TomTom Rider 550

Ik heb een jaar of twee met die folie erop gereden zowel in de auto als op de motor. Maar naar mijn mening doet de folie de kleuren en het contrast teveel afnemen. Het spiegelen wordt weliswaar goed opgelost door die folie dus als je daar echt last van hebt is het zeker een op[lossing. Maar ik vind dat zonder de folie de kleuren een stuk mooier en het contrast veel rijker. De kans op spiegelen is bij mij op de e'en of andere manier nooit langdurig en daardoor eigenlijk nooit hinderlijk.
 
Oh ja, de folie is uiteraard gewoon verwijderbaar zonder het scherm te beschadigen. Dus je kunt het uitproberen en daarna weer terug als je het tegen vind vallen. Kost je alleen een paar euro voor de folie.
 
Idd door folie wordt het beetje meer pastelkleurig, en vind het aangenamer. Dat is natuurlijk persoonlijke smaak maar mijne maat hield er ook niet van en selecteerde in toestel "helder contrast" en was tevreden over de kleuren! Mss is dat een goede tip voor jullie?
Belangrijkste is dat we geen last meer hadden van de zon. Vorige zomer hadden we vele zonnige dagen gehad en géén enkel keer last gehad! De kijkhoek speelt ook een beetje mee ... het is een beetje zoeken... Voor mij tot op dit moment is een 550 een topmodel! Ben zéér tevreden over.

Eerlijkheidshalve moet ik wel vertellen dat wij Bluetooth afgezet hebben omdat we geen hoofdtelefoon nodig hebben (we zijn doof) en geen whatsapp berichten wensen te ontvangen. Daar hebben we smartphone voor. Eens we rijden willen we niet gestoord worden maar genieten! Onze 550 staat in verbinding met tomtomservice via persoonlijke hotspot (omdat we bluetooth afgezet hebben) en het werkt tot op dit moment voortreffelijk en stabiel.
Route delen we steeds via SD-kaart en met goede pincet is dat ALL INN op 5 minuten klaar!
 
Zeker als je het display van een 1290 ziet en gebruikt (heb ik als leen motor gehad) is ontzettend goed was erg verbaasd hoe goed dat scherm is.
En dan zie je de tomtom daar hebben ze weer mee achteruit geboerd , helaas .

Dat zijn heel andere schermen en iid perfect in alle omstandigheden. BMW en Ducati hebben ook hele goede.
Wellicht is de BMW Nav VI ook zo'n scherm?
 
Hoewel binnen het LTPS-IPS scherm van mijn telefoon binnen duidelijk mooier is merk ik duidelijk dat het scherm van de Rider 550 op de motor beter af te lezen is bij zon.
Ik kan op mijn GS beide schermen mooi rechtop boven de tellers plaatsen.
Ik heb daardoor waarschijnlijk minder last van de zon dan wanner de de Rider op het balhoofd plaatst.
Maar op mij telefoon heb ik toch af en toe moeite om het scherm goed af te lezen.

Zowel de KTM 1290 als BMW 1250 en BMW Nav VI gebruiken een hoge kwaliteit TFT scherm en deze zijn niet echt goedkoop. Dat zal gedeeltelijk de meerprijs van een BMW Nav VI t.o.v. een normale Garmin verklaren. (en de meer dan dubbele prijs t.o.v. een TomTom Rider)
 
Heb diverse itn routes op een sd card gezet en daarna de card in de rider geplaatst, maar de rider laat ze niet zien in "mijnroutes". Wat doe ik verkeerd.
 
Heb diverse itn routes op een sd card gezet en daarna de card in de rider geplaatst, maar de rider laat ze niet zien in "mijnroutes". Wat doe ik verkeerd.


Waarschijnlijk heb je het sd-kaartje geformatteerd in de laptop?
En da's fout, dat moet in de Rider zelf.
 
Als je alleen muziek in bv MP3 vorm op het kaartje zet, voor muziek onderweg, dan maakt het niet uit.

Zogauw het sd-kaartje gebruikt word voor extra kaarten of routes dan moet die in de Rider zelf door de shredder.
 
Geformateerd en geeft idd nu aan dat hij geschikt is voor de rider. Maar nu kan ik er in de pc niks meer opzetten, te klein maar toch meer als 14 GB ruimte op het 16 gb kaartje. :( . Puzzelen maar weer verder. valt niet mee als digibeet zijnde
 
in de zon zie ik op de 550 nog steeds duidelijk en geen last van zon! maar je moet wel zo'n folietje erop plakken, het helpt! ik had het al enkel jaren gelden op mijn 450 en nu op mijn 550. ik kan niet meer zonder!
Wat voor een folie bedoel je daar eigenlijk mee? 🙂
 
Geformateerd en geeft idd nu aan dat hij geschikt is voor de rider. Maar nu kan ik er in de pc niks meer opzetten, te klein maar toch meer als 14 GB ruimte op het 16 gb kaartje. :( . Puzzelen maar weer verder. valt niet mee als digibeet zijnde


Fuuk, dat zou inderdaad kunnen.

Dit gaat mijn pet te boven, ik heb de nieuwe Rider niet.
Mot kunnen, uitwisselen van routes onderling met een sd-kaartje.
 
Geformatteerd in de Rider is om kaarten op de sd-kaart op te slaan.

Om routes op sd-kaart te zetten moet je deze met de PC Fat32 formatteren.

Max 32GB dus dat is goed.

Dus als er routes op het kaartje staan moet je deze kunnen importeren.

Zie
 
Volgens mij moet je bij de TomTom altijd een route programmeren om van motorroutes/kronkelwegen gebruik te kunnen maken en kan dat niet op de spontane manier zoals hierboven omschreven, klopt dat?

Ik wil onderhand een nieuwe navi omdat graag (via koppeling mobiel) verkeersinfo en liefst ook (mobiele) flitsers wil kunnen zien op mijn navi, dat eerste kan zeker op de nieuwere Garmin en TomTom maar die flitsers ook?

Het effect van de functie 'kronkelwegen' cq 'spannende route' is vergelijkbaar met werken met de OnRoute motorkaart. Voordeel van de motorkaart is dat die,met de juiste instellingen, beter in staat is om automatisch de bebouwde kom te vermijden. Bij de Rider zul je daarvoor nu en dan een extra viapuntje voor zetten (wat bij 'spannende route' overigens heel eenvoudig is. Groot voordeel van de rider is dat er geen aparte kaart voor nodig is. Je hebt dus geen extra kosten, geen extra updates en hoeft niet te wisselen tussen kaarten.

Mits via de telefoon met internet verbonden hebben zowel de zumo als de rider verkeersinfo, incl flitspalen. Mijn ervaring is wel dat de info van TomTom aanmerkelijk accurater is dan die van Garmin.

Geformatteerd in de Rider is om kaarten op de sd-kaart op te slaan.

Om routes op sd-kaart te zetten moet je deze met de PC Fat32 formatteren.

Da's correct: een sd is af fabriek vrijwel altijd al fat32 en meteen geschikt om routes te laden. Formatteer je de kaart in het toestel zelf dan kunnen er alleen kaarten op (en wordt de SD ook alleen door het toestel, niet door de pc, herkend.

Waar ik even over twijfel is of het überhaupt mogelijk is om itn over te zetten via SD; ik meen dat je dat moet doen via verkenner. Zou sowieso adviseren om itn alleen te gebruiken als het echt gaat om een viapunten route (zoals bijv een kastelenroute) en voor het overige te concentreren op de gpx-track. En daarbij vooral ook experimenteren met mydrive web en mydrive app. Zelf gebruik ik slechts zelden of nooit nog SD; via de cloud is even wennen maar veeeeel makkelijker.
 
Waar ik even over twijfel is of het überhaupt mogelijk is om itn over te zetten via SD; ik meen dat je dat moet doen via verkenner. Zou sowieso adviseren om itn alleen te gebruiken als het echt gaat om een viapunten route (zoals bijv een kastelenroute) en voor het overige te concentreren op de gpx-track. En daarbij vooral ook experimenteren met mydrive web en mydrive app. Zelf gebruik ik slechts zelden of nooit nog SD; via de cloud is even wennen maar veeeeel makkelijker.

In het Filmpje laat TomTom ook de import van een ITN route zien. Dus ik ga er van uit dat dat moet werken.
Ik heb zelf nog nooit een sd kaart in mijn Rider gestopt dus ik ben geen ervaringsdeskundige. En ja via de MyDrive Cloud werkt verslavend goed.
 
En ja via de MyDrive Cloud werkt verslavend goed.
Da's tevens de reden dat ik nét ff geen sd kaartje beschikbaar hebt om die itn te testen. Maar ik denk dat je gelijk hebt. Wel de tip: schakel het toestel even helemaal uit (dus niet standby); bij opstarten zal de rider naar de inhoud van de sd kijken.
 
Mits via de telefoon met internet verbonden hebben zowel de zumo als de rider verkeersinfo, incl flitspalen. Mijn ervaring is wel dat de info van TomTom aanmerkelijk accurater is dan die van Garmin.

Het is hierbij wel de vraag waar de TomTom zijn informatie vandaan haalt. De Flitsmeister app - op de telefoon dus - is inmiddels zeer effectief omdat de userbase - in Nederland - enorm is. De kans dat een mobiele flitser wordt gespot en voor iedereen zichtbaar is binnen de Flitsmeister app is bijzonder groot. Als de userbase voor het doorgeven van flitsers klein is, dan is de feature een stuk minder nuttig.
 
Mijn ervaring is dat de TomTom flitsmeldingen in Nederland net zo goed zijn als Flitsmeister misschien wisselen zij onderling wel data uit.

De file informatie krijgt TomTom van iedereen die zijn telefoon met Vodafone Simkaart aan heeft staan. De updates zijn elke drie minuten. Ik gebruik in de auto op de route van en naar mijn werk TomTom alleen voor de file informatie. Vandaag moest ik ook een groot deel binnendoor vanwege een ongeluk op de A4.
 
Ik vind het toch echt jammer dat kronkelroutes zelf niet snapt dat je niet door de bebouwde kom heen wilt. Je zou in moeten kunnen stellen dat je bebouwde kom wilt vermijden of liefst zo snel mogelijk wilt passeren. Ook dit is volgens mij niet moeilijk. Nu moet je alsnog lopen klooien
 
Ik vind het toch echt jammer dat kronkelroutes zelf niet snapt dat je niet door de bebouwde kom heen wilt. Je zou in moeten kunnen stellen dat je bebouwde kom wilt vermijden of liefst zo snel mogelijk wilt passeren. Ook dit is volgens mij niet moeilijk. Nu moet je alsnog lopen klooien
Je hebt gelijk! Dat zou mogelijk moeten zijn... mss kan je die vraag stellen een de Tomtom-team?
 
Toestel weer terug:
"Ondanks dat elk hardwarecomponent van uw apparaat uitvoerig is geanalyseerd, hebben wij de klachten niet kunnen reproduceren in onze testomgeving.
Wij zijn echter bij dat we u kunnen bevestigen dat we uw apparaat hebben kunnen herprogrammeren naar de fabrieksstandaarden, de laatst volledig werkende software release hebben geïnstalleerd en alle software, inclusief de wegenkaart hebben kunnen herstellen."

Oftewel niks opgelost..
En na het koppelen met Wi-Fi gelijk de melding 4 updates beschikbaar waaronder een systeem update. (Die had ik vooraf ook al)

Best wel teleur gesteld, dus morgen maar bellen wat de bedoeling is..

Toestel mocht nogmaals opgestuurd worden voor onderzoek..
Vandaag doosje retour met een vervangend toestel!
Wel enigszins verbaasd dat de behuizing een paarse tint heeft.
Hebben meer mensen dit?

Krijg het niet helemaal goed op de foto:
20190508_190341.jpg
 
ik heb een 550 maar ... het viel me wel op dat 420 - 450 - 500 en 550 allemaal verschillende tinten hebben, kijk maar eens goed!
 
Terug
Bovenaan Onderaan