TomTom Rider 40 & 400 deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn indruk is dat GPX Route als bron (GPX Track en Route zijn voor de Rider beide een track) een mooie combi is tussen ITN en GPX. Niet al die tussenpunten en getetter van de ITN maar wel de mogelijkheid om andere routeringsinstellingen toe te passen. Naar verluidt werkt de traffic-info (als afsluitingen) ook met een GPX Route net als ITN (tenzij er een punt op de afsluiting staat) maar niet met een GPX track.
 
Hallo,

Even mijn bevindingen na enkele dagen duitsland.
De laatste update is voor mij een succes, na een omleiding wordt je met het grootste gemak weer terug naar de route verwezen, 1x niet maar toen ging de omleiding(weg)180 graden de andere kant op.

Wat mij nog opviel was een groen ballonnetje in de rechter informatie balk, ik wist niet wat het was maar bij dat punt aangekomen, kreeg ik de mogelijkheid/ vraag of ik een kortere weg wilde nemen (bv -2.30 min.). Heb vervolgens de geplande route gevolgd waarna het ook verdween.

Een klein hekel puntje was dat de rider regelmatig een bevroren beeld gaf en daarna weer compleet opnieuw opstarte, dit gebeurde met een route/track en met een van A naar B route maar niet wanneer er niets geladen was, dus alleen de wegenkaart.
 
Nog een minder puntje - Slechte bochten detaillering
Een belangrijk verschil tussen TTR400 en TTR5 (of Garmin)
De weg detaillering bij bochten (kronkelroutes) is erg onnauwkeurig, haarspeldbochten geeft'ie goed aan, maar veel haakse bochten worden als een flauwe bocht aangeduid!
Daarbij zie ik geen verschil of ik hem instel op 2D of 3D of wanneer is de zoom functie vastzet.
Ook hier verdenk ik TT er van dat dit bewust is gedaan. Nu blijf je nl. meer op de weg letten dan op je navigatie.
In de praktijk levert het voor mij ook geen enkel probleem op, af en toe moet je eens een keer extra in de ankers, maar dat gebeurde me met de TTR5 ook wel eens :)
 
Laatst bewerkt:
Wat mij nog opviel was een groen ballonnetje in de rechter informatie balk, ik wist niet wat het was maar bij dat punt aangekomen, kreeg ik de mogelijkheid/ vraag of ik een kortere weg wilde nemen (bv -2.30 min.). Heb vervolgens de geplande route gevolgd waarna het ook verdween.

Is een feature wat in de instellingen uit te schakelen is. Staat standaard op "Vraag me". Wat je dus ervaren hebt. Bij routes rijden komt deze vraag vaker naar voren. Omdat je daar vaker lussen rijdt.

Een klein hekel puntje was dat de rider regelmatig een bevroren beeld gaf en daarna weer compleet opnieuw opstarte, dit gebeurde met een route/track en met een van A naar B route maar niet wanneer er niets geladen was, dus alleen de wegenkaart.

Eventueel een volledige reset. Een paar methodes zijn beschreven hier in het topic en volgens mij ook op de site van MrGPS
 
Nog een minder puntje - Slechte bochten detaillering
Een belangrijk verschil tussen TTR400 en TTR5 (of Garmin)
De weg detaillering bij bochten (kronkelroutes) is erg onnauwkeurig, haarspeldbochten geeft'ie goed aan, maar veel haakse bochten worden als een flauwe bocht aangeduid!
Daarbij zie ik geen verschil of ik hem instel op 2D of 3D of wanneer is de zoom functie vastzet.
Ook hier verdenk ik TT er van dat dit bewust is gedaan. Nu blijf je nl. meer op de weg letten dan op je navigatie.
In de praktijk levert het voor mij ook geen enkel probleem op, af en toe moet je eens een keer extra in de ankers, maar dat gebeurde me met de TTR5 ook wel eens :)

Die indruk heb ik soms ook maar in 2D zou het niet mogen omdat je dan recht van boven kijkt. In 3D zou het kunnen.
 
Dat bevriezen heeft mijne 400 aan het begin (vorig jaar) wel vaak gedaan maar gebeurt eigenlijk nu nooit meer. 1x afgelopen reis toen ik wat zat te klooien.
 
Die indruk heb ik soms ook maar in 2D zou het niet mogen omdat je dan recht van boven kijkt. In 3D zou het kunnen.
Het is echt zo Athome - afgelopen week in de Franse alpen kunnen uitproberen.
Volgens mij is er geen andere instelmogelijkheid om dit te overwinnen.

Je ziet af en toe wel een haakse bocht, maar vaak ook niet in beeld verschijnen.
Maar zoals ik al schreef, het maakt in de praktijk niet uit. Mijn ogen zien meestal toch het verschil wel en je let echt meer op de weg nu wat in feite alleen maar veiliger is.

Eerder reed ik vaak echt op de navi om op scherpe bochten te anticiperen.
Vandaar mijn opmerking dat het wel eens een bewuste keuze zou kunnen zijn van Tomtom.

Qua kaartmateriaal zou het toestel een grotere detaillering makkelijk moeten aankunnen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt je moet gewoon op de weg letten want afgaande op de rider ga je snel de mist in. Net als aanwijzingen. "afslaan is de weg volgen" en rechtdoor is toch echt de weg verlaten gebeurt meer dan eens.
 
Klopt je moet gewoon op de weg letten want afgaande op de rider ga je snel de mist in. Net als aanwijzingen. "afslaan is de weg volgen" en rechtdoor is toch echt de weg verlaten gebeurt meer dan eens.
Het is zelfs veel gebeurd dat de TTR400 bij 2 haakse bochten vlak na elkaar, gewoon een bijna rechte lijn aangeeft.
Het went, maar idd niet alleen maar naar je schermpie kijken mbt interpretatie van de bochten, want dan ga je bij bocht 3 al van de weg af :)
 
Oke, het was mij nog nooit opgevallen zo`n groen ballonnetje.

De rider gaat naar Tomtom, daar gaan ze hem controleren, ik heb vaak een nodige resets uitgevoerd maar het wordt er niet beter van.
Vraag mij af waarom hij niet bevriest als alleen de wegen kaart getoond wordt.
 
Nog een minder puntje - Slechte bochten detaillering
Een belangrijk verschil tussen TTR400 en TTR5 (of Garmin)
De weg detaillering bij bochten (kronkelroutes) is erg onnauwkeurig, haarspeldbochten geeft'ie goed aan, maar veel haakse bochten worden als een flauwe bocht aangeduid!
Daarbij zie ik geen verschil of ik hem instel op 2D of 3D of wanneer is de zoom functie vastzet.
Ook hier verdenk ik TT er van dat dit bewust is gedaan. Nu blijf je nl. meer op de weg letten dan op je navigatie.
In de praktijk levert het voor mij ook geen enkel probleem op, af en toe moet je eens een keer extra in de ankers, maar dat gebeurde me met de TTR5 ook wel eens :)


heb je met de TT in de gewone stand gereden?
draai em eens 90 graden, ik vind m die stand beter in/uitzoomen en is de detaillering een stuk beter.
 
Sinds 2 weken ook eigenaar van een TomTom Rider 410 Premium Great Rides Edition

Overgestapt van een Gorider Excalibur waar ik opzich tevreden over was maar toch een aantal haken en ogen had waar ik niet prettig mee kon werken.

Nu de rider sinds 2 ritten geprobeerd en volledig tevreden.
Nu bezig met routes maken en erin zetten.
Nog niet geheel duidelijk voor mij, hopelijk komt dat snel.

Ik rij soms als voorrijden bij stichting voor zieke kinderen.
Hierbij is het nodig dat de route erin staat zoals ik hem op de pc ontwerp of opgeslagen heb tijdens het voorrijden. (live route plannen)

Mochten jullie tips hebben hoor ik ze graag
 
MyRoute is gratis te gebruiken. Je mist alleen de TomTom kaart. Die connector die ook bij de betaalde versie zit, is leuk maar zeker niet noodzakelijk. Blijf je gebruik maken van het ITN route-formaat (wat op zich goed kan), heb je voldoende aan de gratis versie. Wil je met GPX bestanden gaan werken, dan is de TomTom kaart een stuk belangrijker.

Probeer het eerst eens. Overstappen naar de betaalde versie kan altijd nog

Alle gratis routeplanners maken gebruik van Google Maps voor de routeberekening. Myroute dus ook. Bij MyRoute kan je daarnaast nog overstappen naar de betere TomTom kaart (betaalde versie). Dit maakt MyRoute interessanter om er in ieder geval eens mee te beginnen.
 
Als een geprobeerd? Of heb je zelf geen Rider 400?

Er zit tegenwoordig een telefoonfunctie in en je contacten uit je telefoon worden overgenomen door de Rider (paar berichten geleden gelezen). Ik gebruik het zelf niet omdat ik tijdens het rijden helemaal niet bereikbaar wil zijn (en niemand zou dat moeten) maar het zou nu moeten werken.
 
Als een geprobeerd? Of heb je zelf geen Rider 400?

Er zit tegenwoordig een telefoonfunctie in en je contacten uit je telefoon worden overgenomen door de Rider (paar berichten geleden gelezen). Ik gebruik het zelf niet omdat ik tijdens het rijden helemaal niet bereikbaar wil zijn (en niemand zou dat moeten) maar het zou nu moeten werken.

Ik heb (nog) geen TomTom 400. Ben aan het overwegen om over te schakelen van mijn Rider 5 naar de 400. Op de website waar ik hem eventueel wou bestellen stond het voorgaande dus al opmerking. Ze spreken echter nog over firmware van ergens in 2015 ;).

Ik ben ook niet graag bereikbaar tijdens het rijden maar wil wel kunnen bellen tijdens het rijden. Zo laat ik meestal weten dat ik op weg ben naar huis ;). Ik vergeet namelijk elke keer berichtjes te sturen en SMS'en op de motorfiets gaat al helemaal niet :)
 
Is het nu ondertussen al mogelijk om zelf een telefoongesprek te starten met de TomTom?
Ja, je kan wel gebeld worden. Maar als je zo nodig moet bellen ga dan gewoon langs de weg staan (mijn mening). Het lijkt wel of mensen het niet willen begrijpen |( dat bellen en @ppen veroorzaker is van ongelukken.......stijgend met stip!
 
Laatst bewerkt:
Ja, je kan wel gebeld worden. Maar als je zo nodig moet bellen ga dan gewoon langs de weg staan (mijn mening). Het lijkt wel of mensen het niet willen begrijpen |( dat bellen en @ppen veroorzaker is van ongelukken.......stijgend met stip!


Mijn idee ook. Het gaat echt niet samen
 
Ja, je kan wel gebeld worden. Maar als je zo nodig moet bellen ga dan gewoon langs de weg staan (mijn mening). Het lijkt wel of mensen het niet willen begrijpen |( dat bellen en @ppen veroorzaker is van ongelukken.......stijgend met stip!

Dan moet je ook niet praten tegen je bijrijder of luisteren naar muziek. Beetje hypocriet in dit geval dus.

Ik zie geen probleem in een telefoontje op de autosnelweg. Als ik bochten aan het nemen ben in de Ardennen ga ik natuurlijk niet bellen. Dan wil ik genieten van elke bocht :)
 
Gebruik van Telefoon/Smartphone in het verkeer (wandelen, fietsen en alle gemotoriseerd verkeer) moet gewoon verboden worden. Zodra je dat ding in de vingers hebt (geldt veel meer voor een smartphone dan telefoon), zit je gewoon in een andere wereld en heb je niet in de gaten wat er om je heen gebeurt.

Wil je 'm gebruiken, ga lekker ergens op een bankje zitten en je bent (nagenoeg) niemand tot last.

Een gesprek voeren via telefoon en andere vormen van communicatie via de Smartphone vraagt overduidelijk meer van je aandacht dan een normaal gesprek met de bijrijder of luisteren naar muziek.
Als anderen je bellen, moeten ze iets van je en dat vraag aandacht. Een gesprek met je bijrijder over hoe groen het gras buiten al is, is een totaal ander soort gesprek.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan