TomTom Rider 550

Hoi, ik zet mijn routes in de 550 middels MYdrive maar krijg altijd 2 keuzes om naar TomTom als track te synchroniseren. De snelste en de geïmporteerde. Doe meestal de geïmporteerde lijkt mij dan de originele, toch? Waarom is dit eigenlijk 2 versies van 1 route?

Ik zie nog geen antwoord.
Volgens mij (ik laat mij graag verbeteren) maakt de TT er 2 routes van op de volgende manier:
De ene route is de route zoals je hem importeerd (met waypoints enz)
De andere route is hoe jou TT hemzelf berekend, deze kan dus kleine afwijkingen hebben.

Bij een toerrit moet je dus de eerste versie nemen zodat je weet dat hij gelijk is aan de anderen die ook meerijden.

Ik kan er naast zitten, rij bijna nooit een toerrit dus al weer een poosje geleden dat ik een route geimporteerd heb.
Maar dit was het volgens mij
 
1e nooit routes gebruiken maar tracks.
2e als TT er 2 versies van maakt is dat omdat er 2 versies in het aangeboden bestand zit.

De TT importeert een Track en hoe dan ook daarna wordt er een route van gemaakt die meest met de track overeenkomt. Zit er een weg in de track die niet voorkomt in de TTkaart dan wordt er wat anders bedacht. komt vaak voor met Tracks op basis van Here of Google ed. Ook is de TT kaart niet foutloos, de Here ed. kaarten ook niet overigens
 
Mijn Rider 550 uit juni 2018 heeft kuren: herkent iemand dit?

  • Unit start spontaan op op en raakt in een "loop":
    • Startscherm met roffel
    • BIOS flists snel voorbij
  • Doet ie dit s'nachts, niet aan de voeding, dan is de accu in de ochtend leeg
    • aan de lader krijg ik het rode lege accu symbooltje
  • Druk ik tijdens de loop op de startknop dan wil de unit wel doorstarten
    • maar te pas en te onpas begint de start/bios loop
    • en soms blijft ie gewoon ( aan de voeding) aan
  • Tijdens een keer dat ie wel doorstartte, via INSTELLINGEN en SYSTEEM "reset apparaat" gedaan, maar alsnog start de unit te pas en te onpas in.
  • Ik laat 'm dus maar constant aan de voeding; soms kijk ik na een uur en dan loopt ie nog, staat doorgestart "normaal te zijn"of laat BIOS scherm zien.
    • TT's advies is om hun herstel proces te dorlopen : "houdt aan/uit knop ingedrukt tot het BIOS scherm verschijnt, druk dan 3x kort achter elkaar aan/uit"
    • Maar na het ingedrukt houden van aan/uit, het logo en tromgeroffel flitst het BBIOS scherm voorbij. Onmogelijk on 3x te drukken
    • De unit zit dan weer in de loop, tot ik als het logo verschijnt ik kort aan/uit druk
  • Ik ga dit jaar naar Santander op en neer dus dit geeft geen vertrouwen
  • TomTom schreef eerst "fout tijdens updaten; probeer herstel" (nu schrijven ze "unit defect". "Valt onder onze garantie; herstelkosten zijn €105" huh? Ik heb nog geen antwoord op mijn vraag om het RMA nummer en instructies mbt verzenden om de unit ONDER GARANTIE te laten nakijken. Als de unit doorstart, rekent ie gewoon de route uit. Het is dus m.i. een software defect, niet de unit zelf
  • Ik gebruik de meegeleverde TT USB kabel, en de software update komen van TT.
Nadat ik (via de unit zelf) herstel had gedaan, is dit de BIO info
1627990819994.png

Als ie weer een keer toevallig (gebeurt niet vaak) op het BIOS hangt (dit doet ie NIET tijdens de procedure dat in aan/uit gedrukt houd) heb ik geprobeerd om 3x aan/uit in te drukken. maar dat brengt de unit niet in recovery mode....
 
Mijn Rider 550 uit juni 2018 heeft kuren: herkent iemand dit?

  • Unit start spontaan op op en raakt in een "loop":
    • Startscherm met roffel
    • BIOS flists snel voorbij
  • Doet ie dit s'nachts, niet aan de voeding, dan is de accu in de ochtend leeg
    • aan de lader krijg ik het rode lege accu symbooltje
  • Druk ik tijdens de loop op de startknop dan wil de unit wel doorstarten
    • maar te pas en te onpas begint de start/bios loop
    • en soms blijft ie gewoon ( aan de voeding) aan
  • Tijdens een keer dat ie wel doorstartte, via INSTELLINGEN en SYSTEEM "reset apparaat" gedaan, maar alsnog start de unit te pas en te onpas in.
  • Ik laat 'm dus maar constant aan de voeding; soms kijk ik na een uur en dan loopt ie nog, staat doorgestart "normaal te zijn"of laat BIOS scherm zien.
    • TT's advies is om hun herstel proces te dorlopen : "houdt aan/uit knop ingedrukt tot het BIOS scherm verschijnt, druk dan 3x kort achter elkaar aan/uit"
    • Maar na het ingedrukt houden van aan/uit, het logo en tromgeroffel flitst het BBIOS scherm voorbij. Onmogelijk on 3x te drukken
    • De unit zit dan weer in de loop, tot ik als het logo verschijnt ik kort aan/uit druk
  • Ik ga dit jaar naar Santander op en neer dus dit geeft geen vertrouwen
  • TomTom schreef eerst "fout tijdens updaten; probeer herstel" (nu schrijven ze "unit defect". "Valt onder onze garantie; herstelkosten zijn €105" huh? Ik heb nog geen antwoord op mijn vraag om het RMA nummer en instructies mbt verzenden om de unit ONDER GARANTIE te laten nakijken. Als de unit doorstart, rekent ie gewoon de route uit. Het is dus m.i. een software defect, niet de unit zelf
  • Ik gebruik de meegeleverde TT USB kabel, en de software update komen van TT.
Nadat ik (via de unit zelf) herstel had gedaan, is dit de BIO info
Bekijk bijlage 1661366
Als ie weer een keer toevallig (gebeurt niet vaak) op het BIOS hangt (dit doet ie NIET tijdens de procedure dat in aan/uit gedrukt houd) heb ik geprobeerd om 3x aan/uit in te drukken. maar dat brengt de unit niet in recovery mode....
RTC maart 1973 vind ik wel vreemd? Maar ik weet niet wat RTC is.
 
Normaal hier: Real Time Clock
Die zal hij aanpassen bij een update van de gps sat maar zover komt hij niet.

Het hoeft geen s/w defect te zijn hoor, kan ook veroorzaakt worden door een hik in de hardware.
Lastig te zeggen zo.
 
Het is inderdaad soms lastig om 3 x in het juiste ritme (om de 1 seconde) op het knopje te drukken.
Maar het is toch echt de enige manier om in recovery mode te komen.

Gebruik de orginele USB kabel op een directe USB aansluiting (dus zonder Hun) met MyDrive Connect open op de PC.
Zet voor de zekerheid power management op de PC even uit op de PC deze gooit wel eens roet in het eten.
 
Het is inderdaad soms lastig om 3 x in het juiste ritme (om de 1 seconde) op het knopje te drukken.
Maar het is toch echt de enige manier om in recovery mode te komen.

Gebruik de orginele USB kabel op een directe USB aansluiting (dus zonder Hun) met MyDrive Connect open op de PC.
Zet voor de zekerheid power management op de PC even uit op de PC deze gooit wel eens roet in het eten.
In de instructie video van TT staat het BIOS scherm stil, bij mij flitst ie in minder dan 1 seconde voorbij om vervolgens weer start scherm, tromroffel en flits daar was de bios weer.

ik gebruik de originele kabel direct op op de laptop.

Afijn, nu start hij weer "normaal' op, voor zolang het duurt....

Maar houdt ik de start knop ingedrukt, dan flitst de BIOS weer voorbij en blijft ie dit herhalen. Dus onmogelijk om zo de herstelmodus te doen.
als ik tijdens de loop de start knop 1x indruk, dan doorloopt ie de startup.

Ik meld me morgen wel weer om te rapporteren hoe ie "de nacht is doorgekomen".

Bedankt!
 
In de instructie video van TT staat het BIOS scherm stil, bij mij flitst ie in minder dan 1 seconde voorbij om vervolgens weer start scherm, tromroffel en flits daar was de bios weer.

ik gebruik de originele kabel direct op op de laptop.

Afijn, nu start hij weer "normaal' op, voor zolang het duurt....

Maar houdt ik de start knop ingedrukt, dan flitst de BIOS weer voorbij en blijft ie dit herhalen. Dus onmogelijk om zo de herstelmodus te doen.
als ik tijdens de loop de start knop 1x indruk, dan doorloopt ie de startup.

Ik meld me morgen wel weer om te rapporteren hoe ie "de nacht is doorgekomen".

Bedankt!
Mijn gevoel zegt dat het hardware is, en geen software omdat het geflikker al begint bij de bios.
Het lijkt mij een "hardeschijf fout" of het "moederbord".
 
Mijne auto TT doet dit ook. een ramp om er uit te komen en het probleem komt weer terug. Ik gebruik de smartfoon wel en koop geen nwe auto TT meer
 
Zit er een micro SD kaart in. Zo ja haal deze er uit.
Probeer nog eens de drum reset. TomTom uit dan power knot in tot je het drum opstart geluid hoort.
Eventueel nog een factory reset. Dan MyDrive account en WiFi nog niet instellen. Wel oriëntatie lock instellen en opnieuw proberen.
 
Service van TomTom is dramatisch slecht. Als je eenmaal in het RMA circus terecht gekomen bent en een aanvullende vraag /opmerking hebt, ben je aan de goden overgeleverd. Helaas. Het is niet anders. Helaas, dingen gaan kapot. Hoe onterecht dan ook, ook bij incidenteel gebruik. Ik heb het traject doorlopen en wil je de ellende besparen.

Je hebt 2 jaar garantie op een TT 500/550. Buiten de garantietermijn (Die van jou is van juni 2018) betaal je € 105. Waarschijnlijk wordt jouw exemplaar dan omgeruild voor een refurbished exemplaar.

Je kunt ook een nieuwe kopen voor € 330 bij Coolblue oid. Dat verschil is € 225 en dan weet je zeker dat je op een werkende en leuke manier naar Santander en terug kan komen. Onderweg ben je blij met een werkend exemplaar. Mopperen op een TomTom tijdens de vakantie is zonde van je tijd.

Mocht je met de auto gaan kun je natuurlijk ook op Google Maps rijden, maar dan had je de vraag waarschijnlijk niet hier gesteld.

Samengevat: bespaar je de ellende en frustratie met TomTom. Koop een nieuwe en geniet van je prachtige vakantie.
 
Service van TomTom is dramatisch slecht. Als je eenmaal in het RMA circus terecht gekomen bent en een aanvullende vraag /opmerking hebt, ben je aan de goden overgeleverd. Helaas. Het is niet anders. Helaas, dingen gaan kapot. Hoe onterecht dan ook, ook bij incidenteel gebruik. Ik heb het traject doorlopen en wil je de ellende besparen.

Je hebt 2 jaar garantie op een TT 500/550. Buiten de garantietermijn (Die van jou is van juni 2018) betaal je € 105. Waarschijnlijk wordt jouw exemplaar dan omgeruild voor een refurbished exemplaar.

Je kunt ook een nieuwe kopen voor € 330 bij Coolblue oid. Dat verschil is € 225 en dan weet je zeker dat je op een werkende en leuke manier naar Santander en terug kan komen. Onderweg ben je blij met een werkend exemplaar. Mopperen op een TomTom tijdens de vakantie is zonde van je tijd.

Mocht je met de auto gaan kun je natuurlijk ook op Google Maps rijden, maar dan had je de vraag waarschijnlijk niet hier gesteld.

Samengevat: bespaar je de ellende en frustratie met TomTom. Koop een nieuwe en geniet van je prachtige vakantie.
Eigenlijk helemaal met deze samenvatting eens.
Om deze reden heb ik me een alternatief gekocht.
Extra geld uitgegeven, maar wel weer plezier aan het navigeren.
 
Hmmm. Zie ik zomaar ineens een tt rider 500 topic. Mooi. Ff leeglopen hier.

In november voor mijn dame een rider 500 gekocht. Veel lol van maar ook veel frustratie. Ondanks de jubelpraat over quadcore processor is ie best traag . Soms te traag. Verder hebben wij nog steeds niet uitgevonden hoe je gewoon een route met je telefoon in de tomtom kunt zetten.

De koppeling met Cardo is ook leuk. Sowieso is Cardo een spijtaankoop, maar dat is even iets voor elders.

Maar we krijgen het niet voor elkaar om het volume van de tomtom aanwijzingen op beschaafd niveau te zetten.

Vwb. De routes: de optie om spannende routes te maken is leuk. Wat niet leuk is, is dat het stomme ding soms instellingen negeert. Dat krijg je toch een stuk onverharde weg (terwijl er wel alternatieven zijn).

Ook zou de optie er moeten zijn om dorpskernen of iig woonwijken te negeren. In de natuur en de polder zijn de routes vaak heel leuk. Binnen de bbk slaan ze vaak nergens op.

Zo. Dat lucht op. Ik ga een Garmin zoeken ;)
 
Hmmm. Zie ik zomaar ineens een tt rider 500 topic. Mooi. Ff leeglopen hier.

In november voor mijn dame een rider 500 gekocht. Veel lol van maar ook veel frustratie. Ondanks de jubelpraat over quadcore processor is ie best traag . Soms te traag. Verder hebben wij nog steeds niet uitgevonden hoe je gewoon een route met je telefoon in de tomtom kunt zetten.

De koppeling met Cardo is ook leuk. Sowieso is Cardo een spijtaankoop, maar dat is even iets voor elders.

Maar we krijgen het niet voor elkaar om het volume van de tomtom aanwijzingen op beschaafd niveau te zetten.

Vwb. De routes: de optie om spannende routes te maken is leuk. Wat niet leuk is, is dat het stomme ding soms instellingen negeert. Dat krijg je toch een stuk onverharde weg (terwijl er wel alternatieven zijn).

Ook zou de optie er moeten zijn om dorpskernen of iig woonwijken te negeren. In de natuur en de polder zijn de routes vaak heel leuk. Binnen de bbk slaan ze vaak nergens op.

Zo. Dat lucht op. Ik ga een Garmin zoeken ;)
Stuur hem maar op. Adres PB ik wel. Dank u 👍
 
Hmmm. Zie ik zomaar ineens een tt rider 500 topic. Mooi. Ff leeglopen hier.

In november voor mijn dame een rider 500 gekocht. Veel lol van maar ook veel frustratie. Ondanks de jubelpraat over quadcore processor is ie best traag . Soms te traag. Verder hebben wij nog steeds niet uitgevonden hoe je gewoon een route met je telefoon in de tomtom kunt zetten.

De koppeling met Cardo is ook leuk. Sowieso is Cardo een spijtaankoop, maar dat is even iets voor elders.

Maar we krijgen het niet voor elkaar om het volume van de tomtom aanwijzingen op beschaafd niveau te zetten.

Vwb. De routes: de optie om spannende routes te maken is leuk. Wat niet leuk is, is dat het stomme ding soms instellingen negeert. Dat krijg je toch een stuk onverharde weg (terwijl er wel alternatieven zijn).

Ook zou de optie er moeten zijn om dorpskernen of iig woonwijken te negeren. In de natuur en de polder zijn de routes vaak heel leuk. Binnen de bbk slaan ze vaak nergens op.

Zo. Dat lucht op. Ik ga een Garmin zoeken

En dan hop naar het Garmin Tocpic.....aub
 
Idd, woonwijken van steden/dorpen ontwijken zou verboden moeten zijn….daarom bepaal ik de routing nog altijd. Soms te laat zoals laatst ten oosten van Deventer nadat de spannende route mij over heerlijke wegen onder de A1 heeft voorgeschoteld. Moderne woonwijken zijn een jungle geworden…dus ik had ruim van te voren moeten anticiperen.

of TT moet de classificatie van <50 km/h in de routes meenemen… :?

Voor de rest niks dan lof over het apparaat met zijn optie….maar ik hou me echt niet 100% aan de aanwijzingen zoals mijn ervaring leert.

En zoals eerder geschreven: compleet voorgebakken routes rij ik niet, en zeker niet met groepen. Lekker alleen op stap of met mijn motormaat die alles aan mij over laat en achter mij aanhobbelt met zijn stok oude Zumo…_O-

Gisteren nog samen bij de mediamarkt gespeeld met de zumo xt…

ohja, volume vd aanwijzingen icm mijn Midland headset is ook een dingetje…snap niet veel vd app en derhalve brullen de aanwijzingen eruit, daarom heb ik de ff radio aan en ff onderweg kijken of gewoon uitzetten….dan maar geen geluid.

Ding heb ik al bijna 3 jaar en heeft 400 euro ofzo gekost, en kan nog jaren mee….. _O-
 
Laatst bewerkt:
Hmmm. Zie ik zomaar ineens een tt rider 500 topic. Mooi. Ff leeglopen hier.

In november voor mijn dame een rider 500 gekocht. Veel lol van maar ook veel frustratie. Ondanks de jubelpraat over quadcore processor is ie best traag . Soms te traag. Verder hebben wij nog steeds niet uitgevonden hoe je gewoon een route met je telefoon in de tomtom kunt zetten.

De koppeling met Cardo is ook leuk. Sowieso is Cardo een spijtaankoop, maar dat is even iets voor elders.

Maar we krijgen het niet voor elkaar om het volume van de tomtom aanwijzingen op beschaafd niveau te zetten.

Vwb. De routes: de optie om spannende routes te maken is leuk. Wat niet leuk is, is dat het stomme ding soms instellingen negeert. Dat krijg je toch een stuk onverharde weg (terwijl er wel alternatieven zijn).

Ook zou de optie er moeten zijn om dorpskernen of iig woonwijken te negeren. In de natuur en de polder zijn de routes vaak heel leuk. Binnen de bbk slaan ze vaak nergens op.

Zo. Dat lucht op. Ik ga een Garmin zoeken ;)
Jouw problemen zijn herkenbaar. Maar problemen heeft Garmin natuurlijk ook. Dus als je zonder problemen met navigatie wilt motorrijden, gebruik dan Google Maps. Dat heeft dan weer wel gevolgen voor interessante routes.

Start gewoon op pagina 1 van dit forum onderwerp. Neem de tijd om de tips door te nemen. Zo los je veel problemen zelf op. Als een onderwerp toch niet jouw oplossing is, zoek een andere oplossing en deel het hier. Vinden wij ook interessant.

Nee, TomTom is geen probleemloos geval. Toch is het wel een leuk ding. Beetje puzzelen met routes(maken) en instellingen verzetten. Uiteindelijk gaat het erom dat je aan het einde van de rit een leuke motordag hebt gehad. Niet of de TomTom perfect deed wat je verwachtte.

Nog even doorzetten hoor. Komt goed.
 
Jouw problemen zijn herkenbaar. Maar problemen heeft Garmin natuurlijk ook. Dus als je zonder problemen met navigatie wilt motorrijden, gebruik dan Google Maps. Dat heeft dan weer wel gevolgen voor interessante routes.

Start gewoon op pagina 1 van dit forum onderwerp. Neem de tijd om de tips door te nemen. Zo los je veel problemen zelf op. Als een onderwerp toch niet jouw oplossing is, zoek een andere oplossing en deel het hier. Vinden wij ook interessant.

Nee, TomTom is geen probleemloos geval. Toch is het wel een leuk ding. Beetje puzzelen met routes(maken) en instellingen verzetten. Uiteindelijk gaat het erom dat je aan het einde van de rit een leuke motordag hebt gehad. Niet of de TomTom perfect deed wat je verwachtte.

Nog even doorzetten hoor. Komt goed.
Toch doet een TomTom het vrij probleemloos.
Zet 2 poppetjes op een motor. 1 met een TomTom zonder ervaring ermee, en 1 met een Garmin zonder ervaring daarmee.
Nouja, dan kun je lachen jonge _O-

Die met de TomTom komt gewoon met wat omweggetjes op zijn bestemming, en de Garmin rijder is verdwaald en weet het niet meer.
Gelukkig heeft hij zijn telefoon bij zich en dat red hem om voor zonsondergang het hotel te vinden na enkele aanwijzingen van de crewleden :o_O-

Helemaal pist-off arriveerd hij doodmoe bij het hotel en word daar de grond ingeboord als hij zijn beklag doet, en dat het niet aan hem ligt. En dat een TomTom ook een waardeloos ding is omdat dat op de Garmin communitie staat, en dat het dus niet kan dat de TomTom rijder al 4 uur eerder is gearriveerd zonder enige hulp.
 
Een spannende route op een Garmin neemt veel minder dorpskernen. N wegen gaan immers niet vaak door een dorpskern :+

Probeer anders eens de route te maken in Kurviger. Deze is beter in het vermijden van dorpskernen.

Of pak bij het benaderen van een dorp gewoon even dat leuke weggetje in plaats van de route volgen. Herberekenen pakt vanzelf wel weer iets op.
 
Een spannende route op een Garmin neemt veel minder dorpskernen. N wegen gaan immers niet vaak door een dorpskern :+

Probeer anders eens de route te maken in Kurviger. Deze is beter in het vermijden van dorpskernen.

Of pak bij het benaderen van een dorp gewoon even dat leuke weggetje in plaats van de route volgen. Herberekenen pakt vanzelf wel weer iets op.
Werkelijk waar, keihard to the point en waar :o_O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan