TomTom Rider 550

Vraagje ivm TT Rider 550 en Sena SCU10 Schubert headset en iPhone.

Wat is de correctie manier van koppelen?
Ik wil muziek via de iPhone op de headset.
Ik wil gebeld worden op iPhone met dan geluid via headset en info en mogelijkheid tot opnemen op TT550.
Ik wil instructies van de GPS op de headset.

Ik denk dit:
1. TT550 met de headset koppelen via headset koppeling optie 3 van de sena, namelijk puur GPS
2. TT550 koppelen met iPhone via MyDrive App
3. iPhone voor muziek koppelen via headset koppeling optie media van de sena

Dan werkt alles zoals ik het wil...behalve als ik gebeld word: komt mooi op TT550 wie belt, kan mooi opnemen, maar het geluid komt dan alsnog via de iPhone. Ik moet dan de iPhone erbij pakken en daar aangeven dat ik geluid via de headset wil.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit standaard in orde is?

Moet ik misschien headset koppeling optie 1 in het senamenu, zijnde telefoon koppelen, ook nog eens gebruiken?
Of die allereerst doen?
Of er is denk ik ook nog een koppeling die Call Only heet...

PS: route delen via Whatsapp of mail of...echt niet in orde te krijgen met deze telefoon. Zegt altijd "route niet meer beschikbaar" na het klikken op de link. Rommel! Bij iemand anders met exact dezelfde setup (gsm, TT) werkt het wel. Alles geprobeerd.
 
Laatst bewerkt:
De SCU10 staat niet in de lijst met ondersteunde headsets TomTom Support

Pairen moet zo
Ik verwacht dat navigatie instructies op alleen HSP gezet moeten worden.
Bij iPhones zitten andere instelling wel eens in de weg. Factory default beginnen helpt.
 
De SCU10 staat niet in de lijst met ondersteunde headsets TomTom Support

Pairen moet zo
Ik verwacht dat navigatie instructies op alleen HSP gezet moeten worden.
Bij iPhones zitten andere instelling wel eens in de weg. Factory default beginnen helpt.

Die compatibiliteitslijst moet je al geen rekening mee houden helaas.
De Sena 30k (recentste topmodel) staat er niet eens bij en werkt perfect. Die heb ik namelijk in combinatie met Android.
De eerder aangegeven situatie is bij kameraad.

Ik zal de specifieke volgorde van het filmpje eens toepassen.
Maar sowieso al raar dat hij zegt de gps als 2de kanaal te verbinden.
Er is echt een specifieke koppelingsfunctie "gps" en die heb ik zelf ook gebruikt indertijd bij het aansluiten van de mijne. Maar zal eens proberen te koppelen als 2de gsm.

Als je het menu doorloopt krijg je:
Koppel gsm
Koppel gsm 2
Koppel gps
Koppel Media Only
Koppel Call Only

Eigenlijk is het nu perfect aangesloten buiten dat een telefoongesprek handmatig moet overgezet worden naar de helm.
 
Is het door de headset dat jullie zoveel problemen ondervinden met de verbindingen?
ikzelf heb er geen en zal het ook nooit kunnen gebruiken (ben doof)...
 
Die compatibiliteitslijst moet je al geen rekening mee houden helaas.

Dat de lijst niet goed wordt bijgewerkt klopt. Maar zeker voor oudere modellen die niet Computable zijn is het een goede lijdraad.

Het probleem dat bij een iPhone het bij bellen het geluid niet over de headset gaat heb ik eerder gelezen. Een oplossing heb ik echter niet gezien.

Eigenlijk ben ik tot de conclusie gekomen dat de "perfecte" BT headset nog niet bestaat.
Mijn eigen InterPhone Tour doet eigenlijk alles goed tot dat je ook de intercom wilt gebruiken. De intercom wordt kort verbroken voor navigatie instructies en het lukt daarna niet altijd om de intercom te herstellen. Ik gebruik nu een BT audio naar FM kastje om de navigatie instructies via de radio te ontvangen. Dit werkt zelfs veel beter daar intercom en navigatie instructies nu ook gelijktijdig werken.

Maar van de Cardo, Sena, Midland en Scala Rider kom ik op fora ook veel problemen tegen ook met de nieuwste versies.

InterPhone heeft zelf ook een handleiding hoe een TomTom Rider gekoppeld moet worden. Ik mis echt duidelijke support van de headset leveranciers. Zoals duidelijk aangegeven wat wel en niet ondersteund wordt en hoe dit in te stellen voor de meestgebruikte PND's en telefoons.

Niet gekleurde onafhankelijke reviews van BT headsets heb ik ook nog niet kunnen vinden.
 
Is het door de headset dat jullie zoveel problemen ondervinden met de verbindingen?
ikzelf heb er geen en zal het ook nooit kunnen gebruiken (ben doof)...

Even offtopic.
Van de week vertelde een examinator mij dat een collega motor examen af moest nemen bij een dove motorrijder.
Nu begreep ik dat de route van tevoren in de navigatie was gezet daar navigatie instructies via de portofoon natuurlijk niet werken.
Maar de examinator vond het een eng idee dat hij dus ook niet kon ingrijpen via de portofoon.

Nu vraag ik mij af hoe dat gaat met lessen.
Ik kan mij voorstellen dat de instructeur achterop zit en je aantikt en of regelmatig stoppen om een en ander door te nemen.
(in de auto is het eenvoudiger daar je dan met handgebaren kan werken)
 
Voor de examens moto's:
bij dove motorrijders worden de routes op voorhand op uw gps geplaatst.
De examinator rijdt achterna met camera en wijst achteraf op eventuele fouten of pluspunten te wijzen, voilà ...

De rijlessen worden op juist dezelfde manier gereden. Pas als een motorrijder echt zware fout maakt ... haalt de instructeur logischerwijze en onmiddelijk de leerling in! Tot nu toe altijd met succes.

maar mijn vraag is nog niet beantwoord, is het door de gebruik van de headset dat jullie zoveel problemen ondervinden met verbinding naar smartphones?
 
maar mijn vraag is nog niet beantwoord, is het door de gebruik van de headset dat jullie zoveel problemen ondervinden met verbinding naar smartphones?

TNX voor de uitleg. Maar dit vraagt wel veel vertrouwen van de rijinstructeur bij de eerste lessen.

De koppeling met de headset verklaart inderdaad veel van de problemen met de verbinding naar smartphones.

Er is voor de volledige functionaliteit een redelijk aantal Bluetooth verbindingen nodig.
- BT verbinding(en) voor de intercom met andere motorrijder(s)
- 3 BT verbindingen naar TomTom Rider naar de telefoon (TomTom Services, Hands-free calls en Smartphone messages)
- BT verbinding van TomTom Rider naar headset voor navigatie instructies. (HSP of A2DP en niet vergeten de niet gebruikte uit te zetten)
- BT verbinding tussen telefoon en headset voor bellen en Sire/Google Now (A2DP)
- BT verbinding tussen telefoon en headset voor muziek (A2DP)
- BT verbinding tussen telefoon en headset voor app om headset eenvoudig te bedienen.

Soms is het zo dat de ene verbinding b.v. TomTom Services nog niet is vrij gegeven en er tegelijk een navigatie instructie gegeven moet worden. Zeker op een iPhone kan dit nog wel eens een vervormde navigatie stem geven.
 
ivm headset, ok begrepen, ... gelukkig heb ik er geen last van _O-

ivm rijlessen : we moeten wel iets langer op plein blijven , dan op enkel zondagochtenden vanwege weinig verkeer en zo stilaan de samenwerking tussen rijder en instructeur opbouwen met nodige afspraken.

We (doven en slechthorenden) zijn ook veel beter getraind op gebruik van spiegels en zichten!
 
Laatst bewerkt:
Geen idee, sinds de nieuwe SW begon de ellende. Ben al over fase van druk maken etc heen. Ikzelf zet hem tt550 en headstset aan en als er geen verbinding tot stand komt dan niet, geen gezeur meer aan mijn hoofd. Geldt overigens voor een heleboel andere zaken vh leven en dat geeft rust..... :+

Ik zie wel als de volgende update er komt....en nu kijk ik af en toe op het scherm voor een aanwijzing. En mis ik die...geen punt, vrijheid genoeg op de motor....._O-

Hier kwam ik op een onverhard weg uit bij het dal van Mosbeek/ watermolen van Bels...half uurtje rijden van mij: prachtig stuk van noord Twente.


1407076
 
Aan alle slimme onder jullie😏
Zit met mijn nieuwe TomTom rider 550 in het buitenland (Italië) maar helaas al vanaf Duitsland geen verkeersinfo meer en ook kan ik via telefoon GEEN routes meer naar Tom Tom sturen.
Als ik kijk bij menu dan zie ik bij wolkje een kruis en bij die 2 auto’s ook
Bleu tooth doet het wel en is gekoppeld!!!
Wat nu!!! Al contact gehad met TomTom maar antwoord kan paar dagen duren😡
Heb speciaal voor deze vakantie juist TomTom aangeschaft 😬😡
 
Aan alle slimme onder jullie😏
Zit met mijn nieuwe TomTom rider 550 in het buitenland (Italië) maar helaas al vanaf Duitsland geen verkeersinfo meer en ook kan ik via telefoon GEEN routes meer naar Tom Tom sturen.
Als ik kijk bij menu dan zie ik bij wolkje een kruis en bij die 2 auto’s ook
Bleu tooth doet het wel en is gekoppeld!!!
Wat nu!!! Al contact gehad met TomTom maar antwoord kan paar dagen duren😡
Heb speciaal voor deze vakantie juist TomTom aangeschaft 😬😡

Kijk even of de MyDrive app wel is gestart op de telefoon.
Ook kun je kijken of de MyDrive App wel verkeersinfo laat zien.

Als de MyDrive App ook een kruisje geeft dat er geen verbinding met de Rider is te telefoon en Rider opnieuw pairen.
 
Aan alle slimme onder jullie😏
Zit met mijn nieuwe TomTom rider 550 in het buitenland (Italië) maar helaas al vanaf Duitsland geen verkeersinfo meer en ook kan ik via telefoon GEEN routes meer naar Tom Tom sturen.
Als ik kijk bij menu dan zie ik bij wolkje een kruis en bij die 2 auto’s ook
Bleu tooth doet het wel en is gekoppeld!!!
Wat nu!!! Al contact gehad met TomTom maar antwoord kan paar dagen duren😡
Heb speciaal voor deze vakantie juist TomTom aangeschaft 😬😡

Dat Mydrive open staat is wel een vereiste en wat ook wel een wil helpen is je telefoon op 3G zetten in het buitenland
 
Eigenlijk ben ik tot de conclusie gekomen dat de "perfecte" BT headset nog niet bestaat.
[...]
Ik mis echt duidelijke support van de headset leveranciers. Zoals duidelijk aangegeven wat wel en niet ondersteund wordt en hoe dit in te stellen voor de meestgebruikte PND's en telefoons.
Helemaal eens. De Sena's en Cardo's van deze wereld supporten alleen verbindingen met hun eigen (en liefst ook nog *hetzelfde*) product en voor de rest moet je het als klant maar uitzoeken. Je zou /tenminste/ verwachten dat ze gangbare TomTom en Garmin spullen ondersteunen. Om maar niet te spreken van intercom functionaliteit tussen merken onderling, dat is helemaal een wereld van pijn.

Nee, tot ze echt *waarde* leveren voor de €€€ die ze vragen doe ik het met Chinese "rommel" van Freedconn enzo.
 
Heeft er iemand ervaring met de "Google now" functie? Op mijn Rider 50 zou dat moeten werken, maar als ik het telefoonsymbooltje aantik en het pop-up schermpje "spreek na de toon" verschijnt, hoor ik niets en op voice commando's wordt niet gereageerd? Doe ik iets verkeerd?
 
Iemand bekend met een uitvallende tomtom ?
Wordt steeds erger , eerst was het sporadisch maar sprong ook gelijk weer aan.
Gisteren een keer weer uitgevallen maar dan zo dat ik hem eerst eraf moest pakken en weer erop moest klikken voordat die het weer deed.
 
Gebeurt soms als je de schermpositie (portrait/landscape) niet 'vast' hebt staan.
Anders terug naar de winkele? Je leest dit wel vaker.
 
Heeft er iemand ervaring met de "Google now" functie? Op mijn Rider 50 zou dat moeten werken, maar als ik het telefoonsymbooltje aantik en het pop-up schermpje "spreek na de toon" verschijnt, hoor ik niets en op voice commando's wordt niet gereageerd? Doe ik iets verkeerd?

Dit heeft te maken met de manier waarop de headset is gekoppeld met de Rider en telefoon.
Hierbij zijn de gebruikte kanalen, BT profiles en volgorde van pairen erg belangrijk.
 
Dit heeft te maken met de manier waarop de headset is gekoppeld met de Rider en telefoon.
Hierbij zijn de gebruikte kanalen, BT profiles en volgorde van pairen erg belangrijk.

Ik heb de volgorde van pairen uit de handleiding gevolgd: telefoon aan Freecom2+ - gps aan telefoon - gps aan freecom2+. Kan het zijn dat ik op de TomTom bij de freecom instellingen A2DP moet uitzetten?
 
Kan het zijn dat ik op de TomTom bij de freecom instellingen A2DP moet uitzetten?

HSP aan laten en A2DP uitzetten op de Rider is vaak nodig om te zorgen dat de navigatie meldingen verbindingen met een lagere priortijd zoals intercom en muziek kan onderbreken. (HSP heeft standaard de hoogste priortijd.)

De voice instructies voor Google Now gaan over de verbinding tussen de Telefoon en de headset. De Rider zorgt er met de knop alleen voor dat Google Now gaat luisteren naar een instructie. (instructie film voor pairen staat als tweede post op deze pagina) (Freecom heeft zover ik weet geen eigen video's i.c.m. de Rider 550)
 
Gebeurt soms als je de schermpositie (portrait/landscape) niet 'vast' hebt staan.
Anders terug naar de winkele? Je leest dit wel vaker.

Kijk voordat ik naar de winkel ga wou ik eerst dit soort opties hebben , ga dat dus eerst eens proberen want ik heb weinig zin om in het hoogseizoen mijn rider kwijt te zijn.
Thx :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan