TomTom Tyre en Garmin

Flugelmeister

Die hard MF'er
12 nov 2009
381
0
Oosterhout
Hallo,

Ik ben bezig om een motorrit uit te zetten. Startpunt mijn cafe in Baarle-Nassau.

Aangezien ik zelf een TomTom heb, zal ik gebruik maken van Tyre.
De route wil ik ook aan kunnen bieden voor Garmin.
Hoe kan ik de route goed converteren naar Garmin en deze ook controleren?

Kon dit zo snel niet vinden op het forum.
 
zorg dat je er zoveel mogelijk routepunten in hebt. hoe meer routepunten hoe kleiner de kans dat garmin een andere weg berekend.

GEEN routepunten op kruisingen zetten maar liefst erna. zorg dat het apparaat zo min mogelijk zelf hoeft te denken zeg maar, alles voorkauwen
 
GEEN routepunten op kruisingen zetten maar liefst erna.
Zet ze er zelfs ruimschoots erna, ver uit de buurt van zijstraten. Het punt is dat de kaart waarop je de route maakt niet hetzelfde is als die in de Garmins (geldt trouwens ook voor de TT's); er zijn nogal eens behoorlijke verschillen onderling in de ligging van de wegen. Hierdoor kan het voorkomen dat je bij een verkeerd geplaatst viapunt een zijstraat ingestuurd wordt (om daarna meteen weer om te keren...)

Verder moet je ook weer niet teveel viapunten aanmaken, daar kunnen sommige Garmins weer niet goed tegen. Ik zou de route ook als track aanbieden, de zumo's (muv de 220) kunnen daar ook heel goed mee overweg; in dit geval waarschijnlijk beter dan met de route.
 
Hallo,

Ik ben bezig om een motorrit uit te zetten. Startpunt mijn cafe in Baarle-Nassau.

Aangezien ik zelf een TomTom heb, zal ik gebruik maken van Tyre.
De route wil ik ook aan kunnen bieden voor Garmin.
Hoe kan ik de route goed converteren naar Garmin en deze ook controleren?

Kon dit zo snel niet vinden op het forum.
ITN convertor
Kan zowat alles mee en naar converteren.
 
Zal de route eerst eens narijden. Daarna converteren en op zoek naar een manier om de route te controleren :)
Iemand met een Garmin mee laten rijden :? ;)

..in de tijd van de routerollen had je dit soort problemen niet, hooguit een Word/Excel conflict :+

Nu heb je meerdere merken navi's met hun verschillende software en moet je dus routes 'converteren', met alle narigheid die daar uit voort kan komen -O-

Succes! *D
 
Laatst bewerkt:
Tja ken niemand met een Garmin -O-

Maar gaat goed komen *O*


Ik heb een Garmin. Als ik je ergens mee kan helpen dan zeg het maar. Je kunt mij de gemaakte route opsturen. Die kan ik in Basecamp inlezen en laten herberekenen. Dan heb ik de route zoals Garmin hem zou willen rijden. (afhankelijk van de route voorkeuren)

Die kan ik naar je opsturen als Google Earth kmz bestand. Je kunt dan in Google Earth controleren of de route van Garmin exact overeenkomt met wat jij voor ogen had. Indien dit niet zo is kan ik de route aanpassen voor je. Is de route goed dan stuur ik hem op als gpx bestand voor de Garmin.

Mijn huis woont in Tilburg, dat is niet ver van Baarle Nassau dus de route samen rijden om te kijken of ze overeenkomen behoort zelfs tot de mogelijkheden.

Ik hoor wel of ik je ergens mee kan helpen.
 
Hi,

Ik ben bezig om een route van converteren van Tyre naar Basemap en er voor te zorgen dat de route er goed uit blijft zien.

Basecamp heb ik een openstreetmap op draaien.

Nu converteer ik een tomtomroutebestand naar GPX, en open deze in Basecamp.

Dan heb ik links onder in het "2" venster 2 icoontjes staan. 1 icoontje is met 3 groene blokjes en een motor en de andere zijn de voetstapjes. ( het spoor )
Als ik nu, via rechtermuisknop op het spoor kies voor "route maken op basis van het geselecteerde spoor" Krijg ik een mooie route precies over de route zoals ik hem gemaakt met Tyre. Er verschijnt links in het onderste venster een nieuwe icoontje met 3 groene vierkantjes, maar dan zonder motor.
Als ik hier op klik met rechtermuisknop en hem dan open dan krijg ik via punten te zien, heel veel, maar allemaal met dezelfde naam en er staat achter, geen waarschuwing.

Als ik nu, het bestand verwijder met de 3 groene icoontjes en de motor, dan blijft er keurig 1 route over zoals hij hoort te zijn.

Als ik deze nu exporteer en in een willekeurige Garmin laadt, kan men dan deze route rijden zonder problemen?

Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel *O*
 
Hi,

Ik ben bezig om een route van converteren van Tyre naar Basemap en er voor te zorgen dat de route er goed uit blijft zien.

Basecamp heb ik een openstreetmap op draaien.

Nu converteer ik een tomtomroutebestand naar GPX, en open deze in Basecamp.

Dan heb ik links onder in het "2" venster 2 icoontjes staan. 1 icoontje is met 3 groene blokjes en een motor en de andere zijn de voetstapjes. ( het spoor )
Als ik nu, via rechtermuisknop op het spoor kies voor "route maken op basis van het geselecteerde spoor" Krijg ik een mooie route precies over de route zoals ik hem gemaakt met Tyre. Er verschijnt links in het onderste venster een nieuwe icoontje met 3 groene vierkantjes, maar dan zonder motor.
Als ik hier op klik met rechtermuisknop en hem dan open dan krijg ik via punten te zien, heel veel, maar allemaal met dezelfde naam en er staat achter, geen waarschuwing.

Als ik nu, het bestand verwijder met de 3 groene icoontjes en de motor, dan blijft er keurig 1 route over zoals hij hoort te zijn.

Als ik deze nu exporteer en in een willekeurige Garmin laadt, kan men dan deze route rijden zonder problemen?

Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel *O*

Hallo Patrick, je beantwoord hier al een vraag die ik had na aanleiding van je mail. "Wat voor kaartmateriaal gebruik je in basecamp" Dat is dus openstreetmap. Ik zag namelijk dat het kaartmateriaal City Navigator Europe 2014.4 wat het laatste van Garmin is nog niet zo up to date lijkt te zijn dan dat van Openstreetmaps. Jou route ziet een rotonde (die is daar ook) terwijl City Navigator Europe die daar niet heeft.

full


Wat die icoontjes betreft (zie ook afb hierboven): 3 groene blokjes met een motor is een route berekend op basis van je routepunten en het motor profiel. Het Icoontje met alleen groene blokjes is een rechtstreekse route op basis van je routepunten, dus niet berekend tussen de routepunten over de weg maar rechte lijnen van routepunt tot routepunt.

Dat dit in jou geval goed overeenkomt met je route is omdat je een track omgezet hebt naar een route met heel veel routepunten.

Kijk ook even hier. Daar legt JaVaWa wel mooi uit hoe het een en ander met routeberekeningen werkt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan