TomTom Rider Track overlay experiment

Roadrider

MF veteraan
12 jul 2011
2.021
772
Den Haag
Zoals bij de meest TomTom Rider gebruikers wel bekent is is het niet mogelijk om een track te laden met de functie hercalculatie uit.
Hierdoor weet een TomTom Rider gebruiker nooit of hij wel de echte track volgt of nog steeds een omleiding door b.v. een afgesloten weg.

Nu kun je gewoon de track opnieuw laden en niet op Rijd klikken maar hiervoor moet je veen stoppen.

Ik heb nog een methode gevonden om toch de echte trackpunten zichtbaar te krijgen op mijn Rider 550.

Hoe? Door de trackpunten te converteren naar POI's. Hiervoor heb ik een Windows programmaatje geschreven.

1384945
1384946


Ik heb een website gemaakt om het programma te delen. Deze is te vinden op GPX Track 2 OV2 | Roadrider

Dus mocht je het ook willen proberen ga even naar de website.

Eventuele vragen en opmerkingen kunnen via het forum.

(Waarom Roadrider? Dat is mijn nickname op het TomTom Discussions forum)
 
Heel goed, alleen jammer dat je het wiel opnieuw uitvindt...
Jàren geleden is dat al eens bedacht, en het heet de Hermanizer.
 
Jammer dat je er niet meer reclame voor gemaakt hebt. ;)
Maar ik was toch op zoek naar een project op het JUCE framework beter te leren kennen.

Tot nu toe zijn de bevindingen van mijn eigen testen boven verwachting.
 
Nou ja, het is natuurlijk zonde om ergens een hoop tijd in te steken als er zoiets allang is. Als het een oefening is om een framework te leren kennen maakt het niet zoveel uit.
Het is nog steeds niet mogelijk om eigen pictogrammen te gebruiken op de huidige Riders? Het mooiste is namelijk om een reeks genummerde pictogrammen te gebruiken zodat je weet welke kant je op moet en is ook handig voor het onderscheid als een route zichzelf kruist.
 
Maar wat gebeurt er met die POI. Je vervuilt de Rider er wel mee. Ze niet gekoppeld aan de track. Dus bij verwijderen van de Track zullen de POI's niet verwijderd worden
 
POI’s verwijderen gaat net zo eenvoudig als tracks en routes.
Gewoon in MyDrive POI bestand met dezelfde naam als de track selecteren en op delete klikken.
(Juist door het gelijk houden van de bestandsnamen is het eenvoudig.)

Het is inderdaad wel iets meer werk daar je zowel de POI’s als de track moet laden en verwijderen.
En bij het rijden blijde sellecteren plus bij POI’s een icon kiezen.

Als iemand mij kan uitleggen hoe de authenticatie op de G.O.R. Backend van MyDrive werk zal ik het nog een stuk eenvoudiger maken.
 
Die geven aan dat deze documentatie nog niet beschikbaar is. De REST API staat wel al op de MyDrive site. Ze gebruiken OAuth en dit is met REST minder eenvoudig.
Op dit moment hebben de updates van de G.O.R. Backend prioritijd.

Ik zal dus nog wel even geduld moeten hebben.
 
Prima initiatief, inderdaad vergelijkbaar met Hermanizer. Voordeel van hermanizer was wel dat de punten ook 1-2-3-4-5-1-2-3-4 genummerd konden worden; da's bij de huidige generatie riders helaas niet mogelijk.
Maar vooral zie ik dit initiatief als onderstreping dat er behoefte is aan dergelijke 'trackprojectie'. En als TT het zelf zou oppakken kan, zoals gewenst, ook de daadwerkelijke tracklijn getoond worden. Bijvoorbeeld door in MyDrive naast inschakelen sync ook 'projection original' oid in te schakelen.
Enfin, ik heb TT nog eens op deze behoefte geattendeerd.
 
@hansvaessen Ik ben wel instaat de POI data optioneel op te splitsen in vier of vijf OV2 bestanden.
Je kunt dan per OV2 bestand een Icon met een andere kleur kiezen. b.v. rood, groen, blauw, geel, rood, groen, blauw, geel........

Nadeel is wel dat het dan meer werk is om in te stellen en verwijderen.

@iedereen Als er behoefte is aan deze aanpassing geef dat dan even aan in dit topic.
 
In de screenshot zie ik dat de punten niet regelmatig verdeeld zijn, hier en daar is de onderliggende afstand zo groot dat je bij een ingezoomde kaart het volgende punt niet ziet staan. Het lijkt me handig als je wel een vaste (instelbare) afstand tussen de punten hanteert.
 
De oorzaak daarvan is het gebruikte GPX bestand dat slechts 272 track punten heeft voor 23Km.
Ook ben ik net iets te veel uitgezoomd. De Rider laat dan niet alle POI's zien en dat overslaan doet de Rider niet helemaal regelmatig.

Bij het rijden of het aanzetten van de simulatie is de weergave wel goed.

Bij mijn andere testen is de afstand juist wel regelmatig.

Nog even ter aanvulling. Ik migreer alleen Track punten naar POI's.
Aanvullend heb ik de optie om als track punten te dicht bij elkaar staan om punten over te slaan.
(ik kom soms GPX bestanden tegen waarbij met lage snelheden zeer veel Track punten dicht op elkaar staan.)
Interpoleren van extra punten begin ik liever niet aan daar dit de betrouwbaarheid van de juiste plaats verlaagd.
 
Laatst bewerkt:
Prima initiatief, inderdaad vergelijkbaar met Hermanizer. Voordeel van hermanizer was wel dat de punten ook 1-2-3-4-5-1-2-3-4 genummerd konden worden; da's bij de huidige generatie riders helaas niet mogelijk.
Maar vooral zie ik dit initiatief als onderstreping dat er behoefte is aan dergelijke 'trackprojectie'. En als TT het zelf zou oppakken kan, zoals gewenst, ook de daadwerkelijke tracklijn getoond worden. Bijvoorbeeld door in MyDrive naast inschakelen sync ook 'projection original' oid in te schakelen.
Enfin, ik heb TT nog eens op deze behoefte geattendeerd.

Ik heb het idee dat TomTom niet echt goed luistert naar zijn gebruikers en vooral "haar eigen ding" doet. De rider is toch geen core-business dus waarom tijd in stekken. Ik ook al tig keer aangedragen dat de bediening van de riders i.c.m. met handschoenen slecht is. Alles is zo klein. De oude riders waren beter.. Gewoon een 2x3 grid - altijd trefzeker. Combineer het goede van de rider 2/ urban rider met het goede van de nieuwe riders en je hebt echt een garmin killer..

Ik ben wel blij dat mydrive je originele route tegenwoordig kan laten zien. Dat begint echt volwassen te worden. Het gaat allemaal zo verrekte traag daar bij tomtom. Net alsof ze er geen zin (meer) in hebben. Anyhow - vorige jaar een tweedehands rider 5 gekocht maar inmiddels gebruik ik mn 410 toch maar weer O-)

Maar om on-topic te blijven.. Leuk idee - ik had dit vroeg wel eens handmatig geprobeerd door een itn te converteren naar ov2. Dit werkte ook "wel aardig"
 
Met een Track heb je veel meer punten dan een itn route.

Tracks uit MyRoute App geven een POI met ongeveer 100 m tussenruimte. Dan staan er meestal drie of vier op een ingezoomd scherm.

Daar ik zelf "Grootgebruiker" van mij eigen programmaatje ben geworden heb ik al weer nieuwere test versies en ook aan aantal nieuwe ideeën voor toekomstige versies.

Komende week zit ik in de Eifel en kan ik dus lekker veel testen. (Nu wel alle Tracks eerst klaarzetten op de Riders)
 
Goed bezig!

Ik heb overigens ook reactie van TT ontvangen. Ze nemen het echt wel serieus, maar het blijkt in de TT architectuur toch een stukkie complexer. (en dan doel ik op het 'optimum': trackprojectie). Of dat er ooit zal komen valt dus niet te zeggen; maar het lijkt sowieso niet waarschijnlijk dat dat op korte termijn gaat zijn.

Dus alle reden om er in de Eifel je tanden nog eens goed in te zetten ;) Goede reis (met fantastisch weer!)
 
Goed bezig!

Ik heb overigens ook reactie van TT ontvangen. Ze nemen het echt wel serieus, maar het blijkt in de TT architectuur toch een stukkie complexer. (en dan doel ik op het 'optimum': trackprojectie). Of dat er ooit zal komen valt dus niet te zeggen; maar het lijkt sowieso niet waarschijnlijk dat dat op korte termijn gaat zijn.

Dus alle reden om er in de Eifel je tanden nog eens goed in te zetten ;) Goede reis (met fantastisch weer!)

Hans,

Ik ben ook met een tweede programmaatje bezig / aan het testen dat de snel de route verwijderd uit GPX bestanden. (Ik rijd voornamelijk tracks)
Op dit moment verwijder ik ook de POI’s. Nu las ik net bij het 550 topic dat GPX bestanden met route en track ook lastig zijn op een Garmin. Denk je dat het beter is om de POI’s in de bestanden te laten voor onze Garmin vrienden. (TomTom doet er toch niets mee)

Overigens verbaas ik mij over het feit dat het tonen van de track zo lastig is. Ik krijg immers ook vaak een tweede groene snellere route in beeld als underlay.
 
Hans,

Ik ben ook met een tweede programmaatje bezig / aan het testen dat de snel de route verwijderd uit GPX bestanden. (Ik rijd voornamelijk tracks)
Op dit moment verwijder ik ook de POI’s. Nu las ik net bij het 550 topic dat GPX bestanden met route en track ook lastig zijn op een Garmin. Denk je dat het beter is om de POI’s in de bestanden te laten voor onze Garmin vrienden. (TomTom doet er toch niets mee)

Overigens verbaas ik mij over het feit dat het tonen van de track zo lastig is. Ik krijg immers ook vaak een tweede groene snellere route in beeld als underlay.

In het garmin-kamp doen ze dit al jaren. Je kan gewoon een x-aantal tracks laten zien op de kaart. Snap ook niet waarom dat moeilijk moet zijn. Ben wel benieuwd. Ofschoon de riders steeds beter worden - het gaat wel tergend langzaam.
 
Kleine update uit de Eifel.

Ik heb er nu bijna 1000 Km opzitten met track overlay actief. Belangrijkste conclusie het experiment deel kan er af. dit is voor mij de standaard methode geworden om een track te rijden.

Ik kan direct zien of ik niet verkeerd gereden ben. En ook is direct zichtbaar dat je na een omleiding weer on track bent.

Alleen bij uitzoomen laat de Rider duidelijk minder POI track punten zien dan volledig ingezoomd. Verder geen klachten.

(Zo en nu snel de beer can chicken op de BBQ)
 
:t goed dat je tevreden bent.
Grandioos dat je er zoveel tijd insteekt :}

Eigenlijk zou TomTom dit moeten doen.
 
:t goed dat je tevreden bent.
Grandioos dat je er zoveel tijd insteekt :}

Eigenlijk zou TomTom dit moeten doen.

Ik kan je aanraden het ook eens te proberen met de link boven in dit topic kun je het programmetje downloaden. Daar staat ook een beschrijving hoe deze te gebruiken.
 
Ja Nee, ik heb nog een Rider 5 uit 2013.
Volgens mijn gaat dat niet werken.

Ik heb nog wel steeds last van de roll over na 2 updates.
TomTom heeft er nog geen kloten aan gedaan terwijl jouw experimentcollega al een oplossing geknutseld heeft, voor de tijd en GPS.
Grove schande is dit van TomTom.
 
De Rider 5 kan ook overweg met OV2 files. Alleen heb ik begrepen dat hij nog niet zo goed met GPX tracks overweg kan. Je kunt dit ook combineren met een ITN route uit b.v. MRA en met een OV2 POI bestand uit de GPX track van MRA met mijn programmaatje.

Ik weet alleen nog niet hoe je een Icon kan koppelen aan een OV2 bestand. En deze moet laden op een Rider 5.
 
De Rider5 kan totaal niet overweg met GPX tracks.
Daar maakte TomTom toendertijd wel reclame mee, met GPX.
In feite is het gewoon een veredelde Urban.
 
Terug
Bovenaan Onderaan