TomTom Rider 550

Opgenomen routes werkt alleen met SD kaart.
De verbinding met telefoon en internet kan met Android goed werken maar is toestel type afhankelijk.
Met de iPhone werkte het ook tot iOS13. TomTom heeft slecht een beperkte oplossing voor de aanpassingen die Apple toen heeft gemaakt.

Zonder koppeling voor zaken als bellen is de koppeling wal stabiel te krijgen door Bluetooth tethering te gebruiken. (Alle andere koppelingen met de telefoon verwijderen)
WiFi uitzetten op de telefoon en Rider helpt ook om de verbinding stabieler te maken.
 
Momenteel veel problemen met het geluid regelen met de iphone.
Ik zet het geluid van mijn Iphone voluit (op advies) en ik regel het geluid via de volumeknop via een speciale app van Freecom 4+ (volume gaat harder/zachter afhankelijk van de omgevingsgeluid) en ook om extra met het wieltje om het geluid alsnog harder/zachter te doen. Maar nu krijg ik een melding op mijn iphone dat de volume veel te hoog staat in een bepaalde periode en dat ik een gehoor beschadiging krijg. Vervolgens zet de Iphone de volumeknop automatisch lager waardoor ik minder goed de route instructies en het muziek hoort. Overigens ik rij met oordopjes, zodoende moet ik het geluid wat luider in stellen maar dat heb ik afgesteld op praat niveau.
Ik wil de volumeknop voluit laten staan zodat ik het kan alleen kan afstellen via de Freecom.
 
Dan moet je even zorgen dat je Freecom in de iPhone niet als headset gemarkeerd staat. Nu staat dat waarschijnlijk wel, en dan zal de iPhone vanzelf het volume aanpassen om te zorgen dat je je oren niet beschadigt.
 
Ik had er bijna 1 gekocht, kom ik er op het laatste moment achter dat er geen muziek speler in de TomTom 550 zit, echt jammer want dat vind ik wel een vereiste. Dat is voor mij genoeg reden om de 550 over te slaan.
 
Ik had er bijna 1 gekocht, kom ik er op het laatste moment achter dat er geen muziek speler in de TomTom 550 zit, echt jammer want dat vind ik wel een vereiste. Dat is voor mij genoeg reden om de 550 over te slaan.

Kan, vandaar dat de keuze Garmin / TomTom altijd persoonlijk is, wat zoek je en wat vind je belangrijk.
 
Ik had er bijna 1 gekocht, kom ik er op het laatste moment achter dat er geen muziek speler in de TomTom 550 zit, echt jammer want dat vind ik wel een vereiste. Dat is voor mij genoeg reden om de 550 over te slaan.
Heb de 550 en muziek via Bluetooth headset gekoppeld en playlist van mijn mobiel.
 
Heb de 550 en muziek via Bluetooth headset gekoppeld en playlist van mijn mobiel.

Ja maar dat is voor mij niet praktisch. Ik reis vaak rond met een tent in gebieden waar een telefoon opladen moeilijk is. Als ik mijn telefoon op die manier gebruik is ie aan het eind van de dag leeg en heb ik vervolgens dagenlang geen mobiel. Dan zou ik weer een aparte mount met lader op het stuur moeten hebben voor de telefoon, maar dan kan ik net zo goed gelijk de telefoon als navigatie gebruiken. Dat was ook het plan behalve alle horror verhalen over kapot trillende I-phones.

Kan, vandaar dat de keuze Garmin / TomTom altijd persoonlijk is, wat zoek je en wat vind je belangrijk.
Zeker, maar ik vind het jammer want verder is de 550 perfect voor mij. Het lijkt me ook een vrij simpele feature dus vreemd dat dit er niet gewoon inzit. Garmin ben ik helaas geen fan van (ik heb momenteel een zumo 660 die niet goed bevalt) en de Garmin XT die wel goed beoordeeld wordt zit je gelijk over een halve mille heen.
 
Ja maar dat is voor mij niet praktisch. Ik reis vaak rond met een tent in gebieden waar een telefoon opladen moeilijk is. ..

Het is een extra apparaat maar een losse mp3 speler met bt niets dan? die zijn er ook zat en mocht die een keertje leegraken is er geen man overboord.
Die spelers zijn er nog steeds.
 
Dan zou ik weer een aparte mount met lader op het stuur moeten hebben voor de telefoon, maar dan kan ik net zo goed gelijk de telefoon als navigatie gebruiken. Dat was ook het plan behalve alle horror verhalen over kapot trillende I-phones.
Dat is ook een zeer goed alternatief, maar dan met een rugged android toestel. De Android App is nagenoeg hetzelfde als de 550. En ben je van dat communicatie-gedoe af.
Of je iPhone in je tanktas stpopen met een kabeltje eraan en altijd een opgeladen toestel. Naast je 550.
 
Gisteren bij een motortref een jongen die zijn mobile telefoon op zijn motor vast maakte sprak met hem en zij dat de Apple phone 11 problemen met de camera krijgen.
Haalt hij de telefoon eraf en zet zijn camera aan. Is die steeds aan het scherp stellen dus stuk. Had hem een 4 weken op de motor na 2 weken last met de camera.
Bleek ook een iPhone 11 te zijn.
Zij tegen hem dat hij maar eens moest zoeken op het internet naar iPhone en bevestiging motor was trouwens in Duitsland.
In ieder geval weet hij het nu en zal zeker in de toekomst hiermee rekening houden.
 
Ja het is meestal de optische beeldstabilisatie van de duurdere toestellen die stuk gaat.
Goedkopere toestellen zonder optische beeldstabilisatie blijven veel beter heel.

Mijn oude iPhone 4 was het laatste toestel dat nog regelmatig problemen gaf op de motor maar dat was voornamelijk oververhitten.
De latere LG G3 (gekocht jan 2015) en Moto X4 (gekocht jan, 2018) heb ik elk dus meer dan drie jaar gehad en gaven geen problemen maar zaten wel in een extra stevige bumper. Beide toestellen doen het nog gewoon goed maar zijn wat traag t.o.v. mijn net aangeschafte F3 (die trouwens een zeer goed scherm heeft. Stuk beter dan de Zumo XT)
Nu ben ik wel een mooi weer rijder en rijd dus niet dagelijks. Ook is de telefoon mij tweede scherm naast de Rider 550.
Afgelopen weekend zonder Rider en met twee telefoons gereden (de F3 en X4) daar ik de Go App op het grotere zeer heldere scherm toch wel prettig vind. En op de X4 de overzichtskaart met OsmAnd+
 
mijn tomtom onder tft scherm ktm gezet met stuurpen.
 

Bijlagen

  • image2 (1).jpeg
    image2 (1).jpeg
    44 KB · Weergaven: 22
Gisteren een stuk gereden 180 km en ik begin mij steeds meer aan de TomDom 550 rider te ergeren.
Wil er dan ook vanaf dus als iemand er belangstelling heeft.
In mijn auto zit Garmin en op nog 2 andere motoren gebruik ik Garmin.
Gisteren tjidens de rit door een dorp waar ze met de weg bezig waren gaf hij dit niet aan op de tomdom 550 rider. Als je geen wifi verbinding maakt tomdom en iPhone krijg je geen informatie wat verkeer betreft.
Word hier zo moe van.
Als je tankt moet je met de iPhone weer verbinding maken met tomdom voor je de weg opgaat. Houd dus in dat je de motor op contact moet hebben en dan via de iPhone weer een verbinding maken.
Heb hier geen zin in.
Verder mis ik hoogte op het scherm in Nederland zal dit niets uitmaken maar ik rij in Duitsland als ik van huis vertrek en ergens naar toe rij vind ik het fijn om te zien of het zuiden is of westen en oosten of noorden dan nog de hoogte. Soms rij ik ergens naar boven wat best stijl is dan vind ik het mooi om te zien welk verschil in hoogte is bij een bepaalde afstand. Heb wel eens gereden dat ik 100 meter hoogte verschil had binnen 500 meter.
De tomdom zit alles bij plus een extra houder van tomdom voor in de auto.
Als er interesse is stuur een berichtje en ik zal contact met je opnemen.
 
Het is een Eifoon dingetje. ja Eifoon is net zo dom als tomdom en iets kopen en dan over wat er niet inzit. Doe voortaan wat research dan weet je wat je koopt, bij een goede zaak bv
 
Al dat dom gedoe om ‘connected’ te zijn...... _O-
Ja voor mij hoeft dat ook niet.
Ik kijk gewoon op het schermpje over hoeveel meter je ergens moet afslaan.
En je kan, als je dat wilt of nodig hebt, toch gewoon je iPhone/mobiel erbij zetten op je stuur en dan connectie met bluetooth oortjes en daarop TT Go, Flitsmeister of een andere Nav app voor meldingen etc..
Maar als je persé de TT Rider steminstructies en waarschuwingen wilt dan moet je wel natuurlijk.

Keep it simple werkt altijd het beste is mijn ervaring.
 
Voor flitswaar
Het is een Eifoon dingetje. ja Eifoon is net zo dom als tomdom en iets kopen en dan over wat er niet inzit. Doe voortaan wat research dan weet je wat je koopt, bij een goede zaak bv
telefoon van de vrouw gekregen dus een gegeven paard moet je niet in de bek kijken.
Trouwens de tomdom ook.
 
Koop je een nieuwe telefoon van twintig euro voor op de motor. Heb je wel de laatste file info batterij gaat veel langer mee en die dure iPhone trilt niet kapot op de motor. Of een mobiel 4G WiFi routertje voor een stabiele verbinding met de servers van TomTom.
Als je een tweede sim aanvraagt kan het met hetzelfde abo (alleen niet beide toestellen tegelijk aanzetten)
 
Oja, jaja, ik heb nu mijn TT en ook mijn Iphone losgekoppeld van mijn headset.
Op maat gemaakte oordoppen niet in gedaan.

Wat hoor ik een lekker heerlijk geluid van de motor. Nu voel mij helemaal vrij en blij echter tot 150 km hard.
Daarna toch maar weer oordoppen indoen als ik boven de 150 km snel ga rijden.
 
Oja, jaja, ik heb nu mijn TT en ook mijn Iphone losgekoppeld van mijn headset.
Op maat gemaakte oordoppen niet in gedaan.

Wat hoor ik een lekker heerlijk geluid van de motor. Nu voel mij helemaal vrij en blij echter tot 150 km hard.
Daarna toch maar weer oordoppen indoen als ik boven de 150 km snel ga rijden.
Lekker bezig 🤣
 
Terug
Bovenaan Onderaan