TomTom Rider 550

Ik heb nu een Sena 3s headset, maar heb wat problemen met het koppelen van het stel in combinatie met de telefoon.

Ik wil dus:
Navigatie route begeleiding op headset.
Telefoon muziek luisteren headset.

Als ik de Bluetooth van mijn telefoon uit zet, sena en navi aan, hoor ik telefoon verbonden.
Hierna zet ik de telefoon aan en hoor ik media verbonden.
Zoals hierboven beschreven werkt het naar wens.

Heb ik de telefoon Bluetooth al aanstaan terwijl ik de sena aan zet, hoor ik telefoon verbonden.
Ik kan dan proberen wat ik wil maar de navigatie wil dan niet verbinden met de headset. (Via beide verbindingen niet, hsp en a2dp)

Hoe krijg ik het voor elkaar dat ze wel vriendjes met elkaar worden zonder dat ik telkens de Bluetooth van de telefoon uit zet?
 
Ik denk dat het gelukt is!

Ik had de telefoon als telefoon gepaired, en de navi als multipoint.
Dit omdat ik op moment van pairen de sena met geen mogelijkheid in beeld kreeg. Tot ik op een gegeven moment multipoint deed..

In de volgorde die tomtom voorschrijft heb ik geprobeerd beide via multipoint te pairen, maar dan kon ik geen muziek vanaf mijn telefoon over de headset afspelen.
De volgorde is dus: telefoon -> headset, Telefoon -> Navi, Navi -> headset

Daarna een tijd bezig om ze beide als telefoon te pairen wat uiteindelijk gelukt is. Nu pakt hij de navi ook als de telefoon al verbonden is. *D
De truc is denk ik geweest om het hele proces in een keer achter elkaar uit te voeren en de bluetooth van de telefoon niet uit te zetten als je de headset gaat pairen.
Volgens mij heb ik deze telkens uit gezet om eventueel problemen door het al verbonden toestel te voorkomen.

Morgen testen of het in de praktijk ook goed gaat :]
 
Vandaag toch weer problemen met de navi instructies op de headset.
Bij de Bluetooth instellingen kon ik ook zien dat hij geen verbinding kon maken met de sena.

Als ik het weet te reproduceren lijkt het erop dat het probleem weg is na het uit en aan zetten van de sena.

Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag. :) wellicht een instelling ergens in de telefoon?
 
Ik zie jou Sena niet in de lijst met door de Rider 550 ondersteunde headsets.
TomTom Support

Kan het zijn dat de verbinding niet meer gemaakt wordt na het naar de automatisch naar slaapstand gaan van de Rider bij een tussenstop?
Vaak wordt de verbinding dan wel weer gemaakt door de Rider weer even kort in de slaapstand te zetten. Sommige headsets worden allen herkent bij het volledig uit en aan zetten van de Rider 550. (Dit is een tukje om de Rider de BT verbinding opnieuw op te laten zetten)

Maar ik kan mij goed voorstellen dat het uit en aan zetten van de Sena dus ook help.

Staat de laatste Firmware van Sena al op de headset?
Ook de AD2P of HSP instelling onder de BT instellingen van de Rider kan uitmaken (liever niet beide aanzetten)

Met dergelijke trucjes kunnen veel niet ondersteunde headsets nog gebruikt worden.

Mij headsets werkt wel goed maar de Rider maar dan is de Intercom niet stabiel meer.
Ik gebruik nu een goedkope BT 5 AD2P naar Radio module en gebruik de FM functie van de headset voor de navigatie instructies.
 
De headset is inderdaad niet volledig compatible met de 550. Ik zal de spraak opdracht functie (Google/Siri) niet kunnen gebruiken. Daar heb je meerdere kanalen voor nodig begreep ik.

Het probleem is inderdaad ontstaan na een tankstop halverwege de rit.

De sena heb ik al geüpdate naar de laatste firmware.
In de rider staat enkel de hsp aan, maar op moment van problemen wil hij ook via ad2p niet koppelen.

Navi zelf uit en aan zetten is ook nog wel een goede optie, bedankt :t
 
Zet dan ook onder Instellingen - Systeem - Batterij - Schakel automatisch over naar de slaapstand als de stroomvoorziening wordt losgekoppeld eens uit.

Dit voorkomt het onnodig loskoppelen van de headset bij het contact uitzetten.
 
Er staat weer een nieuwe software update klaar voor de Rider 5x0 versie 19.101

New software v19.101 available for download

What's new:
  • Avoid tunnels on your route:
    Don’t like driving in tunnels? No problem, to avoid them go to Settings> Route Planning> Avoid on every route: Tunnels.
  • Toggle 3D buildings visibility:
    If your device came with 3D buildings availability, you can turn them ON/OFF. To do this go to Settings> Appearance> Guidance View> Show 3D buildings/landmarks.
  • Clear Route button:
    You can add the clear route button to the route bar within the Guidance view. To enable this option, go to Settings> Appearance> Route bar> Show Clear route button.

Bug fixes and improvements:
Various performance improvements and bug fixes have been implemented.

Punt 2: Toggle 3D buildings visibility - Is niet beschikbaar op de Rider 5x0.
 
Laatst bewerkt:
Update v99999999.999
* Avoid urban area's on thrill routes.
* Larger, glove-friendly buttons in a 3 by 2 grid instead of insanely small icons that you need to slide and never works.
* Supports custom poi symbols.
* Select which (custom) poi's are visible on the map.
* Keep original track visible when you leave the track for a detour, to avoid a roadblock or trafficjam
:t
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf heb al jaren TT Rider 40. Na een aantal updates uiteindelijk wel tevreden van op paar dingen na:
- traag
- importeren van contacten van gsm is niet op toestel, moet iedere keer opnieuw, duurt lang en lukt vaker niet dan wel
- doorsturen naar anderen via BT wil al wel eens vastlopen
- dit is ook nog op TT 550, onbegrijpelijk: als je ergens een gpx doorgestuurd krijgt of opgeladen krijgt op een georganiseerde rit, dan staat deze enkel op je TT zelf en niet op je MyDrive om daar te downloaden achteraf. Sync is niet in 2 richtingen.
- dit is ook nog op TT 550: plan een spannende route uitgewerkt ter plekke op 1 toestel...valt niet even te delen met je vrienden die ook TT hebben

Maar nu heeft een kameraad de 550 gekocht.
Super snel met die nieuwe processor erin, maar wat een ongelofelijk kut toestel is dit qua software!?
Sorry voor de woorden, maar we hebben er nog niet 1x een route op gekregen.
De enige manier die werkt om er iets op te krijgen is via de PC en MyDrive website manueel de gpx uploaden. Dit kan toch niet voor zo'n duur toestel?

- BT doorsturen van TT naar TT zit er niet meer in. WTF, handigste functie van de vorige versie...
- Je moet nu zogezegd via de MyDrive app delen dmv een link. Wel, dat is op geen enkele manier aan de praat te krijgen. Als ik een link met 'm deel zegt hij na erop klikken dat de app niet geïnstalleerd is. Terwijl dat wel zo is.
Als je dan door gaat naar de website, of de app wil toch eens openen na klikken, dan zegt hij "route is niet meer beschikbaar". Terwijl die net gedeeld is en er nog is.
Dan denk je, dan maar effe snel op gsm naar de website gaan en daar manueel uploaden. Op Android kan dit, maar op iPhone XS zegt hij dan weer "kan niet op tablet, ga naar PC".

Trouwens, op 4 augustus organiseren wij zelf een rit. (www.motorritkanne.be)
TT Rider ouder dan 550 is gewoon via BT doorsturen met mijn eigen toestel.
Hoe ben ik verondersteld dit vlot te doen bij mensen die met de nieuwste TT 550 komen aandraven? Die effe allemaal hun gsm-nummer vragen en toevoegen zodat ik ze een WhatsApp kan sturen? Wat met de mensen zonder gsm, wat met de bovenstaande beschreven problemen mochten ze toch gsm hebben en bij hebben?
Iedereen laten inloggen op pc MyDrive en dan manueel de gpx inladen? Mensen die wachtwoord niet meer kennen? Tijdsrovend?

Hoe is dit allemaal mogelijk?
Zo mooie en goede hardware. Zo slechte software.
Bijna schandalig dat ze dit op de markt brengen (en dan nog voor een stevige prijs).
Spreken ze daar ook ooit met een motorrijder tijdens de ontwikkeling ervan?
Aan hun manier van support leveren (gebrek eraan bedoel ik) vrees ik van niet.

Reageer gerust op individuele stukjes moest ik ergens iets niet weten of verkeerd doen.

Wil je helemaal de Blitz maken hang je een A4tje op met de QRcode naar de route

Waar genereer je die binnen MyDrive?
Of bedoel je gewoon zelf ergens op een QR site?
 
Laatst bewerkt:
Maar nu heeft een kameraad de 550 gekocht.
Super snel met die nieuwe processor erin, maar wat een ongelofelijk kut toestel is dit qua software!?
Sorry voor de woorden, maar we hebben er nog niet 1x een route op gekregen.
De enige manier die werkt om er iets op te krijgen is via de PC en MyDrive website manueel de gpx uploaden. Dit kan toch niet voor zo'n duur toestel?


Trouwens, op 4 augustus organiseren wij zelf een rit. (www.motorritkanne.be)
TT Rider ouder dan 550 is gewoon via BT doorsturen met mijn eigen toestel.
Hoe ben ik verondersteld dit vlot te doen bij mensen die met de nieuwste TT 550 komen aandraven? Die effe allemaal hun gsm-nummer vragen en toevoegen zodat ik ze een WhatsApp kan sturen? Wat met de mensen zonder gsm, wat met de bovenstaande beschreven problemen mochten ze toch gsm hebben en bij hebben?
Iedereen laten inloggen op pc MyDrive en dan manueel de gpx inladen? Mensen die wachtwoord niet meer kennen? Tijdsrovend?

Als je een route in My drive hebt gemaakt vink je gewoon aan dat de route naar je Rider gestuurd moet worden.
Pak je Rider en kijk bij "Mijn Routes" en dan verschijnt ie daar..

Als je een route deelt met anderen wil je niet afhankelijk zijn van BT of WIFI of linkjes!
Zeker niet met een georganiseerde rit.

Zet de route(s) gewoon op een SD kaart, of beter een paar SD kaartjes en dan geef je die aan de anderen.
Even importeren en klaar, sneller en makkelijker zonder gedoe kan niet.
Ook de routes, voor het geval dat, even in verschillende extensies .GPX / .itn etc.. zodat je voor ieder merk de juiste beschikbaar hebt.

Er is bijna geen Nav meer die geen SD kaartje kan lezen, en zit die er wel bij dan geef je die gewoon een eindbestemming op of een kaart, dan kan die op de tanktas meelezen/rijden.
 
Laatst bewerkt:
Als je een route in My drive hebt gemaakt vink je gewoon aan dat de route naar je Rider gestuurd moet worden.
Pak je Rider en kijk bij "Mijn Routes" en dan verschijnt ie daar..

Als je een route deelt met anderen wil je niet afhankelijk zijn van BT of WIFI of linkjes!
Zeker niet met een georganiseerde rit.

Zet de route(s) gewoon op een SD kaart, of beter een paar SD kaartjes en dan geef je die aan de anderen.
Even importeren en klaar, sneller en makkelijker zonder gedoe kan niet.
Ook de routes, voor het geval dat, even in verschillende extensies .GPX / .itn etc.. zodat je voor ieder merk de juiste beschikbaar hebt.

Er is bijna geen Nav meer die geen SD kaartje kan lezen, en zit die er wel bij dan geef je die gewoon een eindbestemming op of een kaart, dan kan die op de tanktas meelezen/rijden.
De afgelopen jaren zaten wij er gewoon met 2 TT Riders via BT door te sturen naar de ene na de andere. Ging nochtans super vlot.

Werken niet zowel TT als Garmin met .gpx ondertussen?
Heb nog nooit .itn voorzien eigenlijk.
 
De afgelopen jaren zaten wij er gewoon met 2 TT Riders via BT door te sturen naar de ene na de andere. Ging nochtans super vlot.

Werken niet zowel TT als Garmin met .gpx ondertussen?
Heb nog nooit .itn voorzien eigenlijk.

Via BT gaat niet meer, dus ben je afhankelijk van WIFI.

Je organiseert toch een route en dan weet je denk ik niet van te voren welke Nav's er allemaal meekomen denk ik?

De meeste werken tegenwoordig met GPX maar als er 1 bij zit die iets anders "moet" dan is het ms handig en attent dat je die ook hebt?
Maar je vroeg toch tips zodat je het zonder BT kon doen of lees ik verkeerd?
 
Stuur de route link gewoon via mail twee dagen van te voren naar de mensen die zich ingeschreven hebben.
Dan komt het gros al met de route op de navigatie aan. (zelfs Garmin mensen kunnen zo de GPX track downloaden)

Voor de rest met internet op hun telefoon kun je de een QR code printen met de route link. Als zij deze scannen zal de route van de cloud via de telefoon op de rider gezet worden. (net als verkeersinformatie)

Komt men alleen met een Rider kun je een PC met USB kabel neerzetten.
En voor degene die geen kaarten op een SD-Kaart hebben kun je ook een Micro SD kaart gebruiken.
 
Via BT gaat niet meer, dus ben je afhankelijk van WIFI.

Je organiseert toch een route en dan weet je denk ik niet van te voren welke Nav's er allemaal meekomen denk ik?

De meeste werken tegenwoordig met GPX maar als er 1 bij zit die iets anders "moet" dan is het ms handig en attent dat je die ook hebt?
Maar je vroeg toch tips zodat je het zonder BT kon doen of lees ik verkeerd?

Slaat toch nergens op dat het niet meer werkt via BT? Het liefst zou ik die functie terug hebben.
Soit, laat die functie nu dan niet meer aanwezig zijn, dan is het zo.
Maar (en nu praat ik even los van de georganiseerde rit, maar wel over gewoon gaan rijden met een vriend) even snel doorsturen via whatsapp klinkt leuk, maar in de praktijk krijgen we het niet aan de praat. Zie mijn oorspronkelijk bericht: problemen dat wanneer je de link klikt dat hij zegt dat de app er niet is, en bovendien altijd de melding dat de route niet meer beschikbaar is.
Heb je daar oplossingen voor?

En de andere zaken? 2-way synchronisatie van ritten? Op de GPS geplande spannende rit delen met vriend? (want al zet die identiek dezelfde tussenpunten, dan nog zal de rit afwijken)

Ivm de rit:
De meesten zijn toch in groep met altijd wel een paar man met GPS.
Ik denk dat we de voorgaande jaren altijd 1 man hadden die naar ITN vroeg. Ik zou niet eens weten hoe ik dat moet aanmaken. Is dat dan wel de perfect identieke track of gaat hij zelf wat puzzelen tussen de vaste punten?
Verder ook altijd ene man die zo'n oude Rider heeft dat onze rit te lang is in 1 stuk voor zijn geheugen. Je kan niet voor iedereen goed doen, soms is het tijd je toestel te vervangen denk ik dan. :)


Stuur de route link gewoon via mail twee dagen van te voren naar de mensen die zich ingeschreven hebben.
Dan komt het gros al met de route op de navigatie aan. (zelfs Garmin mensen kunnen zo de GPX track downloaden)

Voor de rest met internet op hun telefoon kun je de een QR code printen met de route link. Als zij deze scannen zal de route van de cloud via de telefoon op de rider gezet worden. (net als verkeersinformatie)

Komt men alleen met een Rider kun je een PC met USB kabel neerzetten.
En voor degene die geen kaarten op een SD-Kaart hebben kun je ook een Micro SD kaart gebruiken.

Zie de website: we werken met voorinschrijving en dan krijgen ze de route zelfs nu al toegestuurd. Hopelijk doen zoveel mogelijk mensen dit, maar je weet hoe dat gaat met vooral een iets ouder publiek.

Die QR aanmaken is dat een functie van MyDrive ofzo? Of bedoel je de GPX ergens online plaatsen en dan gewoon zelf een QR-code naar die URL aanmaken?
Als het vanuit Mydrive is maak ik me wel zorgen over bovenstaande problemen (zie de problemen die ik heb met whatsapp/mail delen van de link naar de route)

4 laptops hebben we sowieso.
Zal inderdaad dan maar best een micro-usb-kaartje voorzien met de route erop. Dat lijkt me dan nog de stabielste oplossing.
Daarnaast ook een cardreader om via de laptop het bij sommigen erop te kunnen zetten.
 
(zelfs Garmin mensen kunnen zo de GPX track downloaden)

Garmin had het zo'n beetje uitgevonden - Je zou moeten zeggen "Zelfs TomTom mensen kunnen zo de GPX track downloaden". Dat het op de TomTom inmiddels beter werkt komt doordat de Amerikanen een beetje slaperig zijn geworden. Maar ja - wat wil je met zo'n president...
 
Garmin had het zo'n beetje uitgevonden - Je zou moeten zeggen "Zelfs TomTom mensen kunnen zo de GPX track downloaden". Dat het op de TomTom inmiddels beter werkt komt doordat de Amerikanen een beetje slaperig zijn geworden. Maar ja - wat wil je met zo'n president...
Klopt maar TomTom heeft hier een route link van gemaakt. Je stuurt dus niet het GPX bestand maar een link naar MyDrive waar je de route kunt openen in je eigen omgeving of downloaden.
 
Die QR aanmaken is dat een functie van MyDrive ofzo? Of bedoel je de GPX ergens online plaatsen en dan gewoon zelf een QR-code naar die URL aanmaken?
Als het vanuit Mydrive is maak ik me wel zorgen over bovenstaande problemen (zie de problemen die ik heb met whatsapp/mail delen van de link naar de route)

Als je in MyDrive een route deelt krijg je een route link. (dit is ook wat je verstuurd met whatsapp)
Deze route link kun je met een QR code tooltje omzetten in een QR code. QR code generator

Het nadeel van een route link versturen met whatsapp is dat deze altijd geopend moet worden met een smartphone. Mail kun je op openen op een PC en daar kan minder snel iets fout gaan.

Zelf wissel ik regelmatig routes uit met een routelink en de problemen die je beschrijft komen mij niet bekent voor. Maar het lijkt een probleem met de instellingen van de default app op de telefoon. Zoek eens op "Clear an app's default settings" voor de oplossing.

Het ziet er niet naar uit dat de Bluetooth sharing optie terugkomt. 2-way synchronisatie zit volgens mij ook niet in de planning.
Maar een eenvoudig alternatief is de route aanpassen in de MyDrive app. Dan wordt de route zowel in de Cloud als op het toestel aangepast.

Om eenvoudig en snel met een Rider 5x0 te werken raad ik aan om tijd te inverteren in een goede koppeling tussen de Rider en de Smartphone en internet.
Met een moderne telefoon gaat dit het beste met de MyDrive app en pairen met de QR code.
Met een oudere smartphone kun je beter de Rider 4X0 methode gebruiken met Bluetooth tethering. (Wifi hotspot kan ook maar TomTom raad dit af)
Ik heb op diverse fora mensen geholpen om problemen met de koppeling tussen Rider en SmartPhone op te lossen.
In 80% van de gevallen is een vervuilde smartphone de oorzaak (Samsung ruimt b.v. de hidden BT Cache b.v. niet op na een Android update)
En de meeste ander gevallen zijn user error.

(SD-kaart is als mensen een active kaart op hun SD-kaart gebruiken geen goede manier om routes over te zetten)
 
Sorry, te lui om 28 pagina's door te spitten en de help functie helpt me niet...

Net een 550 besteld. Mijn idee was om in Basecamp routes te gaan plannen, dat deed ik vroeger met de zumo 210 ook. Alleen nu kom ik er achter dat basecamp kaarten nodig heeft die je moet kopen of van je Garmin toestel moet halen. Trekt Basecamp ook de kaart van een rider 550?

Zijn er alternatieven voor Basecamp die wel compatibel zijn met Tomtom?

Alvast bedankt!
 
Je kunt gratis OSM kaarten downloaden voor Basecamp.

TomTom heeft MyDrive als gratis route planner.
Wil je meer mogelijkheden kijk dan eens naar MyRoute App.
MRA heeft een gratis basis en een betaalde Gold versie met zeer veel mogelijkheden en de TomTom kaart.
 
Heeft iemand dan een linkje voor OSM west Europa? Routes maken in Basecamp lijkt me het fijnste. Ik weiger te betalen voor kaartmateriaal als ik net een vermogen heb uitgegeven aan een navigatiesysteem en tegenwoordig al het kaartmateriaal gratis beschikbaar is via Google Maps
 
Terug
Bovenaan Onderaan