TomTom Rider 550

Sorry er zat een blunder in bovenst schema. Ik heb deze inmiddels hersteld.

De werking van een Diode voor deze toepassing is vrij eenvoudig.
Je kunt het zien als een klep waar de stroom maar in één richting doorheen kan. de stroomrichting is altijd van de kant zonder streep (anode) naar de kant met steep (kathode).
1608726619132.png


richting.jpg



Dus staat er zoals op het plaatje een positive spanning tussen de Anode en de Kathode dan zal de stroom gewoon doorgelaten worden en gaat het relais aan. Staat er echter een negative spanning tussen de Anode en de Kathode dan zal er geen stroom lopen.

Op deze manier voorkom je met Diode 1 dat via het relais stroom terug kan vloeien naar de motor als het contact uit staat en de Extend schakelaar aan staat.
En Diode 2 voorkomt dat als de Extend schakelaar aan staat de stroom direct door de Extent schakelaar naar de stroomgebruikers gaat. (als het relais nog niet is opgekomen of defect is)

Dus;
- Contact aan (ongeacht stand Extent schakelaar) = Accessoires aan
- Contact uit, Extent schakelaar uit = Accessoires uit
- Contact uit, Extent schakelaar aangezet bij Contact aan = Accessoires blijft aan
- Contact uit, Extent schakelaar aangezet bij Contact uit = Accessoires uit

Voor deze toepassing kun je de goedkope eenvoudig verkrijgbare 1N4007 Diode gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Sorry er zat een blunder in bovenst schema. Ik heb deze inmiddels hersteld.

De werking van een Diode voor deze toepassing is vrij eenvoudig.
Je kunt het zien als een klep waar de stroom maar in één richting doorheen kan. de stroomrichting is altijd van de kant zonder streep (anode) naar de kant met steep (kathode).
Bekijk bijlage 1576325

Bekijk bijlage 1576349


Dus staat er zoals op het plaatje een positive spanning tussen de Anode en de Kathode dan zal de stroom gewoon doorgelaten worden en gaat het relais aan. Staat er echter een negative spanning tussen de Anode en de Kathode dan zal er geen stroom lopen.

Op deze manier voorkom je met Diode 1 dat via het relais stroom terug kan vloeien naar de motor als het contact uit staat en de Extend schakelaar aan staat.
En Diode 2 voorkomt dat als de Extend schakelaar aan staat de stroom direct door de Extent schakelaar naar de stroomgebruikers gaat. (als het relais nog niet is opgekomen of defect is)

Dus;
- Contact aan (ongeacht stand Extent schakelaar) = Accessoires aan
- Contact uit, Extent schakelaar uit = Accessoires uit
- Contact uit, Extent schakelaar aangezet bij Contact aan = Accessoires blijft aan
- Contact uit, Extent schakelaar aangezet bij Contact uit = Accessoires uit

Voor deze toepassing kun je de goedkope eenvoudig verkrijgbare 1N4007 Diode gebruiken.
Aah, dat is inderdaad mooi! Vooral omdat je voorkomt dat een onverlaat je accessoires aanzet terwijl je dat niet wilt. Misschien leuk om nog eens naar te kijken wanneer de bedrading van de DR aan de beurt is. Bij de BMW vind ik de huidige werking prima.

Ik heb wel een basisbegrip van wat een diode doet. Maar mijn kennis en ervaring is onvoldoende om dan uit het schema terug te redeneren wat er precies gebeurt... Zal er nu nog eens naar kijken of dat nu wel lukt, nu ik weet wat de bedoeling is.

EDIT: Als ik naar het schema kijk, dan is het dus zo, dat wanneer je het schakelaartje aan zet, het relais als het ware "zichzelf" van stroom voorziet? (Als in, aangetrokken houdt) Vandaar dat het alleen werkt wanneer het relais al geactiveerd was.
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Het relais geeft zichzelf stroom via de Diode 2 en de Extent schakelaar.

Diode 1 is om te vorkomen dat er stroom terug kan vloeien naar de motor.
Het lampje zit in de schakelaar en laat zien dat deze aan staat.

Edit: Ziet et zo uit op de motor.

schakelaar.jpg

Bovenste knopje met blauw lampje is extent.
Onderste knopje met geel lampje is verstralers.
 
Laatst bewerkt:
Even een kleine update. Toch maar geluisterd en braaf aan het solderen geslagen. Ik wilde sowieso al een 12v aansluiting hebben, dus die besteld en daar de Tomtom kabel aan vast gesoldeerd. Het ziet er nu erg clean uit en ook zonder de Tomtom steun zie je vrij weinig.

1609346105874.png


1609346130062.png
 
Nice, ik heb hem gewoon in het midden, valt nog minder op 🙂
Ik heb er ook een sp connect voor de telefoon naast. Zo kan ik ze beiden gebruiken.

Telefoon voor Flitsmeister en Laadpalen app's
Kabeltje doe ik bij geen gebruik zo onder het stuur.

IMG_2962 2.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: jjgv
Tis net hoe de lig/zithouding is. Bij mij nagenoeg rechtop :)
 

Bijlagen

  • IMG_7743.JPG
    IMG_7743.JPG
    309,1 KB · Weergaven: 17
Goede avond!

Sinds kort overweeg ik een TomTom Rider 550 te kopen. Echter vraag ik me af aangezien dit model er al even is of er niet een nieuwe aankomt binnenkort.
Weten jullie toevallig of dit er aan zit te komen? Want dan wacht ik liever nog even. 😃

Groetjes!
 
Er is nog niets bekent over een nieuw model.

Wel is TomTom bezig met een upgrade naar NDS. De Apps zijn als zover. Hierna zullen de autonavigatie kastjes volgen. En als laatste een nieuwe Rider.

De nieuwe Riders komen altijd in het voorjaar uit (tijdens de Motorbeurs). Ik vraag mij af of dat dit voorjaar al gaat lukken we hebben immers ook nog niets gezien van de nieuwe generatie autonavigatie kastjes.
 
komt zomaar ineens een nwe, overigens NDS werkt goed in de app dus een rider met NDS zou ik leuk vinden
 
Er is nog niets bekent over een nieuw model.

Wel is TomTom bezig met een upgrade naar NDS. De Apps zijn als zover. Hierna zullen de autonavigatie kastjes volgen. En als laatste een nieuwe Rider.

De nieuwe Riders komen altijd in het voorjaar uit (tijdens de Motorbeurs). Ik vraag mij af of dat dit voorjaar al gaat lukken we hebben immers ook nog niets gezien van de nieuwe generatie autonavigatie kastjes.
Dankje! Ik denk inderdaad dat ze dan 2022 zullen komen.
 
Ik heb mijn 410 verkocht en een 550 gekocht. Ik heb ook Kurviger op mijn mobiel, dat vindt ik toch minder. Toch voorkeur voor de TT door het duidelijke beeld, de voorkennis, van zijwegen, bochten etc. Ook de schermbediening, dat wil met motor handschoenen niet. Wel heb ik de mobiel op het stuur om bij wegwerkzaamheden snel een alternatieve route te vinden of tankstation, of een koffietent, bakker, restaurant als we trek krijgen. Oja flitsmeister ook op de telefoon. Naast flitsers op de TT, kan je net redden....
 
Ik vind het prettig om met twee navigatie schermen te rijden. Het eerste en belangrijkste scherm gewoon de TomTom met zijn prettige route weergave. En als tweede scherm mijn telefoon. Op het telefoon scherm veel meer uitzoomen zodat je de omgeving goed kan zien.
Ik gebruikte op mijn telefoon hiervoor altijd de TomTom GO App. Wik dan deed is wel de route laden maar niet op rijd drukken. Zo had ik altijd (bij fout rijden) de onveranderde in beeld. Bij wegopbrekingen heb ik dan snel een alternatief gevonden zonder te hoeven stoppen.
(Deze zomer had ik de blunder begaan om in plaats van de Rider een Zumo XT te monteren. Deze maakt echter zo vaak blunders bij zijn zeer trage herberekenen dat de TomTom App die vakantie al snel de primaire navigatie werd.)
In middels gebruik ik juist Kurviger (of OSMAnd+) als tweede scherm. Bij de apps kunnen net al de Zumo XT ook de originele track in het scherm tonen. Met als bonus zelfs de rijrichting. Met een kleine Bluetooth afstandsbediening onder mijn claxon knop kan ik met deze apps ook in en uitzoomen. Je ziet ook meer van de kaart dan de TomTom Go App die tegenwoordig verplicht dat veel te grote blauwe venster heeft voor route instructies.
 
Hierboven werd gesproken over NDS.

Zojuist zag ik op mij Samsung A5 dat de TomTom app: MyDrive is veranderd van naam en logo-afbeelding. De naam is veranderd naar MyDrive EU. Het logo ziet er nu uit als een TomTom beeldscherm met een pijl erin en links onderin voorzien van een groenkleurig wifi-logo.

Heeft dat een verband?

Inhoudelijk veranderingen zijn mij nog niet opgevallen. Vreemd genoeg hoefde ik geen update te downloaden om deze veranderingen (in naam erin logo) te zien.

Wie weet hier meer van? Zit er iets moois voor ons aan te komen?

Thx
 
Zal vandaag nog eens kijken want ik gebruik MyDrive nooit, ok ff inloggen/kijken maar routes mee maken: nee.

Nogmaals die voorgebakken routes op sites vind ik niks, gewoon rijden naar het bestemmingsgebied met of zonder kronkelroute optie, onderweg er van af wijken en na afloop snelste route naar huis.

Dat uren achter de computer met mapsource prutsen heb ik allang achter mij gelaten.....
 
Met b.v. MyDrive, Kurviger en MRA maak je ook heel snel een route op de computer. Kronkel functie aan punt kiezen en eventueel de route een klein beetje naar wens verslepen. Vooral het af en toe ter plekke kijken met Street View in MRA (Gold) vind ik erg handig.

Maar met kronkel assistentie ter plekke je eigen pad volgen werk inderdaad ook heel prettig.
 
Hierboven werd gesproken over NDS.

Zojuist zag ik op mij Samsung A5 dat de TomTom app: MyDrive is veranderd van naam en logo-afbeelding. De naam is veranderd naar MyDrive EU. Het logo ziet er nu uit als een TomTom beeldscherm met een pijl erin en links onderin voorzien van een groenkleurig wifi-logo.

Heeft dat een verband?

Inhoudelijk veranderingen zijn mij nog niet opgevallen. Vreemd genoeg hoefde ik geen update te downloaden om deze veranderingen (in naam erin logo) te zien.

Wie weet hier meer van? Zit er iets moois voor ons aan te komen?

Thx
MyDrive was altijd al NDS (online maps)
Welke versie heb je? ik heb v2.14.0 (met beta vinkje aan)
Bij deze versie werken de via MRA geplaatste tracks weer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan