TomTom Rider 5 2013 traag met vinden satellieten

Boevie

MF veteraan
18 dec 2010
22.938
7.179
Achterhoek
De titel is gelijk mijn vraag.
Ik vind dat ding zóó traag, en dat is altijd al zo geweest.
Vooral met bewolking, duurt meerdere minuten na het opstarten voordat dat apparaat weet waar die zich bevind.

Vergelijkingsmateriaal is een autonavigatie, de Classic, en die is een aantal jaartjes ouder maar veel sneller.
En natuurlijk een TomTom Go Basic uit 2016, maar dat is natuurlijk geen vergelijk.

Ook al haal ik de GPS update binnen met Home, het maakt weinig uit.
Traag als stront in een trechter, hebben meer mensen met een Rider 5 hier last van?
 
Hier geen last van. Als ik hem buiten opstart heb ik binnen 10 sec gps. Hij doet er bij mij wel langer over als ik hem binnen opstart, bv parkeergarage werk, en dan naar buiten rijd. Zal hem een dezer dagen eens updaten en testen hoe lang het exact duurt ter vergelijk.
 
Hier geen last van. Als ik hem buiten opstart heb ik binnen 10 sec gps. Hij doet er bij mij wel langer over als ik hem binnen opstart, bv parkeergarage werk, en dan naar buiten rijd. Zal hem een dezer dagen eens updaten en testen hoe lang het exact duurt ter vergelijk.
Ik meen dat Gs Ben het al eens gehad heeft over 2 versies van de Rider5. Het 1 of andere onderdeel.

Ik heb er eigenlijk nooit op gelet tot de RollOver van april.
Toen kwam er een illegale update voorbij voor oudere navigatie, waaronder onze Classic.
En die start veel sneller op dan mijn gebakje.
Ik heb een tijdje rondgereden met beide navigaties op de voorruit.

Heel apart. Als je het eenmaal weet blijft het jeuken.
 
Ik heb hem al eens teruggezet naar de fabrieksinstelling, dus alles is eraf geweest.
Helemaal up to date. Het helpt allemaal niets.
 
Mijn Zumo 550 doet de laatste tijd er ook lang over (buiten)
 
Mijn motormaatje heeft al jaren een Zumo 660. Ik meen uit 2009.
Hij zei jaren geleden dat hij niet aan updaten deed.
Met elke update word zo'n apparaat trager. Fabrikanten bouwen extra een 'virus' in. Na een x aantal jaren moet de ergernis zo groot worden dat je vanzelf een nieuwe koopt.
Met een update is het apparaat weer bij de tijd zodat het blijft werken maar er word volgens hem Dus ook extra ergernis/traagheid ingebouwd.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Laptops, telefoons enz daar merk je het ook. Steeds meer mogelijkheden en dan trekt het geheugen of de processor het niet meer, en dan koop je maar wat nieuws.

Het zou kunnen dat mijn Rider 5 in de beginjaren niet zo traag was. Dat weet ik natuurlijk niet meer.
Toch raar dat mijn TomTom Classic zonder updates en met illegale GPS update véél sneller is.
 
Mijn motormaatje heeft al jaren een Zumo 660. Ik meen uit 2009.
Hij zei jaren geleden dat hij niet aan updaten deed.
Met elke update word zo'n apparaat trager. Fabrikanten bouwen extra een 'virus' in. Na een x aantal jaren moet de ergernis zo groot worden dat je vanzelf een nieuwe koopt.
Met een update is het apparaat weer bij de tijd zodat het blijft werken maar er word volgens hem Dus ook extra ergernis/traagheid ingebouwd.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Laptops, telefoons enz daar merk je het ook. Steeds meer mogelijkheden en dan trekt het geheugen of de processor het niet meer, en dan koop je maar wat nieuws.

Het zou kunnen dat mijn Rider 5 in de beginjaren niet zo traag was. Dat weet ik natuurlijk niet meer.
Toch raar dat mijn TomTom Classic zonder updates en met illegale GPS update véél sneller is.
Dat doen ze met telefoons ook.
 
Dat doen ze met telefoons ook.
Klopt, is mijn ervaring ook.
Er zit gewoon een lijn in, telefoon mag het zoveel jaar doen, en dan gaan ze je pesten dmv van updates. En bijv bij Samsung daar kun je geen standaard meegeleverde apps verwijderen.

Laptops netzo.
De adapter is na 5 jaar overleden en je koopt via internet een nieuwe die niet orgineel is.
De software ziet dit en constant komt die foutmelding in beeld dat Dell een goeie werking niet kan garanderen, het is zelfs gevaarlijk. Koop een orginele.
En het werkt gewoon goed.
Die hele laptop is nu trouwens ook zo traag als de neten.
De vrouw heeft al een nieuwe gekocht, terwijl de ouwe gewoon even een schone installatie nodig heeft met misschien een kleine upgrade van werkgeheugen of harde schijf, of...
 
Ik zat trouwens vandaag ook 10 minuten in mijn auto te pielen met mijn telefoon , na mijn werk in Zutphen. De auto stond gewoon op de parkeerplaats.
Ik had de Rider al aangeslingerd en reed na 10 min weg. Na 1500 meter door de stad kreeg Tommie eindelijk contact met satellieten , en de pijl schoot naar de weg waar ik mij op bevond.
Ik keek naar buiten en zag de maan, die lichtelijk wazig was. Dus echt bewolkt was het ook niet.

Ongelooflijk dit, kan niet goed zijn.
@GS_BEN ? Help. Wat was er ook al weer met de hardware. 2 verschillende dingetjes in 2 verschillende versies Rider 5?
 
Ik denk toch dat ik de handdoek maar in de ring gooi en contact opneem met TomTom.
Vandaag leek het redelijk goed te zijn maar de laatste 5 km naar huis bevond ik mij weer in het weiland, naast de weg. Dus waarschijnlijk is het nooit goed, maar de software corrigeert normaal gesproken kleine afwijkingen en plaats die op de dichtstbijzijnde weg.

Ook nog gekeken in het menu bij informatie, 14 satellieten waarvan er 11 blauw waren. Dat betekend volgens mij dat er een uitstekende plaatsbepaling kan plaatsvinden, en toch gaat het mis.

Ik krijg eigenlijk toch het idee dat het aan TomTom ligt.
Men heeft de RollOver gefixt, maar volgens mij gaat het niet goed met de GPSupdate via Home.
Ik heb eigenlijk geen zin in het contacten van de helpdesk.
Dan word dit weer ontkend of het ligt aan mij... stuur hem maar op (Wat ik denk ik niet doe)
Maar we zullen zien.
 
Verkoop dat ding een bestel de 550 met een fatsoenlijke processor heb jaren lang de tomtom rider 2 gehad prima ding om in te tikken waar je heen wilt en daar bleef het dan ook bij.

Als ze bij tomtom op de beurs niets zeggen en je alleen een glimlach ziet met de vraag of de navigatie nu eindelijk zo is zoals hij had moeten zijn spreekt boekdelen.
 
Dat had al zullen gebeuren, maar eigenlijk boycot ik TomTom sinds een paar jaar.

De nieuwe is nóg steeds niet goed.
Alhoewel? De 400serie heeft volgens mij nog steeds het terug naar de routeprobleem (Of stippeltjesweerstandweg ?), en volgens GS_BEN is dit in de 500serie weer opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Verkoop dat ding een bestel de 550 met een fatsoenlijke processor heb jaren lang de tomtom rider 2 gehad prima ding om in te tikken waar je heen wilt en daar bleef het dan ook bij.

Als ze bij tomtom op de beurs niets zeggen en je alleen een glimlach ziet met de vraag of de navigatie nu eindelijk zo is zoals hij had moeten zijn spreekt boekdelen.
Nja, kan.

Of het is een verkoper die wil verkopen, en sommigen hebben der ook gewoon geen bal verstand van, als je doorvraagt.

Kweet niet wat een glimlach betekend.
 
Probeer eens de 550 en de snelheid die tom tom mog nooit heeft gehad. beetje zoeken en je pakt hem al voor een leuke prijs.

Ik ben ook niet van het weggooien of steeds een nieuwe kopen maar nu vind ik het eindelijk zoals het zou moeten lopen een nieuwere hierna interesseert me ook niet.
 
Ja klopt.
Ik had eigenlijk verwacht dat ik er één kreeg voor mijn verjaardag, maar dat was een laptop.

Maarja, veel rijd ik ook niet meer.
 
Afbouwen niet, gaat vanzelf 🤷‍♂️

Der is altijd wat. Vroeger was rijden prio 1, nu niet meer.
Door omstandigheden geen Alpen meer, en dan kakt het in.
Toch nog bijna een nieuwe Triumph gekocht vorig jaar maar mocht niet van de vrouw, ie ried joh nóóit meer.

Deze zomer inderdaad niet, veel te warm en andere dingen.
Is schijnbaar geen prio 1 meer🤷‍♂️
 
Dat motor rijden in kan kakken heb ik ook gehad totdat je ineens een ander type motor koopt

Nu in een KTm adv rijd rij ik veel meer en op heel andere wegen.

Ook op vakantie pak ik nu de kleinere wegen die vaak heel mooi zijn.

Je zegt door omstandigheden geen alpen meer lukt bergrijden soms niet meer , glooiende lanschappen zijn er niet minder om toch.
Tomtom al weggebracht voor reparatie
 
Dat motor rijden in kan kakken heb ik ook gehad totdat je ineens een ander type motor koopt

Nu in een KTm adv rijd rij ik veel meer en op heel andere wegen.

Ook op vakantie pak ik nu de kleinere wegen die vaak heel mooi zijn.

Je zegt door omstandigheden geen alpen meer lukt bergrijden soms niet meer , glooiende lanschappen zijn er niet minder om toch.
Tomtom al weggebracht voor reparatie
Daar heb je gelijk in.

Na 7 jaar bergen heb je dat ook wel een keer gezien.
Het was altijd wel ontzettend lachen.
De eerste 2jaar gingen we naar Tirol . Dat vond ik eigenlijk maar niks.
Meer miezerregen dan zon, en hooguit een graadje of 15 s'middags.
Ik zeg dat ga Ik zo niet meer doen.
Volgend jaar gaan we die berg over en anders haak ik af.
Ik wil zon en blauwe luchten.
Jajaja...
Na oke, dan gaan we naar Velden in Karintië.
De dames wilden opeens ook allemaal mee, dus we hadden een bezemwagen 👍
Stukken beter qua temperatuur natuurlijk' alleen het probleem was dat die wijvenmekaar afmaakten. Echt, wat een toestanden waren dat:?_O-
Woensdags de week doorzagen in Lubiana. We gingen met de trein en de terugweg was weer een rel omdat een verlieft paartje niet op kwam dagen. De volgende dag arriveerden ze met de trein en, koekoek. Word War Three.

Daarna nog 4 jaar Dolomieten . De vrouwen gingen de eerste jaren nog mee, toen waren we er klaar mee. Constant dat gezeik.
Overnachten deden we altijd in een hotel op een vaste plek en van daaruit proefritten maken.
Het laatste jaar ging het roer om en ging de bagage elke dag mee. Van hotel naar hotel. Dat was ook echt gaaf.
Duitsland, Zwitserland, Italië, en op de terugweg via Oostenrijk langs een Triumph treffen.
2 van de boys wilden er persé langs omdat ze dat merk rijden.
We waren d'r er moest opeens intree betaald worden, en dat gingen ze niet doen _O-
Een what the fuck moment.

Het jaar daarvoor hadden we elkaar al zo ongeveer afgemaakt op de terugweg.
De 2 heren wilden aan één stuk door tot over de Fernnpas' en dan koffie.
Dit hadden ze overlegt:? :N, dus dat ging gebeuren.
Dus niet, 2 man zet na anderhalf uur de motor op de stut voor koffie ent was oorlog. Ze kwamen terugrijden met een hoop kabaal, en dat was geen afspraak en wij hadden net ons 2de peukie opgestoken.
Echt, wat een toestand was dat weer.

Oorlog over TomTom navigaties hebben we ook gehad _O-
TomTom bagger en Garmin paratiserend.

Het waren wel mooie tijden en altijd veel schik gehad.
Oorlog en even later was alles weer vergeten.
Lekkende keerring en zeggen dat de keerring zweet.
Joris vertrouwde het natuurlijk toch niet en bleerde dat dit het einde was van zijn vakantie, en belde de motorzaak.
En, wat zei die oetlul?
"Ehhh, ik was een tissue". Zweetbandje en een Tyrep, en het kon weer vandan.

Echt geweldig.
 
Laatst bewerkt:
Maar je hebt gelijk, dichter bij huis is ook gaaf. Duitsland en de Ardennen.
Ik denk de laatste tijd wel veel aan een Allroad, of zo iets dergelijks. Of inderdaad KTM.
Die Zwei zijn de laatste 2 jaar met zen beiden zonder iets te zeggen met een aanhanger geweest richting Dolomieten. Wel een georganiseerde reis met een groep.

En dat maakt me ook niet uit, van mij mogen ze.
Ik onderneem zelf ook geen actie, sooo.

De TET rijden, dat lijkt mij ook wel een keer wat.
KTM en dan een paar weken knallen van boven naar beneden.
De één heeft de laatste jaren ook een Triumph huppeldepup. Een toer maar ook wel een beetje offroad, denk ik.
Joris racet eigenlijk alleen nog maar op Assen enz, dat krijg je met 50+, maar hij heeft nog wel steeds zijn 1100.
L heeft een MotoGuzzi maar rijd eigenlijk nooit meer.
Word ook wel aardig aan de leeftijd zo langzamerhand.

Hij was altijd wel in voor álles, en een echte kartrekker, dus wie weet.

De motorclub bestaat trouwens niet meer.
Al meer dan 10 jaar niet meer, te weinig animo en teveel steunende leden en bierdrinkers.
We houden nog wel altijd een nieuwjaarsreceptie. Dat was vroeguh ook alleen maar aftanken, maar de laatste jaren trek ik dat niet meer :o :X

Nja jongens, we zien wel. Als er nog goeie ideeën sijn?
 
Laatst bewerkt:
Mm ja jammer dat een groep geen groep kan blijven je moet in elkaar investeren. en vrijheid kunnen geven
Geven en nemen maar er was geen balance denk ik.
Ik rijd heerlijk alleen stop wanneer ik wil kijk waar ik wil, km maken joh er zoveel meer te zien als je vaker stopt
heb zelf een gas brandertje maak ik onderweg koffie of soepie. genieten van het uitzicht waar ik dan sta

Of je gaat met je vriendin of je zoekt een andere groep zou ik zeggen.

Maar heb je de 550 al bekeken er zijn veel aanbiedingen verkoop je dat ding van jou beetje er bij.
Heb ik ook gedaan dan valt het reuze mee en eindelijk een snelle tomtom
 
Mm ja jammer dat een groep geen groep kan blijven je moet in elkaar investeren. en vrijheid kunnen geven
Geven en nemen maar er was geen balance denk ik.
Ik rijd heerlijk alleen stop wanneer ik wil kijk waar ik wil, km maken joh er zoveel meer te zien als je vaker stopt
heb zelf een gas brandertje maak ik onderweg koffie of soepie. genieten van het uitzicht waar ik dan sta

Of je gaat met je vriendin of je zoekt een andere groep zou ik zeggen.

Maar heb je de 550 al bekeken er zijn veel aanbiedingen verkoop je dat ding van jou beetje er bij.
Heb ik ook gedaan dan valt het reuze mee en eindelijk een snelle tomtom
Nja, zou kunnen.
Het is ook vrouwen, en ouderdom.

We hebben elkaar gewoon altijd afgebekt tot het randje maar het kwam altijd weer goed. (Is wel een beetje standaard verhaal in Beltrum City, de boel optikken en wegwezen)
En dan komen de vrouwtjes in beeld. Ook leuk maar het werkt niet.
Het zijn ook een beetje levensfases.
Die Zwei gingen de laatste jaren op vakantie met het werk in het hoofd, en na de vakantie was het hoofd leeg. Net te laat, dat moet al leeg zijn als je gaat.
Ze dachten allen maar aan rijden rijden rijden.

Maar ik verwacht dat het ooit weer komt.
Ik geloof niet dat het hiermee over is.
Gewoon een kwestie van plannen en gáán.
 
Laatst bewerkt:
En dan natuurlijk met een 550, die komt er ook. Geld zat, daar ligt het niet aan. Ik geef alleen niks uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan