TomTom Rider Track overlay experiment

Zo. Gisteravond wat proefgereden met een 'POI spoor' en een track op mijn TT Rider 550.
Ik had een route van 12 km in MRA gemaakt met 87 routepunten.
Deze geëxporteerd als GPX 1.1 en mbv. GPXTrack2OV2 en setting 'min 5m' geconverteerd naar een OV2.
De GPX en de OV2 in MyDrive geladen, de route weggegooid en de track en het 'POI spoor' gebruikt in het device.

Tijdens het rijden viel het me op dat de POI punten nogal willekeurig verspreid lagen.
Ze lagen ook geenszins 5 meter uit elkaar, de afstand was veel groter.

Maar ik begrijp dat jouw programma in wezen alleen maar de punten in een track converteert naar OV2 formaat ?
Dan ben je dus volledig afhankelijk van de punten in de track en ik heb noch in Basecamp, noch in MRA een mogelijkheid gezien om daar invloed op uit te oefenen.

Wellicht zie ik echter nog wat over het hoofd ?
Zoals het gisteravond ging, is het voor offroad gebruik nog niet goed genoeg omdat ik met de POI's die getoond werden de juiste weg niet kon vinden, het waren er te weinig en ze stonden niet op de goede plekken.

Ik vind jouw idee echter wel zeer interessant en vooralsnog lijkt het me de enige manier om enigszins iets te kunnen doen aan offroad rijden met een TT 550.

Ik help dus graag mee met denken, proberen en eventueel andere zinnige dingen die ik kan doen !
 
Klopt MRA maakt weinig trackpunten aan die ook nog eens erg onregelmatig zijn in afstand.
Voor mijn toepassing is dit voldoende daar ik wil kunnen zien of ik nog wel op de orginele track rij of het kunnen zien waar de track is bij omrijden.

Dat ik nog een Garmin had viel mij op dat BaseCamp zeer veel trackpunten aanmaakte. Vandaar het advies om BaseCamp te gebruiken.

Ik ben nu BaseCamp en de OSM kaart aan het installeren om zelf ook weer eens te testen.
 
Bij een echte off road track (kun je die überhaupt in MRA maken?) krijg je in BaseCamp alleen de punten die je zelf plaatst, dat zijn er dus ook niet zoveel tenzij je jezelf helemaal ongans zit te klikken...
Het tooltje van GS_BEN zet er geen punten bij. JaVaWa RTWtool kan een OV2-bestand maken van een route of track waarbij je wel punten krijgt op een zelf gekozen afstand. Het programma kan ook handige dingen doen met verschillende pictogrammen, maar helaas werkt dat niet op de nieuwe Riders.
 
Heeee JaVaWa ... jouw tools gebruik ik ook al een hele tijd !
Jij kent mij uiteraard niet maar jij bent mij 'welbekend'.

Ik ben een behoorlijk die-hard Basecamp gebruiker maar sinds dit jaar heb ik dus een TT Rider 550 en gebruik ik ook MRA (Gold lifetime).
Als ik nu routes maak doe ik dat met Basecamp, MRA en Google Maps tegelijk :-)

Met de TT550 ben ik heel blij alleen had ik die gekocht voordat ik een half jaar later besloot om ook offroad te gaan rijden :-(

Ik heb nog een Zumo 210 met lifetime maps update liggen dus ik heb nog steeds actuele Garmin kaarten in Basecamp.

Ik had nog niet naar RTW gekeken voor deze toepassing.
 
Bij een echte off road track (kun je die überhaupt in MRA maken?) krijg je in BaseCamp alleen de punten die je zelf plaatst, dat zijn er dus ook niet zoveel tenzij je jezelf helemaal ongans zit te klikken...
Het tooltje van GS_BEN zet er geen punten bij. JaVaWa RTWtool kan een OV2-bestand maken van een route of track waarbij je wel punten krijgt op een zelf gekozen afstand. Het programma kan ook handige dingen doen met verschillende pictogrammen, maar helaas werkt dat niet op de nieuwe Riders.

Ja, met MRA kun je ook Off-Road plannen door elk trackpunt zelf te plaatsen en deze op Skip te zetten. (indien de hele route offroad is kun je offroad onder toolkit aanzetten)
MRA-Off-Road.jpg


Echt Off-Road moet inderdaad punt voor punt gezet worden. Maar vaak volg je b.v. bospaden. Deze zijn door een ander voertuig te selecteren met de meeste routeplanningssoftware gewoon te gebruiken als route.

Net getest BaseCamp geeft wel meer trackpunten dan MRA maar ook onregelmatig. Op een recht stuk worden minder trackpunten gezet, Zie onderstaand voorbeeld op bospad.

BaseCamp.jpg


Aanvullend nog even een test gedaan in MRA.

Als ik dezelfde route exporteer met de verschillende kaarten dan zit er duidelijk verschil in het aantal trackpunten.


OSM 2403 trackpunten

Google 7055 trackpunten

TomTom 2701 trackpunten

Here 2692 trackpunten


Normaal gebruik ik altijd de TomTom kaart om verschillen met de kaart op mijn Rider te minimaliseren. Maar voor het aantal trackpunten kun je dus beter de Google kaart gebruiken deze genereerd meer dan het dubbele aantal.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog wat lopen experimenteren met Basecamp en RTWTool.
Wat volgens mij nodig zou zijn om het echt geschikt te maken voor offroadgebruik is als je een track kan maken met trackpunten op een regelmatige afstand van plm. 5 tot 10 meter.
In beide tools kan ik tracks aanmaken en converteren, maar het lukt me (nog ?) niet om het aantal trackpunten 'goed' te krijgen.

JaVaWa RTWtool kan een OV2-bestand maken van een route of track waarbij je wel punten krijgt op een zelf gekozen afstand.

Hoe zou ik dat moeten doen ?
 
Hoe zou ik dat moeten doen ?
Bij Instellingen onder categorie "Waypoints" de gewenste afstand tussen waypoints instellen (let op, er zijn aparte instellingen voor routes en voor tracks).
Vervolgens GPX openen in RTWtool (als je dat nog niet gedaan had), kies dan bij "Uitvoeren naar" voor "TomTom" en kies bij routes of tracks (afhankelijk van wat je gemaakt hebt) bij "Uitvoeren als" voor "Waypoints" en bij "Bewerking" voor "Op vaste afstanden".

De conversie zal daarmee lukken, maar ik weet niet of je TomTom alle punten zal laten zien bij zo'n grote puntdichtheid.

Je krijgt trouwens meerdere OV2-bestanden met bijbehorende, verschillende pictogrammen. Op oudere TT's krijg je dan een mooie reeks waarmee de rijrichting en eventuele afslagen goed zichtbaar zijn. Werkt helaas niet zo goed op de nieuwe TT's, daar moet je voor elk OV2-bestand zelf een bijpassend plaatje kiezen.
 
Mijn tooltje heb ik gemaakt met het doel om te kunnen zien waar de originele track zich bevindt als aanvulling op de blauwe route lijn. Dit om snel te kunnen zien zit ik nog op mijn Track en bij omleidingen waar loopt mijn Track.

Ik heb er dan ook bewust voor gekozen om geen eigen trackpunten te genereren door deze te interpoleren.

Als alternatief voor de JaVaWa RTWtool kun je met GPSBabel via de command line trackpunten interpoleren.
gpsbabel -i gpx -f d:\track.gpx -x interpolate,distance=0.01k -o gpx -F d:\newtrack.gpx

Hierna zijn in mijn tool veel meer trackpunten zichtbaar.

Maar let op! De Rider kan maar een beperkt aantal POI’s weergeven. Dus te veel kan knipperende POI’s geven of een groot deel wordt dan gewoon helemaal niet weergegeven.


Mocht het testen goed bevallen ben ik eventueel wel berijd om in een volgende versie zelf ook het interpoleren toe te voegen.
 
Ik had die command line optie van GPS Babel nog niet gevonden.
Hij werkt wel.
Mijn testtrack van 12 km is nu van 473 trackpunten naar 1477 trackpunten gegaan, veel beter verdeeld (kan ook niet anders natuurlijk).
Het verschil is in Basecamp heel goed te zien.

Volgende stap is om eens te kijken hoe dit zich naar OV2 laat vertalen en wat het device er uiteindelijk van maakt.
Is bekend wat de limiet is van de TT550 qua POI's weergeven ?
 
Voor de POI limiet moet je even experimenteren. Het is namelijk voor elk zoom level anders.
Ik merk het rond ongeveer 10 POI’s met maximale zoom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan