Tomtom rider updaten

Heb je nog een kaartabonnement voor jouw toestel? Dan zou het in principe nog wel mogelijk moeten zijn om je huidige kaart te updaten, al weet ik dat niet zeker. Wat ik wel zeker weet is dat je geen nieuwe kaarten kunt aanschaffen voor dat model, hij is te oud daarvoor (of beter gezegd: TomTom vindt 'm te oud).
Mydrive Connect is voor nieuwere modellen, niet voor de jouwe. Daarvoor moet je TomTom Home gebruiken.
 
Hmmm, dit belooft niet veel goeds. (Betalen terwijl er altijd lifetime update opgezeten heeft...)
Dadelijk maar eens de Rider5 aan Tomtom Home hangen.

20220223_163836.jpg
 
Dat is raar ja, zou je toch niet verwachten bij een Lifetime abonnement. Dit gekoppeld met het feit dat je niets nieuws meer kunt kopen voor die oudere modellen laten ze je toch behoorlijk in de kou staan...
 
Op zich heb je daar wel gelijk in, maar TomTom heeft destijds bij het beëindigen van de ondersteuning van oudere modellen wel aangegeven dat de lifetime nog doorloopt. Maar blijkbaar vinden ze het nu wel welletjes...

Valt me toch tegen, ik kan voor mijn Garmin zumo 500 die 7 jaar eerder is uitgebracht dan de Rider 5 nog steeds een lifetime afsluiten, en zelfs als dat niet meer zou kunnen kan ik nog steeds gratis OSM-kaarten op mijn toestellen zetten. Zelfs op die ene GPS van 24 jaar oud (de oudste die ik heb waar kaarten op kunnen).
 
Lifetime is niet levenslang voor de gebruiker, maar wat de fabrikant als realistische levensduur van het apparaat ziet. En dan krijg je dit dus, betalen voor iets waar je een 'lifetime' abbo voor hebt gekocht.
In 2019 heb ik hem met een illegale patch nog weer tot leven gewekt toen de de inwendige klok van oude toestellen op nul ging.
4 maanden later kwam tomtom toch nog met een update om de Rider 5 weer lifetime te maken. (dit gold dus niet voor de oudere toestellen van voor 2013, dat was einde verhaal)
Dus nu heeft tomtom dit alsnog teruggedraaid :?

Naja, ik ga her dadelijk zien. De laatste update was 8 maanden geleden en schijnbaar ook 8 maanden geleden dat ik dat ding gebruikt heb want volgens mij zie ik deze melding voor het eerst_O-
 
Stel de vraag waarom hij niet meer update op TomTom”s eigen forum. De moderators daar kunnen de Lifetime update resetten om het probleem te verhelpen.

Let op! Engelstalig
 
Klopt, in principe moet het gewoon nog allemaal werken.
Ik heb net na 8 maanden een update gedaan, en het werkt allemaal gewoon ondanks verschillende onheilsmeldingen.

20220223_174121.jpg



De updates:

20220223_174418.jpg
 
Model 4GD00

Kan ik deze nog op een andere manier updaten? Met home en mydrive connect lukt niet

Is een oudje..
Maar heb je dit toestel al jaren in bezit en heb je vaker updates gedaan die wel werkten?

Of heb je dit toestel gekocht? Want dan moet je het toestel eerst via tomtom home registreren via een e-mailadres.
En de vraag is of tomtom dat nog toelaat. Misschien dat dat het probleem is.
 
Ik reageer even algemeen

Ik weet niet meer of ik een abonnement heb. Ik dacht dat het levenslang gratis was?

Laatste update heb ik dacht ik 2 jaar geleden gedaan..

Het toestel heb ik in ca 10 jaar geleden zelf nieuw gekocht. En de bijbehorende inloggegevens werken nog
 
Ach als het niet is. Ook geen ramp

Wat kan ik er nog tweedehands voor vragen? Incl beugels, aansluiting, kabels, tasje

Kan ik mooi kijken voor een nieuwe 2022
 
Je hoeft ook geen abonnement te hebben.
Dat was alleen een vage melding op mijn scherm toen ik de tomtom opstarte.

Als de inloggegevens nog werken snap ik eigenlijk niet waarom het niet werkt.
Je moest wel als eerste een nieuwe versie van TomTom Home installeren? Na het opstarten van tomtom home.
Dat had ik namelijk nu ook weer. Hierna moet je overnieuws inloggen.
 
Ach als het niet is. Ook geen ramp

Wat kan ik er nog tweedehands voor vragen? Incl beugels, aansluiting, kabels, tasje

Kan ik mooi kijken voor een nieuwe 2022
Geen idee.
Wilde gok, ik vind het nog wel €50 waard. Een ander wil zelfs nog geld toe hebben, en misschien zijn er nog een paar fossielen die er wel €100 voor over hebben. Dan heb je geluk.

In elk geval, ik denk dat de meesten niet op zoek zijn naar zo'n oud toestel zonder GPX mogelijkheden omdat dat via reclame de wereld in word geprezen (makkelijk uitwisselen van routes en iedereen rijd dan eindelijk exact dezelfde route, ook mensen met Garmin toestellen. Wat dus nog steeds niet zo is)

Dat is dus het gros van het volk wat in verkooppraatjes trapt, ik ook toendertijd met deze Rider.
En sommige mensen zijn niet geïnteresseerd in zelf routes maken, of in groepsverband rijden en die kopen zo'n oude tomtom voor de kronkelrouteoptie.
Dus het is maar net wat tot hoeverre een eventuele koper daadwerkelijk op de hoogte is en wat een gek er voor wil geven.
 
Geen idee.
Wilde gok, ik vind het nog wel €50 waard. Een ander wil zelfs nog geld toe hebben, en misschien zijn er nog een paar fossielen die er wel €100 voor over hebben. Dan heb je geluk.

In elk geval, ik denk dat de meesten niet op zoek zijn naar zo'n oud toestel zonder GPX mogelijkheden omdat dat via reclame de wereld in word geprezen (makkelijk uitwisselen van routes en iedereen rijd dan eindelijk exact dezelfde route, ook mensen met Garmin toestellen. Wat dus nog steeds niet zo is)

Dat is dus het gros van het volk wat in verkooppraatjes trapt, ik ook toendertijd met deze Rider.
En sommige mensen zijn niet geïnteresseerd in zelf routes maken, of in groepsverband rijden en die kopen zo'n oude tomtom voor de kronkelrouteoptie.
Dus het is maar net wat tot hoeverre een eventuele koper daadwerkelijk op de hoogte is en wat een gek er voor wil geven.
Nondeju en ik heb €499 afgetikt toentertijd

Ik ben dus zo iemand die geen interesse had ik extra opties en geen idee heeft waar gpx voor staat. Idd alleen aangeschaft om van a naar b te reizen en af en toe de kronkeleoutes geprobeerd.

Hij zit nog vast aan mij bandit dus ik denk dat ik hem binnenkort eraf haal en eens kijken wat een gek er voor geeft :p €100 is prima

Dankjewel voor je reactie
 
Nondeju en ik heb €499 afgetikt toentertijd

Ik ben dus zo iemand die geen interesse had ik extra opties en geen idee heeft waar gpx voor staat. Idd alleen aangeschaft om van a naar b te reizen en af en toe de kronkeleoutes geprobeerd.

Hij zit nog vast aan mij bandit dus ik denk dat ik hem binnenkort eraf haal en eens kijken wat een gek er voor geeft :p €100 is prima

Dankjewel voor je reactie
Is goed, maar ik vraag me alleen af of je deze Rider wel verkopen kunt.
Je zegt zelf dat je niet kunt updaten, wat zeg je dadelijk dan tegen een geinteresseerde?
 
Is goed, maar ik vraag me alleen af of je deze Rider wel verkopen kunt.
Je zegt zelf dat je niet kunt updaten, wat zeg je dadelijk dan tegen een geinteresseerde?
Dat ik het niet kan updaten uiteraard.

Het zou ook zomaar zijn dat het aan mij ligt en dat andere er wel raad mee weten :p
 
Dat ik het niet kan updaten uiteraard.

Het zou ook zomaar zijn dat het aan mij ligt en dat andere er wel raad mee weten :p
Kweet niet maar als je er nog een beetje euro's voor wilt hebben is het wel handig dat dat ding werkt en up to date is _O-

Ik herinner mij dat @magnamaniac zo'n 2 jaar geleden ditzelfde apparaat tweedehands gekocht heeft.
Dan zou hij ook moeten weten wat hij er toen voor betaald heeft en hoe hij dat updaten in orde heeft gemaakt. (Want zonder een emailadres en registratie kun je niet updaten:N, zoals Roadrider eerder al zei (tomtom moet dan waarschijnlijk de persoonlijke registratie die erop zit resetten))
 
Laatst bewerkt:
Kweet niet maar als je er nog een beetje euro's voor wilt hebben is het wel handig dat dat ding werkt en up to date is _O-

Ik herinner mij dat @magnamaniac zo'n 2 jaar geleden ditzelfde apparaat tweedehands gekocht heeft.
Dan zou hij ook moeten weten wat hij er toen voor betaald heeft en hoe hij dat updaten in orde heeft gemaakt. (Want zonder een emailadres en registratie kun je niet updaten:N, zoals Roadrider eerder al zei (tomtom moet dan waarschijnlijk de persoonlijke registratie die erop zit resetten))
Vandaag nog gebruikt voor een kronkelroute in het heuvelland. Werkte prima haha

Idd ik ga eens wat meer moeite doen om erachter te komen waarom hij niet update. Het zal wel moeten. Registratie gegevens heb ik nog
 
Toen ik m kocht(volgens mij al eerder 3 dan 2 jaar geleden, ik geloof voor iets van €75) had ik nog een actief account waar je gewoon een ander toestel op kon registreren, daar toen m'n Rider 5 op gezet en nog diverse keren kunnen updaten. Oudere modellen als de 5 kun je op legale wijze vergeten, dat werkt niet.
M'n laatste update heb ik ook alweer maaaaanden geleden gedaan, als ik er aan denk zal ik het dit weekend eens proberen.
Als een 5 nog steeds te updaten is, vind ik m overigens nog steeds niet meer dan een paar 10tjes waard. Kom op zeg het is en blijft een toestel van ca. 10 jaar oud, dat is in electronica zowat antiek.
 
Toen ik m kocht(volgens mij al eerder 3 dan 2 jaar geleden, ik geloof voor iets van €75) had ik nog een actief account waar je gewoon een ander toestel op kon registreren, daar toen m'n Rider 5 op gezet en nog diverse keren kunnen updaten. Oudere modellen als de 5 kun je op legale wijze vergeten, dat werkt niet.
M'n laatste update heb ik ook alweer maaaaanden geleden gedaan, als ik er aan denk zal ik het dit weekend eens proberen.
Als een 5 nog steeds te updaten is, vind ik m overigens nog steeds niet meer dan een paar 10tjes waard. Kom op zeg het is en blijft een toestel van ca. 10 jaar oud, dat is in electronica zowat antiek.
Naja, opzich klinkt €50 wel aardig aan de prijs.
Maar ik ben zelf ook een beetje fossiel, ik gebruik voornamelijk alleen nog de kronkelroute en eventueel snelste route naar huis.
Als navigatie in de auto werkt het ook nog steeds 100%, van a naar b.
Ik gebruik ook wel eens de kronkelroutefunctie in de auto, van het werk naar huis bijvoorbeeld. Alleen de zuignap is vorig jaar afgeknapt.

Een paar weken geleden kon ik nog een hagelnieuwe Rider550 met alle opties overkopen van een motormaatje van €500 voor 250 euro.
Toch maar niet gedaan omdat de mijne het nog doet en ik al 2 jaar klungel met darmontstekingen.
Vorig jaar 1 ritje gedaan voor een nieuwe accu en kettingset.
Met een autosteun erbij vind ik de Rider5 nog steeds een topapparaat ondanks dat mijn vrouw een tomtomnavigatie in de auto heeft vergelijkbaar met een Rider 400-500.
 
GPS-toestellen zijn een slechte investering, de waarde daalt gewoon heel snel. Het oudste toestel dat ik hier heb liggen (en recent verworven heb) heeft 99% van zijn oorspronkelijke waarde verloren...
 
Naja, opzich klinkt €50 wel aardig aan de prijs.
Maar ik ben zelf ook een beetje fossiel, ik gebruik voornamelijk alleen nog de kronkelroute en eventueel snelste route naar huis.
Als navigatie in de auto werkt het ook nog steeds 100%, van a naar b.
Ik gebruik ook wel eens de kronkelroutefunctie in de auto, van het werk naar huis bijvoorbeeld. Alleen de zuignap is vorig jaar afgeknapt.

Een paar weken geleden kon ik nog een hagelnieuwe Rider550 met alle opties overkopen van een motormaatje van €500 voor 250 euro.
Toch maar niet gedaan omdat de mijne het nog doet en ik al 2 jaar klungel met darmontstekingen.
Vorig jaar 1 ritje gedaan voor een nieuwe accu en kettingset.
Met een autosteun erbij vind ik de Rider5 nog steeds een topapparaat ondanks dat mijn vrouw een tomtomnavigatie in de auto heeft vergelijkbaar met een Rider 400-500.
Ik ben wat dat betreft ook een fossiel, ik weet exact hoe een oude Rider werkt En vind het ook heerlijk hoe die functies in elkaar zitten. Ikheb geen zin te leren hoe een nieuwere of een Garmin werkt. Zolang deze werkt, blijf ik m dan ook gebruiken. Ook met oudere kaarten kun je in 90 procent van de gevallen nog prima navigeren en klopt de kaart/route her en der niet, is het een kwestie van zelf nadenken. Al valt dat laatste voor velen niet mee blijkbaar :+
 
Zoekende op Google naar een manier om TomTom Home (draak van een stuk software) werkend te krijgen op MacOS 11.7.5 met een Tom Tom Rider 4GD00 4GD0.001.00 die ik na jaren weer eens heb afgestoft, kwam ik op deze pagina uit. Ik dacht: ik deel even mijn bevindingen, zodat anderen er misschien wat aan hebben. Ik ben namelijk een middag aan het stoeien geweest:

Ik wilde kijken of ik mijn "Lifetime Maps" (Uiteraard bullsh*t) nog een beetje kon updaten. Misschien kon ik mijn oude, maar nog oké werkende navigatie enig nieuw leven inblazen. Helaas bijna niets dan problemen en issues voor vele uren. De informatievoorziening en ondersteuning vanuit Tom Tom is helaas ook matig. Alles ademt PLANNED OBSOLESCENSCE. Geplande uitfasering. Echter beweren ze toch nog wel op het tijdstip van schrijven dat Tom Tom Home nog zou moeten werken voor oudere navigatiemodellen, door gewoon de laatste versie te downloaden voor Windows Of MacOS. Ik kreeg echter alleen maar crashes en foutmeldingen, ongeacht updates, reboots, noem het maar op. Helaas door eigen toedoen, namelijk het handmatig kopiëren en verplaatsen van kaarten uit wanhoop, had ik zelfs even helemaal geen werkende kaart meer op mijn navigatie en was de Rider totaal onbruikbaar geworden. Ik geef toe, dat laatste had ik beter niet kunnen doen en is mijn eigen schuld. Door geen werkende software te kunnen installeren en te kunnen gebruiken, is de navigatie echter ook niet meer te herstellen! Zonder werkende kaart, geïnstalleerd vanuit TomTom-Home, is het menu niet te bereiken en krijg je louter een foutmelding te zien als je de navigatie opstart. OPGELET DUS!
Toch uiteindelijk nog wel goed nieuws: Ik heb een ouder installatiebestand gevonden van Tom Tom Home 2.26.10, in plaats van 2.30 en de oproep om te updaten genegeerd. Dit draaide gelukkig! Ik kon weer mijn navigatie herstellen en kaarten installeren.

Mijn visie hierop: Mocht je de Tom Tom Home software niet meer goed aan de praat krijgen met jouw besturingssysteem, samen met jouw navigatie, blijf er dan van af. If it ain't broken, don't fix it. Als je een legale kaart op je Tom Tom wil (who cares at this point?), dan kun je misschien beter met een verouderde blijven rondrijden, zolang je oude uitgefaseerde legacy navigatie het nog doet.

Wat de kaarten betreft ben ik ook nog iets tegengekomen: Je bent blijkbaar verplicht gebruik te maken van Map Zones. Dat zijn kaarten die slechts een gedeelte van Europa bevatten, en je moet hierin een keuze maken. Tom Tom beweert dat kaarten tegenwoordig zijn opgesplitst in kleinere zones, omdat kaarten steeds gedetailleerder zijn geworden en meer data bevatten. Hierdoor zouden er niet meerdere tegelijkertijd op de toestellen passen? Dat zou kunnen kloppen voor moderne toepassingen, maar het gaat hier niet op. Ook hier is het weer één grote frustratie in mijn optiek, want de te kiezen kaarten / zones zijn qua data klein genoeg om er meerdere op mijn stokoude Rider te laten passen! Zie bijlage ter illustratie. Een flinke reis door Europa, kan al zo meerdere "Map zones" vereisen, maar deze mag je van Tom Tom niet tegelijkertijd installeren. Ook al is er wél genoeg ruimte op de navigatie. De software accepteert het niet, en je zult dus een computer moeten aansluiten om dan een andere zone te downloaden (de software slaat niets lokaal op) en om te zetten op je navigatie. Totaal niet praktisch, en de kans dat dit stopt met werken in de nabije toekomst is denk ik aanzienlijk. Best irritant. Misschien is dit een gevolg van het feit dat de modernere kaarten daadwerkelijk veel informatie bevatten en groter worden, maar dat vervolgens de kaartvarianten die voor deze oude navigatiesystemen beschikbaar gemaakt zijn een hoop data missen en alsnog klein zijn, creëert een beetje gekke situatie.

Maar de aanhouder wint !!! Ook hier is een omweg voor zo blijkt haha. Ik ben weer met die mappen met kaarten wezen schuiven op de navigatie:

Als je een Map Zone(kaart) hebt geïnstalleerd op de navigatie middels de Tom Tom Home, dan kun je vervolgens simpelweg het hele bestandsmapje van die Map Zone (kaart) kopiëren vanaf je Tom Tom en ergens op je computer opslaan. Als backup.
Nu kun je middels Tom Tom Home je kaart, oftewel "enige toegestane Map Zone" wijzigen naar een ander deel van Europa via de software.
Klinkt super ingewikkeld? Probeer maar, valt reuze mee. Als je vervolgens die reeds gebackupte kaart (als compleet mapje) vanaf je computer, simpelweg kopieert naar de hoofdmap (genaamd INTERNAL) op je navigatie, dan werkt het al. Nu heb je wél meerdere kaarten op je navigatie staan. Eentje geïnstalleerd door TT Home en de andere heb je rechtstreeks gekopieerd.
De Tom Tom Rider accepteert deze kaarten nu en je kun vanuit het menu op de Tom Tom Rider kaarten selecteren.
Het is mooi om te zien dat wanneer je de Rider later weer aansluit op TT-Home, de software de "stiekem" geïnstalleerde kaarten gewoon allemaal herkend en accepteert, maar er niets mee doet. Hahaaaaa })
Het geheugen is uiteraard beperkt. 4GB, dus het houdt wel op bij 2 kaarten.

Zijn er nog meer hardnekkige gekken zoals ik, die hiermee bezig zijn of hiermee geholpen zijn? Ik hoor het graag. Veel succes en natuurlijk veel rijplezier en veilige kilometers toegewenst!!!
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2023-04-05 om 18.54.53.png
    Schermafbeelding 2023-04-05 om 18.54.53.png
    116,7 KB · Weergaven: 11
Jij hebt een Rider 5 uit 2013.
Dezelfde als ik heb.

20230405_210704.jpg


En het klopt wat jij zegt. Je kunt alleenmaar een gedeelte van Europa op de Rider zetten. Terwijl er nog ruimte genoeg is, qua geheugen. Hahahaha
 
Terug
Bovenaan Onderaan