

Ik los dat overigens op door dan wat extra Viapntn redelijk kort achter elkaar te plaatsen, zodat ik die op de kaart zie verschijnen zodat ik weet waar ik heen WIL!

Ook kan het soms helpen door tijdelijk over te schakelen op FIETS :)

Kortom, ik red me wel met ITN, ik heb de TTR400 ook niet gekocht voor rijden met gpx, ik maak toch nog altijd mijn routes zelf.

Dat ik daar in de toekomst af en toe een gpx track als basis voor neem zal zeker gebeuren, maar vervolgens wordt dit toch weer een ITN route (althans de paar komende jaren).
 
Jongens ik heb misschien een rare vraag.

Ik heb een TomTom rider 4, maar als ik hem aansluit op een mount dan gaat er geen laad logotje branden. Hij brand wel als ik hem met de USB laad klopt dat?
 
Ik heb myrouteapp (G) ook, maar deze leest de itn route niet in. Moet ik eerst de fouten er uit halen, maar dat doe ik dus niet want ik wil een bepaalde route rijden waarvan ik overtuigd ben dat dit kan, alleen ontbreekt er dan bijv. net een km stukje weg in de TT kaart.
Krijg je een foutmelding in de trant van "Er ging iets mis bij het berekenen van de route. Zorg dat alle routepunten juist op de weg staan en bereikbaar zijn met het geselecteerde vervoersmiddel en probeer het nog eens."?
 
Krijg je een foutmelding in de trant van "Er ging iets mis bij het berekenen van de route. Zorg dat alle routepunten juist op de weg staan en bereikbaar zijn met het geselecteerde vervoersmiddel en probeer het nog eens."?
Exact

Maar als TT geen weggetje ziet en Maps bijv. wel dan kan ik dus helaas geen vergelijk maken.
Het is gelukkig niet bij al mijn routes zo :)
 
Laatst bewerkt:
Exact

Maar als TT geen weggetje ziet en Maps bijv. wel dan kan ik dus helaas geen vergelijk maken.
Het is gelukkig niet bij al mijn routes zo :)
Volgens mij gaat het er niet om of TT het weggetje ziet, maar meer of TT ziet dat er een afsluiting is. Als voorbeeld een stukje van mijn vakantie route:

Google Maps:
full

Lijkt goed te gaan.

De TomTom kaart, waarop de route een paar weken geleden gemaakt is:
full

Dat werkt dus niet meer.
Als ik nu in MyDrive ga kijken, snap ik waarom:
full

Alleen is de afsluiting niet correct, want er is wisselend een rijstrook beschikbaar.

Liever zou ik zien dat in MyRoute de route bij de opbreking bijvoorbeeld rood wordt aangegeven, want dit is wel nuttige informatie, maar ook lastig tijdens de voorbereiding van een trip.
 
Laatst bewerkt:
Jongens ik heb misschien een rare vraag.

Ik heb een TomTom rider 4, maar als ik hem aansluit op een mount dan gaat er geen laad logotje branden. Hij brand wel als ik hem met de USB laad klopt dat?
Eh.., Rider 4 ?
Ik ken de Rider 1, 2, 3 (Urban/Pro), en de 5 (2013/breedbeeld)
De 4 hadden ze volgens mij over geslagen.
De 1 en 2 hebben een geheugenkaart-slot, De 3 heeft die niet en van de 5 weet ik het zo even niet.
Sorry, is nogal off-topic

Overigens kan het best zijn dat anders omgegaan wordt met het laadsymbool bij laden via mount of USB.
Is het dan niet zo dat de mount een onderscheid laat zien door het al dan niet tonen van een batterij symbool? Dat als je hem van de mount afhaalt (of de spanning eraf haalt), het batterijsymbool verschijnt ?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij gaat het er niet om of TT het weggetje ziet, maar meer of TT ziet dat er een afsluiting is. Als voorbeeld een stukje van mij vakantie route:


Dat werkt dus niet meer.
Als ik nu in MyDrive ga kijken, snap ik waarom:
[afbeelding]
Alleen is de afsluiting niet correct, want er is wisselend een rijstrook beschikbaar.

Liever zou ik zien dat in MyRoute de route bij de opbreking bijvoorbeeld rood wordt aangegeven, want dit is wel nuttige informatie, maar ook lastig tijdens de voorbereiding van een trip.
Bedankt voor deze heldere toelichting - handig om te weten.

In mijn geval zie ik in de ingezoomde kaart van TTR400 soms geen (stuk) weg meer, waardoor hij daarlangs niet kan berekenen.

Het zou handig zijn als je dat zou kunnen 'overrulen'.
 
Dat is nu net een van de grote verschillen tussen TomTom en Garmin. Een Garmin kan 'off-road' m.a.w de route blijft op het scherm gewoon doorlopen, ook al is er geen weg. Een TomTom kan dat niet.

Of TomTom dit alsnog toe gaat staan, is afwachten. Kan alleen TomTom vertellen.
 
In mijn geval zie ik in de ingezoomde kaart van TTR400 soms geen (stuk) weg meer, waardoor hij daarlangs niet kan berekenen.
Het zou kunnen, ik weet het niet. Tot nu toe heb ik de genoemde foutmelding altijd terug kunnen herleiden tot een wegafsluiting, die in Mydrive zichtbaar was.
 
Mee bekend met dit alles - het betreft echt een track die origineel uit ruim 7000 punten bestaat, dat zijn idd niet de viapunten/waypoints, etc.En daar zit het hem waarschijnlijk in, dat de visueel gezien opgeslagen Tyre route er in de praktijk dus anders kan worden weergegeven.
Echter, er zaten echt hele rare afwijkingen in.
Zo liep een gpx route in TTR400 niet over een weggetje waar ik meerdere VIApunten in had aangebracht en zo opgeslagen. Dat vind ik dus wel vreemd, want ingesteld op 'snelste of kortste route', je zou verwachten dat de gpx track toch tenminste die Vasta parameters aandoet.
Het blijft een vaag/verwarrend verhaal.
Een originele track van 330 km en maar 7000 routepunten. Dat is wel erg weinig.
Je hebt het over omzetten ITN naar GPX...
Je noemt viapunten die je geplaatst hebt in je route, maar als je die omzet/exporteert als GPX Track kunnen deze geen viapunten meer bevatten toch ?
 
Laatst bewerkt:
Eh.., Rider 4 ?
Ik ken de Rider 1, 2, 3 (Urban/Pro), en de 5 (2013/breedbeeld)
De 4 hadden ze volgens mij over geslagen.
De 1 en 2 hebben een geheugenkaart-slot, De 3 heeft die niet en van de 5 weet ik het zo even niet.
Sorry, is nogal off-topic

Overigens kan het best zijn dat anders omgegaan wordt met het laadsymbool bij laden via mount of USB.
Is het dan niet zo dat de mount een onderscheid laat zien door het al dan niet tonen van een batterij symbool? Dat als je hem van de mount afhaalt (of de spanning eraf haalt), het batterijsymbool verschijnt ?

Het is de TomTom zonder kaartslot.
We zien geen verschil tussen de TomTom los of in de mount.
 
Via MyDrive worden onder andere je LifeTime producten en firmware bijgewerkt.
Je POI's moet je ook via MyDrive op je Rider zetten.
Hallo Athome,

Ff een oud draadje van je er bij gezocht - Ben weer eens aan het zoeken, waarom ik helemaal geen POIs heb in mijn nwe TTR400. Dus met ZOEK/Hele Kaart, etc vind ik alleen mijn thuis adres en de routepunten van mijn geopende route.
Ik heb nu een mydrive connect account, maar ik krijg niet dezelfde mogelijkheden te zien als bij mijn Home account (TTR Pro).

Wel heb ik dezelfde inlog gegevens gebruikt als voor mijn Home account zou het daar aan kunnen liggen?
 
Laatst bewerkt:
In de Rider moet je met dezelfde accountgegevens bij MyDrive aanmelden als bij MyDrive zelf. Anders is het niet mogelijk adressen, etc te syncen
 
Hallo Athome,

Ff een oud draadje van je er bij gezocht - Ben weer eens aan het zoeken, waarom ik helemaal geen POIs heb in mijn nwe TTR400. Dus met ZOEK/Hele Kaart, etc vind ik alleen mijn thuis adres en de routepunten van mijn geopende route.
Ik heb nu een mydrive connect account, maar ik krijg niet dezelfde mogelijkheden te zien als bij mijn Home account (TTR Pro).

Wel heb ik dezelfde inlog gegevens gebruikt als voor mijn Home account zou het daar aan kunnen liggen?
Even ter info:
Pas sinds kort is het mogelijk meerdere toestellen onder hetzelfde email adres te registreren. Of je die weer kunt gebruiken voor zowel je MyDrive account als je TT HOME account is mij niet bekend.
Voorheen moest je ieder TT toestel onder een ander email adres registreren/koppelen aan account.

Maar in dit geval gaat de opmerking van Athome ook op dat je je MyDrive account email adres ook ingeeft op je Rider.

On-topic:
De oude Riders en Go's (alles met TT HOME) hadden uitgebreide NP categorieën en je kon zelf ook POI's toevoegen op het toestel zelf.
Met de nieuwe generaties TT, benaderbaar via MyDrive, ontbreekt dit alles.
Ja, tankstations en rustplaatsen en daar houd het wel mee op.
Je kunt wel zelf via MyDrive "oude" NP categorieën toevoegen/importeren (syncen) in je Rider. Of je stelt zelf een NP categorie samen en importeert die op die manier.

Het zoeken naar NP via het menu werkt anders dan we gewend waren, en ook het tonen van suggesties gebeurt op een andere manier.
Maar blijkbaar kun je met het gebruik van de juiste zoekwoorden, en de selectie: langs de route/kortbij/bij bestemming e.d. een heel eind komen.
 
Laatst bewerkt:
Het is de TomTom zonder kaartslot.

We zien geen verschil tussen de TomTom los of in de mount.
Dat is de Rider 3 (de Urban Rider, ofwel Rider Pro indien geleverd samen met een actieve mount.)
Jij hebt het dus ook over een actieve mount, maar die kan ook los gekocht zijn. Maar wel actief want anders zit er geen draadje aan.
Kan zijn dat het symbool alleen maar op een bepaalde menu pagina weergegeven wordt.

Maar mogelijk laadt je Rider dus wel bij.
Als je hem aan laat staan terwijl hij in de mount staat, en hij valt niet uit na een aantal uren, dan heb je daar het bewijs.
Maar wel jammer en verwarrend als dat niet duidelijk getoond wordt met een laad-symbool of batterij symbool die aangeeft hoe vol hij zit.
Heb zelf ook zo'n zelfde toestel gehad maar heel weinig gebruikt en zou het zo echt niet meer weten.
 
Laatst bewerkt:
Het blijft een vaag/verwarrend verhaal.
Een originele track van 330 km en maar 7000 routepunten. Dat is wel erg weinig.
Je hebt het over omzetten ITN naar GPX...
Je noemt viapunten die je geplaatst hebt in je route, maar als je die omzet/exporteert als GPX Track kunnen deze geen viapunten meer bevatten toch ?
Hervelt :) Je hebt helemaal gelijk.
Even terug bij af - ik ben bekend met gpx files, werk er veel mee, dus laat ik dat even loslaten. Alleen dit nog mijn gpx track 319km heeft 8267 ptn, die ruim 7000 was maar indicatief. En dat een gpx track dus geen waypoints bevat [zie plaatjes]
Naamloos_1.jpg


Naamloos_3.jpg


Ook gebruik van viapunten of waypoints is geen onbekend iets voor me (Garmin Mapsource/Basecamp etc).

Waar het om ging is dat ik het apart vond, dat wanneer je bijv. met Tyre een route maakt, met viapunten, dat dan bij de conversie naar GPX een aantal keren niet langs die viapunten wordt geleid.
Ik besef door andere antwoorden dat een gpx track in de TTR400 (idd zoals Athome schrijft net als bij Garmin) niet klakkeloos wordt overgenomen, maar dat er een berekening volgt adv TT routeparameters zoals snelste, kortste, wegafsluitingen, voor TT kaart niet bestaande wegen, etc. ZIE HIERONDER

1. Route zoals ik hem wil rijden (en weet dat het kan, ik heb die route eerder met auto gereden)
Naamloos_5.jpg


2. gpx track - waar ik dus niets me kan - zitten sowieso nog rare zijtakjes aan!?
WP_20160529_08_48_19_Pro.jpg


3. ITN route met xtra VPs - zodat ik weet waar ik heen wil!
WP_20160529_08_53_40_Pro.jpg


NB: daar ziet TT kaart dus over ca. 400m geen weggetje en vandaar dat extra lusje re. boven!!!

Daarom is een gpx track voor mij alleen nuttig als basis info voor evt. mijn eigen routeplanning (in Tyre) en zal ik vooralsnog altijd ITN gebruiken vanwege het onderweg kunnen zien van de viapunten.

Plaatjes zeggen soms meer, hoop dat ik het duidelijk heb kunnen maken zo.
 
Laatst bewerkt:
In de Rider moet je met dezelfde accountgegevens bij MyDrive aanmelden als bij MyDrive zelf. Anders is het niet mogelijk adressen, etc te syncen
Thx is gelukt nu, zie alleen nog in MyDrive connect geen extra info zoals POIs ed.
My_Drive_accoutn.jpg


Zoals ik bij Home wel zie - NB in Youtube filmpje zag ik dat het er anders uitziet in MyDrive.
TT_Home.jpg


Dus waarom kom ik er nu niet bij is de vraag?
 
Dat is MyDriveConnect op je PC. Er is ook nog de MyDrivewebsite. De Connect gebruik ik niet zo veel. Alleen voor het updaten van de software en kaart.
Ben weer een stap verder Athome :) verder zoekend is de verwarring tussen MyDrive Connect en MyDrive.
Idd kan ik POIs etc via MyDrive naar mijn TTR400 uploaden hetgeen gelukt is.
Kan ze zien via Mijn Plaatsen wel zien, maar hoe zichtbaar maken op de kaart is volgende stap.
 
Poi zie je niet op de kaart, tenzij je er naar gaat zoeken via de zoekfunctie
Het is inderdaad niet echt handig, lastig om de poi categorieën niet op 1 of andere manier zichtbaar te kunnen maken, is allemaal al gezegd hier.

Ook lastig is het dat je de POIs bijv. bergpassen langs de route niet allemaal tegelijk kan selecteren om ze vervolgens toe te kunnen voegen aan je route. Nu moet je dat 1 voor 1 doen.

Ga ik TT support nog maar eens over schrijven.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Sinds kort heb ik een rider 400 en sena s10
Nu krijg ik alleen de navigatie en headset niet gekoppeld. iPhone functioneert prima icm headset.

Iemand enig idee?

Gr.
 
Gisteren een toer gereden in Brabant. Ik kreeg de GPX gemaakt met bc niet goed dus ik heb de gpx route geladen, Perfect. alle omleidingen werden vlekkeloos afgewerkt en weer opgepikt waar nodig.

alleen en dat was wel raar. er werden op de heenweg (AnaarB route)geen benzine pompen aangegeven in de zijbalk :?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan