TomTom Rider 550

Hallo riders, we rijden regelmatig met een groep vrienden allemaal met TomTom uit de 400 serie. Nu heeft er iemand de 550 gekocht. Vaak maakt een van ons een route via MyDrive. S morgens versturen we dan het bestand even naar elkaar via mijn routes en delen. Nu zien onze 4xx Tom Toms de 550 niet. Je kan dan alleen via een mini sd kaart de route kopiëren. Ook via de telefoon kan je normaliter zo een GPx bestand delen met je TomTom alleen is de 550 niet zichtbaar iemand tips of een oplossing voor het delen van routes?
 
Je kunt de route samen met de uitnodiging mailen naar de mensen in de groep.O-)

Of nog mooier de route delen met vrienden in MyRouteApp.

Maar als je dit vergeten bent kun je terplekke in de MyDrive applicatie op de telefoon de route onder "My Routes" selecteren.
Dan verschijnt onder in beeld de optie Share - en vervolgens heel veel opties om de route te delen.
De eigenaar van de TTR5x0 kan vervolgens de route via zijn MyDrive applicatie op de Rider zetten.:]
 
Het moet zelfs mogelijk zijn om de route via bluetooth te exporteren van een TomTom Rider 4x0 naar de smartphone van de eigenaar van de TomTom rider 550.
Exporteren route TTR4x0

Ik heb alleen zelf geen TomTom Rider 410 meer dus kan dit zelf nu niet testen. Ik heb in andere fora begrepen dat het delen van routes van de Rider 4x0 naar een smartphone minder eenvoudig is als naar een andere Rider 4x0.

Persoonlijk vind ik het handiger om de route via de MyDrive Website op zowel mijn TomTom als die van mijn vrouw te zetten door ook een keer als haar in te loggen. Hiervoor kan ik gewoon mijn PC inplaats van die kleine schermpjes.
 
Bedankt voor jullie reacties. De TomTom 550 is niet zichtbaar met Bluetooth voor andere apparatuur. Het delen van gpx routes via, mail, whatsapp, of bv Bluetooth tussen elkaars telefoon etc is geen probleem. Er was alleen een probleem met het opslaan van het gpx bestand in mydrive. Nu weten we de oplossing. Gebruik Chrome i.p.v. explorer of safari op je mobiele apparatuur. Daarnaast zet hem in de desktopversie, dan werkt het feilloos! Je kan via de desktopversie gemakkelijk routes delen, aanpassen. Delen op/met de 4xx serie lukte altijd wel, het was de 550 die voor uitdaging zorgde...
 
Het delen kan een stuk eenvoudiger.

Door te delen via de MyDrive applicatie op de telefoon (door de route onder "My Routes" selecteren en vervolgens via de optie Share de route te delen)
Wordt er een URL gedeeld. (delen kan op zeer veel manieren o.a. Mail, WhatsApp, Bluetooth en SMS)

Bij het openen van deze URL op de andere telefoon komt de optie om deze te openen in de MyDrive App. De route opent dan gelijk en je kunt deze direct op de Rider laten plaatsen.
(Bij het openen op een PC opent de route direct in de MyDrive Website)
 
een nieuwe 500 opde motor gezet ter vervanging van een 40 serie. Het gekke is dat nu het beeld spontaan gaat draaien er is niets veranderd aan de opstelling
 
Klopt bij alle Riders vanaf de 400 serie is het aan te bevelen om de systeempositie te vergrendelen.
Als je toch gebruik wil maken van de optie om het scherm te kunnen roteren zet dan de TomTom rechter op de motor. Dit is ook aan te bevelen bij regen daar er dan minder druppels op het scherm komen.

Hoe Systeempositie vergrendelen instellen;
Selecteer Instellingen in het hoofdmenu en selecteer vervolgens Uiterlijk. Selecteer Scherm. Weergavevergrendeling Selecteer Weergavevergrendeling om te voorkomen dat het scherm draait wanneer je je navigatiesysteem draait. Als deze functie UIT is (standaard), draait het scherm mee wanneer je je systeem in de staande of liggende positie draait. Als je het scherm in de staande of liggende positie wilt vergrendelen, draai je het systeem in de gewenste positie en zet je de instelling op AAN om het scherm in deze positie te vergrendelen.
 
Volgens mij is er ook niets veranderd aan de detectie om te gaan draaien.

Het slechts een klein beetje platter zetten van de Rider heeft vaak al een groot effect.
Of is de Rider 500 in de houder van de Rider 40 geplaats zonder deze te verstellen?

Voor de volgende generatie houders van de TomTom Rider wil ik TomTom adviseren om met magneetjes en hall sensoren te gaan werken. Daarbij treed dit probleem niet op.
 
Hallo,

Ik heb de 550 sinds enkele weken. Tot nu toe was ik er zeer tevreden over.
Ook had ik onmiddelijk de weergavevergrendeling aangezet. Idd het werkt goed!
Mijn maat (die pc-schuw is :?) en ik delen routes uit via de SD, voor hem zoveel eenvoudiger...

Deze ochtend werd de gps 2 keren zwart en moest de kaart herladen op slecht 15 minuten tijd!
misschien heeft het te maken dat ik nog een update moet uitvoeren (er is een update uit te voeren van flitspalen op dit moment)
Dus dat ga ik eerst doen vanavond en hopelijk ben ik van de zwarte scherm af...

Als dat zo is wat moet ik dan doen als ik op reis ben?
 
Die updates mogen absoluut geen invloed op de werking van het apparaat hebben. De oorzaak van jou probleem weet ik niet.
 
Ik heb op fora vaker gelezen over een zwart scherm op de Rider 550.

Als bij de updates ook nog een Nav 4 update staat kan deze het probleem verhelpen. Andere updates gaan dit probleem inderdaad niet oplossen.

Zelf heb ik ook een Rider 550 maar ik heb nog nooit het zwart scherm probleem gehad.
De microSD kaart heb ik echter nog nooit gebruikt daar ik alle routes via MyDive op de Rider zet.
 
Laatst bewerkt:
Nu je over de MicroSD begint. Probeer de Rider eens zonder die SD kaart. Volgens heeft de SD kaart in verleden bij andere generaties ook wel eens voor problemen gezorgd bij sommige mensen.

Het probleem van dit soort kaarten is de compatibiliteit. Het is voor een fabrikant van apparaten niet te doen om alle kaarten te testen om hun juiste werking.
Een SD kaart is een standaard maar een standaard heeft toleranties. Zelfs buiten deze toleranties zal een kaart meestal probleemloos werken.
 
@Athome,
hewel ... daar had ik echt niet aan gedacht!
Ik ga dat straks es proberen want deze ochtend was opnieuw zwart schermpje gedurende enkele seconden.
Beeldscherm staat reeds vergrendeld...

Dat had ik nooit met de 450. ...
 
Hallo,
Ik had zo'n sd-kaartje uitgehaald en geen verandering!
Het zwarte schermpje blijft terugkomen.
Nu, ik had nog geen tourrit gedaan met de nieuwe TT ...
 
Raar @Rotgerbo ,
ik had het na uitschakelen schermvergrendeling niet meer,
heb hem sinds mei,net 1 dag voor we motorvakantie schotland deden,ik had de routes gemaakt,manlief voorop met onze oude rider......
maar wat was het wennen en wat kwam ik rare dingen tegen , inmiddels al beter gewend,maar toch helemaal anders werkend als je van een rider afkomt...

Nu heb ik wat vragen die ik nog niet opgelost heb,ik heb inmiddels ontdekt dat ik POI in mijn routes kan zetten,restaurant of museum stop,
maar ik ben er nog niet helemaal aan uit ,maar dat komt wel.

Maar kan ik niet ergens een POI downloaden zodat ik net als bij de oude tomtom constant restaurants in mijn beeld zie verschijnen tijdens het rijden??
vond ik zeer praktisch ..

Dat mis ik namelijk heel erg.....vind het niet fijn dat ik nu iedere keer moet stoppen om te zoeken hierna , en of geplande stops moet inplannen en dan de route moet splitsen(want wat als ik voorbij rijd) heb gemerkt namelijk dat als ik een route maak,en puntje in zijweg heb gezet omdat er een stop is,dat hij dan denkt euh ik moet rechtdoor en me niet links erin laat gaan......grrr
Hebben jullie een oplossing voor me??

Verder al paar keer meegemaakt dat hij zegt linksaf en de instructie op scherm rechtsaf wijst.....
Verder ga ik deze winter de manual doorspitten,want ik heb nog genoeg te ontdekken en leren ...
toedeloe karin
 
Bij de Rider 550 kun je onder instellingen - Uiterlijk - toon POI-lijsten op Kaart aanzetten. Deze POI's worden dan op de kaart getoond.

Zelf kun je via Mydrive (Web) een OV2 bestand laden met eigen POI's Voorbeeld


Om niet onnodig zijstraten in gestuurd te worden op een route is het belangrijk om bij het plannen van een route de routepunten nooit vlakbij maar altijd na een zijstraat of kruising te plaatsen. Let ook op wegen met gescheiden rijbanen hier liever geen routepunten plaatsen.

Het is namelijk zo dat de verschillende makers van kaarten onderling een andere kalibratie hebben voor de weg. Een punt dat op kaart A exact goed staat kan op kaart B zomaar meters verwijderd zijn.

Zoom ook altijd in om te zien of het routepunt wel goed op de weg staat. En gebruik bij voorkeur de TomTom Kaart.
 
@GS_BEN dat had ik al ontdekt,maar helaas staan er alleen maar bikkertten etc als poi op , maar kan geen restaurants kiezen.
ik had al op blz 81 gekeken .
ik kan nu niet kijken want hij is al uren een update aan het downloaden....
en van punten weet ik ook,maar toch raar hoe deze soms werkt, ga soms liever met itn werken als met gpx,

en ja , als er geen seizoensafsluitingen zijn,maak ik mijn routes in tomtom en niet met de here kaart,heb ik in het begin misschien ook wel fout gedaan,toen lette ik daar inderdaad niet zo op,nu maak ik ze meestal zo dat mijn route zowel voor garmin als tt gelijk is.......
thanks ga de video bekijken,was me al gelukt om aparte poi erin te zetten,maar wat een gedoe,wil gewoon liever alle die er zijn zien verschijnen net als vroeger..

ik hoopte dat iemand dat bestand wat in de vorige tt zat met restaurants erin had,dan kon ik die simpel in dit bestand zetten.....
 
@Scheurneusje Als je ook MRA gebruikt kun je met MRA POI's aan de route toevoegen. Uitleg

Zelf maak/bewerk ik mijn routes in MRA en gebruik ik de TomTom kaart. Vervolgens rijd ik meestal de Track. Ik heb eigenlijk nooit meer uitstapjes bij zijstratien.
Deze Webinars geven een goede uitleg en tips om routes te maken.
 
Ik vind die uitleg om POI's toe te voegen aan een route in je Rider heel matig.
Je moet nl 3 acties doen:
1. De route in je Rider plaatsen
2. De POI's in je Rider plaatsen
3. De POI's tonen op de kaart aanzetten

Het is nog steeds niet zo dat als je een route, incl POI's hebt gemaakt, deze POI's automatisch getoond worden in de kaart. Maw, als je een route deelt, dan moet ook de POI's delen en uitleg geven, want iedereen moet extra handelingen doen.
Het is dus niet zo als bij Garmin dat een route file (.gpx) viapunten en POI's (WayPoints) kan herbergen.
TomTom nav heeft dus de GPX en OV2 file nodig. Of iig de extra slag om een POI (1 mag ook, geen OV2 nodig) te tonen.

Die geintegreerde file had er al lang moeten zijn, met optie om de POI's (van de specifieke route) in de rechter balk van de nav te tonen en indien gewenst af te roepen.
 
Ik heb al heel lang niet meer met routes gewerkt (ITN bestanden) maar ik voor zo ver ik de software ken, is het gewoon niet mogelijk om POI die bij een route horen op het scherm te tonen.
Maak je gebruik van GPX bestanden, dan is het sowieso niet mogelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan