TomTom Rider 550

Afgelopen weekeind in de Eifel een paar nieuwe eigenaardigheden ontdekt met de nieuwe Firmware.

Als ik een track open op mijn TTR komt de vraag of je een route wil naar het beginpunt of het dichtstbijzijnde punt. Deze route wordt ook verzonden naar mijn Go App waardoor de daarop geladen route wordt overschreven en vice versa. Na een paar keer proberen was het zelfs niet meer mogelijk de route te openen. Deze werd telkens direct overschreven met de melding nieuwe route ontvangen. (dus maar even de koppeling met de telefoon uitgezet)



Bij het rijden van de route wordt bij afwijken (door een afgesloten straat) een nieuwe route naar de originele track gemaakt. Helaas laat TomTom je nu op het punt dat je uitkomt bij de originele track je eerst nog een stuk terug rijden :(. Hierna mag je weer keren om je track te vervolgen. (afgelopen weekend drie maal meegemaakt.) Vroeger pakte TomTom de track direct op zodra weer op het track komt. Nu komt er dus eerst een instructie om terug te rijden. Bij het negeren van deze foute instructie pakt hij de track nog steeds netjes op. (gelukkig heb ik ook de Go App open met minder zoom waardoor deze fout snel zichtbaar was :])

(De herberekende routes naar de originele track waren op mijn TomTom anders dan die van mijn vrouw. Waarschijnlijk om dat deze bij mij op kronkel en bij haar op snelste route staat)
 
Bij het rijden van de route wordt bij afwijken (door een afgesloten straat) een nieuwe route naar de originele track gemaakt. Helaas laat TomTom je nu op het punt dat je uitkomt bij de originele track je eerst nog een stuk terug rijden :(. Hierna mag je weer keren om je track te vervolgen. (afgelopen weekend drie maal meegemaakt.) Vroeger pakte TomTom de track direct op zodra weer op het track komt.
Die bug is dus verkeerd opgelost (track oppakken bij afwijken)?
 
:^
Al heb ik de laatste tijd minder (nauwelijks) last van onterecht draaien en vastlopen.
Kan toeval zijn natuurlijk maar kreeg het idee dat er misschien toch wat verbeteringen in de update(s) zitten.

Zou mooi zijn!
Heb zelf nooit last gehad van onterecht draaien en het hoort natuurlijk niet.
Misschien toch even terugsturen voordat je garantie verloopt?

Ik heb 20 Sept bericht ontvangen dat ie in onderzoek is maar sindsdien is het verdacht stil.
De eerste keer kreeg ik binnen 2 dagen een nieuwe, deze heeft exact hetzelfde probleem.
Morgen maar eens vragen hoe het ermee staat...
 
Afgelopen weekeind in de Eifel een paar nieuwe eigenaardigheden ontdekt met de nieuwe Firmware.

Als ik een track open op mijn TTR komt de vraag of je een route wil naar het beginpunt of het dichtstbijzijnde punt. Deze route wordt ook verzonden naar mijn Go App waardoor de daarop geladen route wordt overschreven en vice versa. Na een paar keer proberen was het zelfs niet meer mogelijk de route te openen. Deze werd telkens direct overschreven met de melding nieuwe route ontvangen. (dus maar even de koppeling met de telefoon uitgezet)



Bij het rijden van de route wordt bij afwijken (door een afgesloten straat) een nieuwe route naar de originele track gemaakt. Helaas laat TomTom je nu op het punt dat je uitkomt bij de originele track je eerst nog een stuk terug rijden :(. Hierna mag je weer keren om je track te vervolgen. (afgelopen weekend drie maal meegemaakt.) Vroeger pakte TomTom de track direct op zodra weer op het track komt. Nu komt er dus eerst een instructie om terug te rijden. Bij het negeren van deze foute instructie pakt hij de track nog steeds netjes op. (gelukkig heb ik ook de Go App open met minder zoom waardoor deze fout snel zichtbaar was :])

(De herberekende routes naar de originele track waren op mijn TomTom anders dan die van mijn vrouw. Waarschijnlijk om dat deze bij mij op kronkel en bij haar op snelste route staat)

Heel hinderlijk!
Er zouden 2 mogelijke oplossingen hiervoor in de TT moeten worden aangemaakt.
1: Bij de ( Route ) instellingen zou je een optie moeten kunnen aanvinken/schuiven dat je altijd naar het volgende ( verder liggende ) punt op je route wordt geleid als je daarvan bent afgeweken en weer terug "on-track" komt.
2: En.. als je bovenstaande optie niet aanvinkt en je vd route afwijkt, dat je dan op het moment dat je weer "on-track" bent er een pop-up in je scherm verschijnt waarbij je kan kiezen voor: Terug naar overgeslagen punt of: Verder naar volgende punt op je route.
 
Bovenstaande is zo als je een .itn route rijdt.
Een TRACK heeft geen via punten, maar slechts een begin en eindpunt. Het idee bij afwijken is dat je zo snel mogelijk op de track komt. En dat gaat mis. Ging vroeger ook mis (je werd teruggestuurd naar het punt waar je de track verlaten had), was opgelost en is met een update weer een bug geworden. Het zou opgelost zijn met de laatste update, maar blijkbaar/schijnbaar niet.
@GS_BEN ?
 
Bovenstaande is zo als je een .itn route rijdt.
Een TRACK heeft geen via punten, maar slechts een begin en eindpunt. Het idee bij afwijken is dat je zo snel mogelijk op de track komt. En dat gaat mis. Ging vroeger ook mis (je werd teruggestuurd naar het punt waar je de track verlaten had), was opgelost en is met een update weer een bug geworden. Het zou opgelost zijn met de laatste update, maar blijkbaar/schijnbaar niet.
@GS_BEN ?

Ik reed geen route maar een track (gemaakt met MRA Gold met TomTom kaart). Bij een route is het bezoeken van het routepunt verplicht. In dit geval pakte TomTom de track wel direct goed op na het negeren van de instructie om een stukje terug te rijden. (Met dank aan mijn tweede navigatie scherm)

De bug die mij telkens terug liet rijden naar het punt waar de route verlaten werd is gelukkig weg met de laatste firmware. Dit is een grote verbetering, de nieuwe bug "bij het bereiken van de track eerst een stuk terug moeten rijden" is echter ook behoorlijk vervelend maar niet hard. Ik heb dit drie maal meegemaakt afgelopen weekend echter één keer kreeg ik wel de instructie om direct de route te vervolgen.
 
Mijn eerste buitenlandweekend met de Rider 550 (t.o.v. De Garmin Zumo 550 ) zit erop.
Route gemaakt met MyRoute App werkt perfect, zowel het maken als het rijden van de route.

Verder heeft de TomTom in vergelijk met de Garmin wel wat ‘ gewenning ‘ nodig :
Je kunt een route niet stopzetten zoals bij een Garmin ?

Dan de routeringsinstellingen;
Je kunt kiezen tussen;
- kortste route
- milieuvriendelijkste route
- kronkelroute
- vermijd snelwegen

Nou snelwegen vermijden wil ik altijd wanneer ik in het Sauerland,Luxemburg,Ardennen of Eifel ben.
Maar als je dus ‘ snelwegen vermijden ‘ aangevinkt hebt staan, hoe gaat ie dan verder met de binnenwegen om ?
Want je kan er niet meerdere tegelijk aanvinken....

Verder prima indruk hoor; simpel en toch degelijk !
👍
 
Laatst bewerkt:
Ow.....
De nieuwe methode om iemand van dienst te zijn ....
 
Inderdaad,
Stfu.....voor allen die niks inhoudelijks te melden hebben...🤔
 
Ik heb nu een totaal nutteloze tomtom rider 550 liggen.

Updaten en daarna niks meer.
Als ik daarna bijvoorbeeld de kaart voor "Europa" selecteer en hij deze moet gaan downloaden. Dan krijg ik de melding van foto 2

Zal Tomtom wel een mailtje sturen. Want dit is wel erg raar. Iemand nog een idee
 

Bijlagen

  • 1538941635183935563667058612572.jpg
    1538941635183935563667058612572.jpg
    474,4 KB · Weergaven: 34
  • 15389417464293178494128451382590.jpg
    15389417464293178494128451382590.jpg
    537 KB · Weergaven: 34
Dat scherm dat het updaten is mislukt heb ik ook gehad.
Gewoon telkens opnieuw proberen, en dan lukt het gewoon een keer.
 
@ivano

Ben al een dag bezig. Kon zojuist in het menu komen. Ben onder het kopje "systeem" de optie resetten tegen gekomen. Ben daar nu mee mee bezig
 
Dit is typisch TomTom.
Rare verwijzingen waar je niets mee kunt.

Waarschijnlijk heb je de update uitgevoerd rechtstreeks via de WiFi verbinding? Dus zonder gedraad koppelen aan vaste computer of laptop.
Mogelijkheden:
-een storing in je eigen thuiswifi waardoor het updaten spaak liep.
-een storing op de server van TomTom.
-je bent tijdens het updaten gewoon van de server geknikkerd doordat het te druk was, de server kon het niet aan.

Oplossing:
als het kan wachten probeer je het morgen weer.
Lukt het morgen niet, probeer het dan overmorgen. Als het dan nog niet wil contact opnemen met TomTom.
Wat meestal wel feilloos werkt is MyDrive op de laptop installeren en de TomTom er gedraad aanhangen.

Soms moet je gewoon even 1 of 2 dagen geduld hebben en dan lukt opeens alles, heel apart.
 
Oké, dan weet ik dat voor een volgende keer. Hij heeft net de reset erop zitten en is nu de Europa kaart erop aan het downloaden. Kijken hoe het wil.

Vond het juist wel fijn dat ding niet aan een laptop oid te hangen. Na thuiskomst drukte ik hem even achter de USB van de tv, en dan gaf hij direct de updates weer. Tot nu toe ging dat prima
 
maar steden omzeilen door de rider nog steeds niets.. ik wil wel een nieuwe rijder (nu 410) maar die nieuwe bied gewoon te weinig t.o.v. de oude. Ze zouden de goede dingen van de nieuwe met die van de oude moeten combineren

Wat vind ik ruk:
- scherm is echt ruk op de nieuwe. Een grijze bende. Iedere heeft de zelfde kleur bedoel ik - waarom niet gewoon wit, geel, rood, geel/rood zoals het vroeger was.
- scherm knoppen en gevoeligheid zijn ruk; waarom stom sliden. Met je handschoenen werkt dat gewoon niet. De oude riders hadden een 2x2 of 3x2 matrix van trefzekere grote knoppen.
- kronkelroutes zijn deels ruk; stedelijk gebied wordt niet meer goed vermeden

wat vind ik goed:
- toestel ansich werkt plezierig; is nog steeds eenvoudiger dan een garmin zonder dat er echt ingeboet wordt aan functionaliteit
- HD Traffic *O**O**O*
- Snel A naar B route te maken. Ook even een extra tussenpunten of zeggen dat je snelweg wilt vermijden werkt goed
- MyDrive - werkt steeds intuïtiever
- Ondersteunt nog steeds itn (al ben ik zelf inmiddels toch wel over naar gpx)

Ik gebruik de 410 en de garmin 595 (zit ingebouwd) naast elkaar hoor maar leun vaak op de rider.

Als ze die dingen die me echt storen nu terug brengen (de laatste twee dingen - met andere kleur kan ik leven als is het wel heel (!) fijn om te zien op wat voor soort weg je rijd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu een totaal nutteloze tomtom rider 550 liggen.

Updaten en daarna niks meer.
Als ik daarna bijvoorbeeld de kaart voor "Europa" selecteer en hij deze moet gaan downloaden. Dan krijg ik de melding van foto 2

Zal Tomtom wel een mailtje sturen. Want dit is wel erg raar. Iemand nog een idee


Mmm - dat scherm ken ik van de 410 - 2x eerder gehad (en inderdaad een "oh shit wat nu weer" momentje)

Mijn oplossing is reboot de tomtom en dan opnieuw aan mydrive connect hangen en opnieuw je kaarten inladen. Dat werkte voor mij.
 
Gisteravond inderdaad de reboot voltooit. Europese kaart gewoon via de Wi-Fi weer ingeladen en hij werkt weer naar behoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan