TomTom Rider 550

Hoi ik heb nog nooit met een motornavigatie gewerkt, dus vergeef mij mijn onervarenheid.
- Kunnen alle tomtom's op dezelfde houder van de motor (er zit bij aanschaf van mijn motor al een tomtom houder op, kan ik die voor elke tomtom gebruiken?)
- Stel ik wil een navigatie voor "leuke ritjes", flitsinformatie en aansluiting op een headset (die ik nog niet heb, maar dat zal dan een N-Com systeem zijn, aangezien ik een Nolan helm heb). Heb ik dan "het nieuwste van het nieuwste" nodig of kan ik dan ook met een ouder model uit de voeten?

Tweede kan ik nog wel uitzoeken door specificaties te vergelijken met mijn wensen. Maar eerste vraag zie ik nergens antwoord op?
 
Even off topic headset tip:
Denk wel even na welke headset je gaat gebruiken als je er nog 1 gaat aanschaffen. Ik heb helaas de sena 30k bij waypoint aangeschaft. Mocht je dan groeps Bluetooth intercom gebruiken hoor je de navigatie niet meer. Beetje mazzel gaat sena er een update maar ik acht de kans klein. Overigens met een cardo packtalk of sena 20s doet zich dit probleem niet voor. Ik heb het al bij waypoint gemeld een week terug maar als ik de voorgaande post zie denk ik niet dat de memo is aangekomen O-)

Wat die 30K betreft moeten we inderdaad nog even goed verder testen. Dat hoofdstuk is bij ons nog niet afgesloten.
We kregen vanmiddag van de leverancier namelijk onderstaande reactie op je vraag:
Ik heb hier dezelfde opstelling gemaakt in een iets andere volgorde:
1. TomTom en 30K gekoppeld als GPS
2. 30K en 30K als bluetooth onderling

Op deze manier komt de GPS automatisch tijdens het gesprek binnen.
Via de App kun je dan alle audio los van elkaar regelen.
 
Laatst bewerkt:
Overigens hebben we nog even naar het door jou gemelde probleem gekeken. Het probleem wat jij hebt met de Sena 30K is niet specifiek voor de Rider 550. Datzelfde doet zich voor met de Rider 450 en ook met een Zumo. Het probleem is gemeld en we verwachten dat dit met een firmware update van de 30K kan worden opgelost. Bij de Sena 20S werkt het immers wel. Je zou zeggen dat Sena daardoor weet hoe ze het op moeten lossen.
 
Hele verhalen over Bluetooth.
Conclusie: Wederom een puinhoop. TomTom plaats gewoon een simkaart in dat ding en de problemen zijn over.

@Negentien85:
De steunen voor alle Rider 4xx en 550 identiek en dus uitwisselbaar. De oudere Riders 2,3,5 hebben andere steunen maar zou ik persoonlijk niet meer kopen.

Het probleem met bluetooth zit 'm wederom in de koppeling met de smartphone. Met je N-Com zou het moeten werken maar vlekkeloos werkt het waarschijnlijk niet. Je zou de Rider 550 ook via WiFi hotspot kunnen koppelen. Ik verwacht dan minder problemen met je headset.
 
Wat die 30K betreft moeten we inderdaad nog even goed verder testen. Dat hoofdstuk is bij ons nog niet afgesloten.
We kregen vanmiddag van de leverancier namelijk onderstaande reactie op je vraag:


Hey leuk dat jullie het nog niet afgesloten hebben. Die indruk kreeg ik wel namelijk. Maar dat kan wel liggen aan mijn ongeduldige karakter....

De reactie van de leverancier komt denk ik omdat ze het probleem verkeerd benaderen.

Zou je me per mail even willen updaten zodat we niet te ver afwijken in dit topic?
 
Tweede kan ik nog wel uitzoeken door specificaties te vergelijken met mijn wensen. Maar eerste vraag zie ik nergens antwoord op?

Dat komt misschien omdat je vraag niet helemaal duidelijk is. Je hebt het immers over 'een tomtom steun'; dat kan theoretisch ook een tomtom zijn van 10 jaar oud, en daar past de rider echt niet in.

Wat in echter vermoed is dat sprake is van een 'algemene gps-voorbereiding', voorzien van vier montagepunten (gaten) waar zowel de houder van de zumo als die van de rider op te monteren zal zijn.

Conclusie: Wederom een puinhoop. TomTom plaats gewoon een simkaart in dat ding en de problemen zijn over.

Die sim-kaart betreft alleen de data; genoemde problemen met Sena hebben een bredere strekking.

De meeste mensen zullen geen uitgebreide wensen als bike to bike groepscommunicatie, hebben maar zal het vooral gaan om de navigatieaanwijzingen, wellicht een muziekje en/of rijder/duo communicatie. Mijn ervaring is dat een basis cardo freecom1 of freecom2 prima voldoet (en zich ook probleemloos laat pairen (tenzij je de handleiding van cardo zelf volgt, want daar staat een foutje in ;).

Denk dat de bal in deze meer bij de BT fabrikant (cq Sena) ligt dan bij TT.
 
Hele verhalen over Bluetooth.
Conclusie: Wederom een puinhoop. TomTom plaats gewoon een simkaart in dat ding en de problemen zijn over.Het probleem met bluetooth zit 'm wederom in de koppeling met de smartphone. Met je N-Com zou het moeten werken maar vlekkeloos werkt het waarschijnlijk niet. Je zou de Rider 550 ook via WiFi hotspot kunnen koppelen. Ik verwacht dan minder problemen met je headset.

Een simkaart zou voor een 450 of zijn voorgangers een mooie oplossing zijn. Maar TomTom heeft voor een goed alternatief gezorgd. We denken dat een simkaart het probleem van de 550 met de headsets niet zal oplossen. Zoals ze het nu opgelost hebben met de MyDrive app werkt immers prima. Verkeersinfo ontvangen en andere MyDrive info werken probleemloos en je hoeft niet steeds weer de verbinding op te bouwen zoals met de vorige Riders soms het geval was vanwege de benodigde Bluetooth tethering. TomTom heeft er echter voor gekozen om de telefoon en muziek koppeling volledig aan de headset over te laten. Hierdoor krijgen de wat oudere headsets wat moeite wanneer er meerdere apparaten gekoppeld zijn. Het probleem speelt vooral wanneer je een telefoongesprek wilt voeren. In de vorige Riders van 400-serie is de mogelijkheid om een telefoongesprek te starten later in een firmwareupdate toegevoegd. Oorspronkelijk kon je alleen een gesprek aannemen. Maar toen sprak je wel via de TomTom. Dat is bij de Rider 550 dus niet meer het geval.
 
Hele verhalen over Bluetooth.
Conclusie: Wederom een puinhoop. TomTom plaats gewoon een simkaart in dat ding en de problemen zijn over.

@Negentien85:
De steunen voor alle Rider 4xx en 550 identiek en dus uitwisselbaar. De oudere Riders 2,3,5 hebben andere steunen maar zou ik persoonlijk niet meer kopen.

Het probleem met bluetooth zit 'm wederom in de koppeling met de smartphone. Met je N-Com zou het moeten werken maar vlekkeloos werkt het waarschijnlijk niet. Je zou de Rider 550 ook via WiFi hotspot kunnen koppelen. Ik verwacht dan minder problemen met je headset.

Ah, bedankt voor de info!

Kun je uit de volgende foto opmaken voor welke versie het is?

full
 
Ik weet niet welke versie precies maar het is een houder voor oud model Rider 2,3,5. Dus niet voor de huidige generatie
 
Zo te zien voor de breedbeeld Rider (5). Maar een nieuwe Rider plaatsen is dan niet zo'n ingrijpend werkje.
 
Ik weet niet welke versie precies maar het is een houder voor oud model Rider 2,3,5. Dus niet voor de huidige generatie

Bedankt! Nu bedenken wat ik ga doen. Misschien eerst headset in laten bouwen en bluetooth naar mn telefoon voor flitsinformatie. En later er een tomtom op zetten...of toch andersom.

Weet nu in ieder geval dat het niet handig is een ouder model tomtom er op te zetten.
 
Ervaringen al van rijders met nieuwe TT550?

Gebryik nu navigatieapp van MRA
Ben nog niet tevreden over bepaalde zaken en fouten en zonlicht op mijn gsm is zeer irritant....
Dus toch twijfels im weer TT ssn te schaffen..

Daar ik meen gelezen te hebben over vochtproblemen bij de 400 serie ben ik voorzichtiger wat aanschaf betreft.
Is toch veel geld.
Snelheid en wifi is het belangrijkste rest is bij bijna alle toestellen wel gelijk... (toch) ..

Toedeloe karin
 
Zonlicht is bij de Rider 550 ook gewoon een punt. Er zit daar ook een smartphone scherm in. Er is op moment niet veel verbetering te halen bij (O)LED schermen. De zon is gewoon te fel. Ik rij zelf met een Galaxy S6 en die heeft een behoorlijk hoge helderheid en ook daar is met de zon vol in het scherm (dus achter je) best wel wat op de afleesbaarheid aan te merken.

MRA als belangrijkste navigatie app zou ik ook nog niet doen. Ben het daar volledig mee eens.
Je zou ook TomTom GO kunnen overwegen om die er naast te zetten. De TT GO app mist een paar functie die de Rider wel heeft (waarvan spannende route de belangrijkste is) maar verder uitstekend bruikbaar voor de toerrijder.

Het belangrijkste verschil tussen de Rider 450 en 550 is inderdaad de snelheid en de aanwezigheid van Wifi. De 420, 410 en 400 zijn alleen op softwarevlak op details minder dan de Rider 450
 
Ervaringen al van rijders met nieuwe TT550?

Ik vind de afleesbaarheid van de rider550 prima. Hooguit even wat spelen met de bevestigingshoek om minder last te hebben van spiegeling.

Qua waterdichtheid: ik heb vooralsnog geen enkele melding gezien van het 'condensprobleem' bij de 550.

Overigens wordt een evt condensprobleem nog steeds onder garantie opgelost; ook al is de garantieperiode inmiddels verlopen, zoals bij de eerste 400's; die inmiddels drie jaar oud zijn.

Zie qua 550 ook m'n videoreview op Nieuw: TomTom lanceert de TomTom Rider 550 — MrGPS
 
Afgelopen weekend ben ik met mijn gloednieuwe 550 naar de Ardennen gereden. Voor mij nieuw, dit was zelfs de eerste keer kamperen met de motor (tracer 900). TomTom nog wennen. Erg snel en fijne houder, maar soms wel slecht afleesbaar in de zon. Soms werd het scherm een paar seconden zwart. En het plannen van een spannende route verliep nog niet altijd goed, zo heb ik uiteindelijk onverhard uitgezet omdat ik op een steil modderpad terecht kwam. In het begin duurde het lang om de weg terug te vinden na afwijking van de route, maar later in weekend ging dat wel snel. En naar een eigen route toerijden gaat nog niet zo makkelijk, hij zoekt eerst punten die ik al lang gehad heb. Verder stevig en snel ding dus
 
Laatst bewerkt:
Heb de 550 nu een dag of 5 en er zijn mij wat dingen opgevallen, had hiervoor een zumo 350lm.
Tijdens het rijden valt het toestel soms uit, heel vervelend en dan zeker als je op een kruising af rijdt. Stoppen is dan het advies en niet prettig.
Ook veranderd het scherm soms van de horizontale in de verticale stand, niet in een bocht maar tijdens rechtuit rijden. Ik heb de hoek van het toestel al iets aangepast maar dat heeft niet geholpen.
Komt dit bekend voor, misschien ook van de oudere toestellen?
 
Ooh dat zwart scherm lijkt me ook niet fijn....staat me niet aan!!!

En veranderen van horizontaal naar verticaal kan je omzeilen door scherm vast te zetten is bij navigatieapp ook..
Vandaag wilde ik mooie rit opnemen in navigatie app...mus ik 50 km doordat hij vast was gelopen😡

Gaan donderdag naar engeland en Schotland kan ik de app nog aan de tand voelen manlief tijd nog met de urbanrider....
Maar ik ga toch serieus andere opties bekijken mis toch veel in app...

Bedankt voor jullie bevindingen en video😙
 
Kreeg laatst van een maatje van mij ook een link doorgestuurd van een Duits forum.

Veel problemen met zwart scherm, kantelend scherm en de waterdichtheid.

Al met al, voor mij reden genoeg om hem nog niet aan te schaffen
 
Kreeg laatst van een maatje van mij ook een link doorgestuurd van een Duits forum.

Veel problemen met zwart scherm, kantelend scherm en de waterdichtheid.

Al met al, voor mij reden genoeg om hem nog niet aan te schaffen

Met de 400 misschien.... De 450 heeft bij mij nooit geen vocht problemen gehad en zo ver ik weet hebben andere daar ook geen last van gehad! De 550 waar dit topic over gaat is nog maar zo kort uit dat klachten er over haast onmogelijk zijn zelfs op een Duits forum! :Y :P

Kantelen/zwart scherm is gewoon een kwestie van scherm rotatie vast/uit zetten of een slecht aangesloten voeding. Dat zijn problemen die aan de onwetendheid of onhandigheid van de gebruiker zijn toe te wijzen en geen probleem van het toestel zijn.
 
Heb de 550 nu een dag of 5 en er zijn mij wat dingen opgevallen, had hiervoor een zumo 350lm.
Tijdens het rijden valt het toestel soms uit, heel vervelend en dan zeker als je op een kruising af rijdt. Stoppen is dan het advies en niet prettig.
Ook veranderd het scherm soms van de horizontale in de verticale stand, niet in een bocht maar tijdens rechtuit rijden. Ik heb de hoek van het toestel al iets aangepast maar dat heeft niet geholpen.
Komt dit bekend voor, misschien ook van de oudere toestellen?

Je zult zelf de scherm rotatie wel hebben uit gezet.

Het uit vallen of op zwart gaan van het scherm is vaak een slecht aangesloten voeding waardoor het toestel in stand-by gaat. Je kunt dit testen door onder instellingen de optie voor stand-by bij het uitschakelen van de voeding, uit te schakelen. Mocht dit je problemen oplossen is het een kwestie van even de voeding van je houder controleren of in het ergste geval de houder vervangen maar dat zal wel meevallen.
 
Laatst bewerkt:
Oke dank weer..
Dus zwart scherm ligt aan voeding...wel raar dat meerdere er last van hebben?
Nog nooit eerder meegemaakt en zijn met eerste tomtom rider begonnen (heb ik nog steeds)

Heb net de video van mrgps gekeken.
Wat is hij snel.....
Ziet er supergoed uit...
Denk toch dat de 550 binnenkort in ons bezit is...of ik wacht nog jaartje dat hij goedkoper is...
 
Dus zwart scherm ligt aan voeding...wel raar dat meerdere er last van hebben?

Nope. Dat zwarte scherm komt niet door voeding. Als de voeding wegvalt verschijnt immers eerst de tekst 'externe voeding weggevalen'.

Net als het kantelende scherm heeft het met de bewegingssensor te maken. De mate waarin zal verschillen per motor/montageplek. Ik zie het zelf ook nu en dan gebeuren (v-strom; montage verticaal, boven de klokken). Inschakelen schermvergrendeling lost het op.
 
Hoi allen,

ik heb ook mijn eerste weekend in Eifel met de TT 550 achter de rug.

Mijn bevindingen zijn ook zeer positief. Ik reed voorheen met een Garmin nuvi. Routes maken deed ik in Basecamp. Let op, ik ben geen expert, just my 2 cents:

Routes maken:
Ik vind Mydrive fijn werken. Ik had in een kwartier 4 mooie routes wegens tijdgebrek kon ik deze niet goed nalopen. Daarnaast zijn er routes te importeren die je via de bekende kanalen kan downloaden Nadeel van mydrive; het is mij niet gelukt de route te verslepen zoals ik in Basecamp gewend was, echter een via puntje plaatsen hielp aardig. Uploaden en updaten is een fluitje van een cent via wifi.

Rijden:
Ook bij mij kwam het kantelen van het scherm etc voor. Helaas liet ik mij een aantal keer door de TT over een forstwirtschaftsweg sturen, maar dat is even wennen aan hoe dit systeem werkt, in het vervolg gewoon doorrijden. Nooit gedacht maar soms kan het bochten profiel ook te extreem zijn. In de optie spannende routes de meest bochtige optie aangevinkt, in Luxemburg leverde letterlijke een spannende route op; smal onoverzichtelijk betonpad en gezien het jaargetijde de nodige klei en rommel. Echter ook met tupperware onder de bips kan je in dit soort omstandigheden ook prima rijden. Zoals anderen in het topic al aangeven is enige voorbereiding wel handig, dan weet je altijd waar je bent en welke wegen je wel of niet wilt rijden. De route balk die tankstations , flitsers etc aankondigt vind ik echt top.

Wat ik mis/nog niet gevonden heb:
In Mydrive een archieffunctie voor routes. Ja je kan ze downloaden en op je pc opslaan. En als het relevant is (een volgende vakantie)ze weer te voorschijn halen.
In mydrive een spannende route plannen, geeft de mogelijkheden een koffie/eetgelegenheid toe te voegen. Vanuit de TT is dit mij nog niet gelukt, wellicht via de app als ik mijn telefoon gekoppeld heb.

Over 2 weken ga ik het in Sauerland nog eens proberen :] Dan ook in een groep met meerdere TT 550's eens zien wat we van het delen van routes kunnen maken.
 
Laatst bewerkt:
kijk mooi toch,heb al verschillende TT gehad en het is iedere keer wenen,maar een tijdje werken met het apparaat en het wordt meer je eigen...
ik maak mijn routes altijd met myrouteapp kan jij ook doen zelfs op vakantie en dan via wifi de route naar je TT sturen super makkelijk toch...
succes en veel plezier in sauerland wij gaan donderdag lake district en schotland onveilig maken..
 
Terug
Bovenaan Onderaan