TomTom Rider 550

Iemand een tip voor een heldere kleurenschema van de TT550, vind het allemaal een beetje flets.... :?
Ik heb sunlight visible color op mijn oude TomTom.
Het klopt inderdaad dat de nieuweren dit niet hebben, want bij de vrouw haar autonavigatie zit het er inderdaad ook niet op.
Maar als het goed is kun je deze wel downloaden.

20210722_175848.jpg
 
Wij hebben sinds kort ook de rider 550 en probeer het apparaat te leren kennen.

Weet iemand of het mogelijk is dat ie gewoon altijd vraagt wat voor route je wilt plannen ?
Dus kort, economisch of snelst zeg maar.

Een hint naar een website tomtom door dummies is ook welkom.
Kan eigenlijk alleen maar afgezaagde ellenlange YouTube verhalen vinden waar dan net geen info in zit.
 
<moppermodus>
Ik ben in elk geval niet happy met mijn tomtom 550 (icm iPhone 7 en Cardo Freecom 4+): BT werkt niet naar behoren, berichten komen niet aan op mijn navi, bellen gaat niet, flits en file info komt niet door, muziek luisteren tijdens de rit werkt niet...
</moppermodus>

Maar hij navigeert wel weer ok en de aanwijzingen komen goed binnen 😐
 
Wij hebben sinds kort ook de rider 550 en probeer het apparaat te leren kennen.

Weet iemand of het mogelijk is dat ie gewoon altijd vraagt wat voor route je wilt plannen ?
Dus kort, economisch of snelst zeg maar.

Een hint naar een website tomtom door dummies is ook welkom.
Kan eigenlijk alleen maar afgezaagde ellenlange YouTube verhalen vinden waar dan net geen info in zit.
Goeie, wil ik ook wel weten. Ik plan altijd eerst de route en ga dan naar het menu wijzig route type om te switchen naar welke ik wil. Zou prettiger zijn als de TT dat al vraagt als ik begin met plannen zonder achteraf naar het menu te moeten.
 
Wij hebben sinds kort ook de rider 550 en probeer het apparaat te leren kennen.

Weet iemand of het mogelijk is dat ie gewoon altijd vraagt wat voor route je wilt plannen ?
Dus kort, economisch of snelst zeg maar.

Een hint naar een website tomtom door dummies is ook welkom.
Kan eigenlijk alleen maar afgezaagde ellenlange YouTube verhalen vinden waar dan net geen info in zit.
Altijd spannenderoute in het submenu kiezen, doel instellen, ff laten rekenen en rijden maar….meer niet.
 
<moppermodus>
Ik ben in elk geval niet happy met mijn tomtom 550 (icm iPhone 7 en Cardo Freecom 4+): BT werkt niet naar behoren, berichten komen niet aan op mijn navi, bellen gaat niet, flits en file info komt niet door, muziek luisteren tijdens de rit werkt niet...
</moppermodus>

Maar hij navigeert wel weer ok en de aanwijzingen komen goed binnen 😐
Oh, bij mij werkt bijna alles behalve telefoongesprekken…..niet erg want ik gebruik alleen route met begeleiding.
 
<moppermodus>
Ik ben in elk geval niet happy met mijn tomtom 550 (icm iPhone 7 en Cardo Freecom 4+): BT werkt niet naar behoren, berichten komen niet aan op mijn navi, bellen gaat niet, flits en file info komt niet door, muziek luisteren tijdens de rit werkt niet...
</moppermodus>

Maar hij navigeert wel weer ok en de aanwijzingen komen goed binnen 😐
De internet delen/hotspot functie op de telefoon wel aan staan ? Bij android in ieder geval moest ik dat elke dag opnieuw aan zetten voor een rit. (Schijnen ook apps voor te zijn dat doen)

Voor berichten moet je dacht ik ook de mydrive app op je telefoon hebben.
 
<moppermodus>
Ik ben in elk geval niet happy met mijn tomtom 550 (icm iPhone 7 en Cardo Freecom 4+): BT werkt niet naar behoren, berichten komen niet aan op mijn navi, bellen gaat niet, flits en file info komt niet door, muziek luisteren tijdens de rit werkt niet...
</moppermodus>

Maar hij navigeert wel weer ok en de aanwijzingen komen goed binnen 😐
En hier dus een belangrijke reden waarom ik nu TomTom Go op een smartphone gebruik. Zo herkenbaar dit!

Oorzaak van dit probleem? Bluetooth zelf. Er zijn zo veel verschillende Bluetooth versies. Veel verschillende Bluetooth profielen en meerdere merken voor de chips (en dus ook de drivers). Hoe goed zijn deze profielen en backwardscompatbility geschreven?

Je gebruikt nu 2 Bluetooth kanalen van de TomTom. 1 voor de Iphone en 1 voor de Cardo. Ik gok dat je met de Cardo ook nog een partner gekoppeld hebt (waarom anders de 4+). Dus daar ook 2 kanalen in gebruiken.

Vanaf je Iphone wil je data ontvangen en kunnen bellen. Dat zijn al 2 verschillende dingen. Ook wil je nog muziek luisteren. Dat is 3
Daarnaast wil je graag dat de TomTom de aanwijzingen goed en op tijd naar je Headset stuurt. Dat is 4. Je partner heeft je wellicht af en toe nog wat te vertellen of andersom. Daar moet de TomTom dus ook tussendoor kunnen komen. Dat is 5 waar de TomTom mee te maken krijgt.

Hoe zou je het vinden als er 5 mensen met 5 verschillende dialecten (Bluetoothversies) en 5 verschillende klanken/volumes (Bluetooth profielen) de hele tijd door elkaar of direct achter elkaar tegen je aan lopen te praten. Allemaal vertellen ze je verschillende dingen en jij moet daarop reageren
Dat kan best goed gaan zo lang je de 5 verschillende dialecten goed kan verstaan en zelf ook goed spreken kan. De 5 verschillende klanken/volumes hoeven niet perse storend te zijn maar het is wel een soort van ruis.
Dit is dus de taak van de Drivers en de chips. En meestal zit daar het probleem.

Hiermee wil ik niet zeggen dat TomTom geen blaam treft. In tegendeel. Je leest dit soort problemen heel vaak en collega/concurrent Garmin doet het nog beroerder.
Ik gok dat een nieuwere Iphone het probleem zal verminderen of oplossen. Aan de TomTom kan je niets veranderen die is nu eenmaal zo gebouwd. De headset is in mijn beleving niet vaak het probleem. Of het moet nog een headset uit de beginjaren van Bluetooth headsets zijn (te verschillende bluetooth versies) maar dat is de Freemcom 4+ niet.
 
<moppermodus>
Ik ben in elk geval niet happy met mijn tomtom 550 (icm iPhone 7 en Cardo Freecom 4+): BT werkt niet naar behoren, berichten komen niet aan op mijn navi, bellen gaat niet, flits en file info komt niet door, muziek luisteren tijdens de rit werkt niet...
</moppermodus>

Maar hij navigeert wel weer ok en de aanwijzingen komen goed binnen
Bij mij werkt de combinatie Iphone/TT 550/Cardo freecom 4+ ook niet optimaal.
Telefoon opnemen en beantwoorden werkt niet goed. Aan de andere kant horen ze je niet of moeilijk te verstaan.
Geluid mee laten gaan met omgeving werkt ook niet optimaal na de instructies van de TT gehad te hebben.
Navigeren gaat redelijk, krijg door straling van TFT motordisplay en TT vaak navigatieberichten te laat.
Muziek luisteren gaat goed, als je niet te veel navitagitie berichten krijg.

Ik heb nu al de 3e nieuwe TT 550 gratis verkregen en telkens krijg ik vocht in het scherm, een grote vlek wat niet vanzelf gaat verdwijnen.

Overigens heeft de Cardo 4 plus 3 kanalen om het goed aan te sluiten.
1e voor je telefoon
2e met wieltje draaien voor je TT

2e zonder wieltje gebruik ik voor mijn KTM my ride kanaal.

Aangezien er voor mij geen betere alternatief is blijf ik nog de TT 550 gebruiken.
 
Thanks voor de tips iedereen. Ergens op een rustig moment in de vakantie ga ik me er eens goed in verdiepen en de boel maar eens opnieuw aansluiten.

En eerlijk is eerlijk:
  • Muziek zou leuk zijn, maar genieten doe ik ook zonder
  • Bellen leidt alleen maar af
  • De navigatie werkt prima. En daar heb ik em voor
Dus misschien moet ik me gewoon niet zo druk maken en rijden 😎
 
Nee, geen antenne, maar wel een constructie die ervoor zorgt dat je toestel netjes aan je voorruit blijft hangen...
Waar laat je het toestel anders zonder mount? Op de stoel? Sommige auto's kunnen een handig plekje hebben om hem neer te zetten, maar in de meeste gevallen lukt dat niet zo...
Het is overigens wel mogelijk om iets te construeren met je motormount. Die heeft een stekkerverbinding in de kabel, dus met een extra stekkertje en en wat RAM mount onderdelen kun je een degelijke constructie maken voor in de auto.
 
En in sommige auto's werkt het sowieso niet ok.
Ford is er berucht om met de voorruit verwarming, dat schermt mooi de GPS signalen af, dan blijft het sowieso problematisch.

Wel handig die verwarming maar dat is een ander onderwerp ;)
 
Ik heb overal een stekker van zo'n acculader op gemaakt.
Die zit dan ook weer aan de tomtom houder en aan bv een telefoonhoesje.
Ook in de camper zo'n stekker en een ram mount, dat geklopt met een sigarettenaansteker en bevestigingen die er af vallen was ik zat.
 
En in sommige auto's werkt het sowieso niet ok.
Ford is er berucht om met de voorruit verwarming, dat schermt mooi de GPS signalen af, dan blijft het sowieso problematisch.
Wel handig die verwarming maar dat is een ander onderwerp ;)
Ik heb zo'n Ford met voorruitverwarming, maar ik heb er toch geen last van met mijn GPS-toestellen...
 
Nu heb ik ze niet op mijn voorruit geplakt maar op een steuntje bij de luchtroostertjes, misschien maakt dat uit en kan de GPS dan makkelijker de signalen via de zijruiten ontvangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan