TomTom Rider 550

WayPoint

MF'er
13 apr 2015
43
0
Notter
Zojuist heeft TomTom de TomTom Rider 550 bekend gemaakt. Het toestel is te bewonderen bij ons op de stand tijdens de motorbeurs! Hal 11 stand 11D004. Wil je hem kopen dan moet je nog even geduld hebben. De verwachting is dat het toestel in de eerste helft van april leverbaar is.
De TomTom Rider 550 beschikt o.a. over een quad-core processor wat hem o.a. een stukje sneller maakt in zijn rekenwerk. Daarnaast kun je update binnenhalen via WiFi en ook je routes kun je zo eenvoudig synchroniseren. Daarnaast is het niet meer nodig om je telefoon in de tethering stand te zetten. Je moet alleen de vernieuwde MyDrive App installeren en die zorgt voor de verbinding. Daarnaast is TomTom verder bezig met de ontwikkeling van het Roadtrip platform met vergaande integratie van TripAdvisor informatie. Daarnaast kun je de spraakassistent van je telefoon activeren via de TomTom Rider.

Wil je graag op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, schrijf je dan in via TomTom Rider 550 en we houden je op de hoogte. Uiteraard zorgen we voor een leuke introductie aanbieding en kun je als eerste rondrijden in Nederland met dit nieuw toestel.
 
Ziet er mooi uit maar ik zie een hoop F&B's waarvan ik denk "wil ik dit tijdens het rijden allemaal op mijn scherm" (smartphoneberichten). Om maar te zwijgen over telefoonkoppeling met een GPS. Dat vreet ook weer extra accu. Daarnaast vraag ik me af wat de toegevoegde waarde van siri en google now is? En wat is de invloed van dit alles op de accuduur. Niet iedereen rijdt rond met een gps aangesloten op een motoraccu (omdat deze gewoon niet aanwezig is op iedere motorfiets).
Updates via wifi is natuurlijk wel erg makkelijk maar kun je de routes die je op je vaste pc maakt ook draadloos op je toestel krijgen? Of dien je daarvoor wel gewoon je toestel aan een usb poort te koppelen?

Ik zie voor mijn toepassing, ik maak mijn routes in basecamp en zet ze zo direct op mijn toestel en rij vervolgens ook de routes die ik zelf uitgetekend heb, nog geen eigenschappen om te updaten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie voor mijn toepassing, ik maak mijn routes in basecamp en zet ze zo direct op mijn toestel en rij vervolgens ook de routes die ik zelf uitgetekend heb, nog geen eigenschappen om te updaten.

Zoals ik het zie, als Garmin-Basecamp gebruiker, is een TomTom Rider (om het even welk type) geen reden om te veranderen.
 
Oh dat zeker niet ik blijf sowieso bij Garmin, of ze moeten met echt iets heel revolutionairs op de proppen komen. Wat ik nu zie zijn het toevoegingen waar nooit iemand om vroeg en die nooit iemand gemist heeft.
 
Ik ben fan van de software van de Rider. En overweeg er nog steeds eentje te kopen. Met een smartphone gaat het ook prima (zie mijn andere topic). Met de TomTom GO app heb je dan bijna een Rider.

De huidige en vorige Rider zijn irritant traag. Het lijkt er een beetje op dat de techniek die er in zit niet meer van deze tijd is.

Nu lees ik Quadcore... En dan denk ik gelijk: De Chinese smartphones etc hebben allemaal al Octacore processoren. Ik gok dat dit nieuwe toestel een 400 Euro gaat kosten. Best serieus geld.
Wat krijg ik daar precies voor? Met andere woorden wat zijn de hardware specificaties? Intern geheugen, processorsnelheid etc? Of is dat staatsgeheim?
 
Ik gok dat dit nieuwe toestel een 400 Euro gaat kosten. Best serieus geld.
Wat krijg ik daar precies voor? Met andere woorden wat zijn de hardware specificaties? Intern geheugen, processorsnelheid etc? Of is dat staatsgeheim?


Gewoon de pagina van mrgps.nl volgen, kom je alles te weten...
 
Oh dat zeker niet ik blijf sowieso bij Garmin.


Voorlopig heb ik ook dat gevoel..

Velen, waaronder mrgps himself, zijn tegenwoordig vooral pro-TomTom en MRA maar zelf voel ik me nog steeds beter bij Basecamp en Garmin.
Het kost wel wat meer moeite dan bij TomTom, maar ik vind het prettiger werken.
 
Laatst bewerkt:
Wat een negatieve reacties...

Allereerst een snellere processor, lekker.

Kaartupdates via WIFI (ik heb dat al op mn tomtom go mobile en dat werkt subliem.

Routes via wifi synchroniseren. Ook dat deed ik op mn Go mobile. Weet niet hoe jullie dat moesten doen, maar als dat met n kabeltje aan de pc moest, is dit natuurlijk veel handiger.

Het mooiste is misschien wel het automatisch tetheren van je telefoon. Hier waren toch vaak problemen mee en bij sommige toestellen was t niet eens mogelijk!

Dus is deze nieuwe rider veel gebruiksvriendelijker dan de oude.
Goed hoor!
En €400 voor deze rider die gewoon werelddekking heeft, is scherp.

(De whats app berichten kun je laten voorlezen door je bluetooth headset, hoeft niet en blijkbaar ook niet in beeld)
 
Laatst bewerkt:
Bluetooth headsets? Ook daar ben ik niet van.. moet geen geouwehoer aan mijn kop. Af en toe op het schermpje kijken lijkt mij voldoende en ik heb het ook nooit gemist.
Velen gebruiken de headset ook voor muziek terwijl het inhebben van oortjes op de fiets / motor in bepaalde landen zelfs bij wet verboden is! Ik weet niet of headsets hier onder vallen maar ik ga er van uit van wel.

Volgens de Franse regering wordt één op de tien verkeersongevallen waarbij een of meerdere slachtoffers vallen veroorzaakt door het gebruik van de telefoon achter het stuur. Ook voor fietsers en motorrijders zal het straks dus verboden zijn om bijvoorbeeld muziek te luisteren tijdens het rijden.

Of het nu muziek is waar je naar luistert of een truus die je de weg wijst... daar zal de wetgever verder geen onderscheid in hebben vermoed ik.

Zie: 135 euro boete voor gebruik van oordopjes in verkeer

Het koppelen van apparaten dat vreet accu... waarom zou je het willen? Ik ben op vakantie als ik mijn GPS gebruik en dan staat mijn telefoon uit.
 
Tja je kan het niks vinden ook goed dus niet aan jou besteed
En daar is de tomtom dus ook niet voor gemaakt mensen die hem niet willen.
OF ik nou whatsapp berichten wil weten of de motor en facebook dan die wil ik dan ook .
 
Velen gebruiken de headset ook voor muziek terwijl het inhebben van oortjes op de fiets / motor in bepaalde landen zelfs bij wet verboden is! Ik weet niet of headsets hier onder vallen maar ik ga er van uit van wel.
In Frankrijk zijn draadloze sets (mits ingebouwd in de helm) gewoon toegestaan. Losse dopjes die je in je oren prikt mogen niet. Hoe het zit met ingebouwde sets die met een draadje werken is niet duidelijk, in de regels wordt namelijk expliciet over draadloze apparaten gesproken.

Au 1er juillet 2015 : interdiction de porter tout dispositif susceptible d'émettre du son à l'oreille en conduisant, même à vélo
 
Laatst bewerkt:
De nieuwe processor is zeker een aanwinst, voor de rest vind ik er weinig nuttige vernieuwing bij te zitten. Ook wel raar dat ze het de 550 noemen ipv de 460 oid.
 
Hoorde ik dat de 550 geen thetering meer nodig heeft???? Zo ja dan zijn de geluidsproblemen ook op gelost.
 
Hoorde ik dat de 550 geen thetering meer nodig heeft???? Zo ja dan zijn de geluidsproblemen ook op gelost.

Lijkt me sterk :? Zonder BT tethering zou hij dan zelf internet moeten kunnen ontvangen, en dan zou je ook een extra sim kaart nodig hebben..
 
Tethering via WiFi Hotspot wordt vaker gebruikt dan via BT. Dit kan ook stabieler en sneller werken.

Overigens heeft BT voldoende kanalen om met meerdere apparaten tegelijk te werken in dezelfde omgeving. Maar dan moet de chipset dat wel ondersteunen door middel van meerdere radio's en dat is meestal niet het geval. (De verbinding met de telefoon kan b.v. over kanaal 1 en de Headset kanaal 2 en de headsets onderling kanaal 3 enz. enz.)

Nu maar hopen dat TomTom WiFi wel up to date houd en WPA3 gaat ondersteunen zodra dit beschikbaar komt anders kunnen we ons WiFi thuis niet goed beveiligen omdat anders de TTR550 niet meer werkt.
 
Voorlopig mijn TomTom Rider 5 maar blijven gebruiken zolang ie het doet. Geen behoefte aan allerlei mogelijkheden om de smartphone onderweg te kunnen koppelen en wifi geneuzel. De GSM gaat onderin de tanktas. Motorrijden = beleven en genieten; dan ga je toch niet met die smartphone kloten.
Op mijn werk weten ze overigens niet beter dan dat ik op de motor niet bereikbaar ben (rij het hele jaar door).

Mijn tomtom rider 5 krijgt nog elk kwartaal nieuwe kaarten (kleine moeite om de TomTom elk kwartaal even aan de laptop te hangen) en met myroute/tyre/kurviger kan ik geweldig mooie routes op de Rider 5 zetten.
Goed genoeg dus voor mij;
 
Laatst bewerkt:
Je mist dan draadloos routes importeren
Files, wegafsluitingen en alle flitsers

En belangrijker: je zit aan de itn vast waardoor alle viapunten hard zijn en bezocht moeten worden.
 
Je mist dan draadloos routes importeren
Files, wegafsluitingen en alle flitsers

En belangrijker: je zit aan de itn vast waardoor alle viapunten hard zijn en bezocht moeten worden.

Allemaal verkooppraatjes.
Waarom draadloos routes importeren als het ook via mijn laptop kan?
De viapunten kun je op scherm van Rider 5 gemakkelijk wegklicken als je die mocht missen
Files kun je langsrijden met de motor.
Wegafsluitingen nog nooit meegemaakt (ik rij 20.000 km per jaar met de motor)
Op mijn TomTom 5 heb ik ook vaste flitsers. Met de auto al tig keer geflitst en met de motor nog nooit. Komt mogelijk omdat ik op de motor minder afgeleid wordt. Een TomTom die me naast de weg wijzen ook allerlei andere info zou geven gaat me waarschijnlijk afleiden van het motorrijden.
 
Verkooppraatjes. Hm ik ben met mn oude rider meerdere keren wegopbrekingen/omleidingen tegen gekomen.
Ook t handmatig verwijderen van viapunten die niet gepasseerd konden worden, werd ik niet vrolijk van. Bij zo'n wegopbreking maar gokken hoeveel punten ik moest verwijderen. Als ik er weer s eentje moest verwijderen moest ik tegen mn vriendin zeggen dat we ff moeten stoppen.
Onder t rijden ook wel gedaan, maar dat is klote.

Of wanneer ik n mooie route gevonden had, moest ik m handmatig omdraaien omdat ik vanaf de andere kant zou komen. Alle viapunten punt voor punt hernummeren.
Met de nieuwe riders begin je gewoon waar je de route nadert, als je dat wilt.

Met de oude rider heb je vaste flitsers, met de nieuwe heb je ook nog alle mobiele.
1 of 2 keer gewaarschuwd worden en je hebt de kosten al bijna terug.
Met mn taxi ben ik nog nooit geflitst. Ik rij 100.000 km per jaar. Files heb ik ook nooit.

Als ik een kaartupdate heb, krijg ik gewoon n melding. Thuis onder wifi gaat hij er meteen op.
Niks laptop opstarten die natuurlijk weer leeg is en eerst windows updates moet laden.
 
Daarmee zeg je dus dat laptops kloteapparaten zijn. Een lapotop is sowieso ruk omdat je gewoon een klein kloteschermpje hebt. Ik zit hier gewoon op een normale pc te werken met op mijn 27" scherm basecamp en op mijn 22" extra scherm switch ik tussen de michelinkaart en google maps/streetview. Zo weet ik precies waar ik heen wil. Alle routes worden bij mij maanden van te voren zelf bedacht en op de Zumo gezet. Geen gedoe met wifi want dat trekt de Zumo ook weer leeg. qua accu.
 
Ah! Had dit draadje even gemist; ik pik er even een paar uit, in uitgebreide reactie (deels in het andere TT draadje al gemeld):

In algemene zin echter eerst even de opmerking:
De 550 is geen model 'boven' de 450; het is gewoon de opvolger. Met dezelfde adviesverkoopprijs als de 450. Wel zal de 450 nog wel even in de markt blijven (net zoals dat je ook de 410 links en rechts nog vindt) - de 450 en 410 zijn inmiddels wel stevig in prijs gedaald.

Ziet er mooi uit maar ik zie een hoop F&B's waarvan ik denk "wil ik dit tijdens het rijden allemaal op mijn scherm" (smartphoneberichten). Om maar te zwijgen over telefoonkoppeling met een GPS. Dat vreet ook weer extra accu. Daarnaast vraag ik me af wat de toegevoegde waarde van siri en google now is?

Ook ik heb m'n twijfels bij zaken als smartphone berichten en denk dat het vooral ook zaak is dat je, als je actief gebruikers van FB bent, vooral dat soort meldingen uitschakelt (want dat kán). Whatsapp vind ik dan net weer wat anders en kan bijv handig zijn om als voorrijder te zien dat er iemand lek gereden heeft. Heel belangrijk is het niet.

SIRI/Google now vind ik dan net iets relevanter, vooral omdat de Rider geen mp3 speler heeft. Even een tik op het scherm en de tekst 'play pink floyd' uitspreken en je hoort via je telefoon de muziek kán handig zijn, zeker als je een flink stuk over de snelweg moet sturen. Het update via WIFI is luxe, maar wel erg prettig.

Hoorde ik dat de 550 geen thetering meer nodig heeft???? Zo ja dan zijn de geluidsproblemen ook op gelost.

De Rider 4xx werkt via de zgn Blutooth PAN (personal area network). Voordeel is dat je daarvoor geen aparrte app nodig hebt, nadeel dat je de tethering aan moet zetten. Mijn ervaring is dat de telefoon die nu en dan 'spontaan' uitschakelt (vermoedelijk door een BT conflict) en da's knap irritant.
Advies bij de rider 4xx: installeer op je android een app als 'blue car'; daarmee zal je telefoon bij koppeling van de Rider automatisch de tethering inschakelen en dat werkt een stuk prettiger.

Daarnaast kennen we bij de 4xx het 'hoarse voice' probleem, veroorzaakt door de dataverbinding via tethering. Lijkt zich vooral voor te doen bij de combi Iphone/Sena/Rider. Of dat hiermee opgelost is weet ik niet (heb zelf geen iphone) maar lijkt me niet onwaarschijnlijk.

De rider 550 werkt met een seriele verbinding (SPP) via 'buetooth low energy'. Nadeel is dat je dan wel een app moet installeren (mydrive), voordeel dat tethering niet aan hoeft. De TT app controleert de verbinding, en niet de telefoon. Dat is noodzakelijk voor bijv de smartphone messages maar zal de verbinding ook stabieler maken. Het is een relatief klein dingetje maar imho toch wel een belangrijke verbetering.

Voor de helderheid: sommigen denken dat 'geen tethering' betekent dat de Rider 550 z'n eigen internetverbinding heeft, maar dat is dus NIET zo: die verbinding loopt nog steeds via je telefoon, er zit geen SIM in de Rider.

De huidige en vorige Rider zijn irritant traag. Het lijkt er een beetje op dat de techniek die er in zit niet meer van deze tijd is.

In zekere zin mee eens: de gangbare gps-systemen zijn allerminst snelheidswonders. Een beetje telefoon is sneller. Tegelijk gaat het er allicht om wat je nodig hebt. Op je rider zul je niet meerdere applicaties tegelijk draaien of videogames spelen.
Neemt niet weg dat de 4xx soms trager is dan je zou willen. Dat merk je vooral bij bediening in de hand. Daarbij de tip: schakel de schermvergrendeling in. Doordat het toestel in de hand vaak 'denkt' te moeten kantelen neemt dat veel rekencapaciteit. Mij ervaring is dat je de traagheid een stuk minder merkt als je die vergendeling inschakelt. Bij sommige motoren (trilling) ook van invloed tijdens het rijden.

Waar je het bij de 4xx echt wel merkt is bij een 'koude start'. Duurt wel anderhalve tot twee minuten voor het toestel dan bij de les is. Start je het toestel vanuit standby in dan is het gelukkig slechts enkele seconden.
Bij de 550 is die koude start iets van 20 seconden, en da's voor een android device (want dat is het uiteindelijk) behoorlijk snel.

Allemaal verkooppraatjes.
Waarom draadloos routes importeren als het ook via mijn laptop kan?

Da's een opmerking in de sfeer van 'waarom op de motor als ik alles te voet kan bereiken'. maar ook van 'wat je niet kent kun je niet missen'.

Het laden via de cloud is in de praktijk beslist één van de grote pluspunten van de Rider. Als je dat eenmaal gewend bent wil je niet anders meer. Ook al omdat dat het bijvoorbeeld mogelijk maakt op bijv een android tablet in MyDrive of MRA je route te maken en draadloos over te sturen. Werkt echt fantastisch en dan voel je je met basecamp toch een beetje in het stenen tijdperk.

Ook wel raar dat ze het de 550 noemen ipv de 460 oid.

Klopt. Da's niet consequent. Bij TT staat her eerste cijfer normaal voor de diameter (4,3 inch); waarom ze hier starten met een 5 is me een raadsel. Hooguit handig voor via van een zumo550 overstapt op een Rider550. "schat, heb je m'n 550 gezien??". ;)

Velen, waaronder mrgps himself, zijn tegenwoordig vooral pro-TomTom en MRA maar zelf voel ik me nog steeds beter bij Basecamp en Garmin.

Ik was altijd veeleer pro-garmin en anti-tomtom. Met de komst van de rider, drie jaar geleden is in eerste instantie die 'anti' er af gegaan. Ook al omdat ik het van lef vond getuigen dat ze één van hun grootste criticasters durfden uit te nodigen voor de internationale lancering in Spanje.

Maar bovendien zie ik hoe Tomtom, weliswaar geleidelijk maar toch, door ontwikkelt. Zowel in de firmware relevante aanpassingen alsook in Mydrive. Garmin daarentegen staat onder tussen stil. De laatste (minimale) update van Basecamp dateert van twee jaar geleden. De laatste update van MyDrive (roadtrips) was vorige week.

Qualitate qua geef ik, gevraagd en ongevraagd, ook feedback aan zowel Garmin als TomTom. De één luistert (nu) wel, de ander niet. Ik weet: dat klinkt arrogant alsof ik de wijsheid in pacht heb. Zo is dat niet bedoeld, maar 'ik praat geen poep'.

Bij Garmin is de 'kronkelroute' één van m'n stokpaardjes en heb ik dat meer dan drie jaar, voorzien van zeer uitgebreide argumentatie en benchmarks aan garmin teruggekoppeld. Bij de 395/595 was ik, met de intrede van de 'schuifjes' even hoopvol. Om vervolgens te constateren dat het nog even slecht was. Ik kan me daar erg boos over maken. Om over de kronkelroutes in Basecamp maar niet te spreken, want dat is helemaal dramatisch.
Dat, in combinatie met bijvoorbeeld de telkens weerkerende problemen met updaten of het feit dat je bij de 'travel edition' toestellen alsmaar je toestel aan de computer moet hangen om de kaarten op je pc te zien en de ellende met harde viapunten maakt dat er in mijn jarenlange 'pro-Garmin' behoorlijk 'de sleet' is gekomen.

Maar uiteindelijk gaat het niet om wat ik belangrijk vind, maar wat voor de gebruiker van belang is. Met een Garmin kun je uiteindelijk nog steeds prima uit de voeten. Maar je moet eerst wel een behoorlijke ervaring, kennis en, vooral, routine hebben wil je er echt lekker mee werken. Danwel extra investeren (OnRoute Motorkaart, in vorig leven 'mijn uitvinding') in een toestel dat tóch al duurder was.

En dat is het gróte verschil met de Rider anno vandaag: daar heb je goedkoper, veel makkelijker en sneller meer plezier van; ook al gebruik je het toestel maar tienmaal per jaar.

Dus ja... ofschoon ik neutraal probeer te zijn: inmiddels verschuif ik meer en meer naar pro-tomtom.

De bal ligt bij Garmin, met imho als speerpunten:
- betere scenic routing
- betere omgang met routes cq tracks
- betere routesoftware
- werken via de cloud

Want dat zijn allemaal punten waarop ze inmiddels door tomtom zijn ingehaald.

Zo... nu eerst douchen om zo meteen met natte haartjes samen met het hele gezin 'één van de acht' te kijken. Over stenen tijdperk gesproken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan