TomTom Rider 550

Je kan de GPX Track uit Basecamp gewoon in MyDrive laden en daar de aanpassingen maken en vervolgens direct doorsturen naar de Rider

Ik rij al jaren niet meer met een Garmin maar wat ik van nog van weet, zal een TomTom track in een Zumo 350 en nieuwer eigenlijk minder problemen geven. Dit heeft alles te maken met de methode die zowel TomTom als Garmin gebruiken om een track om te zetten naar een route/reis. Die glitches naar de zijwegen kom je minder snel of helemaal niet tegen.

TomTom zal altijd een relatie met de wegen op de kaart zoeken. Wat dus een gewijzigde route kan opleveren maar theoretisch wel een foutloze route en daarmee geen verrassingen onderweg.
Garmin gaat rustig "Offroad" als er geen weg op de kaart ligt en zal daarmee de vorm dus zoveel mogelijk intact houden maar de fouten blijven wel in de route/reis staan.

Zoals je ziet een verschillende benadering.
 
Die glitches naar de zijwegen kom je minder snel of helemaal niet tegen.

Da's correct. Betekent ook dat je die zijwegen door de routeimport eigenlijk niet tegen komt. als dergelijke effecten optreden komt dat door de routesoftware (bijv trackimport in MRA) en niet door de track naar route conversie in het toestel.
 
ik heb een rider 550 gekocht, en nu wil ik er een hoesje bij bestellen.
Nu vraag ik me af of een 4,3" hoesje/case voldoet?
of zou ik een 5" moeten bestellen?
de 550 is namelijk ook 4,3"
 
5"inch.
Het scherm is 4,3 inch maar de behuizing is veel dikker dan die van een TomTom GO. En daardoor erg sterk vergelijkbaar met het 5" model.
 
ik heb de mydrive app op mijn anroid telefoon staan en heb me hierop aangemeld.
Mydrive en tomtom rider 550 aan elkaar gekoppeld via blue tooth.
maar op de 1 of andere manier lukt het niet om dan de verbinding tot stand te krijgen voor oa flits updates.
Als ik verbinding probeer te maken krijg ik de melding in de my drive dat "apparaat buiten verbinding valt" (ligt naast elkaar) :X
inmiddels ook al geprobeerd om tethering aan te zetten op tel...

iemand hier ervaring mee en een oplossing?
 
Flitsupdate gaan via de WiFi, althans ik heb al verscheidene keren updates uitgevoerd.

En voor de rest heb ik het toestel goed aan het draaien...BT/WiFi voor oa smartphone berichten, flitsupdates en TT traffic..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen ervaring met de Scala Rider q2 maar gezien de leeftijd verwacht ik dat deze maar 1 BT kanaal heeft.

Hier wordt uitgelicht hoe een TTR5X0 te koppelen aan een BT headset.
Aan het eind zit een linkje naar de mogelijkheden van een headset met meer 1 BT kanaal (twee opties)
 
Hello - van het weekend weer een kronkelroute op de 410 geprobeerd. Echt niet tof - weer allerlei dorpskernen en een overmaat het rotondes.. Wat is dat toch? Als ik minder kronkel instel wordt het hopeloos provinciaal. De oude urban rider 5 deed veel beter bebouwing/steden omzeilen. Hoe zit dat met de 550? Zit er ook andere software op?
 
De software van de 550 is grotendeels gelijk aan de 410.
Sneller, WiFi en Bluetooth zijn grote veranderingen.

Zeker met de routes van en naar huis leer je de "standaard wegen" snel kennen.
Ik moet ook vaak een extra via-punje zetten om te zorgen dat ik niet via de bebouwdekom in leiden wordt gestuurd.
 
Dan houd ik het wel op mydrive of een combi van itnconverter + basecamp...
Echt super jammer - Ben best wel blij hoor met de 410 alleen die kronkelroutes... in duitsland misschien maar in nederland :N
Volgens mij is het echt super makkelijk om dit in te bouwen. De kaart weet tenslotte wat bebouwde kom is..
 
Advies: probeer in de TT ook de 'spannende route'. Die zal een iets lager wegniveau kiezen dan de 'kronkelroute' en bovendien plaats je heel makkelijk wat extra viapunten. Plannen in mydrive kan allicht ook. Basecamp/itn conv is een beetje 'ouderwets'; dan is logischer om vanuit basecamp als gpx-track te exporteren.
 
Ja, Hans. Je blijft het zeggen dat men extra punten moet toevoegen.
Helaas merk je zelf ook wel dat veel mensen net als ik, dat gewoon niet vinden kunnen. De Rider moet dit gewoon zelf kunnen bedenken.
Bij een spannende route/kronkelroute wil je absoluut niet door een woonwijk heen kronkelen.

Daarnaast mis gewoon leuke en handige functionaliteit in de apparaten. Maar waarom zou TomTom dit toe moeten voegen.
TomTom staat met de Rider samen met de Garmin Zumo's aan de top van de markt.
Volgens een Engelse test van smartphone navigatie apps. Is MyRoute Navigatie veruit de beste op dat vlak en die haalt het nog niet eens bij TomTom Go (welke niet meegenomen was in die test).
Kortom de Wet van de remmende voorsprong.
 
Laatst bewerkt:
Advies: probeer in de TT ook de 'spannende route'. Die zal een iets lager wegniveau kiezen dan de 'kronkelroute' en bovendien plaats je heel makkelijk wat extra viapunten. Plannen in mydrive kan allicht ook. Basecamp/itn conv is een beetje 'ouderwets'; dan is logischer om vanuit basecamp als gpx-track te exporteren.

Hallo Hans,

Da's toch hetzelfde of mis ik iets (zou niet de eerste keer zijn hoor).

Wat ik overigens met itnconvert/basecamp bedoel ik dat ik met itnconverter prettig een route kan maken en snel tussen verschillende kaartlayouts kan swappen. Zal my MRA ook kunnen maar ik vind dat een bagger pakket waar je ook nog voor moet betalen - met itnconverter lukt precies hetzelfde maar zonder gedoe. Enige is dat het wat omslachtiger is. Ik sla het op als gpx, dan invoeren in basecamp en in bascamp er een route van maken en dan van die route inderdaad een track maken :+ Je zal denken waarom moeilijk als het makkelijk kan.. MyDrive werkt ook hoor maar ik heb daarnaast graag alles wat ik doe in basecamp als archief.

Ik zal eens kijken hoe dat zit met kronkelroutes en spannende routes.

Naast de 410 zit er in mijn fiets een garmin 595 ingebouwd. Daar wil je al helemaal geen rondrit op laten uitrekenen :D
 
ik heb de mydrive app op mijn anroid telefoon staan en heb me hierop aangemeld.
Mydrive en tomtom rider 550 aan elkaar gekoppeld via blue tooth.
maar op de 1 of andere manier lukt het niet om dan de verbinding tot stand te krijgen voor oa flits updates.
Als ik verbinding probeer te maken krijg ik de melding in de my drive dat "apparaat buiten verbinding valt" (ligt naast elkaar) :X
inmiddels ook al geprobeerd om tethering aan te zetten op tel...

iemand hier ervaring mee en een oplossing?
Om de flitserupdates en verkeersinfo te krijgen hoef je de MyDrive-app van TT niet op je telefoon geïnstalleerd te hebben.

Als je in de TT inlogt met je TT-account en de TT via bluetooth correct met je telefoon hebt verbonden, én je de bluetooth tethering hebt aangezet zou het moeten werken.

Er is met problemen met het verbinden met de TT Rider 4xx nog wel eens wat genoemd over de lengte van de telefoonnaam: deze moet niet te lang zijn.
 
Als Thetering niet stabiel genoeg werkt, kan je ook kiezen voor Wifi Hotspot. Werkt naar mijn idee stabieler.
 
Ik heb mijn Rider 550 gekocht bij TT online toe de 550 uitkwam dit jaar.

Na een paar keer rijden zag ik een vochtplek op het scherm.
Als de TT een tijdje binnen heeft gelegen is de vochtplek niet meer te zien maar bij gebruik komt de vochtplek terug.
Heb 'm teruggestuurd en kreeg binnen een week een nieuwe Rider.

Helaas kreeg ik op de nieuwe Rider precies hetzelfde euvel? en heb 'm deze week weer opgestuurd.

Doodat het nu de 2de keer is met precies hetzelfde probleem vraag ik me af of het ms een constructie fout vh model is.
Zijn er hier gebruikers die hetzelfde hebben (gehad/gehoord) of is het gewoon dubbel pech?
 
Sommige van de voorgaande series hadden dit probleem ook. Ik heb het zelf nooit ervaren.
Wat ik mij afvraag of het nog wat uit maakt hoe de Rider gemonteerd is. Achter een kuip/ruit of vol in de wind/weer
 
Gemonteerd op een Naked maar de Rider is daarvoor gemaakt en moet 100% waterdicht zijn.
Daarbij heeft ie alleen maar mooi weer gezien geen enkele regendrup dus dat kan het niet zijn.
Oorzaak is iig niet veroorzaakt door regen maar wat het dan wel is?
 

Bijlagen

  • IMG_0700.JPG
    IMG_0700.JPG
    490 KB · Weergaven: 34
De Rider moet inderdaad gewoon in de regen gebruikt kunnen worden.
Het was ook maar gewoon een idee aangezien er maar een kleine groep mensen last van heeft. Vandaar dat ik dacht dat de manier van monteren van invloed zou kunnen zijn.
 
De Rider moet inderdaad gewoon in de regen gebruikt kunnen worden.
Het was ook maar gewoon een idee aangezien er maar een kleine groep mensen last van heeft. Vandaar dat ik dacht dat de manier van monteren van invloed zou kunnen zijn.

Zekers, had gekund.
Ik begrijp dat ik gewoon 2x pech heb en het niet aan het design ligt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan