TomTom Rider 550

Helaas hier dus niet. Of doe ik iets verkeerd? Bij het aanzetten geeft ie aan dat er updates zijn. Daar klik ik op, sluit hem aan op stroom, start de update en dan geeft ie aan dat ik het nog eens moet proberen. En dat dus heel veel keer.

Dat klinkt meer alsof er iets mis is met het toestel.
 
Updaten via de wifi gaat bij mij ook slecht tot heel slecht. Meestal hang ik hem na 20 keer proberen maar aan de pc. Is hier nog een makkelijkere oplossing voor?
De makkelijkste oplossing heb je al: het draadje...
Zo vaak hoef je nu ook weer geen updates te installeren, voor die paar keer is het toch geen ramp om het via de PC te doen?
 
Dat klinkt meer alsof er iets mis is met het toestel.
Dat verwacht ik niet, als er iets mis mee zou zijn zou de wifi het waarschijnlijk helemaal niet doen. Als je veel buren hebt met eigen wifi, dan zit je elkaar al heel snel in de weg; bandbreedte is beperkt. Hoe meer data er verzonden moet worden, hoe sneller je last van storingen zult hebben. Via 5 GHz gaat het meestal beter dan via 2,4 GHz (meer bandbreedte en werkt op kortere afstand waardoor stoorsignalen minder gauw bij jou belanden), maar waarschijnlijk doet de Rider alleen 2,4 GHz?
 
Dat verwacht ik niet, als er iets mis mee zou zijn zou de wifi het waarschijnlijk helemaal niet doen. Als je veel buren hebt met eigen wifi, dan zit je elkaar al heel snel in de weg; bandbreedte is beperkt. Hoe meer data er verzonden moet worden, hoe sneller je last van storingen zult hebben. Via 5 GHz gaat het meestal beter dan via 2,4 GHz (meer bandbreedte en werkt op kortere afstand waardoor stoorsignalen minder gauw bij jou belanden), maar waarschijnlijk doet de Rider alleen 2,4 GHz?

Geen idee. Ik zit hier in een flat, dus heel veel wifi signalen door elkaar.
Maar het werkt allemaal feilloos.
Zal eens kijken of de TomTom het 5ghz netwerk pakt. Kom ik op terug.
 
Ik begin een vermoeden te krijgen dat er ook een combinatie probleem kan zijn met Ziggo. Veel mensen die aangeven dat zij WiFi problemen hebben met de Rider blijken een Ziggo modem te gebruiken. Vandaar dus mijn vraag eerder in het topic.

Zelf heb ik met mijn Netgear Nighthawk geen problemen.

Dus geef als je problemen hebt met de WiFi verbinding laat dan a,u.b. Even weten welke WiFi router/Access point je gebruikt.
 
Ziggo modem. Dan zal dat het probleem zijn. De tomtom ligt naast de modem bij updates. Bij updaten via de pc kan ik gelijk weer de kaart van Europa downloaden, wat wel weer werkt via de WiFi....
 
Nou, ik heb KPN met experia box…WiFi samen met TT waardeloos maar wifi icm telefoons/laptops en iPad uitstekend, zelfs tot achterin de tuin werkt alles perfect!
 
Ik kan er geen peil optrekken.

Fritzbox met repeaters (Fritz 6000) Kwaliteit WIFI hier uitstekend (zelfs WIFI 6 maar dat maakt voor de TT niet uit :z)
KPN 1 Gb up/down en mijn M1 macbook komt daar bijna aan over Wifi 6.

Ik heb de TT in mijn netwerk op prio gezet, wat inhoud dat deze op alle andere apparaten voorrang krijgt.
Meestal is het rap en heb ik kaarten enz zonder al te veel problemen binnen.

Maar pas een poi update van 130 Mb die bleef hangen en duurde zeker 30 minuten, je kunt dan ook niets doen, want de TT blijft in die update zitten. Abort knop zou zeer welkom zijn.

Dus zeg het maar. Geen idee waarom, ik vermoed toch server kant.

Ik zag ook in mijn DNS logging dat de TT download url toen van ip veranderde:


download.tomtom.com
CNAME: download.tomtom.com.edgesuite.net. (ttl=6)
  • CNAME: a1271.dscd.akamai.net. (ttl=6)
  • A: 184.25.50.163 (ttl=6)
  • A: 184.25.50.128 (ttl=6)

download.tomtom.com
CNAME: download.tomtom.com.edgesuite.net. (ttl=3579)
  • CNAME: a1271.dscd.akamai.net. (ttl=21579)
  • A: 104.109.143.29 (ttl=0)
  • A: 104.109.143.16 (ttl=0)
Kan toeval zijn maar toen was hij zo doorheen de update.

Ik zie zelfs dan de ipv6 route een aantal keren geprobeerd is, geen idee op de TT daarmee om kan gaan.
Mijn netwerk ondersteund dat wel intern en ook naar buiten (KPN geeft mij ook ipv6)

Mijn voorzichtige conclusie is toch dat er aan de serverkant soms iets niet lekker gaat.
 
Vreemd dat het bij mij dus wel altijd goed gaat. Mijn router is niet bijzonder gewoon een oude R7500 van Netgear. Al is die natuurlijk wel beter als wat je van de provider zelf krijgt, maar jou Fritsbox netwerk lijkt mij duidelijk beter. WiFi 6 heeft MU-MIMO dat ook op 2.4 GHz werkt. Dat moet de Rider ook voordeel van ondervinden.

Mijn netwerk loopt via Caiway glasvezel 350 Mbps up en down.

Het lijkt mij dat bij jou de downloadstream was onderbroken en hij voor de retry de host opnieuw opvroeg bij de DNS. Met een lage ttl is de kans dan groot dat je bij een andere host uitkomt. Deze nieuwe poging ging blijkbaar beter. Het lastige is wel dat alles in de keten van de Rider tot en met de server waar je download dit kan veroorzaken.

Maar met de reacties hier boven lijkt het probleem dus niet alleen bij Ziggo te zitten.

Edit: ik bedenk mij nog een verschil. Ik houd de accu van de Rider altijd goed vol. Bij een update sluit ik dan ook niet aan op de lader. Misschien dat dat WiFi op de Rider beter werk zonder de elektromagnetische straling van de lader.
 
Laatst bewerkt:
Zal ik eens proberen, ik gooi de TT voor de zekerheid altijd aan de lader, maar dat is idd niet nodig bij een volle accu.

Ik zie in net mijn logging nu ook groter verschillen in de TTL dat is ook apart.
Misschien wordt lokaal ook een ip te lang in cache vastgehouden?
Bij wifi cached hij zelf, via kabel gebruik je de wifi/netwerk settings van je laptop.

Zo te zien gebruiken ze Akamai Technologies Cloud hosting. Dan weet je inderdaad niet waar je zit.
Mijn TT ging van NL (traaaag) naar Duitsland en toen liep het ineens.
Combinatie eigen netwerk afhandeling TT in de verandering vanaf je modem naar de server lijkt eerste verdachte dus.

Ik denk dat het mooiste een Abort knop zou zijn zodat je het later nogmaals kan proberen.

En ja, ik weet zeker dat mijn wifi netwerk uitstekend is ;) genoeg tijd in geïnvesteerd, geen dode hoeken, snel en niet veel buren.
Ik kan ook nog eens proberen op mijn gast netwerk te laden, daar zit normaal niemand op. Andere ip range.
Maar meestal, eigenlijk 9 van de 10 keer is het gewoon snel.
 
Zo langzamerhand is het wel duidelijk dat ik niet de enige ben waarbij de rider 550 niet verbind met Wifi.
Er zijn er genoeg die geen enkel probleem ondervinden met hun wifi / cq hun toestel. ( gelukkig maar )
En wellicht dient het ook zo te worden gezien :
Ligt het nou aan de Wifi in kwestie of aan hun toestel ??
( met het kabeltje inmiddels feilloos en ook nog relatief snel )
 
Hier in huis WiFi 6 van KPN, elke verdieping elk kamer , zelfs in de achter tuin , WiFi of aan de kabel net zo snel maar ik leg mijn TomTom altijd via de kabel aan de laptop , werkt gewoon fijner en die aantal updates per jaar en hij laad ook gelijk op dus ik vind het net zo gemakkelijk.
 
Mijn computer staat op een andere verdieping en het kabeltje zit in het doosje. Voor mij is draadloos dus handiger. Maar bedraad updaten via MyDrive Connect is natuurlijk ook een goede oplossing en een perfect alternatief als draadloos mij jou niet stabiel blijkt te zijn.
 
TT erbij gepakt en aangezet….staan 2 updates klaar. Nu geen kabel en hij blijft hangen op 20%…._O-

en ondertussen met de iPad op YouTube werkt perfect…:+

edit, verrek hij loopt door en inmiddels op 27%.

edit, beide updates nu geïnstalleerd, en dat via WiFi…._O-
 
Laatst bewerkt:
Ja idd rust en genieten . Op het geblaat van maatje na dan.

Had meestal fm app op achtergrond tel, naar helm (gewoonte geworden), maar misch voldoende aan tt scherm nu .....
 
Bij mij komen de Flitsmeister meldingen op het scherm niet door.
En ik heb geen headset, dus dat is wel eens vervelend.:P
 
Bij mij komen de Flitsmeister meldingen op het scherm niet door.
En ik heb geen headset, dus dat is wel eens vervelend.:P
Flitsmeister, gebruik het nooit….rij nooit te hard en als ik dat wil dan kan ik hier de grens gauw ff over….
 
Laatst bewerkt:
Flitsmeister, gebruik het nooit….rij nooit te hard en als ik dat wil dan kan ik hier de grens gauw ff over….

Hier zijn veel 60 km wegen. Dan vind ik het wel fijn om te weten of er een flitser staat.
Echt hard rijden lukt in NL bijna niet meer.
 
Hier zijn veel 60 km wegen. Dan vind ik het wel fijn om te weten of er een flitser staat.
Echt hard rijden lukt in NL bijna niet meer.
Waar ik rij in NL alleen maar, maar met mijn 60-70 ofzo en vizier omhoog heb ik niets te vrezen…laatste bekeuring van mij is 20 jaar geleden; ff wat snel een orange gepakt. Hier over de grens is het gaan, rond de 100 dus. En als ik na een treffen wat vlotter naar huis wil dan 10km op de autobahn voor een paar versnellingen door….paar seconden op de 200 en NL weer in.

Daar heb ik flitsmeister niet voor nodig. Kreeg eergisteren nog een melding dat ik de app al een hele tijd niet gebruikt heb…dat klopt…_O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan