TomTom Rider 550

Bij de auto modellen is een ingebouwde Sim ongeveer 100 euro extra.
Ik heb begrepen dat TomTom dit niet voor de Rider heeft uitgebracht daar men onvoldoende animo verwachte.

Als je ooit gereden hebt met TomTom traffic voor verkeersinformatie dan kun je TMC in Nederland niet meer serieus nemen. Iedere drie Minuten een update volledig geautomatiseerd dus zonder tussenkomst van mensen die de berichten manipuleren.
Ook Garmin laat tegenwoordig de verkeersinformatie via de Drive App en mobile data lopen. De berichten die je dan van Garmin krijgt zijn wel beter dan TMC maar niet veel.
Waze en Google maps gebruiken ook data en komen dichter in de buurt van de kwaliteit van TomTom traffic.


Vandaag een Cardo Rider Freecom 2 + gehaald. Maar wat ik me nu afvraag. Moet ik de Cardo en mij telefoon allebei verbinden met de TomTom? Of moet ik de TomTom en mijn telefoon verbinden met de Cardo (die kan ook twee Bluetooth verbinden maken)

Een verbinding tussen de TomTom Rider en headset voor navigatie instructies.

Optioneel een tweede verbinding tussen de headset en de telefoon voor Bellen, Muziek en Google Now of Siri.
 
Vandaag een Cardo Rider Freecom 2 + gehaald. Maar wat ik me nu afvraag. Moet ik de Cardo en mij telefoon allebei verbinden met de TomTom? Of moet ik de TomTom en mijn telefoon verbinden met de Cardo (die kan ook twee Bluetooth verbinden maken)
Je verbindt de telefoon met de Cardo voor geluid van je telefoon. Denk aan bellen en muziek.
Je verbind je Cardo ook met je TomTom voor navigatie
Je verbind je TomTom ook met de telefoon voor actuele flitser info e.d.

Ofwel op TomTom zijn 2 BT koppelingen actief:
1. Telefoon
2. Cardo

Op de telefoon zijn 2 BT verbindingen actief:
1. Tomtom
2. Cardo

Let op, de Cardo heeft een specifieke manier van koppelen voor de navigatie.

Op die manier krijgen die spraakberichten voorrang
 
Had in voorgaande jaren eens een Garmin streetpilot 2820 deze kon op de motor met een GTM FM TMC ontvanger verbinden voor actuele verkeersinfo deze gebruik ik al jaren niet meer dus begrijp totaal niet wat jij met een Sim bedoeld
De duurdere auto nav's van TomTom hebben een SIM kaart (wat je ook in je tel hebt) van Vodafone in het toestel. Kun je niet bij, zit er vast in. Die kaart maakt het dat je toestel een internet verbinding hebt. En dat kost geld: productie + verbinding. Daar betaal je bij de aankoop iets van 50 euro voor.
EDIT: 100 euro zegt Ben. :)
 
De duurdere auto nav's van TomTom hebben een SIM kaart (wat je ook in je tel hebt) van Vodafone in het toestel. Kun je niet bij, zit er vast in. Die kaart maakt het dat je toestel een internet verbinding hebt. En dat kost geld: productie + verbinding. Daar betaal je bij de aankoop iets van 50 euro voor.
EDIT: 100 euro zegt Ben. :)
Dus u zegt dat verkeersinformatie alleen via de SIM op een navigatiesysteem kunt krijgen.
 
Nee, het kan ook via TMC. Alleen is de informatie die via TMC komt (meegestuurd met het FM radiosignaal op sommige zenders) veel minder betrouwbaar, omdat het alleen snelwegen bekijkt, afhankelijk is van de zender die het mee moet sturen, en door de beperkte bandbreedte sowieso een beperkte informatieset mee kan sturen. Ik heb in een ver verleden een GPS met TMC gehad, en volgens mij deed mijn vorige Ford Focus het ook op die manier, maar de informatie die daaruit rolt is nauwelijks bruikbaar.
Via een SIM (of een bluetooth verbinding met een telefoon, want hetzelfde principe) wordt informatie via een veel hogere bandbreedte binnengebracht, en kan dus ook meer informatie worden verstuurd, met een hogere frequentie. Daarnaast putten deze systemen uit databases die onder andere gevuld worden door locatiegegevens van telecomproviders en de navigatiesystemen die er op aangesloten zijn, dus de hoeveelheid datapunten is veel groter. Daardoor is de informatie veel betrouwbaarder en bruikbaarder.
 
Sorry maar filemeldingen via tmc zijn kompleet waardeloos en niet van deze tijd.

Ik rij al vele jaren met TomTom op m'n telefoon in m'n taxi. Rij zo'n 100.000 km per jaar (in de tijd dat ik Valys reed, reed ik 500-600 km per dag door Nederland). Tegenwoordig 70.000 per jaar.

De filemeldingen waren foutloos. Ik kon op 100 meter nauwkeurig zien waar de file begon en hij gaf altijd de snelste route.

Collega's die de autonavigatie met TMC gebruikten, meldden regelmatig dat ze vast stonden.

Nu heb ik TomTom Go mobile en n TomTom Rider voor op de motor. M'n Rider verbind ik dus met bluetooth tethering voor internet.
Flitsers worden 100% gezien, ook de mobiele.
Wegafsluitingen 80%, ik denk dat sommige bouwbedrijven t niet doorgegeven.
Om

Die TomTom heeft me ontelbare keren gered (file in n auto is natuurlijk erger dan op n motor) maar ik word ook gered met flitsers (op de motor rijd ik wat sneller).

In mijn huidige taxi, en elektrische Kia Soul, zit wel een hele goede navigatie. die gebruikt namelijk de TomTom data en de auto is altijd online :)
 
Laatst bewerkt:
Gisteren geprobeerd een EarPods van apple een verbinding laten maken met de rider met pijn en moeite ging dit. Alleen het geluid is zo zacht dat het de moeite niet is om te gebruiken had ook de indruk dat alleen de rechterkant werkte. Je hebt geen mogelijkheid om op de rider het geluid harder te zetten.
Verder verkeersinformatie via bluetooth of wifi verbreekt hij steeds de verbinding.
Als ik al verbinding heb dan verbreekt hij die na een paar km
Kan niet anders zeggen dat de tomtom rider een miskoop is
Als je een navigatiesysteem aanschaft wil je dat hij normaal zonder problemen werkt heb het nog geen een keer meegemaakt tijdens een rit.
De keer dat ik een rit reed en weer verder wou rijden zag ik op de rider alleen maar gekleurde lijnen van boven naar beneden.
Het was de eerste keer dat ik de rider op de motor gebruikte.
Uitzetten en opnieuw opstarten werkte hij weer. Kan gebeuren dat zoiets gebeurd maar toch.

Wat de knoppen betreft je moet wel steeds diep in het systeem om een bepaalde handeling uit te voeren.
Waarom niet meteen op het beginscherm bluetooth
Ook jammer dat ik niet op het beginscherm iets zie dat ik de een route meteen kan wissen moet daar eerst voor naar een mapje
Heb altijd met tevredenheid Garmin gebruikt ook daar was wel het een en ander aan op te merken maar wat gebruik vriendelijkheid betreft is die vele malen beter.
 
Misschien had je toch even meer info moeten inwinnen alvorens de aanschaf te doen. Motorzaken, of gespecialiseerde zaken hadden je alles kunnen demonstreren. Dan had je je conclusies kunnen trekken. Althans dat is mijn inschatting. Wat betreft het volume, dit is zeker in te stellen op de 550.
 
Gisteren geprobeerd een EarPods van apple een verbinding laten maken met de rider met pijn en moeite ging dit. Alleen het geluid is zo zacht dat het de moeite niet is om te gebruiken had ook de indruk dat alleen de rechterkant werkte. Je hebt geen mogelijkheid om op de rider het geluid harder te zetten.
Verder verkeersinformatie via bluetooth of wifi verbreekt hij steeds de verbinding.
Als ik al verbinding heb dan verbreekt hij die na een paar km
Kan niet anders zeggen dat de tomtom rider een miskoop is
Als je een navigatiesysteem aanschaft wil je dat hij normaal zonder problemen werkt heb het nog geen een keer meegemaakt tijdens een rit.
De keer dat ik een rit reed en weer verder wou rijden zag ik op de rider alleen maar gekleurde lijnen van boven naar beneden.
Het was de eerste keer dat ik de rider op de motor gebruikte.
Uitzetten en opnieuw opstarten werkte hij weer. Kan gebeuren dat zoiets gebeurd maar toch.

Wat de knoppen betreft je moet wel steeds diep in het systeem om een bepaalde handeling uit te voeren.
Waarom niet meteen op het beginscherm bluetooth
Ook jammer dat ik niet op het beginscherm iets zie dat ik de een route meteen kan wissen moet daar eerst voor naar een mapje
Heb altijd met tevredenheid Garmin gebruikt ook daar was wel het een en ander aan op te merken maar wat gebruik vriendelijkheid betreft is die vele malen beter.
Typisch gevalletje van onwetendheid, desintresse en het niet (willen) verdiepen in de mogelijkheden van TomTom. Ik zeg, koop lekker een Garmin
 
Misschien had je toch even meer info moeten inwinnen alvorens de aanschaf te doen. Motorzaken, of gespecialiseerde zaken hadden je alles kunnen demonstreren. Dan had je je conclusies kunnen trekken. Althans dat is mijn inschatting. Wat betreft het volume, dit is zeker in te stellen op de 550.
Hebben wij het over hetzelfde wat volume betreft EarPod van Apple in combinatie Tomtom 550 rider.
Weet zeker dat dit niet mogelijk is.
Moet vandaag nog met de motor weg zal de EarPod met de rider verbinden en zal op de 550 volume openen dan kun je zien dat er geen mogelijkheid is om geluid aan te passen.
Maakte jaren gebruik van tomtom op de mobile telefoon. Dit maakt mij niet tot een Goeroe wat tomtom betreft maar weet genoeg om het te gebruiken.
Je hebt wel gelijk dat ik mij eerst goed had moeten informeren hoe het met de functies zit.
Dan bedoel ik voornamelijk dat je via een mobile telefoon een verbinding moet maken met de rider 550 voor je verkeersinformatie kunt zien.
 
Ik reed gisteren met de rider 550 icm met de cardo freecom 2+. Radio aan op een net volume, maar daar kwam tomtom dus oorverdovend doorheen. Moet nog even kijken hoe ik dit aan moet passen in de app van de cardo
 
Hebben wij het over hetzelfde wat volume betreft EarPod van Apple in combinatie Tomtom 550 rider.
Weet zeker dat dit niet mogelijk is.
Moet vandaag nog met de motor weg zal de EarPod met de rider verbinden en zal op de 550 volume openen dan kun je zien dat er geen mogelijkheid is om geluid aan te passen.
Maakte jaren gebruik van tomtom op de mobile telefoon. Dit maakt mij niet tot een Goeroe wat tomtom betreft maar weet genoeg om het te gebruiken.
Je hebt wel gelijk dat ik mij eerst goed had moeten informeren hoe het met de functies zit.
Dan bedoel ik voornamelijk dat je via een mobile telefoon een verbinding moet maken met de rider 550 voor je verkeersinformatie kunt zien.

De EarPod staat ook niet in de lijst met ondersteunde headsets.

Terwijl de meeste goedkope A2DP adapters wel gewoon goed werken. Waarschijnlijk wijken de EarPods toch iets af van de standaard.


Ik reed gisteren met de rider 550 icm met de cardo freecom 2+. Radio aan op een net volume, maar daar kwam tomtom dus oorverdovend doorheen. Moet nog even kijken hoe ik dit aan moet passen in de app van de cardo

Volume kun je ook instellen op de Headset op het moment dat er een navigatie instructies wordt uitgesproken. (Volume instelling via Rider werkt maar op een beperkt aantal headsets)
 
Laatst bewerkt:
Dat is natuurlijk niet echt handig dat ik iedere keer wanneer ik een gesproken instructie verwacht ik mijn linkerhand van het stuur moet halen om het volume zachter te zetten. En daarna weer harder zodat ik de radio weer kan horen
 
Ik ben nog steeds aan het experimenteren met de app van mijn Midland headset, volume radio tov de gesproken aanwijzingen en dat icm met agc. Ding heeft ook tour/sport etc voorkeuze niveau’s....
 
Dat is natuurlijk niet echt handig dat ik iedere keer wanneer ik een gesproken instructie verwacht ik mijn linkerhand van het stuur moet halen om het volume zachter te zetten. En daarna weer harder zodat ik de radio weer kan horen

Nee Dat hoeft niet. De Cardo past dan allen het volume voor de navigatie instructies aan.
De Radio, Intercom, telefoon en GPS hebben allemaal hun eigen volume.

Dit is ook de reden dat je het volume alleen kunt aanpassen tijdens navigatie instructies.
Deze volume aanpassing blijft ook netjes bewaard voor later gebruik.
 
Nee Dat hoeft niet. De Cardo past dan allen het volume voor de navigatie instructies aan.
De Radio, Intercom, telefoon en GPS hebben allemaal hun eigen volume.

Dit is ook de reden dat je het volume alleen kunt aanpassen tijdens navigatie instructies.
Deze volume aanpassing blijft ook netjes bewaard voor later gebruik.
Oh, dan moet ik dat eens proberen. Thanks
 
Heb een paar foto’s gemaakt toestel verbonden met WiFi en Bluetooth WiFi werkt wel Bluetooth niet de 550 geeft wel aan dat hij verbonden is met de telefoon. De telefoon geeft ook aan dat deze verbonden is met de 550
FD072866-CE42-4CE2-8900-9E7932039E34.jpeg
AB0EBF07-AB17-48A8-B6B2-32F003691486.jpeg
E6345AD2-C6F4-48A3-BFFE-4F32BB76CBDE.jpeg
 
Als een Rider 550 een WiFi verbinding heeft dan wordt de BT verbinding met de telefoon niet gebruikt voor data. WiFi heeft voorrang op BT.
 
Zeg het misschien niet duidelijk. Eerst Bluetooth inschakelen deze werkt niet Bluetooth uitzetten WiFi aan deze werkt wel. Moet er bij zeggen dat ik niet gereden heb toen ik het dit probeerde of de verbinding bleef staan. Gisteren ging hij uit telefoonverbinding 3 / 4 G valt soms uit reed van Paderborn naar Halle over de autobaan. Wel verbrak hij de verbinding na een paar minuten. Was met de motor voor nieuwe banden dus vond het wel mooi zo. Zit nu in Mönchengladbach met de iPhone en google maps een goede verbinding 3G de hele weg files gaf hij aan zoals het moet
 
iPhone werkt met de Rider 550 via BlueTooth alleen goed met iOS 12 of ouder.
Voor de aanpassingen in iOS 13 is nog geen goede oplossing uitgebracht.

Werken met een WiFi hotspot of 4G naar WiFi router is totdat er een oplossing komt een goed alternatief maar gebruikt meer stroom en data. (Of een oude of goedkope Nokia of Android telefoon gebruiken voor de Rider)
 
Nou ik wordt inmiddels ook gek van die instellingen
Ik heb het 1 keer voor elkaar gekregen om het geluid van mijn tom tom over mijn sena pro te krijgen en daar na nooit meer ik wordt er gek van
Dat koppelen lukt mij bijna nooit
 
Zowel de verbinding tussen mijn Rider 550 met mijn Motorola telefoon en mijn headset zijn gewoon stabiel.

Tip! Update de firmware en factory Reset de Sena headset. Verwijder de headset in de Rider en Drum reset de Rider. Volg dan de handleiding van Sena om deze te pairen met een GPS toestel.
 
Roadrider wat je nou allemaal zegt klinkt voor mij hetzelfde als dat er een chinees tegen mij praat
Factory reset en Rider en drum reset het is voor mij chinees
Reset begrijp ik nog
 
Terug
Bovenaan Onderaan