TomTom Rider 550

Poi aanmaken en in de TT laden. Hoe dat moet in mydrive geen idee

Ja dat ga ik ook doen. Maar dan zie ik ze (helaas) niet in de zijkant aankomen.

Zou het met een andere route maken wel lukken?

Want lukt dat bij de Garmin bijvoorbeeld wel?
 
Hebben er meer mensen problemen met dat TomTom (Rider 550) met instellingen voor soort route (snelste etc) met als keuze ‘altijd vragen’ dat die vraag nooit komt?

Niet onoverkomelijk maar wel irritant…
 
Hebben er meer mensen problemen met dat TomTom (Rider 550) met instellingen voor soort route (snelste etc) met als keuze ‘altijd vragen’ dat die vraag nooit komt?

Niet onoverkomelijk maar wel irritant…
Ja dat heb ik nu ook. Ik voel me altijd een nerd als ik die insteling zie staan en de vraag nooit word gesteld.
Daar zal vast een duidelijk antwoord op komen .
 
Ik heb nu echter wel een vraagje.
Ik heb vroeger een rider 450 gehad z'n hier stonden al ritten op geprogrammeerd van tomtom zelf. Zit dat er niet meer op op de 550?
Staan nu in My Drive.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220710-085224.png
    Screenshot_20220710-085224.png
    24,1 KB · Weergaven: 15
Hallo allen,

Ik heb eindelijk alle 120 pagina’s doorgeworsteld opzoek naar mijn probleem en kom het maar heel kort tegen. Vandaar dat ik de vraag hier maar eens neer ga zetten. ( in de hoop dat ik in het goede topic zit)🙏
Vorig jaar een 550 gekocht en daar ben ik erg over te spreken hetgeen waar ik tegenaan loop is het volgende:
Als ik even snel een route maak op het apparaat zelf ( ik tik gewoon wat plaatsen in waar ik langs wil rijden) dan moet ik die plaatsen ook echt aandoen. TT pakt dan centrum van dorp of stad. Op het moment dat ik in de buurt kom wil ik natuurlijk niet het centrum in maar door richting de volgende plek. Echter blijft tomtom tot vervelens toe proberen mij terug te sturen naar het ingegeven punt. ( en ik praat niet over 5 kilometer) Dit was enkele weken terug in Schotland erg vervelend.
Thuisgekomen heb ik een kleine route in de buurt gaan maken en deze bewust verkeerd gaan rijden. ( alsof er wegafzettingen zijn) Wederom raakt de TT overstuur en blijft maar zeuren om terug te keren naar het overgeslagen punt.
Ik heb hiervoor heel even een garmin gehad ( die overigens heel slecht beviel) maar daar kon je wel heel snel “ punt overslaan” intikken en pakte hij de route weer op tichting volgende punt.
Ik heb het halve internet afgezocht naar een oplossing maar kan het nergens vinden terwijl ik zeker week dat meer mensen hier last van hebben.
Ik hoop dat ik eea duidelijk heb verwoord en dat er iemand is die mij kan helpen.

Groet Tom
 
Mijn ervaring met de TT 550 is dat als je dichter bij het vervolg van je route bent dat deze dan opgepakt wordt. Dus niet meer naar het tussenpunt.
 
Volgens mij heeft de TT die optie inderdaad niet. Je merkt dit ook als je onverhoopt moet omrijden en afwijken van je geplande route. Elk navigatiesysteem zal je proberen terug te leiden naar je route. De TT doet dat redelijk fanatiek. Wat ik doe, is gewoon stug negeren en de kant oprijden die ik wil of waarvan ik weet dat de route daar straks weer langsloopt. Op een gegeven moment geeft de TT dan de strijd op en leidt je verder over de rest van je route.
Ik heb om die reden ook nogal eens de display op 2D en 'noord boven' staan zodat ik wat meer overzicht heb en me beter kan oriënteren. Soms zet ik zelfs op mijn telefoon, die naast de TT in een houder zit, ook nog een navi-app aan met alleen maar een ietwat uigezoomd 2D beeld en 'noord boven' zodat ik altijd overzicht heb.
Een Garmin gaat iets anders met afwijkingen van de route om.
MrGPS heeft er, bij de intro van de Zumo XT, in één van zijn filmpjes destijds ook wat over gezegd.
 
Bedankt alvast voor de eerste reacties. Is dus gelukkig bij meer mensen een probleem. Raar dat er hier zo weinig over geschreven wordt. Het gaat vooral over bluetooth problemen zag ik. Ik heb de meeste filmpjes vanHans al bekeken maar ga zeker nog effe opnieuw snuffelen.
 
Tussenpunten inkloppen buiten het centrum,

Met spannenderoute stuurt dat kreng mij ook door de centrums van grote plaatsen waar ik echt niet wil zijn. Kleine dorpen is het uiteraard geen probleem. Gewoon een grote boog omheen en het gemekker houdt wel een keer op.

En BT en WiFi is een doorlopend probleem , tenminste bij mij…..mijn iPhone telefoon icoon is nu ineens verdwenen, terwijl hij wel volgens het lijstje verbonden is….. _O- Vorige week was het in orde en nu niet meer…:?

en afgelopen weekend via WiFi update ook weer…als een speer naar 91% en dan traag als dikke strond door een trechter voor de laatste 9%…. _O- Gewoon een nachtje overheen en de volgende ochtend was het gelukt.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd zelden een route die ik in het systeem zelf genereer. Spannende / kronkelroute algoritme is leuk maar ik ben daarmee al zo vaak compleet zinloos door een stukje woonwijk heen gestuurd of nét even de hoofdweg af en er meteen weer op ...

Doorgaans maak ik de routes (eigenlijk tracks) voor mij en mijn vrienden superprecies zodat ik weet dat ik ook die wegen rijd die ik wil rijden. Ik rijd namelijk graag erg kleine en haast obscure weggetjes en dat vergt zorgvuldige handmatige planning.
 
Hallo allen,

Ik heb eindelijk alle 120 pagina’s doorgeworsteld opzoek naar mijn probleem en kom het maar heel kort tegen. Vandaar dat ik de vraag hier maar eens neer ga zetten. ( in de hoop dat ik in het goede topic zit)🙏
Vorig jaar een 550 gekocht en daar ben ik erg over te spreken hetgeen waar ik tegenaan loop is het volgende:
Als ik even snel een route maak op het apparaat zelf ( ik tik gewoon wat plaatsen in waar ik langs wil rijden) dan moet ik die plaatsen ook echt aandoen. TT pakt dan centrum van dorp of stad. Op het moment dat ik in de buurt kom wil ik natuurlijk niet het centrum in maar door richting de volgende plek. Echter blijft tomtom tot vervelens toe proberen mij terug te sturen naar het ingegeven punt. ( en ik praat niet over 5 kilometer) Dit was enkele weken terug in Schotland erg vervelend.
Thuisgekomen heb ik een kleine route in de buurt gaan maken en deze bewust verkeerd gaan rijden. ( alsof er wegafzettingen zijn) Wederom raakt de TT overstuur en blijft maar zeuren om terug te keren naar het overgeslagen punt.
Ik heb hiervoor heel even een garmin gehad ( die overigens heel slecht beviel) maar daar kon je wel heel snel “ punt overslaan” intikken en pakte hij de route weer op tichting volgende punt.
Ik heb het halve internet afgezocht naar een oplossing maar kan het nergens vinden terwijl ik zeker week dat meer mensen hier last van hebben.
Ik hoop dat ik eea duidelijk heb verwoord en dat er iemand is die mij kan helpen.

Groet Tom
De 550 is helemaal ruk met door het centrum rijden de oude tomtom urban rider deed dit 10 keer beter. vind het helemaal niets begrijp het ook niet hoe ze dit vooruitgang kunnen noemen.
 
Er gaat iets fout want dat hoort juist totaal niet te gebeuren.
Ik rij zo vaak anders en de tomtom gaat me dan echt niet terug dringen zoals vroeger met itn punten wel was.

Begin je wel met "spannende routes" en vervolgens tik je enkele punten aan?

Je moet natuurlijk niet in een centrum een tussenpunt zetten, maar als hij de spannende route bij mij door een centrum gooit wat ik niet wil dan rij ik gewoon anders

Ik weet niet zeker of hij die tussenpunten "hard" neerzet zoals een itn.
Ik gebruik zelf niet zoveel via punten en die ik z zet ik natuurlijk neer op een plek waar ik eigenlijk wel langs wil dus als jij hem in een centrum zet dan zal hij daar naartoe gaan.

Overigens vind ik het wel makkelijker om de route op je tablet te doen en dan naar de cloud dus sturen want op zo'n tablet heb je veel meer gemak en schermgrootte
 
Laatst bewerkt:
Krijg net een mail dat de Rider klaar ligt voor verzending.
Dus die zou deze week echt moeten komen.

Staat inmiddels ook in de PostNL app.
 
Laatst bewerkt:
De 550 is helemaal ruk met door het centrum rijden de oude tomtom urban rider deed dit 10 keer beter. vind het helemaal niets begrijp het ook niet hoe ze dit vooruitgang kunnen noemen.
Ik deel jou mening 100 %.wat betreft dat centrum verhaal met enige regelmaat.
Zowel de TT 450 als 550 presteren het meestal weer om bij spannende of kronkel route je dwars of voor een deel door Enschede, Kassel of Cheb te sturen bijvoorbeeld terwijl er genoeg leuke wegen omheen liggen.
Ik tik vanaf bijvoorbeeld net buiten Enschede een plaats in bijv. Paderborn.
Stuurt ie je nog regelmatig door grotere plaatsen met wat pech.
Blijf dat vreemd vinden dat een spannende route dan door wat grotere plaatsen gaat ipv eromheen.
Maar ik zal het wel niet snappen na al die jaren TT te hebben vanaf de eerste Rider.

TT 550 bevalt me verder overigens prima.
 
Als je onderweg de grote plaatsen mijdt is het een prima apparaat voor als in landelijke omgeving rijdt, ben er tevreden mee.

Gisterenavond ook weer kuren met het telefoon icoontje…onderweg zichtbaar links onderin en toen ik thuis kwam was hij verdwenen. Ben er niet afhankelijk van maar BT is onbetrouwbaar, helm instructies overigens wel luid en duidelijk… _O-

En als hij stuk gaat dan koop ik geen nieuwe navi. Ben onderhand op uitgekeken voor mijn tochten….;)
 
Er gaat iets fout want dat hoort juist totaal niet te gebeuren.
Ik rij zo vaak anders en de tomtom gaat me dan echt niet terug dringen zoals vroeger met itn punten wel was.

Begin je wel met "spannende routes" en vervolgens tik je enkele punten aan?

Je moet natuurlijk niet in een centrum een tussenpunt zetten, maar als hij de spannende route bij mij door een centrum gooit wat ik niet wil dan rij ik gewoon anders

Ik weet niet zeker of hij die tussenpunten "hard" neerzet zoals een itn.
Ik gebruik zelf niet zoveel via punten en die ik z zet ik natuurlijk neer op een plek waar ik eigenlijk wel langs wil dus als jij hem in een centrum zet dan zal hij daar naartoe gaan.
Als voorbeeld: we waren in schotland en daar met behulp van een kaart gewoon een aantal plaatsen ingegeven in TT ( om door een bepaald gebied te kunnen rijden) gekozen voor spannende route. Tot het eerste stadje ging het perfect. Voor het stad ergens afgeslagen richting volgende plek ( borden gevolgd) en daar ging het mis. Hij heeft echt heeel lang lopen drammen om terug te gaan naar het centrum van dat eerste stadje. Ik heb dus nu al dagen zitten zoeken hoe je het apparaat een punt kunt laten “ vergeten”.
 
Als voorbeeld: we waren in schotland en daar met behulp van een kaart gewoon een aantal plaatsen ingegeven in TT ( om door een bepaald gebied te kunnen rijden) gekozen voor spannende route. Tot het eerste stadje ging het perfect. Voor het stad ergens afgeslagen richting volgende plek ( borden gevolgd) en daar ging het mis. Hij heeft echt heeel lang lopen drammen om terug te gaan naar het centrum van dat eerste stadje. Ik heb dus nu al dagen zitten zoeken hoe je het apparaat een punt kunt laten “ vergeten”.
Ik snap wel wat je bedoeld. Met de routeplanner van oude tomtom’s deed je dan “markeren als bezocht”, dan vinkte die dat punt af en door naar de volgende.
Nu ik een TT550 heb werkt de hele routeplanning anders, daar moet ik ook nog aan wennen…
 
Als voorbeeld: we waren in schotland en daar met behulp van een kaart gewoon een aantal plaatsen ingegeven in TT ( om door een bepaald gebied te kunnen rijden) gekozen voor spannende route. Tot het eerste stadje ging het perfect. Voor het stad ergens afgeslagen richting volgende plek ( borden gevolgd) en daar ging het mis. Hij heeft echt heeel lang lopen drammen om terug te gaan naar het centrum van dat eerste stadje. Ik heb dus nu al dagen zitten zoeken hoe je het apparaat een punt kunt laten “ vergeten”.
Iets meer moeite doen met route voorbereiden, en je rijdt veel fijner. Als je wat meer punten zet, blijft ie je niet zo lang terugsturen, maar zal tomtom de routegeleiding oppakken en je naar het volgende punt sturen. Als dat volgende punt 50 km verderop is, ja, dan stuurt ie je terug...
Een beetje begrijpen hoe zo'n ding denkt, helpt een boel!
 
Als voorbeeld: we waren in schotland en daar met behulp van een kaart gewoon een aantal plaatsen ingegeven in TT ( om door een bepaald gebied te kunnen rijden) gekozen voor spannende route. Tot het eerste stadje ging het perfect. Voor het stad ergens afgeslagen richting volgende plek ( borden gevolgd) en daar ging het mis. Hij heeft echt heeel lang lopen drammen om terug te gaan naar het centrum van dat eerste stadje. Ik heb dus nu al dagen zitten zoeken hoe je het apparaat een punt kunt laten “ vergeten”.
Zet hem ff uit, of audio uit en pak je de route achter de stad weer op…. :?
 
Iets meer moeite doen met route voorbereiden, en je rijdt veel fijner. Als je wat meer punten zet, blijft ie je niet zo lang terugsturen, maar zal tomtom de routegeleiding oppakken en je naar het volgende punt sturen. Als dat volgende punt 50 km verderop is, ja, dan stuurt ie je terug...
Een beetje begrijpen hoe zo'n ding denkt, helpt een boel!
Spannende route intikken is dus geen moeite doen om zelf een route voor te bereiden.
TT ging er namelijk prat op dat je zonder moeilijk gedoe nu met spannende route zomaar kon gaan rijden zonder zelf een route oid vooraf te maken.
Dat is wat ik me althans nog herinner.

Dan blijft het toch jammer dat je dan gewoon een stad of een deel ervan doorgestuurd wordt vaak.
Maar het zal wel aan mij liggen wslijk dat het gebeurt.
Gaat vaak ook goed duszzzz..

Punten zetten ect doe ik nooit gewoon spannende route en een kleine plaats ergens intikken.
 
Als voorbeeld: we waren in schotland en daar met behulp van een kaart gewoon een aantal plaatsen ingegeven in TT ( om door een bepaald gebied te kunnen rijden) gekozen voor spannende route. Tot het eerste stadje ging het perfect. Voor het stad ergens afgeslagen richting volgende plek ( borden gevolgd) en daar ging het mis. Hij heeft echt heeel lang lopen drammen om terug te gaan naar het centrum van dat eerste stadje. Ik heb dus nu al dagen zitten zoeken hoe je het apparaat een punt kunt laten “ vergeten”.

Stop de route even. Laad 'm opnieuw en laat 'm rijden naar "dichtstbijzijnde punt op de route" (dus dat is het dichtstbijzijnde waar je de route kan vervolgen, NIET naar een tussenpunt)

Tenzij je de route niet voorbereid hebt en een enkele route op dat moment hebt. Dan kan je er niet op terugvallen. Als dat zo is, bereid voor en weet waar je (ongeveer) zal rijden.

Vind het trouwens knap dat je specifieke tussenpunten kan plaatsen. Mij lukt dat juist niet. Enkel "favorieten" aangeduid met een sterretje of op een gegeven moment met een cijfer.

Hoe plaats je die route punten IN je route? Ik neem aan dat deze dan ook zichtbaar zijn op je scherm tijdens de rit én zie je die ook in de zijkant aankomen?
 
Ik heb hem pas vandaag binnen dus nog niet getest.
Maar als er een punt in de stad staat, kun je dan niet de optie Sla volgende stop over in het menu Huidige route gebruiken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan