TomTom Rider 40 en 400

Status
Niet open voor verdere reacties.
1) de tomtom tijdens de stop niet uitgezet maar na starten van de motor ging even het beeld uit en direct weer aan daarna bleef bv het laatste adres waar gestopt was bovenin staan, je kon wel de route volgen maar de tijd en de km werden groten dus hij telde niet af naar het eindpunt. stoppen en de track opnieuw laden en het ging goed.

Volgens mij heb ik zoiets van het weekend ook meegemaakt.

Ik had een route gemaakt maar op een bepaald punt ging de Rider een andere kant op dan ik van te voren in de GPX had gemaakt. Dit had ik thuis al gezien en via Route.TomTom.com had de mogelijke oorzaak gevonden. Heb dit verder in de GPX niet aangepast.

Tijdens de route ben meerdere keren van richting veranderd, dit resulteert dus in een herbereken actie. Dit herbereken heeft op een bepaald moment geleid tot een lus in de route.

Toen ik de "Afwijking" voorbij was, bleef er maar in mijn scherm staat in na 3,5 km rechtsaf moest gaan. Terwijl de navigatie pijl op de kaart dit niet liet zien. Ik kreeg ook geen aanwijzingen meer en de totale reistijd liep langzaam op.
Ben gestopt en heb op de kaart uitgezoomd. Zag toen een rare lus, die begon bij de afwijking. Heb de track gestopt en weer opnieuw gestart. Probleem was weg en heb verder probleemloos gereden.
 
Afgelopen paar dagen weer met de Rider op stap geweest. Mijn bevindingen.

Roterende houder:
Een leuke gimmick maar voor mij totaal niet zinvol. gebruik deze alleen maar horizontaal. Bij komende nadeel is een trillende Rider op het stuur. Ik ga bezig met een oplossing.
TomTom: Breng als accessoire een stabiele houder op de markt zonder rotatiemogelijkheid.

Folie op het scherm:
Heb sinds kort mat folie op het scherm zitten (uit de Essential Kit van Waypoint). Werkt goed maar zorgt er wel voor dat de bediening met handschoen wat lastiger geworden is.

Bluetooth:
Hier zijn nog steeds problemen mee. Nu ook weer bewezen dat meerdere Bluetoothconnecties naar Rider voor problemen zorgen. Op de heenweg viel mij dat de aanwijzingen gewoon goed waren zonder haperingen o.i.d. Ik vertrouwde het niet en ben dus gestopt om de bluetoothverbinding met de smartphone (voor de Live functies) te controleren. Deze bleek niet actief te zijn.
Heb deze geactiveerd en ja hoor, bij de tweede aanwijzing was het weer vertrouwt. Het kraakte weer lekker.

In Belgie en Duitsland heb ik geen data en heb daarom de Bluetootverbinding naar de smartphone op de smartphone uitgeschakeld. Heb deze dagen ook geen problemen gehad met de aanwijzingen of andere vage bluetooth gerelateerde problemen.

Laden van Track:
Gingen allemaal goed. Waar voor de laatste softwareupdate de melding "Geen route mogelijk", aan de orde van dag was, ging het nu allemaal goed. Het is me wel opgevallen dat het laden zelf wel moeizamer gaat. De track wordt ongeveer 3 keer berekend voordat deze op het scherm komt te staan. Althans de progressiebalk begint meestal 3 keer met tellen vanaf 0%

Alles bij elkaar vind ik de Rider 400 nu op het punt zitten waar deze bij de introductie had moeten zijn. Niet perfect maar wel fatsoenlijk bruikbaar
 
Heeft iemand de Sena SMH5 icm de rider 40/400?
Heb ook de Sena SMH5 aan mijn 400.
Geluid is redelijk. Vind persoonlijk het volume aan de lage kant en ook de dynamiek is maar matig. Maar dat ligt aan de Rider. (Met de Sena op de Zumo 660 klinkt het duidelijker en harder)

Indien je niet te veel last hebt van omgevingslawaai en wind is het te doen (tot pakweg 120 km/H zoals anderen reeds opmerkten)

Ook hoor ik nogal eens een kraakje. (Niet echt hinderlijk). Heb geen gsm gekoppeld, dus maar 1 Bluetooth kanaal in gebruik.
Over de SMH5 ben ik overigens heel tevreden.
 
Laatst bewerkt:
Onlangs mijn Garmin 278 verkocht voor flink wat geld en vandaag de Tomtom 400 aangeschaft. Morgen eens testen, ben erg benieuwd.
Hoop dat ik geen spijt ga krijgen.
De 278 was echt een goed apparaat, maar nu toch echt wel verouderd, te groot en het updaten van de kaarten veel te omslachtig.
Ben met name erg benieuwd naar de kronkelroutes.

full
 
Als ik een spannende route wil rijden moet dat met een 'via punt'. Nu tik ik nog wel eens per ongeluk op de verkeerde plek in het scherm en daar maakt ie dan een via punt van wat ik niet wil. Kun je deze ook makkelijk weer verwijderen? Ik ben dr nog niet achter hoe.

Verder bevalt de TTR 400 uitstekend. Ik vind het roterende scherm ideaal juist!
 
Wow een Multistrada. Staat nog op mijn todo lijst om mee te rijden. Lijkt me erg gaaf maar ik ben bang dat deze te veel van het goede is voor de binnendoorwegen die ik meestal rij. Opteer daarom eigenlijk een Caponord 1200.

Uiterlijk wel eerst een keer rijden om mijn mening te kunnen testen.

Voor de rest, veel plezier met de Rider 400. TomTom heeft nog veel te leren vanuit het oogpunt van een Garmin rijder. Maar probeer er eens met een frisse neutrale blik naar te kijken en je zal zien dat het best een leuk apparaat is.

@Hedcandy:
Ja dat is mogelijk maar dat gaat wel wat omslachtig.
- Maak je route verder af zoals je de route wil hebben.
- Start de route.

Aan de zijkant komen nu alle routepunten te staan.
- Druk op het punt dat je verwijderen wil.
- Er wordt nu ingezoomd op het punt op de kaart en er komt vervolgens een menuutje met de mogelijkheid om het punt te verwijderen.

Andere manier weet ik niet
 
Laatst bewerkt:
Onzin, maakt niet uit met wat voor navigatie je rijdt. En wat betreft achterop rijden omdat je navigatie zegt dat je rechtdoor moet en de rest afdraait, dat kan met elk systeem gebeuren, het is de domme k.t die achterop rijdt die niet gewend is om in groepsverband te tijden of gewoon een excuus wil hebben voor zijn domme actie
Jij mag het onzin vinden, daar zijn de meningen over verdeeld.
Ik denk dat in de laatste paar posts voor jouw reactie genoeg argumenten zijn genoemd waarom ook volgers de route mee willen kijken op hun navigatie.
(Ze moeten natuurlijk wel voldoende afstand houden en de voorrijder moet anticiperen op zijn volgers, dus op tijd afremmen en knipperlicht gebruiken)

En nee..., de Zumo is in het geval dat herberekenen uitstaat (of nog beter: op vragen) veel voorspelbaarder dan de 400.
(Maar je moet het toestel wel kennen. En dat is de reden dat velen de Rider prettiger vinden. Hoef je niet na te denken, gewoon rijden en de lijn volgen)
Kijk maar naar het voorbeeld van de "lus" in de route waar Athome mee te maken kreeg.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er serieus mensen die de navigatie de schuld geven als ze achterop een voorganger kleunen?
Tijd om 't rijbewijs in te leveren en lekker thuis achter de simulator kruipen :N
 
Als ik een spannende route wil rijden moet dat met een 'via punt'. Nu tik ik nog wel eens per ongeluk op de verkeerde plek in het scherm en daar maakt ie dan een via punt van wat ik niet wil. Kun je deze ook makkelijk weer verwijderen? Ik ben dr nog niet achter hoe.

Verder bevalt de TTR 400 uitstekend. Ik vind het roterende scherm ideaal juist!
Daar lig ik dus ook regelmatig mee te klooien.
Ik begin gewoon opnieuw, dat gaat het snelste maar als je al meerdere viapunten hebt geplaatst ben je mooi de klos.

Heb eerder de opmerking geplaatst dat je op een eenvoudige manier een stapje terug zou moeten kunnen doen om je laatste aktie te herstellen en opnieuw uit te kunnen voeren.
Helaas zien de meeste daar de zin niet van in. Misschien dat het door jouw omschrijving nu duidelijker is.
Ook TomTom heeft deze wens volgens mij niet opgemerkt.
 
Zijn er serieus mensen die de navigatie de schuld geven als ze achterop een voorganger kleunen?
Tijd om 't rijbewijs in te leveren en lekker thuis achter de simulator kruipen :N
Als dit aan mij gericht is dan heb je het niet begrepen.
Natuurlijk is en blijft juist de motorrijder verantwoordelijk (voor zijn en andermans veiligheid).
Maar als er meerdere mensen in een groep de route "meekijken" is het wel zo handig dat ze een correcte en voorspelbare route hebben. (Anders kun je de nav net zo goed uitzetten of veeel afstand houden, en zeker goed opletten op de voorganger)
 
Wow een Multistrada. Staat nog op mijn todo lijst om mee te rijden. Lijkt me erg gaaf maar ik ben bang dat deze te veel van het goede is voor de binnendoorwegen die ik meestal rij. Opteer daarom eigenlijk een Caponord 1200.

Uiterlijk wel eerst een keer rijden om mijn mening te kunnen testen.

Voor de rest, veel plezier met de Rider 400. TomTom heeft nog veel te leren vanuit het oogpunt van een Garmin rijder. Maar probeer er eens met een frisse neutrale blik naar te kijken en je zal zien dat het best een leuk apparaat is.

@Hedcandy:
Ja dat is mogelijk maar dat gaat wel wat omslachtig.
- Maak je route verder af zoals je de route wil hebben.
- Start de route.

Aan de zijkant komen nu alle routepunten te staan.
- Druk op het punt dat je verwijderen wil.
- Er wordt nu ingezoomd op het punt op de kaart en er komt vervolgens een menuutje met de mogelijkheid om het punt te verwijderen.

Andere manier weet ik niet

Je kan met de Multistrada verschillende ridersmodes selecteren waarbij de vering en motor aangepast worden. Touring en/of Urban mode zijn goed te doen voor het betere toerwerk. Ok, op de Sportstand trekt ie wel de straatstenen uit de straat.
Maar het is echt een dikke aanrader hoor, zeker als je iets zoekt met comfort, maar toch ook iets sportiefs. Heb voornamelijk racemotoren gehad en een paar nakeds en dit is het perfecte compromis. Heb ook wel eens op een GS gereden, maar dat ging te makkelijk. Dit heeft echt karakter.
Enfin, voor zover het verkooppraatje :P

De 278 van Garmin was echt top hoor, maar nu echt wel verouderd, te groot/lomp en het updaten een drama. Wat ik gemerkt heb is dat als je met een groep rijdt, elk navigatie je een andere route laat rijden, ook al rij je allemaal met een Garmin. Dus was dat een beetje beu en aangezien het toch niet uitmaakt welke gps je hebt, heb ik dit keer gekozen voor gemak onderweg. Gewoon het eindpunt en evt. wat tussenpunten erin zitten en de gps de leukste route laten zoeken. Volgens mij doet de 400 dat nu het beste. Vandaar de overstap naar TomTom. Oh en ik heb aandelen TomTom, dusja :P
 
Laatst bewerkt:
@Hedcandy:
Ja dat is mogelijk maar dat gaat wel wat omslachtig.
- Maak je route verder af zoals je de route wil hebben.
- Start de route.

Aan de zijkant komen nu alle routepunten te staan.
- Druk op het punt dat je verwijderen wil.
- Er wordt nu ingezoomd op het punt op de kaart en er komt vervolgens een menuutje met de mogelijkheid om het punt te verwijderen.

Andere manier weet ik niet
Dat kan makkelijker hoor... Gewoon tijdens het plannen het "foute" punt aantikken, op het knopje met 3 puntjes in de popup tikken en voor "Verwijder deze tussenstop" kiezen.
 
Nu druk bezig met updaten en 'pielen'.
Denk dat deze wel gaat bevallen :)
Route maken via MyDrive en versturen via je laptop die weer synct met je 400 via de telefoon werkt al goed.
Zo eens die app downloaden.
Ook die traffic en flits info is toch wel handig.

Het enige wat ik nog mis is het aanpassen van opstartlogo e.d.
 
Laatst bewerkt:
Dat kan makkelijker hoor... Gewoon tijdens het plannen het "foute" punt aantikken, op het knopje met 3 puntjes in de popup tikken en voor "Verwijder deze tussenstop" kiezen.

Heb ik geprobeerd maar kreeg ik niet voor elkaar. Leek mij namelijk ook de meeste voor de handliggende optie
 
Vraagje..
Ik heb sinds een paar dagen een TT rider 40 gekocht. gelijk daarbij een SD kaart erbij gehaald. Deze erin gedaan.. Maar voor geen enkele mogelijkheid krijg ik hem er meer uit?

Iemand een oplossing?
 
Door bijvoorbeeld een paperclip te gebruiken. Er vanuit gaande dat de kaart er wel goed in zit. Anders met een speld o.i.d er uit peuteren
 
dwz. iets verder er in drukken dan komt de kaart omhoog. Maar goed laat lekker zitten er uit halen is niet echt meer nodig gelukkig.
 
Als dit aan mij gericht is dan heb je het niet begrepen.
Natuurlijk is en blijft juist de motorrijder verantwoordelijk (voor zijn en andermans veiligheid).
Maar als er meerdere mensen in een groep de route "meekijken" is het wel zo handig dat ze een correcte en voorspelbare route hebben. (Anders kun je de nav net zo goed uitzetten of veeel afstand houden, en zeker goed opletten op de voorganger)

Nee hoor, niet specifiek gericht. Maar je zegt het wel zelf: waarom niet gewoon je nav uitzetten, afstand houden en goed opletten op die vent voorop? Die rijdt er met een doel. Enige reden waarom ik m'n nav aan zou houden is om een track op te nemen, zodat ik die geweldige route later nog eens kan bekijken/rijden.
 
Vandaag de 400 eens lekker kunnen testen, eerste indruk is zeer goed!
Live updates van verkeer en flitsers is erg handig en werkt goed.
Er is genoeg informatie in beeld en is best overzichtelijk.
Het kantelen werkt ook prima en is soms best handig.
Het maken van een "spannende" route werkt zeer goed. De TomTom stuurt je over leuke weggetjes en amper over doorgaande wegen.
Hier ga ik veel plezier van hebben.
Ben de Garmin alweer vergeten en zou echt niet terug willen.
 
Voor mij is dit item een onoverzichtelijke warboel geworden. Kan de forumbeheerder er niet voor zorgen dat er meer naar item wordt opgedeeld ? Je kan moeilijk 100 pagina's doorbladeren. De ene keer gaat het over bluetooth, dan weer over de software update. Op deze pagina zijn we weer aan de SD kaart aan het prutsen ( ook een klacht 90 pagina's terug) enzv.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan