Tomtom Rider 550 aansluiten CBR600 (pc37)

16 mei 2019
32
6
Hallo,
Al veel op internet aan het zoeken geweest, maar helaas niet met een duidelijk antwoord.
Weet iemand hoe ik mijn Rider 550 het beste kan aansluiten op mijn 600RR (pc37)
Het liefst via de accu, want vind t risico te groot dat ik richting de vluchtstrook moet gaan met een kapotte lamp ivm de aansluiting van de tomtom via mn licht.
Heeft iemand hier een (ben niet zo een enorme techneut) duidelijke uitleg over hoe ik dat kan doen?
Alvast vriendelijk bedankt!

(Vindt t overigens apart dat er bij zo een groot merk en kostbaar apparaat geen papieren uitleg van wordt geleverd)
 
Als je hem met het contact geschakeld wil zou je een relais kunnen gebruiken, het relais laten schakelen door een bron waar spanning op komt bij contact, bijv. De verlichting
 
Is dit voor een leek (net zoals ik ben op dat gebied en eigenlijk veel van dat soort termen niet echt weet...) zelf te doen?
Zou het mogelijk zijn voor een uitleg waar het eigenlijk echt voor een leek wordt uitgelegd?
 
enige kennis is toch wel handig denk ik, je zal een draad bij een bestaande draad aan moeten maken, dan is het wel handig dat je enigzins weet wat je doet.

1395566


zie plaatje, dat zijn de aansluitingen die een relais heeft. de getallen staan normaliter ook op het relais zelf

je moet een draad hebben van de plus van je accu naar aansluiting 30 van het relais.
een draad van de min van je accu naar aansluiting 85 van het relais.
een draad waarop alleen stroom staat bij contact, zoals de verlichting. (mits deze altijd aan staat) naar aansluiting 86 van het relais

de draden van de tomtom komen dan als volgt: de plus van de tomtom aan aansluiting 87 van het relais, de min van de tomtom aan de min van de accu

een relais is eigenlijk gewoon een schakelaar. de schakelaar wordt bediend met het kleine stroompje van de motor (bijv. verlichting). zodra hier stroom op staat wordt er verbinding gemaakt tussen de aansluitingen 30 en 87 (accu en tomtom) en dus gaat de tomtom aan

ik hoop dat het zo wat duidelijker is geworden
 
Waarom wil je hem niet gewoon op je stadslicht of remlichtschakelaar aansluiten? Helemaal als je vervolgens wel een relais gaat sturen met dezelfde bron..
 
Omdat je uiteindelijk niet weet wat voor effect dat heeft. En al een aantal keer gelezen dat er iets qua verlichting zo af en toe zijn kuurtjes krijgt. En ik zit er niet op te wachten om bijv ‘s nachts op een vluchtstrook te staan met de motor. En ik lees wel vaak dat het heel weinig stroom verbruikt en een accu daar weinig van zal merken qua Rider 550.
 
De TomTom zelf heeft dat effect absoluut niet, het kan wel liggen aan de manier waarop het aangelegd is. Datzelfde geldt echter ook voor een relais, en omdat je het daarmee ingewikkelder maakt is de kans op problemen ook groter.
Een relais is absoluut overbodig, een TomTom verbruikt maar heel weinig.
 
De hele functie van een relais is dat je met een kleine stroom een grote stroom kunt schakelen. Hoef je niet overal hele dikke draden naartoe te trekken. Slaat nergens op voor alleen een navigatie.

Bij je tomtom krijg je gewoon een kabel met oogjes eraan. De rooie op de plus van de accu, die andere op de min. Ik geloof niet dat je het veel moeilijker moet willen maken, als je hiervoor een handleiding zoekt.
 
De hele functie van een relais is dat je met een kleine stroom een grote stroom kunt schakelen. Hoef je niet overal hele dikke draden naartoe te trekken. Slaat nergens op voor alleen een navigatie.

Bij je tomtom krijg je gewoon een kabel met oogjes eraan. De rooie op de plus van de accu, die andere op de min. Ik geloof niet dat je het veel moeilijker moet willen maken, als je hiervoor een handleiding zoekt.
Exact dat dus. Heb ook de 550 en gewoon op de plus en minpool aangesloten. Al bijna een jaar zonder enkel probleem.
 
TS wil hem geschakeld aan het contact, dan gaat dit niet werken, dan zal hij aan de verlichting oid moeten
Heul nie
Het liefst via de accu, want vind t risico te groot dat ik richting de vluchtstrook moet gaan met een kapotte lamp ivm de aansluiting van de tomtom via mn licht.


Met zulke diepgaande kennis van elektra is het kabeltje op de accu gewoon het beste :P
 
Ik heb mijn Rider 410 aangesloten op de voedingsdraad van het achterlicht, ik wil het niet op de accu omdat je dan permanente stroombron heb staan.
Op het achterlicht was makkelijker ivm de aansluiten onder mijn zadel en het staat nu gezekerd (al heeft de houder ook een eigen zekering)
 
Terug
Bovenaan Onderaan