TomTom Rider 550

Wat vinden jullie van de kleurkaart op de tomdom 550 zou het mooi vinden als ik langs een rivier rij dat je dit weerziet als blauw woongebieden en landbouw industriegebieden. Je hebt weinig keuzes om de kaart aan te passen vind ik.
 
Ik vind de standaardkleuren in de Rider 550 prettig werken.
Er wordt bij de nieuwe NDS Go App wel veel geklaagd over de nieuwe map themes die veel meer op Google Maps lijkt. Gelukkig heeft TomTom beloofd dat de NDS Go App meerdere map themes gaat ondersteunen.
 
Heeft iemand anders ook last van een foutief berekende aankomsttijd? Het gebeurd bij mij nu standaard op mijn route naar stage dat de tomtom aangeeft dat het nog 30 minuten rijden is terwijl het nog 54 kilometer is. Nu verwacht ik dat tomtom de maximale snelheid gebruikt bij het berekenen. Maar geeft hij aan dat ik 108 kilometer per uur moet rijden om het volgens zijn verwachting te doen.
 
Heeft iemand anders ook last van een foutief berekende aankomsttijd? Het gebeurd bij mij nu standaard op mijn route naar stage dat de tomtom aangeeft dat het nog 30 minuten rijden is terwijl het nog 54 kilometer is. Nu verwacht ik dat tomtom de maximale snelheid gebruikt bij het berekenen. Maar geeft hij aan dat ik 108 kilometer per uur moet rijden om het volgens zijn verwachting te doen.
Beetje raar verhaal, maar normaal zijn het verwachte aankomsttijden.
Dat kan per dagdeel verschillen.

De voorganger werkt ook met intelligente aankomsttijden, dus ik verwacht deze ook.
Bij mij loopt de tijd meestal terug. Gas derop.
 
Heeft iemand anders ook last van een foutief berekende aankomsttijd? Het gebeurd bij mij nu standaard op mijn route naar stage dat de tomtom aangeeft dat het nog 30 minuten rijden is terwijl het nog 54 kilometer is. Nu verwacht ik dat tomtom de maximale snelheid gebruikt bij het berekenen. Maar geeft hij aan dat ik 108 kilometer per uur moet rijden om het volgens zijn verwachting te doen.

misschien ligt het er nog aan wanneer/hoe laat je de route laat berekenen? Als je hem laat berekenen na 19:00 uur, grote kans dat hij dan rekent met 130km/h over een stuk snelweg en 80 ofzo voor laatste stukje binnendoor. dan kan het prima gemiddeld 108 km/h zijn? als de afstand 54km is?
Valt een beetje moeilijk te beoordelen we kennen de route niet, maar meestal klopt het wel aardig wat de TomTom berekend.
 
misschien ligt het er nog aan wanneer/hoe laat je de route laat berekenen? Als je hem laat berekenen na 19:00 uur, grote kans dat hij dan rekent met 130km/h over een stuk snelweg en 80 ofzo voor laatste stukje binnendoor. dan kan het prima gemiddeld 108 km/h zijn? als de afstand 54km is?
Valt een beetje moeilijk te beoordelen we kennen de route niet, maar meestal klopt het wel aardig wat de TomTom berekend.
Hij rekent zeker vanaf 19.00 met de aangepaste snelheid. Ook als je om 18.30 vertrekt, berekent hij vanaf waar je harder mag rijden. Anders zou je bij dat soort ritten om 19.00 uur de aankomsttijden moeten zien veranderen en dat gebeurt niet.
 
Als ik met de Garmin in de auto naar huis rij afstand is 180 km geeft hij eerst aan dat de afstand 130km is op het moment dat hij verbonden is met de satelliet krijg ik de juiste km te zien . Met de tomdom is het denk ik niet veel anders. Als ik met de tomdom rij duurt het lang voor ik verbinding maak met de satelliet moet zeker 500 tot 1km rijden als ik voor ik vertrek een route kies die ik heb opgeslagen krijg ik ook andere tijden en km
 
Dat staat los van of hij rekening houdt met de veranderende snelheidslimiet op bepaalde tijdstippen.

De TomTom gaat er in beginsel vanuit dat je opstart waar je de vorige keer geëindigd bent. Hoe lang een GPS erover doet om een "fix" te krijgen is mede afhankelijk van hoe lang hij uit heeft gestaan. Als de GPS langer uit gestaan heeft, moet hij eerst data van de satelliet ontvangen over de positie van alle satellieten. Die data bestrijkt maximaal een paar dagen, daarna moet hij dus eerst weer data ontvangen, voordat hij kan berekenen waar je bent.
Mijn eerste GPS navigatie was onderdeel van mijn Mio pda/smartphone, dan kon je die data via internet downloaden, zodat de GPS sneller een fix had. Huidige telefoons zullen dat automatisch doen, misschien de GPS-en die met internet verbonden zijn ook.
 
Heeft iemand anders ook last van een foutief berekende aankomsttijd? Het gebeurd bij mij nu standaard op mijn route naar stage dat de tomtom aangeeft dat het nog 30 minuten rijden is terwijl het nog 54 kilometer is. Nu verwacht ik dat tomtom de maximale snelheid gebruikt bij het berekenen. Maar geeft hij aan dat ik 108 kilometer per uur moet rijden om het volgens zijn verwachting te doen.

Is de 550 misschien nieuw? Ik kan het me niet meer zeker herinneringen, maar ergens herinner ik me hetzelfde toen ik mijn 550 net in gebruik nam. Het wordt echt beter.

Heb je toevallig ook je 550 aangesloten op je mobiele telefoon? In dat geval wordt nieuwe beschikbare informatie gedownload en verwerkt door je 550. Aanrader.

Zo rijd ik altijd en de afwijking in aankomsttijd is zelden groter dan 1 minuut. Dat accepteer ik 😁.

Succes en laat weten of het beter is geworden.
 
Heb het al vaker gezien bij de 550 dat hij rekent met niet realistische (lees niet toegestane) snelheden.

Heb wel eens nog 60km te gaan en dat zou in een half uur moeten lukken over B wegen...
Ook al eens nog 120km te gaan gedeeltelijk over snelweg overdag (met max van 100) en dan toch zou dat binnen een uur te doen moeten zijn volgens tomtom.
 
Laatst bewerkt:
Heb het al vaker gezien bij de 550 dat hij rekent met niet realistische (lees niet toegestane) snelheden.

Heb wel eens nog 60km te gaan en dat zou in een half uur moeten lukken over B wegen...
Ook al eens nog 120km te gaan gedeeltelijk over snelweg overdag (met max van 100) en dan toch zou dat binnen een uur te doen moeten zijn volgens tomtom.
TomTom rekent met intelligente tijden.
Informatie uit het verleden.

Sinds de 100km per uur Max zal er inderdaad iets niet kloppen.
En dan heb je ook nog de overgang van 100 naar 130 in de avonduren en s'nachts.

Misschien kijk je ook alleen voordat je weg rijd.
Als je aan het rijden bent gaat de TomTom herberekening en floept de rijtijd zo naar minder (meestal)
Als de reistijd meer word kan het wezen dat ie opeens rekening houd met een wegafsluiting, waar die jou omheen leid.
 
Nee mijn bevindingen zijn echt terwijl ik al een tijdje onderweg ben. En de tijd loopt niet op ofzo maar er wordt gerekend met (zeer) onrealistische snelheden.
 
Ja herkenbaar. Als ik een rondritje plan van 1,5 uur ofzo dan kan ik zomaar 10-15 minuten eerder terug zijn dan vooraf berekend. En ja ik houd me overal aardig aan de snelheid.
 
Ik knalde vanmiddag inderdaad weinig van mijn aankomsttijd af, toen ik terugtreedt naar huis, voornamelijk over 100km wegen.
En ik reed daar 129.

Was wel met de voorloper, de Rider5.
De heenweg op kronkel daar heb ik niet opgelet.
 
Forummers. Help en adviseer mij, thanks O-) . Hoe kan ik een gemaakte route (track want gemaakt met TomTom MyDrive) veranderen met de MyDrive app op mijn telefoon?

Op mijn laptop heb ik een route gemaakt. Hierbij maak ik gebruik van de webversie van MyDrive. Prima. Easy. So far, so good.

Echter, (de volgende dag) bekijk ik de route nogmaals op mijn mobiele telefoon (Samsung, Android). Daarbij gebruik ik de MyDrive app. Ik zie dan nog een aardig paadje dat ik wil rijden in plaats van de weg die TomTom mij voorstelde. Dat wil ik veranderen met de app. Ik toets op "bewerken". En dan?
De bestaande route verslepen lukt mij niet.
Ik kan wel een punt invoegen, maar de bestaande route wordt daarmee onhandig aangepast. Er wordt dan een extra lus gemaakt naar dat nieuwe punt. Vervolgens gaat de route terug naar de weg die TomTom al voorgesteld had. Vanaf daar gaat de route verder. Dus met het invoegen van een extra punt verandert de route niet, maar wordt er een lus toegevoegd op de bestaande route.

Ik zoek dus een mogelijkheid om een gemaakte route aan te passen met de TomTom MyDrive App.

Wie weet raad? Alvast bedankt!
 
@Smuiger: goeie tip. Ik gebruik inderdaad een snelkoppeling op het keuzeblad (bureaublad) van mijn telefoon als eventueel alternatief voor de app. De webversie heeft inderdaad meer mogelijkheden, maar de app heeft weer zijn eigen voordelen.

In ieder geval lukt het mij niet om via mijn telefoon de webversie van MyDrive te gebruiken om op die manier de route te verschuiven. Dat komt oa omdat ik met mijn vinger niet op een gevoelige punt van de route kan komen zodat er een wit gekleurd bolletje verschijnt waarmee ik de route kan verschuiven. Dat gaat met een muis veel beter.

Bedankt voor de tip. Ik heb het natuurlijk geprobeerd.
 
Het was even wachten maar TomTom heeft net nieuwe firmware uitgebracht voor de Rider 400 .... 550.


Vanavond zelf even testen.
 
Voor €230 kan je hem al hebben...


Geen verkeerde deal, al moet ik zeggen dat ik het ook niet veel meer waard vind zolang de software niet verbeterd wordt. (voornamelijke beroerde mydrive app en lastig routes delen met oudere tomtom modellen)
 
Haha ja. De update is bij mij goed verlopen, al zie ik niet direct wat het verschil is. Misschien zit het ergens in het systeem en niet in de GUI.

En ik ben het met je eens: een goed bijgewerkte MyDrive app zou een enorme aanwinst zijn op het gebruik van de TomTom navi.
 
Terug
Bovenaan Onderaan