TomTom Rider 40 & 400 deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Internet Explorer 8? Wordt het niet eens tijd om een upgrade uit te voeren? ;)
Langzaam aan wel ja.
Zolang je maar je patches uitvoert, je virusscanner bijgewerkt is, Spybot anti-malware geinstalleerd hebt en je Firewall goed ingesteld is. En een beetje oplet welke websites je opent en zeker geen links in vreemde email aanklikt.
Werk bij een groot international bedrijf (>10.000 fte) en zelfs daar werken we nog met Windows 7 en IE 8.
(Misschien dat het intussen IE 9 is..)

Bij mijn andere pc heb ik IE 9 op staan (met Win 7).
Windows 8 is een ramp en bewust overgeslagen.
En nu nog tot juli de tijd om gratis te upgraden naar Windows 10.
Dat en ook de latere IE versies schijnen eindelijk weer goed te werken. :)
 
Laatst bewerkt:
Langzaam aan wel ja.
Zolang je maar je patches uitvoert, je virusscanner bijgewerkt is, Spybot anti-malware geinstalleerd hebt en je Firewall goed ingesteld is. En een beetje oplet welke websites je opent en zeker geen links in vreemde email aanklikt.
Werk bij een groot international bedrijf (>10.000 fte) en zelfs daar werken we nog met Windows 7 en IE 8.
(Misschien dat het intussen IE 9 is..)

Bij mijn andere pc heb ik IE 9 op staan (met Win 7).
Windows 8 is een ramp en bewust overgeslagen.
En nu nog tot juli de tijd om gratis te upgraden naar Windows 10.
Dat en ook de latere IE versies schijnen eindelijk weer goed te werken. :)

Welk bedrijf is dat? }) })
 
Mijn nieuw aangeschafte Tomtom Rider doet raar ! Tijdens het rijden sluit hij zichzelf om de haverklap af, en begint dan ook weer spontaan, maar stopt ook af en toe. Dat is heel vervelend als je onderweg bent en je wilt even kijken en je krijgt het zwarte scherm , of het bericht dat de ttotomRider over 5 seconden wordt afgesloten.

Doe ik iets fout, is mijn apparaatje kapot ?

Weet iemand wat dit kan zijn ???
 
Klinkt als een haperende voeding. Als de boordspanning uitvalt geeft de TomTom ook die melding.
Probeer eens te rijden met een opgeladen TomTom, zónder de voedingskabel aan te sluiten (stekkertje los).
 
Mijn nieuw aangeschafte Tomtom Rider doet raar ! Tijdens het rijden sluit hij zichzelf om de haverklap af, en begint dan ook weer spontaan, maar stopt ook af en toe. Dat is heel vervelend als je onderweg bent en je wilt even kijken en je krijgt het zwarte scherm , of het bericht dat de ttotomRider over 5 seconden wordt afgesloten.

Doe ik iets fout, is mijn apparaatje kapot ?

Weet iemand wat dit kan zijn ???

Lijkt er idd op dat de voeding onderbroken wordt. De TomTom zal dan naar slaapstand gaan, en zodra de voeding er weer is, start hij weer op. Controleer je aansluitingen even goed of deze degelijk zijn aangelegd.

Je kunt je TT overigens zo instellen dat hij niet naar slaapstand gaat als de voeding losgekoppeld wordt. Dit is te vinden onder:

Menu/Instellingen/Systeem/Batterij-instellingen
 
Dat is een punt waar ik maar niet aan kan wennen. Het is een combinatie van de manier van al dan niet inzoomen bij een afslag en achterlopen op de route waardoor ik nog steeds regelmatig in verwarring ben of ik al bij de juiste afslag ben (meestal ben ik er dan juist net voorbij). Ik heb veel ervaring met de V, en daarmee had ik dat gevoel zelden. Of het exemplarisch is weet ik niet, wij hebben 2 Riders en die geven hetzelfde beeld.

Vreemd genoeg heb ik er in de auto, met een van A naar B route, minder problemen mee. Mogelijk omdat ik dan in het rijtje mee sukkel, of dat de weergave van de Rider op het dashboard beter past bij mijn inschattingsvermogen :?

Ik verwacht dat je als ex V gebruiker hier wel aan moet wennen, al lees ik hier over dit 'fenomeen' relatief weinig.

Maakt het verschil uit of je rijdt in 2D-mode of in 3D-mode?
Ik meen me te herinneren dat bepaalde Garmintoestellen ook trager waren/een schokkender beeld gaven indien gereden in 3D-mode; wellicht kan Hans daar nog iets over zeggen.
Een Rider 5 maakt het wat betreft 2D of 3D niet uit; loopt altijd goed.
 
Maakt het verschil uit of je rijdt in 2D-mode of in 3D-mode?
Ik meen me te herinneren dat bepaalde Garmintoestellen ook trager waren/een schokkender beeld gaven indien gereden in 3D-mode; wellicht kan Hans daar nog iets over zeggen.
Een Rider 5 maakt het wat betreft 2D of 3D niet uit; loopt altijd goed.
Niet dat ik gemerkt heb. Afgelopen week de Rider wat meer in het zicht gezet, en nu valt mij op dat de Rider op zich niet achterloopt. De zijstraten komen vrij aardig overeen met wat ik op het scherm ziet. Het gaat pas fout op het moment dat ik volgens de route een afslag neemt, dan vindt er een vertraging plaats. Vooral bij snellere afslagen zit ik al meer dan 10 meter op de nieuwe weg, terwijl ik volgens het scherm de afslag nog niet genomen heb. Vooral bij een grote rotonde met meerdere afslagen vraag ik met regelmatig af waar ik ergens zit.

Mijn indruk is dat de instelling 'Inzoomen op basis van wegtype' werkt beter dan de instelling 'Zoom in op afslag'. Waarschijnlijk werkt de instelling 'Geen' het best, maar toen was ik alweer thuis. Dat ga ik deze week verder uitproberen.
 
Er staat mp3 speler of smartphone.
Wij willen het beiden, dus dat is niet hetzelfde.
Heb paar jaar terug wel die info gezocht maar niet veel over gevonden.
Maar dan nog stel ik dat de 400 niet beiden tegelijk kan koppelen.
Dus direct naar smh5 gekoppeld ?
Ik heb de vraag vanmorgen al gesteld of Richarde62 een duidelijke voorstelling wil geven van "wat en waaraan hij e.e.a. gekoppeld heeft".
Een duidelijk overzicht van dergelijke belangrijke informatie zullen anderen ook op prijs stellen. Het is dus niet alleen voor mezelf, al ben ik ook wel benieuwd.

Okay,
Muziek luisteren/handfree bellen/Routevolgen /Verkeersinfo ontvangen met de Sena SMH5

1. Sena smh5 /Smartphone Sony Experia / TT410 /Apple Ipod allemaal aan doen.
2. Bij de Smartphone moet bluetooth teethering op aan staan anders werkt het bij mij niet.
3. Bij TT via instellingen --> bluetooth-verbinden,
contact maken met headset, handfree bellen en netwerk.
4. Ipod laat ik zelf contact maken/zoeken via (instellingen/algemeen/bluetooth/apparaten/
en onder apparaten zie je later in mijn geval sena smh5 v2.2)
Druk op icoontje Sena smh5 v2.2 op je ipod en dan komt de verbinding tot stand en druk vervolgens op play op je ipod en je hoort geluid via je headset.

Als de telefoon gaat zie je op je TT display groen/rood telefoontje en hoor je via sena dat de telefoon overgaan. Muziek wordt onderbroken/stopt tijdens het gesprek en je drukt op je TT om de telefoon te beantwoorden en je kan via je smh5 praten en luisteren.

Veel succes.
 
Vinden jullie de nieuwe tomtom interessant genoeg om de oudere rider te verkopen en dan 200 euro op te leggen voor de nieuwe of is dat toch te gek? Ik vind die nieuwe GPX verwerking wel interessant. Gewoon routes rijden zonder te lopen prutsen met het aantal tussenpunten
 
Vinden jullie de nieuwe tomtom interessant genoeg om de oudere rider te verkopen en dan 200 euro op te leggen voor de nieuwe of is dat toch te gek? Ik vind die nieuwe GPX verwerking wel interessant. Gewoon routes rijden zonder te lopen prutsen met het aantal tussenpunten


Ik wel, heb voor dezelfde afweging gestaan toen de 400 net uit was. Ben zeer content met die beslissing
 
Ik ken de oude rider niet maar de wel de autovariant daarvan. De Rider 4xx is vooral anders. De autovariant vind ik prettiger dan de voorgaande editie. Dat betekent eigenlijk dat de basis van de Rider wel goed is.
Ik neem aan dat je hier al het een en ander gelezen hebt en daarmee ook op de hoogte bent dat alles nog niet tot in de puntjes verzorgd is maar dat de Rider in ruim een 1 jaar tijd zeker verbeterd is.
 
wat mij opvalt bij de TT-R40: ik had een route gemaakt, o.a. langs vliegveld Deelen. de route was: naar vliegveld Deelen en dezelfde weg terug naar de N224. TT adviseerde me tijdens het voorrijden om vanaf het aangegeven punt dóór te rijden naar het durp Deelen en daar te keren en dan pas terug te rijden. zo ook op de John Frostbrug in Arnhem: ik wilde naar het info-centrum naast de brug, maar TT zei het volgende: rotonde oprijden, 5e rechts. TT sloeg het infocentrum gewoon over! terwijl ik het er wel als waypoint in had gezet....TT berekende de snelste route.

ik heb dat thuis opgelost door bij de brug de route geforceerd lang een paar punten vlak achter elkaar te laten lopen. dan gaat het zoals ik het hebben wil.

wat doe ik goed/fout?
 
Dit zou door kaartverschillen kunnen komen. Ik neem dat je de route in google maps (Tyre i.o.d) gemaakt hebt. Je hebt een punt bij het info centrum gezet. Deze ligt kort naast de brug.
Het zou kunnen zijn dat de GPS coordinaten van het info centrum op de TomTom kaart gewoon tegen de brug aanligt. De rider heeft deze 'fout' gecorrigeerd.

Door meer punten te zetten, dwing je de rider om iets te doen.

Anders gezegd: Gaat het niet zoals moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Het is allemaal wiskunde op de achtergrond en door een paar variabelen te wijzigen (routepunten), wijzig je de uitkomst.
 
Ik ken de oude rider niet maar de wel de autovariant daarvan. De Rider 4xx is vooral anders. De autovariant vind ik prettiger dan de voorgaande editie. Dat betekent eigenlijk dat de basis van de Rider wel goed is.
Ik neem aan dat je hier al het een en ander gelezen hebt en daarmee ook op de hoogte bent dat alles nog niet tot in de puntjes verzorgd is maar dat de Rider in ruim een 1 jaar tijd zeker verbeterd is.

Het lijkt me dat hij sinds kort toch zo goed als / helemaal op punt staat.
De meeste hier opgesomde problemen komen van mensen die nog niet gewoon zijn om met het toestel te werken?
 
ff iets anders, zuiver ter leering ende vermaeck: ik heb gisteren even de telefoonfunctie voor het eerst gebruikt, en dan gaat hij je contactenlijst synchroniseren.
Het duurt even (ongeveer 25 minuten bij mij.....) maar dan importeert hij wél mooi even zo'n 1200 contacten! Niet slecht!
 
ik maak de routes in ITNconv. dat vind ik prettiger werken dan Tyre. Tyre heb ik een paar keer gebruikt, maar echt gebruiksvriendelijk vond ik dat programma niet.
 
Probeer de gratis variant van MyRoute ook eens. Deze staat mij een stuk beter aan dan Tyre. Kon ik ook niet goed mee overweg.
 
Verslag van eerste ervaringen TTR400 bij lange motortrip.
De door mij eerder opgemerkte vertraging bij afslagen heeft me in de praktijk eigenlijk maar 1 keer een verkeerde afslag doen nemen (in de kleine 4000km)
Hoewel ik nog steeds niet alle ins en outs van het toestel ken, ben ik er content mee.

Prettig vond ik dat je je (zelf ingevoerde) tussenpunten duidelijk in het scherm ziet aankomen, niet alleen in beeld, maar ook aangegeven in afstand en pijltje!

Handig werkt het ook dat je al gemaakte ITN routes redelijk makkelijk kunt aanpassen op de TTR400 zelf door tussenpunten te verwijderen (door er op te klikken), tussenstops toe te voegen (via Huidige route). Vervolgens via Huidige Route kun je deze dan weer (onder andere naam) opslaan.
Zo ook met Nuttige Punten in route opnemen.

De touchscreen functionaliteit is goed. Met dikke handschoenen wat lastiger, maar ja eigenlijk mag je toch niet tijdens het rijden met je toestel spelen (althans, dat is niet verstandig).

Handig vind ik ook dat je heel eenvoudig de route weer oppakt door simpelweg op het (2D scherm) volgende tussenpunt te klikken en dan 'start route vanaf hier' te klikken.

Volgorde tussenstops wijzigen
Wat op zich handig kan zijn bijv. bij maken van Kronkelroute is de functie Wijzig volgorde tussenstops toepassen. Je kunt dan vrij simpel de routevolgorde aanpassen en hoeft je in 1e instantie niet druk te maken over waar je evt. tussenstops plaats.
Lastig is wel dat hij steeds na plaatsen van een tussenstop direct begint te rekenen, waarna je pas een volgende tussenstop kunt plaatsen.


Een paar mindere issues;

POIs, ik vind de huidige gehanteerde methode niet altijd handig. Al begin ik er wel aan te wennen.

Je in Tyre gemaakte/genaamde tussenpunten krijgen bij importeren in Tomtom een andere (wegnaam). Dat vind ik erg jammer en ga ik Tomtom Helpdesk maar eens over benaderen.

ITN routes via BT delen gaat niet!
Of doe ik wat fout? Wij reden met door mij gemaakte ITN routes en dezen bleken niet uitwisselbaar via BT. Blijkbaar werkt dat alleen met (gereden vastgelegde) GPX tracks.
Ga ik ook Tomtom helpdesk mee verblijden.

Bij hevige regen kan het scherm zo gevoelig blijken te zijn, dat een enkele druppel je toestel in een andere modus doet belanden, dat was even wennen.
NB: heb op TT support forum hierover al melding gelezen. Wat (enigszins) helpt, want ik heb antikras folie op het scherm geplakt, is idd dergelijke folie aanbrengen. Het gebeurde ook niet constant!

Waar dit fout ging weet ik even niet meer, maar soms ging het bij invoeren van tussenstop niet goed en werd deze aan het einde van de route geplaatst, waardoor dan een extra lus werd berekend, wat niet de bedoeling is!

Tussenstops wijzigen (op zich dus handig) is eigenlijk niet te doen in een route me meer dan 20 tussenpunten, wat met zelf gemaakte routes meestal het geval is!
Dan moet je zoveel punten aanklikken hetgeen ondoenlijk is volgens mij!

Ik laat het hier even bij, al met al kan ik met de huidige TTR400 aardig leven.
 
Laatst bewerkt:
Waar ik helemaal niets van begrijp is hoe bij Huidige Route de functie Wijzig volgorde tussenstops werkt. Daar moet ik nog even in duiken! Ter plaatse kon ik er in ieder geval niets mee :)

Ik denk op dezelfde manier als bij een spannende route. Je moet van begin tot eind alle punten aan klikken in de volgorde waarin je ze rijden wil.
 
Waar dit fout ging weet ik even niet meer, maar soms ging het bij invoeren van tussenstop niet goed en werd deze aan het einde van de route geplaatst, waardoor dan een extra lus werd berekend, wat niet de bedoeling is!

Ik vermoed dat dat was bij het plannen van een spannende route. Zie ook de eerste video op TomTom Rider 400/410/450/550: uitgebreide video-review — MrGPS, daar gebeurt hetzelfde en kun je ook zien hoe je vervolgens eenvoudig de volgorde aanpast.

Uitwisselen van routes via BT of via de cloud kan inderdaad alleen met gpx routes. Hoe dat werkt zie je in de vierde film in bovenstaande link.

Als je, vanwege je vorige TT, gewend was aan ITN zou ik je echt aanraden toch ook eens te werken met gpx. Dat heeft enkele nadelen (geen viapunten meer) maar ook belangrijke voordelen; zie de derde video voor uitleg van het verschil.

De laatste twee video's in bovenstaande link gaan over MyDrive; wat beperkt qua opties, maar daarmee wel zeerrrr eenvoudig in gebruik. Beslist proberen, en dan zeker ook het overzetten via de cloud.
 
Ik denk op dezelfde manier als bij een spannende route. Je moet van begin tot eind alle punten aan klikken in de volgorde waarin je ze rijden wil.
Thx Athorne - Ik had het intussen al gevonden - zie ook mijn commentaar dat het bij +20 tussenstops niet echt handig meer is, tenzij er andere opties zijn die ik niet gevonden heb.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat dat was bij het plannen van een spannende route. Zie ook de eerste video op TomTom Rider 400/410/450/550: uitgebreide video-review — MrGPS, daar gebeurt hetzelfde en kun je ook zien hoe je vervolgens eenvoudig de volgorde aanpast.

Uitwisselen van routes via BT of via de cloud kan inderdaad alleen met gpx routes. Hoe dat werkt zie je in de vierde film in bovenstaande link.

Als je, vanwege je vorige TT, gewend was aan ITN zou ik je echt aanraden toch ook eens te werken met gpx. Dat heeft enkele nadelen (geen viapunten meer) maar ook belangrijke voordelen; zie de derde video voor uitleg van het verschil.

De laatste twee video's in bovenstaande link gaan over MyDrive; wat beperkt qua opties, maar daarmee wel zeerrrr eenvoudig in gebruik. Beslist proberen, en dan zeker ook het overzetten via de cloud.
Hans bedankt - ik ga er nog mee stoeien, tijd zat om het uit te vogelen. Nu ben ik nog een echte ITN freak ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan